Forfatter Emne: Forbrugsbatteri spørgsmål  (Læst 2843 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bendtsen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 27
    • Vis profil
Forbrugsbatteri spørgsmål
« Dato: 14. December 2014 kl: 09:21:11 »
Hej jeg står med at skulle skifte mit forbrugsbatteri på min camper og er lidt i tvivl om hvordan det fungerer med hensyn til ladening på det, jeg har en lader på som skulle vedligeholde batteriet men den sidder på start batteriet, men vil den også smide strøm på forbrugsbatteriet
Mvh mikael

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Forbrugsbatteri spørgsmål
« Svar #1 Dato: 14. December 2014 kl: 10:16:05 »
Jeg kan ikke give svar på dit spørgsmål, da det lyder lidt mærkeligt i mine ører.

På min camper er den indbyggede lader tilsluttet forbrugsbatteriet.

Der er "vandtætte skodder" mellem forbrugsbatteri og startbatteri, når motoren står stille.  

Så når jeg sætter 220 volt til bilen er det altså kun forbrugsbatteriet der lader. Jeg er ikke 100 % sikker på det, men 99.

Når generatoren lader, så lades begge batterier. Den er 100%.

Men det kan selvfølgelig være anderledes fra camper til camper, og der kan være lavet MEGET fusk på 30 år, hvis det er alderen på din camper.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Forbrugsbatteri spørgsmål
« Svar #2 Dato: 14. December 2014 kl: 12:05:20 »
Kim, Porteren, har på et tidspunkt scannet nogle sider fra et hæfte, udgivet af firmaet Kjøller, som handler med en masse ting vedr. strøm til camping og både.
Jeg kan bare ikke huske om det er i en tråd om solenergi eller hans tråd om Arnold den Grønne

Mvh. Kurt.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Forbrugsbatteri spørgsmål
« Svar #3 Dato: 14. December 2014 kl: 12:43:04 »
Hej Mikael.

Der er mange forskellige løsninger på opladning af forbrugsbatteriet i din bil - alt ligefra simple relæløsninger til mere avancerede elektroniske "dimser".

Jeg har en såkaldt "Booster", som tager strøm fra startbatteriet og oplader dit forbrugsbatteri indtil spændingen på startbatteriet når et minimum, der skal til for at du altid kan starte og komme videre. Det en en elektronisk enhed, der sikrer optimal ladespænding (14,4V) og som derved giver bedste vilkår for opladning. Der kan tilsluttes f.eks. køleskab igennem denne enhed, hvilket betyder, at køleskabet forsynes fra bilens generator, når motoren kører og kun fra forbrugsbatteriet, når motoren ikke kører.

Jeg har et almindeligt startbatteri og et 120Ah forbrugsbatteri af gel-typen, der forsyner alt hvad der er af forbrug udover bilens eget behov. Du skal bruge et forbrugsbatteri til forbruget, da det kan tåle en langsom og fuldstændig afladning. Et startbatteri er derimod konstrueret til at give en knytnæve af strøm til at forvarme og starte en motor og kan som udgangspunkt ikke tåle en langsom afladning.

Du kan læse mere i denne folder fra producenten:  http://www.danpower.com/Resources/Files/DAN1212.pdf

Du er velkommen til at ringe til mig, hvis du har spørgsmål. ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline bendtsen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 27
    • Vis profil
Forbrugsbatteri spørgsmål
« Svar #4 Dato: 14. December 2014 kl: 19:19:35 »
Okay men så er der jo ikke andet for end at prøve at smide den lader på jeg har og så se om den kan lade begge batterier op samtidig, men jeg er med på at den lader på begge batterier når jeg kører og hvis min formodning er rigtig så burde eller kan den måske også oplade når jeg smider "landkablet" på den hvis man evt er på camping
Mvh Mikael

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Forbrugsbatteri spørgsmål
« Svar #5 Dato: 14. December 2014 kl: 21:28:14 »
Hvis du har et digitalt multimeter kan du hurtigt måle spændingen over polerne både før, under og efter ladning.
Det vil hurtigt afsløre om spændingen stiger på et, eller begge batterier. ( DC Volt)

Hvis din bil er forsynet med et skillerelæ, er det ikke usandsynligt at startbatteriet ikke bliver opladet af andet end generatoren, der først og fremmest sikrer, at bilen kan starte. Overskydende strøm ledes derefter videre til forbrugsbatteriet.
Din lader vil så fungere som en adapter på campingpladser o.l. så dine 12 volt forbrugere får noget at leve af.