T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: BlackChart efter 29. December 2010 kl: 10:22:50

Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: BlackChart efter 29. December 2010 kl: 10:22:50
Ja, det ender jo nok med at jeg bliver nødt til at overgive mig til opløsningsmiddler hvis jeg vil beholde en hvidpladet syncro camper, i hvert fald med det afgiftshelvede vi har her i landet :(

I den forbindelse kunne jeg da godt tænke mig at have den ekstra sikkerhed (ikke at jeg regner med at skulle bruge den) at en evt. R4 skulle være en friløber, så den ikke knalder både plejlstænger og ventiler ved et tandremsbrud...

Der har været snak om at ABS er friløber, hvilke andre muligheder er der??
Er 2E friløber??
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: verner efter 29. December 2010 kl: 12:07:49
kan ikke se hvorfor det skulle være grunden til at vælge motor!
det er da det sidste argument jeg ville bruge for at vælge en bestemt motor frem for en anden!!

der jo 1,8 og 2,0 motorer nok :)
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: BlackChart efter 29. December 2010 kl: 12:39:57
Har heller ikke skrevet at DET ville være gundlaget...
Det kunne bare være en ekstra bonus hvis og i så fald at den eventuelle motor valget faldt på var en "friløber"...

Men intet er sikkert endnu, heller ikke om diesel bliver droppet...
Det kommer lidt an på prisen ;)
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: verner efter 29. December 2010 kl: 12:47:41
vælg en donor-bil som udgangspunkt!
så kan du teste motoren inden du bygger den om til T3 og du får alt ledningsnet mm med :)

resten kan jo sælges i dele og skroget til skrot, så er det tæt på kunne løbe rundt ;)
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: BlackChart efter 29. December 2010 kl: 12:50:47
Regnede også med at jeg ville have en komplet bil som udgangspunkt, gider ikke stå og mangle en eller anden dum ledning eller et eller andet dumt stik, barefordi en eller anden spade har solgt en motor med "komplet" ledningsnet :)
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: verner efter 29. December 2010 kl: 12:59:49
tror til en tung høj syncro som din at jeg ville gå efter en 2,0!
den er dog sværere/dyrere at finde end en 1,8

mener at 2,0 findes i audi med monopoint, det gør den utrolig enkel i rep og vedligehold (kan ik huske motorkode og HK!)
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: TONY efter 29. December 2010 kl: 13:12:46
Lige et "sidespørgsmål", havde du ikke lige fået en god motor lagt i.....????

Tony
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: BlackChart efter 29. December 2010 kl: 13:41:18
Jo da, men synes efterhånden afgiften er lidt høj...Den ligger jo ca. på 11.000 om året og det bliver da sikkert ikke billigere at køre med diesel her i DK...
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: Jarl efter 29. December 2010 kl: 13:45:51
Af "ægte" friløbere kender jeg kun den gamle RP fra Golf 2. Du kan ofte se det på kompressionsforholdet. Lav kompression = større chance for friløb. Forvent aldrig at multiventilmotorer er friløbere.

Ja, Audi 80 findes med en 2,0 med monopoint ABT, men i Audi 80 ligger motoren jo på langs, så selve støbningen af blokken er udført anderledes på oliefiltersiden. Derfor passer den ikke direkte på T3'erens motorophæng i den side. I øvrigt er ABS lige så stærk - både hvad angår effekt og moment.

Jeg kan varmt anbefale ombygning til R4B, og du får en bil, der på alle måder virker mere "frisk", samtidig med at den går ca. det samme på literen. (Ja - jeg er temmelig immun overfor rørende historier om dieseler, der går 15 km/l - det er vist mest i folks ønskedrømme) En diesel går ca. 11 km/l og benz. går måske ½ - 1 kortere - det kan differencen i vægtafgift nemt betale ind igen.

