Forfatter Emne: bagtøj synger  (Læst 5735 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
bagtøj synger
« Dato: 18. Februar 2007 kl: 12:01:44 »
I går var jeg ude og køre i en T3 jeg påtænker at købe. Det er en 2wd bus med 1,6 sauger fra '83. Den er tæt på rustfri (original rustfri, ikke bare godt repareret)

Nu til problemet:
Fra ca 70 km/t begynder det at synge bagfra og "sangen" følger hjulenes omdrejning op til max (110 km/t!!! :shock: ). Aha tænker jeg, det er sgu et baghjulsleje, og jeg slingrer lidt for at se om lyden forsvinder når vægten tages af hjulende i højre side...bingo den er i vinkel! MEN så snart jeg træder koblingen ned forsvinder lyden selvom bilen stadig kører 90km/t, mystifistisk.

Bilen har totalt gået 42.000 km og motoren er den originale :D

Hvad mener panelet? stadig lejet?
Den kører ellers for lækkert! (den er jo tæt på ny)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
bagtøj synger
« Svar #1 Dato: 18. Februar 2007 kl: 12:31:47 »
Bare sådan lige som sidefortælling, vil jeg gerne høre om 1,6 Sauger med 110 KMh, det må vist være en femgears eller hva. Bliver man ikke bare overrasket over det bundtræk den motor har.

Du er vel sikker på lyden ikke er en 1,6 Sauger der render med turbinefart  :D , da brødbilen nåede over firs satte jeg farten ned på grund af turbinelyden. Men den har så også kun 4 gear.

KH KHS - 2x sauger
Kurt - 25115788

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
bagtøj synger
« Svar #2 Dato: 18. Februar 2007 kl: 13:08:23 »
Jammen jeg har da tænkt på om det kunne være motoren der afgav den syngende lyd, det er bare det at den forsvinder når man lægger vægten af højre side. desuden er det ikke en konstant tone men en syngende lyd hermed et forsøg i lydskrift [iuiuiuiuiuiuiuiuiui]

Desuden er det en 4 trins og de 110 er absolut top, men 90 - 100 holder den snildt både op og ned ad bakke, den lyder dog bedst ved 80-90, der er masser af saft og kraft i en sauger, bare den er ny.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
bagtøj synger
« Svar #3 Dato: 18. Februar 2007 kl: 13:19:27 »
kunne du ikke smidde bagenden op på et par akselbukke og få en hjælper til at køre gearkassen op i fart mens du står på siden og lytter efter mislyden ?

Hvor finder man lige en 23 år gammel bil der har kørt under 50k ?
Mvh. Casper

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
bagtøj synger
« Svar #4 Dato: 18. Februar 2007 kl: 13:48:21 »
Citér
Hvor finder man lige en 23 år gammel bil der har kørt under 50k ?


Det er en hemmelighed indtil at jeg finder ud af om den skal være min :wink:

-så meget for t3 broderskabet :roll:

Jeg kan dog sige så meget at den har stået (inde) på en brandstation og kun været brugt til byærinder og mandskabstransport på længerevarende brande, men de tror vist at den er lavet af guld, så vi får se......

-og så skal der jo betales afgift.................
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
bagtøj synger
« Svar #5 Dato: 18. Februar 2007 kl: 14:12:26 »
Mon ikke du har fat i det klassiske dobbeltkeglerulleleje-hyl. Karakteristisk ved at bilen kører upålageligt, men når den rigtigt får snoninger i højeste gear, så synger den ulideligt. Når koblingen tages, forsvinder belastningen på lejet, og lyden er væk.

For det er ikke bare hylende dæk, der har stået på brandstationen og er blevet hårde i mange år- vel?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
bagtøj synger
« Svar #6 Dato: 18. Februar 2007 kl: 16:45:41 »
er der ens størrelse hjul på? jeg oplevede da jeg kørte med mit reservehjul at mit differentialle sang.

og forresten Jønne er det den Orange du viste os til træffet i april 06?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
bagtøj synger
« Svar #7 Dato: 18. Februar 2007 kl: 18:18:18 »
Hmm pudsigt.. Har lige kørt en længere landevejstur i MIN sauger.. Og der er også en høj syngende lyd fra 85 og op der stiger i frekvens med hastigheden. Jeg lagde ikke mærke til om det kun var når der er vægt på den ene side. Jeg tænkte også gearkasse eller bagtøj umiddelbart.

Jeg får nogen nye dæk på i løbet af ugen, så burde den fejlmulighed være elimineret.

