Forfatter Emne: ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral  (Læst 9562 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

lille drage

  • Gæst
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #15 Dato: 03. September 2007 kl: 17:23:23 »
hej , jeg vil bare lige sige at en alm. original koblingsslange mellem motor og karos altså ikke koster en herregård. så hvorfor spilde en masse tid på halve løsninger?. og det eneste der ellers skal til er jo 4 omløber der passer til 6mm. kobberrør plus kobberrøret, og så kunne du jo måle røret op og lige få det lokale værksted til at krave det for dig.
mvh. troels

transpeter

  • Gæst
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #16 Dato: 03. September 2007 kl: 19:03:30 »
Citat fra: "ctange"
Citat fra: "Jesper"
UPDATE:

Nu har jeg fået fat i omløbere og slanger (to forskellige længder og til forskellige clips)

Nu mangler jeg bare kraveværktøjet, en bremsenøgle og at finde ud af præcis hvordan det hele skal sættes fast...

Mvh Jesper

Er det en hemmelighed hvor du har fået fat i omløbere
og slanger henne?
Jeg tror nemlig det har interesse for flere.


Omløbere kan du få alle steder. Mekonomen, o lign...

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #17 Dato: 03. September 2007 kl: 20:02:55 »
Mekonomen har både kobberrør og omløbere til 6 mm.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #18 Dato: 03. September 2007 kl: 20:44:32 »
He he ja de omløbere jeg havde fanget var selvfølgelig til 5 mm, så de passer jo ikke på det eksisterende rør - så det er en ommer og jeg må cykle til arbejde igen i morgen.

I Biltema fik jeg ellers både koningssæt og et 5 mm rør med 12 mm nippel i den ene ende (til slavecylinderen) og 10 mm nippel i den anden ende (til bremse slangen).

I morgen kommer min kammerat forbi med sin kølebil som er fuld af nipler, rør mv og så håber jeg at få det samlet...

Der er dog bare et lille problem:

Der er ingen beslag eller huller der rigtig dur til noget på gearkassen synes jeg. Når jeg kigger i bøgerne ser min opsætning anderledes ud end på billederne - jeg har en stiver siddende fra slavecylinderens holder ned til gearkassen - prøver lige at bikse en tegning sammen.

Jeg har aldrig arbejdet med bremserør før, så jeg er helt grøn mht bremseclips, fittings og alt det der, og jeg kan ikke rigtig se hvordan jeg får sat det hele ordentlig fast. Findes der beslag der passer til slangerne eller skal jeg lave det selv??

Kobberrøret løber igennem bagbroen og sidder foret med en tyk gummislange omkring sig. Jeg tænkte om det kan bruges at køre slangen derfra (uden ekstra opspænding til karrossen) og så sætte den anden ende af slange godt fast på stiveren til slavecylinderen (eks med nogle kraftige strips eller med et hjemmebikset beslag)

Det vil under alle omstændigheder give færre svingninger end den forrige løsning...

Jesper
(som er lidt træt af VW årgang 85 lige nu)
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #19 Dato: 03. September 2007 kl: 22:49:22 »
Der er vel ikke en venlig sjæl, der kører med den originale slangeløsning, der gider smide et par fotos af hvordan slangen sidder?

Prøver at lave et beslag selv, men ved ikke hvordan slangen skal fæstnes ved karossen...

Takker  :D
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #20 Dato: 03. September 2007 kl: 23:17:02 »
Måske Biltema kan være din ven.
Kurt - 25115788

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #21 Dato: 03. September 2007 kl: 23:29:43 »
Citat fra: "Jesper"
Der er vel ikke en venlig sjæl, der kører med den originale slangeløsning, der gider smide et par fotos af hvordan slangen sidder?

Prøver at lave et beslag selv, men ved ikke hvordan slangen skal fæstnes ved karossen...

Takker  :D


Jeg var lige nede og tage et par billeder af Sikaén som jeg skrotter, måske billederne kan hjælpe,  :roll:
(ellers har jeg helt misforstået hvad det er du leder efter)
Her sidder kobberrøret tværs gennem vangen, kun støttet af en gummibøsning.
Plastrøret er ikke støttet nogen steder.

( sidste billede viser bare hvor mit nye barskab kommer fra  :D  )

Tony.
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #22 Dato: 04. September 2007 kl: 10:25:03 »
1000 tak! Vil lave et beslag i dag, tror ikke man kan købe noget der passer. Lader røret gå gennem vangen og sætter slangen på 10 cm efter vangen. Derefter til det nye beslag (hvis gevindet i gearkassen vil) og så videre i rør. Håber det holder.