Jeg er også helt enig med Verner i, at Mono-Motronic er et prægtigt styresystem. Der er simpelthen ikke noget bøvl. Det er enkelt, det er overskueligt at få til at virke og det doserer dejligt præcist under alle forhold. I minus 15 grader drejer man nøglen, og så snurrer den villigt fra første sekund. Det kan vi lide! På den anden side vil jeg blankt indrømme, at min viden om de andre indsprøjtningssystemer kan ligge på et lille sted, så der kan også sagtens være noget multipoint, der virker fint.

Kravene for mig var, at jeg ville have min. 90 men ikke over 108 hk, jeg ville have en maskine, der ikke krævede, at jeg skar i karrosseriet og så skulle den passe med motorophængene. Derfor blev bruttotruppen hurtigt indskrænket til ABS og ADZ. Hvis der er et spørgsmål om reg.afgift impliceret, så ville jeg ikke betænke mig et sekund på at lægge AAM i, for køreoplevelsen med den er garanteret nøjagtig som ABS - de er meget ens momentmæssigt, men de 75 hk betyder, at du ikke skal lægge en krone i fornyet afgift.
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: BlackChart efter 29. December 2010 kl: 15:30:18
Hvis vi så holder os til denne liste, kan man så se et eller andet smart sted hvilke mærker/modeller vi snakker om jeg skal kigge priser på for at få fingre i sådan en motor??

ABS
ADZ
AAM

evt. 2E, men som jeg forstår det indebærer den lidt mere ombygning for at den kan være der!?

Vi er vel ude i noget Golf/Passat-sjov, men hvilke årgange??
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: nels efter 29. December 2010 kl: 15:33:49
Her

http://www.autoshoppingcenter.com/Volkswagen/vw_enginescode.html

og

http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_EA827_engine
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: dokajønne efter 29. December 2010 kl: 17:16:16
Wikipedias liste over 827 motorer kan ikke bruges til at finde kompatible motorer til vores biler, aner ikke om det er fordi der er fejl i listen, eller om der bare er en lille ting der gør at de ikke kan anvendes.
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: Jarl efter 29. December 2010 kl: 21:47:22
ABS og ADZ ligger begge i Golf 3 & Vento. ABS ligger der frem til 95 - derefter kommer ADZ til. De ligger også i div. Seat - eksempelvis Toledo. AAM er også fra Golf 3, og i virkeligheden er det jo ret heldigt, for G3 og Vento ruster hurtigere end en Alfa Romeo fra 70'erne, så er der rigtig rigtig mange donorbiler at få.
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 29. December 2010 kl: 22:07:28
Jeg vil helt klart tilslutte mig Jarls forslag ang. AAM da du jo lige har betalt afgift på din bil.
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: BlackChart efter 29. December 2010 kl: 22:46:24
Det der taler mig en smule imod med AAM er så at det jo er en tung og høj syncro den skal slæbe...
Og så har jeg endnu ikke hørt om nogle her i DK der har den motor i deres T3, så evt. testture og sammenligninger er lidt fraværende...

Hele projektet er stadig kun på et meget lille overvejelses stadie, men IM (/finansministeren) har "pålagt" mig at kigge på udgifterne til drift af bilen...
Som vi kører lige nu ryger der for godt 2500-3500,- diesel igennem om måneden, læg til det lille regnestykke en afgift på knap 11.000,- om året samt diverse "tilsidesættelser" af finanser til at holde en diesel kørende...
Det render op, hvilket jeg også godt selv kan se i budgettet...

