Forfatter Emne: JX død - hjælp til diagnose søges  (Læst 1959 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mikkelloekke

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 100
    • Vis profil
JX død - hjælp til diagnose søges
« Dato: 06. Oktober 2015 kl: 12:59:42 »
Hej alle dieseleksperter,

I går eftermiddags skete det ulykkelige at min JX'er afgik ved døden på motorvejen et par hundrede kilometer nord for Göteborg. Jeg havde netop skiftet olie og filter og var på vej hjem fra Oslo, og efter at have kørt fortrinligt det første stykke laver den pludselig en forfærdelig skramlende, bankende lyd fra motoren og sender en stor hvid røgsky ud. Jeg hamrer koblingen i bund og trækker ind i nødsporet, og i tomgang rasler og skramler den og hele bilen ryster fra side til side. Jeg slukker og sidder lidt, går så ud og tjekker olie og vand, begge niveauer er som de skal være. Starter så igen, masser af hvid røg, ujævn rytme og bankelyde, rysten og tilsidst stopper motoren så endegyldigt og har siden ikke været til at få liv i. Ved tænding kan jeg høre at starteren bare tager fat i en motor som ikke vil tørne. Altså, det lader til at noget sidder godt og grundigt fast.

Efter at være blevet fragtet den lange vej hjem til Sjælland på ladet af en svensk Falckbil går jeg så her til morgen ud og kigger på bilen. Nu er begge kølervæskebeholdere tomme, og oliepinden er fedtet ind til langt over maks-mærket i noget sort og meget klæbrigt udseende olie. Motor sidder stadig fast og kan ikke tørne.

Hvad er der sket? Og hvad er udsigterne? Jeg forbereder mig umiddelbart på at det hedder ny motor, men vil meget gerne høre hvis nogen har noget at sige til denne lille hændelse..

Bedste hilsner,
Mikkel Løkke

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
JX død - hjælp til diagnose søges
« Svar #1 Dato: 06. Oktober 2015 kl: 13:04:26 »
Der er noget der er knækket inde i din motor.. det kan være alt muligt, som bevæger sig... knastaksel, plejlstang eller lign.. resultat.. stumper hamrer frem og tilbage og rundt inde i motoren og laver huller alle vegne... ny motor er løsningen...

sur røv.. vh Erik
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
JX død - hjælp til diagnose søges
« Svar #2 Dato: 06. Oktober 2015 kl: 17:23:27 »
Jeg er enig med Erik, men inden du river motoren helt ud kan du lette toppen som det første.
Er knasten knækket har den sandsynligvis skudt ventiler og andet godt igennem stempler, og så er der kun en vej: UD!
Men ligger fejlen alene i toppen og en bøjet ventil måske hindrer motoren i at rotere, kan et andet topstykke måske klare ærterne?
Noget tyder på, at toppakningen har kapituleret og sendt vand i olien - muligvis fordi den har været uhyggeligt varm visse steder. Den hvide røg kunne indikere da det indtraf.

Lykkeligvis er en JX nok ikke den sværeste motor at opdrive, men der ligger noget arbejde i udskiftning m.v.

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
JX død - hjælp til diagnose søges
« Svar #3 Dato: 06. Oktober 2015 kl: 21:35:53 »
jeg kan hjælpe med en renoveret JX

med venlig hilsen
rabundus
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline mikkelloekke

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 100
    • Vis profil
JX død - hjælp til diagnose søges
« Svar #4 Dato: 07. Oktober 2015 kl: 08:33:43 »
Hej Rabundus,

Kan du fortælle lidt mere om den motor, er den totalrenoveret eller hvordan? Og hvad er din pris?

Mvh. Mikkel