Forfatter Emne: Nyt projekt - hvilken motor?  (Læst 3237 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Nyt projekt - hvilken motor?
« Dato: 10. December 2011 kl: 20:32:21 »
Står med et nyt Syncroprojekt i baghånden. Bilen står med en død WBX 2,1 DJ i enden pt. Derfor har jeg brug for nogle inputs mht. motorvalg.
Det letteste ville selvfølgelig være bare at finde en anden DJ og smække i, men jeg er træt af benzinforbrug og synes jeg mangler lidt bundtræk, specielt i terræn og de på de ikke helt flade veje her i Norge. Min drøm er at få en AFN motor i dyret, men det har jeg hverken råd eller kundskab til. Derefter har jeg overvejet en AAZ, men er lidt tvivlsom omkring holdbarhed, og hvor stort arbejde det er at bygge om fra benzin. Nu har der været meget diskussion omkring række 4'ere her på forumet, men er der nogen af rækkebenzinerne, der ville passe sig i en Syncro? Eller måske en mix mellem en DJ og en MV, som også har tilhængere herinde...


Kom gerne med indspil!

Mattias

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
Nyt projekt - hvilken motor?
« Svar #1 Dato: 10. December 2011 kl: 21:01:51 »
Jeg ville lægge en R4i i, det ville nok kræve en dieselklokke og lidt andet, men med en DJ som udgangspunkt er der noget større spillerum end med med min JX.
Eller en subarumotor som Hr Mortensen.
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Nyt projekt - hvilken motor?
« Svar #2 Dato: 10. December 2011 kl: 21:22:04 »
Hvilken R4i vil du anbefale så?
Har indtrykket af at ABS og AAM (eller hvad de nu hedder) bliver for svage til Syncro og terrænkørsel. Har haft lidt kig på 1,8 GTI og 2,0 rækkemotorer. Vil de kunne levere varen?

Subaru bliver nok desværre også både for dyrt og for omfattende (suk)

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Nyt projekt - hvilken motor?
« Svar #3 Dato: 10. December 2011 kl: 22:30:58 »
2E
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Nyt projekt - hvilken motor?
« Svar #4 Dato: 10. December 2011 kl: 22:57:32 »
Hvilke fordele er der ved en 2E i forhold til en DJ eller MV?

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Nyt projekt - hvilken motor?
« Svar #5 Dato: 10. December 2011 kl: 23:04:50 »
du får ikke mere bundtræk i en R4 end i en DJ. DJ levere 174Nm ved 2800 o/min, en 2e eller ady 166Nm ved 3200 o/min. En syncro med DJ bruger vel ikke så meget mere benzin ved terrænkørsel end andre, men er nok mere tørstig på motorvejen.

lidt mere om wbx her

Offline Hasse

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 659
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 Bus D
  • By: Katrineholm Sweden
Nyt projekt - hvilken motor?
« Svar #6 Dato: 10. December 2011 kl: 23:06:21 »
Citat fra: "chewie"
Hvilken R4i vil du anbefale så?
Har indtrykket af at ABS og AAM (eller hvad de nu hedder) bliver for svage til Syncro og terrænkørsel. Har haft lidt kig på 1,8 GTI og 2,0 rækkemotorer. Vil de kunne levere varen?

Subaru bliver nok desværre også både for dyrt og for omfattende (suk)


Om en subaru motor är för dyr ska du nog glömma allt vad 2.0 och 2E är för dieseldelarna du behöver för ombyggning är ikke heller gratis.
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Nyt projekt - hvilken motor?
« Svar #7 Dato: 11. December 2011 kl: 00:00:39 »
Citat fra: "Hinze"
du får ikke mere bundtræk i en R4 end i en DJ. DJ levere 174Nm ved 2800 o/min, en 2e eller ady 166Nm ved 3200 o/min. En syncro med DJ bruger vel ikke så meget mere benzin ved terrænkørsel end andre, men er nok mere tørstig på motorvejen.

lidt mere om wbx her


Nej, det var næsten det jeg havde konkluderet selv.

Så R4i er ude af billedet.

Så står det mellem WBX og AAZ.

Mht til Subaru ville jeg da gå ud fra at det er væsentlig dyrere at købe stumper til en sådan motorkonvertering i forhold til nogle brugte dieselstumper til en R4i konvertering..?

Hasse: Jeg kommer til Katrineholm i julen - det kan være at jeg skal hjælpe dig af med en motor? Eller en Doka 16"  :P

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Nyt projekt - hvilken motor?
« Svar #8 Dato: 11. December 2011 kl: 00:10:47 »
Det drejer sig om momentkurver:
http://www.busman.be/pagina39.html
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Nyt projekt - hvilken motor?
« Svar #9 Dato: 11. December 2011 kl: 21:34:06 »
Tja, det hælder godt nok mere og mere i retning af at der kommer en VW WBX'er i igen. Jeg er lidt lun på ideen om frankenmotoren med blokken fra DJ, men med Digifanten fra MV. Er der nogen, der har prøvet dette og kan øse lidt ud af deres viden. Hvor meget styrke vil man miste på det i forhold til ren DJ, og hvor stor forskel er der på benzinøkonomien?

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Nyt projekt - hvilken motor?
« Svar #10 Dato: 11. December 2011 kl: 21:44:27 »
opsætningen med DJ blok og MV sprøjt har jeg kørt med  , det var ikke mig selv der har sat det sammen men det kørte rigtig godt
økonomien i den var så vidt jeg husker mellem 7-10 på literen alt efter hvor meget man har læsset i den og hvor tung fod man har
men det var en motor opsætning jeg var rigtig glad for
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Nyt projekt - hvilken motor?
« Svar #11 Dato: 12. December 2011 kl: 16:43:04 »
Det lyder godt. Skal man ha' en MV udstødning med katalysator på for at det fungerer, eller findes der andre løsninger?

Hvordan ser det komplette liste over MV dele ud?

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Nyt projekt - hvilken motor?
« Svar #12 Dato: 12. December 2011 kl: 17:45:11 »
den komplette liste kender jeg ikke , men jeg mener at det har været oppe før
jeg kørte uden katalysator
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Nyt projekt - hvilken motor?
« Svar #13 Dato: 12. December 2011 kl: 17:53:37 »
Hvad gjorde du med lambdasonen så?

Hvis nogen har et link til en liste ville det være najs!

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Nyt projekt - hvilken motor?
« Svar #14 Dato: 12. December 2011 kl: 18:42:06 »
der var ingen  , men som sagt var det ikke mig der havde bygget den
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966