Truslen om en billigere bil og ingen plader på Højben har været oppe og vende flere gange på det sidste, mest af alt fordi vi ikke aner hvad fremtiden vil bringe af jobs (transport sektoren er udsædvanlig død i disse måneder endda vejret taget i betragtning)...
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 29. December 2010 kl: 22:50:14
Der er 5 Nm til forskel. Der er altså stadigvæk 5000 at spare om året i vægtafgift, så der er da til et par måneder...
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: BlackChart efter 29. December 2010 kl: 22:52:03
Okay...
Må ærligt tilstå at jeg endnu ikke er nået til at finde og sammenligne data og momentkurver på de listede motorer...
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 29. December 2010 kl: 22:55:50
http://www.doppel-wobber.de/wbb2/Information_124_VW-Golf-Motoren.html
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: Jarl efter 30. December 2010 kl: 00:58:21
Helt præcis, så er vægtafgiften + manglende-partikelfilter-afgift 11.240 kr. Hvis vi foprudsætter, at benz.motoren kører 1 km kortere på literen, så er der altså til at betale prisforskellen i literpris mellem benz og diesel rigtig rigtig mange gange.
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: verner efter 30. December 2010 kl: 01:10:41
tror du kommer længst med at stalde syncroen op om vinteren og kun have plader på 3-4 mdr om året, og så lade den være diesel :)
hvis du kører 2500-3500km om mdr. bør du i stedet finde en gammel diesel personbil  der kører 19-20km/l til 20-30k, den vil du være bedre tjent med økonomisk set.
man skal heller ik holde fast i noget der ik hænger sammen :)

tror din syncro og din højrefod er for tung til at køre med 75 benz heste, motoren er sløv selv i en vento!!
og skal du af med mere afgift igen tror jeg ik dit regnestykke går op ;)
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: verner efter 30. December 2010 kl: 01:21:49
et hurtigt regnestykke. med udgangspunkt i 30.000 kørte km om året
benzin r4 10 km/l, benzin til 11kr pr.l.
diesel r4 11km/l, diesel til 9kr pr.l.

ja så er ca 8500kr dyrere at køre på benzin!
kører du mindre kan det muligvis svare sig at konvertere!

der er jo mange faktorer der spiller ind! det ene er at vedligeholdelsen på en ABS er meget lav!
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: dokajønne efter 31. December 2010 kl: 08:35:28
Jeg overvejer et helt tredie scenarie:
Kommandørbussen er en hvidplade diesel med en egenvægt på under 1500kg. Det udløser en afgift på 8520kr incl partikkelfilterafgift. Et skift til benzmotor ville også for mig kun spare 5000kr om året. Denne besparelse er ikke nok til at kompencere for mine morfaragtige 45.000km om året. Sørgeligt nok er det faktisk nok til at anskaffe mig (benzin) bil nummer to, der koster nada i vægtafgift OG kører over 14km/l OG er billig at reparere OG busssen kan stå inde og hygge sig hele vinteren OG  jeg kunne spare den for 30.000km om året.....DET VAR BARE IKKE MENINGEN. Meningen var jo at jeg altid skulle køre rundt i bussen, altid have mine ting, altid have muligheden for en overnatning osv osv.
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: BlackChart efter 31. December 2010 kl: 09:06:13
Du rammer SPOT-ON, Jønne...

Desuden, min er jo en syncro, kæft jeg har været glad ved de MANGE gange de seneste par mdr. ;) Og vinteren er jo ikke ovre endnu...
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: dokajønne efter 31. December 2010 kl: 09:19:49
Hvad faen er nu det?

Jeg troede da at det var billigere at have en benziner på plader???

http://www.nysynet.dk/vagtafgift.htm

Som jeg lige  læser det koster det sgu 4920kr om året at have en 1500kg benziner rullende det er sgi da kun 2600kr billigere end dieselen!!! Det kan jeg sgu ikke holde bil for! Er der foretaget nogle ændringer?
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 31. December 2010 kl: 09:23:31
Nej den er god nok, 1301-1500 kg koster 4920 pr år.
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: dokajønne efter 31. December 2010 kl: 09:24:12
11.240kr for diesel over 1500kg
 6.780kr for en benz over 1500kg

=4460kr sparet

aargh......
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: dokajønne efter 31. December 2010 kl: 09:30:45
*BLIP* ...Ny situation!