Mvh Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

lille drage

  • Gæst
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #23 Dato: 04. September 2007 kl: 16:22:03 »
jeg har købt den originale slange ved vw i vejen, og kobberrøret ved en grosist virksomhed, men kobberrør kan man købe alle steder ligsom omløbere, ellers har de fleste større værksteder det da liggende, tag det gamle med og få lager manden til at finde nogen, tror omløberne koster ca en tier stk. og 5 meter kobberrør er da heller ikke så dyrt.. tror ca jeg brugte en 5- 600 kr i det hele.

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #24 Dato: 07. September 2007 kl: 12:22:33 »
Tid til en lille update:

Fik købt stumper ind, men fandt hurtigt ud af at man ikke kan få omløbere til 6mm rør med 10mm gevind. Da jeg ikke gad trække et helt nyt 5mm rør blev løsningen at bore omløbere forsigtigt op til 6mm så den lige kunne kommme ind over røret.

Kraveværktøjet fra Biltema (det billige) er svært at have med at gøre. Røret skal skæres HELT lige og så skal man øve sig nogle gange. Det gik fint til sidst.

Beslaget på gearkassen er lavet og det gamle ødelagte gevind blev forsigtigt opfrisket med en tap. Dernæst samlet (igen forsigtigt) og med Locktite på gevindet.

Til sidst blev det hele samlet, med bremserørsnøgler (12mm er hjemmelavet) og så udluftet.

Slangen på karosserisiden er stripset fast - håber det fungerer.

Tak til alle der har hjulpet  :D

Mvh Jesper



PS.
Bosch hævdede i øvrigt at de havde sagt til mig det ikke måtte samles uden slange, men det er en værre gang b*******! Kan godt se nu at der skal være en slange, men de fortalte mig dengang at spiralen var ligeså god.
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

transpeter

  • Gæst
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #25 Dato: 07. September 2007 kl: 16:42:02 »
Citat fra: "Jesper"
Tid til en lille update:

Fik købt stumper ind, men fandt hurtigt ud af at man ikke kan få omløbere til 6mm rør med 10mm gevind. Da jeg ikke gad trække et helt nyt 5mm rør blev løsningen at bore omløbere forsigtigt op til 6mm så den lige kunne kommme ind over røret.

Kraveværktøjet fra Biltema (det billige) er svært at have med at gøre. Røret skal skæres HELT lige og så skal man øve sig nogle gange. Det gik fint til sidst.

Beslaget på gearkassen er lavet og det gamle ødelagte gevind blev forsigtigt opfrisket med en tap. Dernæst samlet (igen forsigtigt) og med Locktite på gevindet.

Det med at man ikke kan få omløbere....... Man kan få omløbere i 12mm til 6mm rør. Er lagervare her. Dertil kan man købe en reduktion, (spidsmuffe) fra 12mm til 10mm. Reduktioner fås osse i andre versioner. Har selv haft samme problem til en Hanomag. Der lavede jeg slangerne om til nogle til en bobbel, men omløberne på de 6mm kobberrør, var jo 12mm. Jeg rekvirerede disse overgange. Og vupti, så var det hele bare dejlig...

Til sidst blev det hele samlet, med bremserørsnøgler (12mm er hjemmelavet) og så udluftet.

Slangen på karosserisiden er stripset fast - håber det fungerer.

Tak til alle der har hjulpet  :D

Mvh Jesper



PS.
Bosch hævdede i øvrigt at de havde sagt til mig det ikke måtte samles uden slange, men det er en værre gang b*******! Kan godt se nu at der skal være en slange, men de fortalte mig dengang at spiralen var ligeså god.

PARKHAVE

  • Gæst
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #26 Dato: 07. September 2007 kl: 16:44:17 »
hva' skete der lige der transpeter??

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #27 Dato: 07. September 2007 kl: 16:44:56 »
Han gentager bare.
Kurt - 25115788

transpeter

  • Gæst
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #28 Dato: 07. September 2007 kl: 16:46:47 »
Fandme et godt spørgsmål. Har aldrig set noget lignende...
Men altså :
Det med at man ikke kan få omløbere....... Man kan få omløbere i 12mm til 6mm rør. Er lagervare her. Dertil kan man købe en reduktion, (spidsmuffe) fra 12mm til 10mm. Reduktioner fås osse i andre versioner. Har selv haft samme problem til en Hanomag. Der lavede jeg slangerne om til nogle til en bobbel, men omløberne på de 6mm kobberrør, var jo 12mm. Jeg rekvirerede disse overgange. Og vupti, så var det hele bare dejlig...

TRANSPETER

transpeter

  • Gæst
ADVARSEL: Koblingsrør med aflastningsspiral
« Svar #29 Dato: 07. September 2007 kl: 16:49:34 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Han gentager bare.


Gentager ikke.... Hvad mener du....

hmm................