T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: BlackChart efter 12. April 2008 kl: 17:05:13

Titel: spørgsmål om temperatur
Indlæg af: BlackChart efter 12. April 2008 kl: 17:05:13
Nederste grill af foran, der sidder et stik i fører siden, af med det og en spidstang i benene, kan ikke lige huske hvad ben der er til hvad, det ene er forbindelsen til blæseren, det andet er lav hastighed og det trejde er høj hastighed...

Men trøst dig med at min heller aldrig har startet i normal drift, har kun hørt den køre når jeg har kortsluttet stikket i fronten...
Skiftede endda den thermokontakt stikker sidder i, i køleren for at være sikker på at det ikke var den der var defekt, men den har stadig ikke kørt :)
Titel: spørgsmål om temperatur
Indlæg af: PARKHAVE efter 12. April 2008 kl: 17:08:35
Det har jeg - spænd en 17 fods campingvogn efter og pisk den i stiv modvind op og ned af nogle korte meget høje bakker - så starter den :lol:  :lol:  :lol:
Titel: spørgsmål om temperatur
Indlæg af: BlackChart efter 12. April 2008 kl: 17:11:14
@PARKHAVE: Ikke engang fuldt læsset med hø i bilen plus en stor flyttetrailer også fyldt læsset med hø, hjem fra Hobro, har jeg oplevet den starte...Fuldt læs hø = 100 af de små baller :D

@xploder: Jo, så kan du hurtigt finde ud af om blæseren virker...
Titel: spørgsmål om temperatur
Indlæg af: Jarl efter 12. April 2008 kl: 17:41:59
Men xploaders spørgsmål drejede sig vel egentligt om den blinkende diode.

Dioden får sit signal fra den tobenede føler, der stiller ned i ekspansionsbeholderen. Der er tit småfejl i det kredsløb:

1)
Følerens "ben" er snavsede, så instrumenter "fornemmer" stor modstand (= ingen vand). Rens benene med ståluld.


2)
Der er en halvnusset stelforbindelse et sted i elkassen i motorrummet eller bagved luftfilteeret, hvor der sædvanligvis er samlet en masse stelforbindelser. Dårlig stelforbindelse giver instrumentet sammen indtryk: stor modstand = ingen vand - så må vi sgu hellere blinke..

3)
Multistikket bag på instrumentet eller forbindelser på printfiloen er nussede - samme logik som ovenfor.

Og så til det helt gode spørgsmål: Hvorfor gjorde den det ikke før? Tja, jeg ved det ikke, men et bud, som før har holdt stik, kunne lyde, at der er forskel på forskellige instrumenthuses hysteriskhedstærskel. Der kan måske i virkeligheden altid været smånussede forbindelser, men det gamle instrument havde knap så meget PMS...
Titel: spørgsmål om temperatur
Indlæg af: CarstenAS efter 12. April 2008 kl: 21:43:30
Den burde jo også kun starte ved langsom kørsel og laaang tids tomgang eller hvis der er aircon.  

Jeg har haft samme type problemer med at den slog helt ud ved slukket kold motor.

For at jeg kan køre trygt med tungt læs auto trailer osv boret nogle huller i termostaten.  Resulatet er at motoren kun kommer op på alm drift temp når der er tungt læs på.  Måske koster det lidt på km/L og varmen i kabinen.  Men jeg sover bedre for  de har det jo med varmen de 1.6 ere CS
Titel: spørgsmål om temperatur
Indlæg af: Hawaiibussen efter 06. Juni 2009 kl: 11:02:08
Jeg har lige et par spørgsmål i denne gamle tråd også.

Hvordan kortslutter man stikket i fronten. Jeg prøvede, men der skete ingen ting. Tager man en ledning mellem 2 har ledningerne?

Og hvis det ikke dur, hvad kunne fejlkilderne så være? Jeg har tjekket at der sidder en intakt bladsikring ved relæet ved sikringsboksen
Titel: spørgsmål om temperatur
Indlæg af: BlackChart efter 06. Juni 2009 kl: 12:00:00
I min sidder der 3 ledninger i stikket på køleren, jeg tog en spidstang og kortsluttede ledningerne på skift, kan ikke lige huske hvilken farve der er hvad, men du er slet ikke i tvivl om den virker :D

Hvis ikke der sker en sk*d uanset hvordan du kortslutter ledningerne så ville mit første bud være en skidt sikring...Prøv at skifte den tilhørende sikring, også selvom den ser hel ud...
Titel: spørgsmål om temperatur
Indlæg af: Hawaiibussen efter 07. Juni 2009 kl: 12:11:38
jeg fandt ud af efter fejlfinding og andet at styre strømmen var taget af i sikringboksen. Der er lavet rigtigt meget strøm til brandbils udstyret (ser rigtig profi ud) og det må være en fejl......

Jeg testede den og den virkede :D
Titel: spørgsmål om temperatur
Indlæg af: Simonk efter 26. Juni 2009 kl: 22:38:08
for at tage denne gamle tråd op endnu en gang, vil jeg gerne følge op på spørgsmålet omkrig nålens placering i forhold til dioden, og hvor varmt vandet må blive.

På min måler stopper nålen præcis efter dioden, - er dette for sent? dioden er aldrig sat i gang efter "start-indikation".

for at være på den sikre side tog jeg på et tidspunkt en måling af vandtemp med et godt gammeldags termometer der går til 100C - dette lå et par grader(ca 2 - 5)(INGEN kogning) over de magiske 90C - er dette noget jeg bør bekymre mig om?

Efter at have kørt den godt driftvarm, og nålen akkurat har sneget sig efter dioden, og holder i et lyskryd, eller bare i alm tomgang falder nålen til sidste 1/3 af dioden - kan dette tyde på at den ikke køler optimalt ved kørsel, eller er dette normalt? (temp stiger aldrig ved tomgang eller "tæt" traffik)

Og sidst men ikke mindst - er der noget man bør være særligt opmærksom på i forhold til køling/div kontakter til idikation?

Simon
Titel: spørgsmål om temperatur
Indlæg af: KHSalvesen efter 27. Juni 2009 kl: 15:51:04
Det lyder da helt OK.

Det er ganske få grader der bestemmer om den står før eller efter dioden, min kan godt have en viserbredde ned til dioden, hvis den arbejder hårdt.

Men brug Søg på forsiden, så er der mange tråde om emnet.

Kurt
Titel: Sv: spørgsmål om temperatur
Indlæg af: rcb efter 14. Juli 2018 kl: 11:48:17
Hej! (et feriespørgsmål..)

Ang kølertermostaten:
Jeg har testet at blæseren starter i to tempi, når jeg kortslutter de tre ben i stikket. Perfekt.
Men bilen bliver for varm når jeg kører, og da slår blæseren ikke til.
Så det er vel termostaten jeg skal skifte..?
 
Mvh Rasmus

(jeg er i hundested idag, på vej til Odden/Århus)