Det er efter min mening bedst at stifte bekendtskab med Herr Ölkuhler før man skal hilse på Jarl
Mine JXere har kørt ca 250.000 og 280.000 før de døde.. De står til nye toppe og/eller pakninger og måske en større renovering. De har været kørt uden forståelse for opvarmningsperioden og med pedalen i bund indtil jeg overtog dem.
Som der skrives flere steder her på forum så er det i høj grad et spørgsmål om temperatur. Selv JXere (TurboDiesel 1,6) burde kunne klare mange flere km hvis man fra starten af får kontrol over olietemperaturen med rooolig kørsel de første kilometer indtil den er varm og med en oliekøler monteret til når olien kryber over de 85 grader.
Mit personlige eksperiment er for tiden at vænne mig selv af med at køre med turbo, og hvis jeg kan holde det ud (og det ser det faktisk ud til) så bliver det, (selvfølgelig kombineret med en eftermontering af oliekøler og rolig kørsel i den kolde periode i starten) den måde jeg vil fosøge at holde temperaturen nede på min 1,6 Diesel. Måske nogle flere gæller til motorummet så den kan få lidt luft, og komme af med det varme, men det ved jeg ikke om har den store effekt...
Desuden overvejer jeg en motorvarmer eller et VärmeSpeicher så den ikke er så skidekold om morgenen.