T3nettet og T3Klub Danmark forum

Vores biler. => Dine Projekter... => Emne startet af: Holger efter 11. Januar 2011 kl: 20:42:22

Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Holger efter 11. Januar 2011 kl: 20:42:22
Så kom dagen hvor jeg måtte bevæge mig ind på nyt og HELT ukendt territorium. Min 6PA i min 16" doka har i lang tid spildt olie og larmet meget.
Hvorfor den spildte olie var egentlig ikke så svært at finde ud af:
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Holger efter 11. Januar 2011 kl: 20:43:42
Hvorfor den larmede var egentlig heller så svært at finde ud af:
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Holger efter 11. Januar 2011 kl: 20:46:30
Der måtte lige laves en specialnøgle:
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: bos1 efter 11. Januar 2011 kl: 21:03:44
den ser godt nok lidt træt ud
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Holger efter 11. Januar 2011 kl: 21:30:38
De der gearkasser der kører med udveksling 32:7 (AKG), eller 34:7 (AAN) er det noget der findes, eller er der så få af dem at de ikke er til at få fat i? Kan der evt. tages dele fra en 2WD?

Mvh. Holger.
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Jarl efter 11. Januar 2011 kl: 23:43:43
Der er masser af dele i gearkassen, som er identiske mellem 2wd og 4wd, men når du snakker om differentialeudveksling, så er spidshjulet jo en integreret del af lavgearakslen, og den er forskellig mellem 2wd og 4wd. Altså - vil du skifte den, så er du nødt til at søge en fra en Syncro. Gør du det, så skal du selvf. finde et tilsvarende differentiale til forakslen, for ellers er visco'en væk på 5 minutter.

Men du kan gå en anden vej, hvis du vil ændre gearing. Du kan ændre på udvekslingen i de to topgear, og her kan du bruge tandhjulspar fra 2wd. det betyder, at du kan tage et hvilket som helst 5.gears-par fra en 2wd og droppe i som dit nye topgear (4.gear i syncro), og du kan gøre det samme med det næsthøjeste gear, men det er måske knap så interessant. På den måde undgår du at pille ved differentialeudvekslingerne. På t3-infos.de finder du en komplet oversigt over de forskellige udvekslinger, der findes til de forskellige gear.
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Alp efter 11. Januar 2011 kl: 23:58:47
(http://www.t3-infos.de/images/Syncrogetriebe-Liste.gif)

http://www.t3-infos.de/images/T3-Getriebe.pdf
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Holger efter 12. Januar 2011 kl: 07:10:07
Den næste gearkasse jeg har klar er med 0,78 i 4. gear og 38:7 i dif. Så når man vel ikke meget videre med originale dele?

Mvh. Holger.
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Holger efter 12. Januar 2011 kl: 07:13:40
Revnet hus og defekt kron- og spidshjul, er det normalt der problemerne opstår? Jeg havde forventet (og ønsket) at det var inde i selve gearkassen.

Mvh. Holger.
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Jarl efter 12. Januar 2011 kl: 19:42:50
Nej - det er ikke sædvanligt. Og så dog - selve huset er jo ikke støbt i noget særligt godt materiale - det er dog stærkt forbedret på modeller fra 90->. En meget gængs fejl på husene er gennemtæring ved den store O-ring, der tætner differentialets lejeskåle og på 2wd'erne ætser forreste dæksel væk, fordi der ligger skidt mellem det og konsollen, der går ned til gearkasseophænget. Kron- og spidshjul plejer at være stærke. Problemerne er typisk dårlige synchromeshringe - særligt til 2. og 3. gear, revnede synkronhoveder og defekte dobbeltkeglerullelejer.
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: mdonau efter 12. Januar 2011 kl: 20:50:21
Citat fra: "Jarl"
defekte dobbeltkeglerullelejer.


ja.. og så skubbes hele akslen med spidshjulet bagud, hvilket medfører skaderne man kan se på billedet.

-spidshjulet kører udenfor det optimale tandbillede, så det ødelægges
-akslen skaffer sig plads i bagenden af gearkassen.

reagerer man i tide, kan sådan en laves, nu er det kun til reservedele.

Hasse handler med sådan noget til god pris.

overvej lige, om det giver mening med lange udvekslingsforhold..
en AFN med AAN og 0,78 i 4. gear på 235/75R15 kommer ikke over 110km/h..
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Holger efter 12. Januar 2011 kl: 21:44:59
Gearskiftet har gået som smør lige til det sidste, uden knas mm. derfor mener jeg ikke der er noget med synchromeshringe.

Det jeg kan se er at der har været en fusker før mig :) dvs: der er tegn på overdreven brug af div. flydende pakning. Jeg tror endda at det revnede hus er en gammel skade som de har forsøgt at reparere med et eller andet flydende.

