Hej Mikael.
Der er mange forskellige løsninger på opladning af forbrugsbatteriet i din bil - alt ligefra simple relæløsninger til mere avancerede elektroniske "dimser".
Jeg har en såkaldt "Booster", som tager strøm fra startbatteriet og oplader dit forbrugsbatteri indtil spændingen på startbatteriet når et minimum, der skal til for at du altid kan starte og komme videre. Det en en elektronisk enhed, der sikrer optimal ladespænding (14,4V) og som derved giver bedste vilkår for opladning. Der kan tilsluttes f.eks. køleskab igennem denne enhed, hvilket betyder, at køleskabet forsynes fra bilens generator, når motoren kører og kun fra forbrugsbatteriet, når motoren ikke kører.
Jeg har et almindeligt startbatteri og et 120Ah forbrugsbatteri af gel-typen, der forsyner alt hvad der er af forbrug udover bilens eget behov. Du skal bruge et forbrugsbatteri til forbruget, da det kan tåle en langsom og fuldstændig afladning. Et startbatteri er derimod konstrueret til at give en knytnæve af strøm til at forvarme og starte en motor og kan som udgangspunkt ikke tåle en langsom afladning.
Du kan læse mere i denne folder fra producenten:
http://www.danpower.com/Resources/Files/DAN1212.pdfDu er velkommen til at ringe til mig, hvis du har spørgsmål. ;-)