T3nettet og T3Klub Danmark forum
Vores biler. => Dine Projekter... => Emne startet af: Holger efter 11. Januar 2011 kl: 20:42:22
-
Så kom dagen hvor jeg måtte bevæge mig ind på nyt og HELT ukendt territorium. Min 6PA i min 16" doka har i lang tid spildt olie og larmet meget.
Hvorfor den spildte olie var egentlig ikke så svært at finde ud af:
-
Hvorfor den larmede var egentlig heller så svært at finde ud af:
-
Der måtte lige laves en specialnøgle:
-
den ser godt nok lidt træt ud
-
De der gearkasser der kører med udveksling 32:7 (AKG), eller 34:7 (AAN) er det noget der findes, eller er der så få af dem at de ikke er til at få fat i? Kan der evt. tages dele fra en 2WD?
Mvh. Holger.
-
Der er masser af dele i gearkassen, som er identiske mellem 2wd og 4wd, men når du snakker om differentialeudveksling, så er spidshjulet jo en integreret del af lavgearakslen, og den er forskellig mellem 2wd og 4wd. Altså - vil du skifte den, så er du nødt til at søge en fra en Syncro. Gør du det, så skal du selvf. finde et tilsvarende differentiale til forakslen, for ellers er visco'en væk på 5 minutter.
Men du kan gå en anden vej, hvis du vil ændre gearing. Du kan ændre på udvekslingen i de to topgear, og her kan du bruge tandhjulspar fra 2wd. det betyder, at du kan tage et hvilket som helst 5.gears-par fra en 2wd og droppe i som dit nye topgear (4.gear i syncro), og du kan gøre det samme med det næsthøjeste gear, men det er måske knap så interessant. På den måde undgår du at pille ved differentialeudvekslingerne. På t3-infos.de finder du en komplet oversigt over de forskellige udvekslinger, der findes til de forskellige gear.
-
(http://www.t3-infos.de/images/Syncrogetriebe-Liste.gif)
http://www.t3-infos.de/images/T3-Getriebe.pdf
-
Den næste gearkasse jeg har klar er med 0,78 i 4. gear og 38:7 i dif. Så når man vel ikke meget videre med originale dele?
Mvh. Holger.
-
Revnet hus og defekt kron- og spidshjul, er det normalt der problemerne opstår? Jeg havde forventet (og ønsket) at det var inde i selve gearkassen.
Mvh. Holger.
-
Nej - det er ikke sædvanligt. Og så dog - selve huset er jo ikke støbt i noget særligt godt materiale - det er dog stærkt forbedret på modeller fra 90->. En meget gængs fejl på husene er gennemtæring ved den store O-ring, der tætner differentialets lejeskåle og på 2wd'erne ætser forreste dæksel væk, fordi der ligger skidt mellem det og konsollen, der går ned til gearkasseophænget. Kron- og spidshjul plejer at være stærke. Problemerne er typisk dårlige synchromeshringe - særligt til 2. og 3. gear, revnede synkronhoveder og defekte dobbeltkeglerullelejer.
-
defekte dobbeltkeglerullelejer.
ja.. og så skubbes hele akslen med spidshjulet bagud, hvilket medfører skaderne man kan se på billedet.
-spidshjulet kører udenfor det optimale tandbillede, så det ødelægges
-akslen skaffer sig plads i bagenden af gearkassen.
reagerer man i tide, kan sådan en laves, nu er det kun til reservedele.
Hasse handler med sådan noget til god pris.
overvej lige, om det giver mening med lange udvekslingsforhold..
en AFN med AAN og 0,78 i 4. gear på 235/75R15 kommer ikke over 110km/h..
-
Gearskiftet har gået som smør lige til det sidste, uden knas mm. derfor mener jeg ikke der er noget med synchromeshringe.
Det jeg kan se er at der har været en fusker før mig :) dvs: der er tegn på overdreven brug af div. flydende pakning. Jeg tror endda at det revnede hus er en gammel skade som de har forsøgt at reparere med et eller andet flydende.
Gearkassen er ikke den bilen er født med, det er 6P (ikke 6PA) så der er eftermonteret dif.spærre.
Skaden på kron-og spidshjul havde jeg vurderet til at det kunne være forkert justering af kronogspids i forhold til hinanden (nu da jeg ved at der har været andre i gang), men kan også være fordi spidshjul er forskudt bagud. Burde jeg så ikke kunne mærke axialslør på akslen?
Dobbeltkuglelejet er det det lige bag spidshjulet?
Mener i at der skal endnu længere gearing end 0,78 og 38:7 hvis der monteres TDI?
Mvh. Holger.
-
Rettelse: Jeg skriver længere oppe at næste gearkasse er med 32:7 i dif. Det passer ikke og er rettet til 38:7 altså en AHF.
Mvh. Holger
-
Hjulet her trækkes det bare af med en aftrækker?
Mvh. Holger.
-
Hjulet her trækkes det bare af med en aftrækker?
Mvh. Holger.
Ja.
-
når låseringen er fjernet: ja, sammen med det store hjul.
når den nederste del skal skilles ad, skal først doppellejets møtrik fjernes og så tager man træklods og en stor hammer til at banke spidshjulet bagud, sammen med den del af gearkassehuset, man kan se her her på billedet.
til en TDI skal det nok passe, jeg hader bare hoppet fra 3. til 4. en AAN el lignende passer nok bedre.
min plan er 34/7 (AAN eller AVN) med længre 3. og 4. gear (1,02 og 0,74) på en 1,7 TDI men ikke så store hjul (215/75R15)
held og lykke, michael
PS: den her giver en god muglighed, for at "se", hvordan den vil forholde sig: http://www.t3-infos.de/t3-infos_j.html#getriebeausl
(PPS: jeg har udvidet den til 220km/h for at bruge den til min Audi :twisted: )
-
Jeg har planer om at montere en temperaturføler i den næste gearkasse. Hvor skal den sidde- hvor bliver den mest varm?