Gearkassen er ikke den bilen er født med, det er 6P (ikke 6PA) så der er eftermonteret dif.spærre.

Skaden på kron-og spidshjul havde jeg vurderet til at det kunne være forkert justering af kronogspids i forhold til hinanden (nu da jeg ved at der har været andre i gang), men kan også være fordi spidshjul er forskudt bagud. Burde jeg så ikke kunne mærke axialslør på akslen?

Dobbeltkuglelejet er det det lige bag spidshjulet?

Mener i at der skal endnu længere gearing end 0,78 og 38:7 hvis der monteres TDI?

Mvh. Holger.
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Holger efter 12. Januar 2011 kl: 21:55:08
Rettelse: Jeg skriver længere oppe at næste gearkasse er med 32:7 i dif. Det passer ikke og er rettet til 38:7 altså en AHF.

Mvh. Holger
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Holger efter 12. Januar 2011 kl: 22:13:50
Hjulet her trækkes det bare af med en aftrækker?

Mvh. Holger.
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Jarl efter 12. Januar 2011 kl: 23:49:22
Citat fra: "Holger"
Hjulet her trækkes det bare af med en aftrækker?

Mvh. Holger.


Ja.
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: mdonau efter 13. Januar 2011 kl: 00:16:15
når låseringen er fjernet: ja, sammen med det store hjul.

når den nederste del skal skilles ad, skal først doppellejets møtrik fjernes og så tager man træklods og en stor hammer til at banke spidshjulet bagud, sammen med den del af gearkassehuset, man kan se her her på billedet.

til en TDI skal det nok passe, jeg hader bare hoppet fra 3. til 4. en AAN el lignende passer nok bedre.

min plan er 34/7 (AAN eller AVN) med længre 3. og 4. gear (1,02 og 0,74) på en 1,7 TDI men ikke så store hjul (215/75R15)

held og lykke, michael

PS: den her giver en god muglighed, for at "se", hvordan den vil forholde sig: http://www.t3-infos.de/t3-infos_j.html#getriebeausl

(PPS: jeg har udvidet den til 220km/h for at bruge den til min Audi  :twisted: )
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Holger efter 13. Januar 2011 kl: 15:07:21
Jeg har planer om at montere en temperaturføler i den næste gearkasse. Hvor skal den sidde- hvor bliver den mest varm?

Mvh. Holger.
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: mdonau efter 13. Januar 2011 kl: 15:19:37
jeg ville montere den inde i gearkassen ved dobbeltlejet, den må helst ikke blive over 90 grader i olien : http://www.t3-infos.de/t3-infos_c.html#getriebe
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Holger efter 14. Januar 2011 kl: 19:40:57
Synchromeshringen til højre, er den død?

Mvh. Holger.
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: mdonau efter 14. Januar 2011 kl: 20:30:46
ikke nødvendigvis.. det skulle være den til 1. gear, de har en speciel overflade og ser altid så mærkeligt ud.
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Holger efter 14. Januar 2011 kl: 21:14:01
OK, tak.

Klargøring af næste gearkasse:
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: mdonau efter 14. Januar 2011 kl: 21:57:11
nu er jeg jo næste nød til at kigge forbi -det er jo kun 35km motorvej- ;)
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Holger efter 14. Januar 2011 kl: 22:37:20
Du er meget velkommen.

Mvh. Holger.
40 86 44 50
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Holger efter 14. Januar 2011 kl: 23:07:25
Citat fra: "mdonau"
ikke nødvendigvis.. det skulle være den til 1. gear, de har en speciel overflade og ser altid så mærkeligt ud.


Hvor stammer den belægning fra? VAG nr. er det samme på begge.

Mvh. Holger.
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: mdonau efter 15. Januar 2011 kl: 00:52:35
https://www.ig-syncro16.de/forum/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=11120&postdays=0&postorder=asc&highlight=synchronring&start=15

det har jeg ikke lige en forklaring på, men der er ofte dele, som ved renovering erstattes med standard-dele.
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Holger efter 15. Januar 2011 kl: 08:14:25
På begge de gearkasser jeg har skilt ad har begge synchromeshringe samme VAG nr. men ser meget forskellige ud.

