Forfatter Emne: ændring af træk på reg.-attesten  (Læst 9043 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

T3Anders

  • Gæst
ændring af træk på reg.-attesten
« Dato: 30. Oktober 2007 kl: 00:50:07 »
For nylig var jeg ved at låne dokaen ud til at trække en hest hjem fra Jylland, -i en hestetrailer forstås! :wink:  Det blev i sidste ende en Toyota Hiace der fik æren, men det satte aligevel lidt tanker igang:

En hestetrailer med plads til to heste har typisk en egenvægt på 600kg og en totalvægt på 2000kg. Med én, stor hest bliver det altså højest omkring 12-1300kg der skal trækkes.

Min doka har et træk der iflg. typepladen er godkendt til 1500kg.
Det fremgår endvidere af reg. attesten at den må trække 1500kg m. bremser. Og at egenvægten er 1400kg. (Og totalvægt 2450)

Iflg. http://www.sikkertrafik.dk/164b3e80 så skal jeg have trailerkort (B/E) for at køre med et påhængskøretøj, hvis det af påhængskøretøjets vægttavle fremgår at totalvægten er mere end 1450kg (dokaens egenvægt +50kg), vel at mærke uanset at anhængeren m. læs totalt holder sig under 1500kg, eller for den sags skyld er helt tom...........?!

-Men: hvis jeg kører ned på motorkontoret og får ændret de 1500 kg m. bremser på reg. attesten, så der står max 50kg mere end dokaens egenvægt, altså 1450kg, så må jeg køre med en trailer der har en tilladt totalvægt på 2000kg, blot jeg ikke læsser den til mere end 1450kg?

Er der noget jeg har misforstået? (Jeg har selv svært ved at se logikken i de regler!) Er der nogle gebyrer i spil på motorkontoret i den sammenhæng?

Og er der evt. noget i sådan en manøvre som synsfolkene skal blandes ind i, nu hvor jeg snart skal til syn aligevel? :roll:

Offline Haardberg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 126
    • Vis profil
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #1 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 07:34:37 »
jeg havde en sika som jeg fik vejet ned for at kunne køre med en 2 tons trailer så den er god nok. der er bare ikke megen logik i det. Det skal gøres i synshallen og jeg fik det gjort samtidig med et syn

Lennart

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #2 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 08:23:50 »
Men besværet skal ses i lyset af at det visse steder i landet koster 2000 kr at tage B/E kørekort og så må du køre med alt, hvad hjertet begærer indenfor bil og trailers kapacitet. Samtidig er der en overvældende høj frekvens af 18-20 årige hestesild på de kurser :D
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

T3Anders

  • Gæst
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #3 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 08:29:17 »
Ok, jeg må hellere lige ringe og høre motorkontoret, om jeg skal have noget papir med fra synet, for at de vil ændre på reg.attesten.

Underlige regler.....

Mens jeg nu er igang; hvad var det nu med de nye afgiftsregler og folk der fik vejet ned totalvægt til 2tons? Det var kun de nyere biler der var en fidus for der, ikk?

T3Anders

  • Gæst
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #4 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 08:32:24 »
Hov, krydsede lige svar med Jarl der.

18-20-årige hestesild.............. :roll:  :twisted:

Må vist lige lede priser, 2000kr, hvor finder man det?

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #5 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 08:34:04 »
HVOR koster det kun 2000 at få trailerkort??? UD med sproget Jarl!!!!!!
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #6 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 08:41:33 »
Jeg fik mit til den pris hos Jensens Køreskole, Møldrup.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

T3Anders

  • Gæst
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #7 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 08:46:56 »
for 8-10 år siden? :)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #8 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 08:49:17 »
Aaaaah - højest 5, og såååå hurtigt er inflationen vist ikke løbet under Fogh...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

T3Anders

  • Gæst
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #9 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 08:57:22 »
Det er bare sådan et weekend-kursus vist?

Jeg tror sgu' lige jeg hører konen om jeg skal tage en tur til Møldrup en weekend, der ligger vist et hyggeligt familiepensionat deroppeaf og værten er god til at skrue på biler, og jeg har lige et par bremserør og nogle andre småting der skal kigges på.......... :wink:  :lol:

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #10 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 10:55:03 »
Det kræver trailerkort! Den med at traileren er tom / ikke fuldt læsset GÅR IKKE!
Så hedder det totalvægt + totalvægt - altså mere end de tilladte 750 kg der står på dit kørekort = en bøde og som regel frakobling på stedet jfr. min kørelærer.
Her på egnen koster det 4.000 kr at få B/E og omfatter teori og 3 lektioner a 1 ½ time pr gang og så prøven.

Der er lang ventetid på, at komme til prøve her, - men bortset fra det, er det meget sjovt, at få genopfrisket det teoretiske / praktiske.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #11 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 12:12:14 »
Citat fra: "T3Anders"
et hyggeligt familiepensionat deroppeaf og værten er god til at skrue på biler, og jeg har lige et par bremserør og nogle andre småting der skal kigges på.......... :wink:  :lol:


Ku du ikke give mig et hint om, hvor det ligger - det lyder da som et hyggeligt sted ...  :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #12 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 12:51:19 »
reglen er 2 delt:

1) trailer faktisk totalvægt > forvogn egenvægt +50 kg = BE kort
2) trailer totalvægt + forvogn totalvægt > 3500 kg = BE kort

Så hvis du vil køre med en 2000kg(total) trailer, så skal traileren vejes ned i lasteevne til den har en totalvægt på 1450kg (hvis din forvogn vejer 1400 kg). En 2000kg trailer vejer vel 600 kg, så du er nede på 850kg lasteevne........ hvorfor var det lige du ville have en stor trailer :-) for det bliver da ikke til at flytte tunge ting ;-)

Andet problem er totalvægt+totalvægt > 3500kg, og da din doka sikkert vejer 2450kg maks så skal traileren altså ned under 1050kg i totalvægt for at kunne køre den uden BE kort.

Så "bottom-line" så gik den 2000kg totalvægt trailer ned og må laste (1050-600) = 450 kg....... efter den er omregistreret. Så tag dog det BE kort og vær lykkelig
Mvh. Casper

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #13 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 16:05:51 »
Citat fra: "T3Anders"
En hestetrailer med plads til to heste har typisk en egenvægt på 600kg og en totalvægt på 2000kg. Med én, stor hest bliver det altså højest omkring 12-1300kg der skal trækkes.


Ponyer?? :D
Jeg skal bruge en hestetrailer til min. 2000 kg for at kunne flytte vores hest i trailer :D Og det er sq da kun en lille sød Belgier på 3½ år :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
ændring af træk på reg.-attesten
« Svar #14 Dato: 30. Oktober 2007 kl: 16:29:44 »
Til teori, fik vi at vide, AT med E kørekort skal man ikke nødvendigvis rette sig efter Totalvægten, men må gerne benytte den faktiske vægt  :lol: . Altså må jeg tage en tom autotrailer med efter Sierraen, men konen må ikke.

Tag nu bare det kort, det er sjovt. Måske i kan lave fælles indkøb.  :lol:
Kurt - 25115788