Forfatter Emne: Motor-udtagning  (Læst 2014 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Motor-udtagning
« Dato: 29. Oktober 2007 kl: 23:58:50 »
Der var en herinde, som i sidste uge spurgte til hvordan man lettest fik motoren ud.
Nu havde jeg lige et par timer "fri" her til aften,
så kunne jeg jo lige så godt, lidt forenklet, vise hvordan  :wink:
Jeg vil tro det er lettest på den måde, hvis man som jeg, ikke har ret meget plads  :?
Nu er det vist også ved at være slut med garageprojekter, indtil der kommer en port i,
det er sq godt nok ved at være for koldt ........  :roll:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Motor-udtagning
« Svar #1 Dato: 02. November 2007 kl: 13:34:52 »
Du skal løfte så højt at motoren kan komme ud
jeg bruger 2 dunkrafte til at løfte bilen med
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Motor-udtagning
« Svar #2 Dato: 02. November 2007 kl: 14:14:20 »
Advarsel - VW donkraften er IKKE strk nok - jeg lavede stuntet med 2 stk VW donkrafte, og den ene knækkede midt over i spindelen og bilen faldt halvvejs ned - vi havde så en traktor og løftegafler vi brugte til at få den på ret kurs (det var den blå bil under skrotning)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Mads-kaa

  • Gæst
Motor-udtagning
« Svar #3 Dato: 02. November 2007 kl: 15:00:55 »
Citat fra: "ctange"
Dejlig illustrativt.

Hvor langt er det nødvendig at løfte bilen op?

Hvad bruger du til at løfte bilen op?
Jeg ser en værkstedsdonkraft på det ene billede,
hvor sætter du den?
og er den det eneste du bruger?


Det nemmeste er jo i virkeligheden at smide motoren ned på jorden(eller som her på en palle) og så løfte bilen til man kan få motoren ud!
En god værkstedsdonkraft og nogle ordentlige bukke(højere end dem fra thansen/harald nyborg), så skulle det ikke være noget problem!

/Mads
/Mads

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Motor-udtagning
« Svar #4 Dato: 02. November 2007 kl: 15:06:11 »
Jeg ville nu ikke turde bruge de originale donkrafte til det  :shock:  de er sq for ustabile.
Jeg bruger en alm. 2 ton garagedonkraft, og en 3" tyk træbjælke på tværs af bilen.
Den kan ses på det første billede, og den støtter under længdevangerne.
Baghjulene skal hæves ca. 20 cm. over jorden, og "konstruktionen" er stabil nok til at jeg kan skubbe bilen sidevejs, hvis noget hænger i når motoren rulles ud.
MEN jeg vil ALDRIG kravle under bilen, og jeg lader altid baghjulene sidde på i tilfælde af at den skulle falde ned mens jeg f.eks. har arm/skulder inde for at klippe en slange eller kabel som jeg af og til glemmer inden jeg løfter  :!:
Som ekstra sikkerhed, lægger jeg nogle gange en stor lecablok under baghjulene, men stadig med donkraften under.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Motor-udtagning
« Svar #5 Dato: 02. November 2007 kl: 15:28:49 »
Og, hvis man er sikkerhedsbevidst og doven perlegrusmekaniker, så er de små opkørselsramper fra f.eks. HN eller Biltema fine. Så er man ude over alt donkraft tingel-tangel - det er dejligt nemt og bilen står sikkert (med mindre man står på en blød græsplæne) Samtitig er de tilstrækkeligt høje til at motoren kan komme ud under bagpanelet. Så kan man tilgengæld bruge en god stor værkstedsdonkraft til at løfte motoren ind og ud med.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Motor-udtagning
« Svar #6 Dato: 12. Februar 2009 kl: 18:45:46 »
Eller hvis man tilfældigvis har et par fede fælge liggende (jo bredere des bedre ) kan de udmærket anbringes under baghjulene. Og en T3 kan løftes med en værkstedsdonkraft direkte på gearkasse beslaget (Har gjort det masser af gange ) - selvfølgelig forudsat, at boltene stadig sidder i.
Træk håndbremsen, men husk også, at kile et par klodser ind foran og bag mindst et af forhjulene (gerne dem begge ) SIKKERHED frem for alt!
En god værkstedsdonkraft kan uden problemer sænke motor og gearkasse næsten ned til gulvhøjde, og alligevel trækkes ud.