Mine biler vejer under 1500kg. En besparelse på 2600 i afgift er ikke nok til at jeg vil skifte brændstof (så længe jeg har dieselmotorer og topstykker på lager allefals)

Hurra så skal der fame vippes ny dieselkværn i kommandørbussen så skodaen kan blive rullet i havnen 8)
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: Jarl efter 31. December 2010 kl: 09:38:43
Det er sjovt, som der budgetteres selektivt. Måske er det noget psykologisk - der er ting der "tæller med" i budgetter og ting, der ikke gør. Benzinprisen og vægtafgiften opgøres minutiøst - gerne med decimaler. Men den med vished kommende kapitalmotorskade på dieselerne medregnes ikke. Hvad med de tusindlapper og de weekenders arbejde, der er forbundet med at holde en diesel kørende? Hvad er den egentlige udgift ved et topstykkeskift inkl. topstykke, pakninger, bolte, kølervæske, ekstra kørsel osv.? Hvad koster følgeskaderne af, at man har været nødt til at lege med oliekøler, og den er blevet utæt? Hvad er den egentlige pris, når et takthjul går løs?

"Jamen CS'erne går da aldrig i stykker" - Nej - det er sandt, og har man sådan en i, så har man også fortjent at køre billigt. "Jamen min JX'er har kørt problemfrit i årevis" Godt, struds.
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: dokajønne efter 31. December 2010 kl: 10:05:34
Nu er der jo stadigt lidt topstykker og saugermaskiner på lageret og jeg har intet problem med effekten. Om et par år når min sidste dieselmotor er brugt og jeg står på E45 med motorhavari, er det da heller ikke usandsynligt at jeg kunne tænke nyt. (Til den tid er der jo også en bruger på T3nettet der har kørt et par år med en ABS og vejen er således banet for os KISS-feticister)

....LIGE en slutbemærkning om en CS'er. Jeg var på Fyn i går i brandbussen (som lige har rundet de 100.000km) klampen i bund hele vejen speedometeret 115(gps 108)ned ad bakke og ikke under 100 (gps 97)op ad bakke. Den bil kører så svinsk godt at det er til at tude over. Straffen kom ved sluttankningen 401km på triptæller (411 jvf krak)  og 37,8l dieselolie. 10,6 km/l er ikke meget når jeg i læ af lastbilerne på en tilsvarende tur ville ligge på mindst 13km/l. Til gengæld tog turen ikke mere end 5 timer incl læsning og losning af en sofa.

Nu skal det så ikke hedde sig, at jeg ikke kunne tænke mig at have 100hk i måsen og smide  mig ud i overhalingsbanen med 150km/t, men det må lige vente lidt endnu
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: totto efter 31. December 2010 kl: 14:23:28
Er det ingen problemer med taktjul som løsner på en bensiner?

Totto
ps
Godt nytt år fra Norge!
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: CarstenAS efter 31. December 2010 kl: 15:02:58
Jeg går også og bliver lun på en r4.  Min en en syncro doka, og der har været talt meget om at de var for tunge til ABS motor, men jeg vil mene at en syncro doka vejer tæt på det samme som en 2WD carelle.  

På ferie ture hvor der så kommer 7 personer med oppakning i bussen er den sikkert tungere end en syncro med 4 i.

Det jeg vil frem til er at de 89 hk fra en ABS må da kunne klare opgaven mindst ligeså godt som de 78 i en DG, og hvis jeg så også kan komme væk fra 6 km/L er det vist en vin/vin!!!
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: dokajønne efter 01. Januar 2011 kl: 11:16:04
Jeg har kørt en syncro med en fesen 1,6D uden turbo. Det gik fint men speedometeret viste aldrig over 90
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: FrankBinau efter 01. Januar 2011 kl: 12:46:55
Citat fra: "CarstenAS"
Jeg går også og bliver lun på en r4.  Min en en syncro doka, og der har været talt meget om at de var for tunge til ABS motor, men jeg vil mene at en syncro doka vejer tæt på det samme som en 2WD carelle.  