Mvh. Holger.
-
jeg ville montere den inde i gearkassen ved dobbeltlejet, den må helst ikke blive over 90 grader i olien : http://www.t3-infos.de/t3-infos_c.html#getriebe
-
Synchromeshringen til højre, er den død?
Mvh. Holger.
-
ikke nødvendigvis.. det skulle være den til 1. gear, de har en speciel overflade og ser altid så mærkeligt ud.
-
OK, tak.
Klargøring af næste gearkasse:
-
nu er jeg jo næste nød til at kigge forbi -det er jo kun 35km motorvej- ;)
-
Du er meget velkommen.
Mvh. Holger.
40 86 44 50
-
ikke nødvendigvis.. det skulle være den til 1. gear, de har en speciel overflade og ser altid så mærkeligt ud.
Hvor stammer den belægning fra? VAG nr. er det samme på begge.
Mvh. Holger.
-
https://www.ig-syncro16.de/forum/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=11120&postdays=0&postorder=asc&highlight=synchronring&start=15
det har jeg ikke lige en forklaring på, men der er ofte dele, som ved renovering erstattes med standard-dele.
-
På begge de gearkasser jeg har skilt ad har begge synchromeshringe samme VAG nr. men ser meget forskellige ud.
Mvh. Holger.
-
Her er føleren vi snakkede om, ved ikke om du kan bruge den..?
Den sidder som hydr.olie temperaturføler i en del Linde Gaffeltrucks som er udstyret med en VW TDI industri-motor.
-
http://www.t3-infos.de/blog/?tag=synchronkorper
http://ig-syncro16.de/forum/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=6411&highlight=getriebe+kaputt
lidt til at følge op på emnet :)
-
Justering af axialslør = 0
-
Justering af slør mellem kron-og spidshjul = 7/100 mm??????
-
Så blev to defekte gearkasser samlet til én.
-
"Øvelse gør mester" (ikke at jeg vil sige at jeg er mester på nogen måde). Næste defekte gearkasse blev skilt ad på én time :) .
-
den er godt nok blevet rød :wink:
Dieselklokke, hvilken motor skal den matches med?
Hinze
-
det ser godt ud
det er måske dig jeg skal have fat i når jeg skal have kigget på min spærgearkasse :D
-
Ser spændende ud.Hvad løber sådan en renovering op i med det hele??
Daniel
-
hvis man gør det rigtigt, er pakninger og sliddele som bør skiftes uanset tilstand fra 2500 Kr. hvis Spidshjul osv. er OK + det løse
eksempelpriser:
de 2 lejer til bundakslen (den med spidshjulet): 1200 Kr.
pakninger: ca. 500Kr.
0,74 udveksling i sidste gear: 2500Kr.
4,14 udveksling i differentiale: 6000Kr.
hvis de så kan leveres..
hilsen, michael
-
Hinze: Nu da klokken er monteret er mulighederne jo indskrænket til TDI og 2E.
Dan: Nu rolig, bare fordi det er lykkedes mig at samle gearkassen igen er det L A N G T fra sikkert at operationen er gået godt. Det viser sig først når den kommer ud at køre. Kører den uden at den larmer osv. så er det lykkedes. Larmer den, ja så er det en ommer. Jeg regner selv mest med det sidste. Hvis jeg en gang kommer så langt at jeg selv føler jeg har styr på det, så hjælper jeg da gerne.
Daniel: Det jeg har lavet er faktisk ikke en renovering. Jeg har taget det bedste fra to defekte gearkasser og bygget dem sammen til én. Jeg har på nær et standard leje og et par pakdåser ikke brugt nye dele. Af de tre jeg indtil nu har skilt ad, har de to haft defekt kron-og spidshjul. Det alene gør at en renovering ikke kan betale sig. Der skal næsten altid også skiftes dobbelt kugleleje 75-95 Euro. Det vigtigste for mig er at jeg er gået fra nul til at vide lidt om gearkasser.
-
Hinze: Rød, nej den er skrigeorange. Men den var på lager så udgift = 0. Og inden nogen spørger så ved jeg godt at det at male måske holder lidt på varmen, men ud af to onder har jeg valgt dette da jeg regner med at det måske kan standse tæringen lidt. Tæring er temmelig alvorlig på VW dele, ikke på dele fra Graz.
-
Hinze: Nu da klokken er monteret er mulighederne jo indskrænket til TDI og 2E.
Det er da heller ikke det værste, vel :D
-
Når vi beregner gearing af vores gearkasser er det vel underordnet hvilken gearing vi har i f.eks. 5. gear og dif´n. Det interessante er vel slutgearingen, altså hvis vi regner dem begge sammen? Kan nogen bekræfte om jeg har regnet rigtig når jeg får følgende:
5. gear 0,85 og dif. 5,43 giver slutgearing: 4,62
--------0,78-------5,43----------------: 4,24
--------0,78-------4,86----------------: 3,79
-
Man blir sq helt inspireret af din energi Holger :D
Her er lige et link til en .pdf med en masse på gearkassen:
http://www.megaupload.com/?d=M419BUT0
Er der iøvrigt nogle her på T3N der har forsøgt sig med at få lavet nye 4 og 5 gears TDI sæt, 0.7 & 1.08 ala dem her i UK ?
http://www.aidantalbot.com/live/parts/
-
Man blir sq helt inspireret af din energi Holger :D
ja man sidder og får helt dårlig samvittighed :oops: :oops: