Forfatter Emne: Olietryk på renoveret motor  (Læst 2611 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Olietryk på renoveret motor
« Dato: 26. April 2011 kl: 23:03:37 »
Jeg har desværre problemer med olietryksalarm på min nyrenoverede motor. Det reelle olietryk har jeg endnu ikke fået målt, men er begyndt at gennemgå andre mulige fejlkilder.

Så vidt jeg kan læse mig til, er de typiske årsager til dårligt olietryk slidte lejer eller slidt oliepumpe. Jeg har skiftet alle lejer i motoren og monteret ny pumpe. Har også skiftet fjederen ved ventilen i oliekanalen +diverse.

Kan der være nogen anden forklaring, hvis det er tilfældet at motoren har dårligt tryk???


Ved montering af min nye oliepumpe var der et mærke på hver af tandhjulene - skal de sidde på en bestemt måde? Kunne ikke finde noget om det, nogen steder...


Jeg sætter stor pris på al hjælp.

Mattias

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Olietryk på renoveret motor
« Svar #1 Dato: 26. April 2011 kl: 23:18:52 »
Hej,

Se at mål det reelle olietryk ASAP - det er vigtigt.

Men - i mellemtiden - hvordan arter olietryksalarmen sig - er det hele tiden eller kun i nogen situationer?
Klaprer ventilløfterne? (Jeg går ud fra det er WBX'en du har samlet)?

Gode hilsner
Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Olietryk på renoveret motor
« Svar #2 Dato: 27. April 2011 kl: 00:29:07 »
Ja, det er også planen. Desværre er der jo lidt langt fra A til B her i Nisseland, så den må på slæb til et værksted - tør jo ikke at køre i den.

Ventilløfterne klaprede lidt de første par gange jeg startede den, men sidst spandt den som en mis. Ingen mislyde og en stille motorgang. Når bilen bliver startet med kold motor er der ingen problemer. Sidst lod jeg den stå i tomgang ganske længe - ikke en lyd. Da jeg så gav den en lille smule omdrejninger slog "The Buzzer of Doom" til med det samme. Målerne, som sad i en anden motor, virkede tidligere og jeg har ikke fundet nogen brud på ledningen. Har dog ikke prøvet at sætte ledningerne på stel.

Hvis det viser sig at der er for dårligt tryk, hvad kan det så skyldes?


Mattias


P.S - Ja, sorry glemte at nævne at det er WBX'eren. 2,1 DJ...

Offline Hr mortensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.233
    • Vis profil
Olietryk på renoveret motor
« Svar #3 Dato: 27. April 2011 kl: 06:31:16 »
Det prøvede jeg også med min Dj motor da jeg lage den i dokaen.Den fik lige den store rense kur fra abcon og kunne heller
ikke sætte smøretryk.
Jeg prøvede og sætte vacum i olietryks kontakten og at fylde filtret op og uden held.

Så kl 2030 en ondsdag aften gad jeg ikke mere, så kunne den stå natten over og tænke over det.Og næste morgen da jeg staretede den satte den tryk
med det samme.
Olien har nok løbet ind i pumpen i løbet af natten.
En god ide når man laver motor er at bruge monteringspasta over det hele også i pumpen ligesom de gamle opel motore de skulle altid ha
en kladt fedt i pumpen,ellers ville den heller ikke sætte tryk.

Mh
Daniel
viewtopic-t-12380.html

88 Multivan
81 Westfalia Joker EJ22
86 Sika med sneglehus.
79 Ford Capri.
Daniel -29261364-

Offline agerholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 120
    • Vis profil
  • By: 7323 Give
Olietryk på renoveret motor
« Svar #4 Dato: 27. April 2011 kl: 07:34:30 »
Er der en olietryksføler ved pumpen også,  det er føler for høj olietryk 0,9 bar iflg. haynes ,den buzzer også ved for høj olietryk
Hilsen   Hans Hansen
tlf 40552429
89 doka 4 doors aut. DJ
91 16"doka syncro MV
88 Magnum DJ
86 Karmann  Gipsy TDI

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Olietryk på renoveret motor
« Svar #5 Dato: 27. April 2011 kl: 08:44:21 »
der er 2 olietrykskontakter på wbx, har du sat dem de rigtige steder og forbundet de rigtige ledninger?

se evt lidt her

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Olietryk på renoveret motor
« Svar #6 Dato: 27. April 2011 kl: 09:15:52 »
Tak for svar.

Hr. Mortensen...var det samme symptomer - altså at den begyndte at hyle når den havde varmet sig lidt og så fik nogle omdrejninger?

Jeg har checket begge kontakter er den rigtige type og sidder rigtig sted. Har også set på ledningen, som ser fin ud. Som sagt har jeg ikke prøvet at jorde ledningen. - Alt sidder som det skal - jeg har trippelchecket det.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Olietryk på renoveret motor
« Svar #7 Dato: 27. April 2011 kl: 09:24:38 »
Prøv at gennemgå fejlfindingsguiden trin for trin, og se om den løser det.

Mht at måle olietryk, kan det gøres med et lille manometer og en adaptor - mener at det er standard vvs adapter der passer i. Du kan evt tage en olietryksmåler med til en vvs og spørge til fittings - tror du kan flikke en sammen billigt.

Det lave olietryk er der altid nok af, hvis der er olie på motoren.

Når motor går over 2000 omdrejninger skal der være højt olietryk, og det er her at alarmen lyder.

Test først elektrikkken trin for trin - og mål trykket - så ved du om der er en enkel løsning ;-)

Pøj pøj

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Olietryk på renoveret motor
« Svar #8 Dato: 27. April 2011 kl: 09:59:51 »
Ja, du har helt ret - det må være det eneste rigtige.

Måler man det højeolietryk i samme hul, som højttrykskontakten sidder i, altså bag på motoren? Hvis ja, hvordan kommer man så til for kileremmen?

Eller kan man måle det mellem stødstangsrørene ved lavttryksføleren?

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Olietryk på renoveret motor
« Svar #9 Dato: 27. April 2011 kl: 10:46:13 »
Du kan me olietryk begge steder (så vidt jeg ved) - men en af WBX hajerne må svare autoritativt ;-)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Olietryk på renoveret motor
« Svar #10 Dato: 28. April 2011 kl: 15:57:37 »
Så blev jeg lidt klogere efter fejlfinding - fandt ud af, at alarmen og lampen går i gang uanset om ledningen går til kontakten eller til stel. M.a.o. har jeg en fejl i systemet et sted. Jeg har målt de brune ledninger, hvor fejlen ofte ligger, men de er hele. Har en mistanke om at fejlen ligger i instrumentbordet, da stort set hele speedometeret er ved at gå i opløsning.
I går brugte jeg mange timer på at prøve at lokalisere fejlen, men uden resultat. Derfor har jeg nu fjernet den L-formede printplade bag speedometeret, hvilket så betyder at jeg kører uden nogen form for varsel eller alarm om olietryk.
Indtil jeg får købt nye instrumenter har jeg besluttet at montere et olietrykinstrument så jeg kan følge med når jeg kører.

Mange tak til alle som har hjulpet.

Mattias