På ferie ture hvor der så kommer 7 personer med oppakning i bussen er den sikkert tungere end en syncro med 4 i.

Det jeg vil frem til er at de 89 hk fra en ABS må da kunne klare opgaven mindst ligeså godt som de 78 i en DG, og hvis jeg så også kan komme væk fra 6 km/L er det vist en vin/vin!!!


Du kunne jo også gå ind på tråden med Mary og læse om deres valg af motor til denne lange rejse de var på. Mvh .-)
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: Jarl efter 01. Januar 2011 kl: 14:11:34
@Totto

Årsagen til at takthjulet river sig løs på motorerne er fremfor alt den stødvise påvirkning af krumtappen. Populært sagt, så kører krumtappen ikke jævnt rundt, men leverer 2 stød pr. omgang - ét hver gang en cylinder er i arbejdstakten. Jo kortere og jo mere brutale disse stød er, jo større risiko er der for at rykke takthjulet fri. Diesel støder meget voldsommere end benzin. Sidstnævnte leverer et langstrakt og glidende arbejdsslag. Derfor er problemet med løse takthjul langt større på diesel end på benzin. Problemet ER set på benzinerne, men det er absolut en undtagelse. På diesel er det desværre temmelig frekvent.

@CarstenAS

Tal lyver ikke. DG: 78 hk. 141 nm ved 2600 rpm. ABS: 90 hk. 145 nm ved 2500 rpm. Klart er Syncro tung og træg at trække rundt med, men ABS er dog på alle områder kraftigere end f.eks. JX, som man har valgt at lægge i bilen i tusindvis. Min Carat vejer 1730 kg i kampklar tilstand, og den oplever jeg som betydeligt friskere end med JX, og faktisk også mere omdrejningsvillig end med GW. Men du kan jo også overveje 2E ...
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: CarstenAS efter 01. Januar 2011 kl: 14:53:18
Passer 2E lige så nemt på som ASB?  Og de 10 nm mere den har kommer ved 1000 omdr mere!! så det skulle vist kun være hvis den var meget nem at skaffe,
Er der 40 % efekt motoren må øges lovligt eller var det kun 20.
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: Hinze efter 01. Januar 2011 kl: 14:56:59
20%, hvis det er en anden motor.
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: Jarl efter 01. Januar 2011 kl: 17:05:20
2E smider 166 nm ved 3200 rpm. Synes man det er for højt, så kan man jo også bruge fætteren AGG, der afleverer sine 166 nm ved 2600 rpm.

Jeg har aldrig set en 2E/AGG live i en Syncro, så jeg ved ikke, om der er pladsproblemer i motorbrøndesn venstre side, men tyskerne plumper dem i på stribe, så mon ikke det er overskueligt? Der er helt sikkert nydelige beskrivelser på 16IG.
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: dokajønne efter 01. Januar 2011 kl: 18:58:59
motoren sidder jo en anelse lavere i en syncro. kan det i det mindste ikke afhjælpe  problemet med manifold?
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: dokajønne efter 01. Januar 2011 kl: 18:59:34
motoren sidder jo en anelse lavere i en syncro. kan det i det mindste ikke afhjælpe  problemet med manifold?
Titel: Hvilke R4\'ere er \"friløbere\"?
Indlæg af: TONY efter 01. Januar 2011 kl: 22:30:26
Som det kan ses på billederne jeg lige har taget, er der ikke meget plads ved siden af en AGG.
Der kan dog sagtens laves lidt ekstra plads ved at rykke motoren lidt mod højre,
f.eks. ved at lave alle monteringshullerne ovale på gearkasseophæng og motorbøjler.
Der er vist albuerum nok i trækakslerne til at det ikke generer nogen steder.

Tony