@Jarl: Hvor sidder det leje og hvorfor synger det? Er det alm slid? Kan en alm. dødelig som Jønne og jeg skifte det?

Både Jønnes og min har jo sikkert kørt meget få km. i motor og gearkasse, så der er da underligt det synger.. tørt fedt af at stå stille? (Det har de jo begge gjort)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
bagtøj synger
« Svar #8 Dato: 18. Februar 2007 kl: 20:37:33 »
Citér
og forresten Jønne er det den Orange du viste os til træffet i april 06?

Busted!!

Citér
dobbeltkeglerulleleje-hyl

Altså hjullejet?????

Og mht dæk og differentiale, lyden stopper når jeg jokker koblingen i bund, det burde jo eliminere ihvertfald dækspørgsmålet.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
bagtøj synger
« Svar #9 Dato: 18. Februar 2007 kl: 20:52:33 »
Citér
Hvor sidder det leje og hvorfor synger det? Er det alm slid? Kan en alm. dødelig som Jønne og jeg skifte det?


Lejet sidder i gearkassen og skiftes kun ved renovering og vha. specialværktøj.

Tit er det svært at lokalisere sådan nogle lyde i en bil med meget bart jern, men jeg bakker op om Caspers forslag om at sætte bagvognen på bukke og speede op i topgear. Det giver mulighed for at fastslå, om lyden vitterligt kommer fra gearkassen/motoren/hjullejerne eller dækkene.

Den der med at kaste bilen fra side til side kan være svær i en stor tung bil - man kan ikke rigtigt aflaste lejerne ordentligt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
bagtøj synger
« Svar #10 Dato: 18. Februar 2007 kl: 21:06:49 »
Citat fra: "dokajønne"
Citér
og forresten Jønne er det den Orange du viste os til træffet i april 06?

Busted!!


nå ja men du ved jo kun som den eneste hvem der sælger den! men fin er den..... :D
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
bagtøj synger
« Svar #11 Dato: 18. Februar 2007 kl: 23:15:41 »
Hmm ok.. et gearkasseleje.. adskillelse, renovering.. * suk * Det har jeg vist hørt før.. Det kan være jeg snart skal bede om lov til at låne din presser Jarl.

Vi ved jo ikke om det er den same syngen der er i vores biler, men hvordan kan et leje i gearkasse blive så defekt på så få km som i Jønnes tilfælde??

Vi må lave forsøget med at sætte dem op på et par bukke.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
bagtøj synger
« Svar #12 Dato: 18. Februar 2007 kl: 23:34:11 »
Det er jo ikke givet, at det er det - det mener jeg f.eks. ikke det er i glarmesterbilen. Alle andre muligheder må undersøges - så ja - op på bukkene...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Djursland

  • Gæst
bagtøj synger
« Svar #13 Dato: 19. Februar 2007 kl: 01:18:32 »
Citat fra: "Hawaiibussen"
Citat fra: "dokajønne"
Citér
og forresten Jønne er det den Orange du viste os til træffet i april 06?

Busted!!


nå ja men du ved jo kun som den eneste hvem der sælger den! men fin er den..... :D


jeg har heller ikke glemt den jønne...griner men jeg skal ikke ha den og jeg fortæller det ikke til nogle...

men jeg ved hvor den bor griner

Mvh Djurs  :lol:

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
bagtøj synger
« Svar #14 Dato: 17. April 2007 kl: 14:50:45 »
Nå.. Jønne gik den fornuftige Skoda-daily driver vej og jeg smadrede et forhjulsleje, derfor ikke så meget nyt i denne sag. Hjullejerne er nu udskiftet i begge sider foran og der er skiftet dæk til helt nye uslidte 15" dæk. To fejlmuligheder eliminerede.

På vej til og fra arbejde dukker lyden op igen til tider, typisk op af bakke hvor lastbilerne bliver for langsomme at ligge efter og man vover sig ud i en "vandreklits-overhaling". Det vil sige når den med pedalen i bund trækker hårdt. Men også med moderat speederbelastning og lidt modvind i bestemte hastigheder dukker den ressonanasagtige summen/hylen op.

Jeg har ikke haft tid til at bukke den op, men der er ingen tvivl om at det kommer fra bagtøjet så gearkassen er under kraftig mistanke.

Hvis det nu er det kugleleje, som jeg syntes indicierne tyder kraftigt på, er det så noget der er farligt/fatalt at køre med? Og hvor mange KM ville i turde køre med den gearkasse før den skal renoveres/skiftes?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012