Mvh. Holger.
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: buddha_uffe efter 16. Januar 2011 kl: 12:39:12
Her er føleren vi snakkede om, ved ikke om du kan bruge den..?
Den sidder som hydr.olie temperaturføler i en del Linde Gaffeltrucks som er udstyret med en VW TDI industri-motor.
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: mdonau efter 16. Januar 2011 kl: 15:45:52
http://www.t3-infos.de/blog/?tag=synchronkorper

http://ig-syncro16.de/forum/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=6411&highlight=getriebe+kaputt

lidt til at følge op på emnet :)
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Holger efter 22. Januar 2011 kl: 09:39:14
Justering af axialslør = 0
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Holger efter 22. Januar 2011 kl: 09:41:16
Justering af slør mellem kron-og spidshjul = 7/100 mm??????
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Holger efter 22. Januar 2011 kl: 19:00:12
Så blev to defekte gearkasser samlet til én.
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Holger efter 22. Januar 2011 kl: 19:02:42
"Øvelse gør mester" (ikke at jeg vil sige at jeg er mester på nogen måde). Næste defekte gearkasse blev skilt ad på én time :) .
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Hinze efter 22. Januar 2011 kl: 19:48:25
den er godt nok blevet rød  :wink:

Dieselklokke, hvilken motor skal den matches med?

Hinze
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: bos1 efter 22. Januar 2011 kl: 20:34:03
det ser godt ud
det er måske dig jeg skal have fat i når jeg skal have kigget på min spærgearkasse :D
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Hr mortensen efter 22. Januar 2011 kl: 21:09:47
Ser spændende ud.Hvad løber sådan en renovering op i med det hele??

Daniel
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: mdonau efter 22. Januar 2011 kl: 22:17:56
hvis man gør det rigtigt, er pakninger og sliddele som bør skiftes uanset tilstand fra 2500 Kr. hvis Spidshjul osv. er OK + det løse

eksempelpriser:

de 2 lejer til bundakslen (den med spidshjulet): 1200 Kr.
pakninger: ca. 500Kr.

0,74 udveksling i sidste gear: 2500Kr.
4,14 udveksling i differentiale: 6000Kr.
hvis de så kan leveres..

hilsen, michael
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Holger efter 22. Januar 2011 kl: 22:19:54
Hinze: Nu da klokken er monteret er mulighederne jo indskrænket til TDI og 2E.

Dan:   Nu rolig, bare fordi det er lykkedes mig at samle gearkassen igen er det L A N G T fra sikkert at operationen er gået godt. Det viser sig først når den kommer ud at køre. Kører den uden at den larmer osv. så er det lykkedes. Larmer den, ja så er det en ommer. Jeg regner selv mest med det sidste. Hvis jeg en gang kommer så langt at jeg selv føler jeg har styr på det, så hjælper jeg da gerne.

Daniel: Det jeg har lavet er faktisk ikke en renovering. Jeg har taget det bedste fra to defekte gearkasser og bygget dem sammen til én. Jeg har på nær et standard leje og et par pakdåser ikke brugt nye dele. Af de tre jeg indtil nu har skilt ad, har de to haft defekt kron-og spidshjul. Det alene gør at en renovering ikke kan betale sig. Der skal næsten altid også skiftes dobbelt kugleleje 75-95 Euro. Det vigtigste for mig er at jeg er gået fra nul til at vide lidt om gearkasser.
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Holger efter 22. Januar 2011 kl: 22:29:13
Hinze: Rød, nej den er skrigeorange. Men den var på lager så udgift = 0. Og inden nogen spørger så ved jeg godt at det at male måske holder lidt på varmen, men ud af to onder har jeg valgt dette da jeg regner med at det måske kan standse tæringen lidt. Tæring er temmelig alvorlig på VW dele, ikke på dele fra Graz.
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Hinze efter 23. Januar 2011 kl: 08:36:27
Citat fra: "Holger"
Hinze: Nu da klokken er monteret er mulighederne jo indskrænket til TDI og 2E.


Det er da heller ikke det værste, vel  :D
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Holger efter 23. Januar 2011 kl: 11:48:19
Når vi beregner gearing af vores gearkasser er det vel underordnet hvilken gearing vi har i f.eks. 5. gear og dif´n. Det interessante er vel slutgearingen, altså hvis vi regner dem begge sammen? Kan nogen bekræfte om jeg har regnet rigtig når jeg får følgende:
5. gear  0,85 og dif. 5,43 giver slutgearing: 4,62
 --------0,78-------5,43----------------: 4,24
 --------0,78-------4,86----------------: 3,79
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: Alp efter 23. Januar 2011 kl: 12:03:43
Man blir sq helt inspireret af din energi Holger  :D
Her er lige et link til en .pdf med en masse på gearkassen:
http://www.megaupload.com/?d=M419BUT0

Er der iøvrigt nogle her på T3N der har forsøgt sig med at få lavet nye 4 og 5 gears TDI sæt, 0.7 & 1.08 ala dem her i UK  ?
http://www.aidantalbot.com/live/parts/
Titel: Gearkasse rep.
Indlæg af: bos1 efter 23. Januar 2011 kl: 12:13:50
Citat fra: "Alp"
Man blir sq helt inspireret af din energi Holger  :D
 


ja man sidder og får helt dårlig samvittighed :oops:  :oops: