Forfatter Emne: Et par begynderspørgsmål (igen, igen)  (Læst 2050 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pech01

  • Gæst
Et par begynderspørgsmål (igen, igen)
« Dato: 23. November 2010 kl: 23:18:07 »
Hejsa alle,

Jeg er den nye (lykkelige) jer af "Banditten", som har floreret herinde et par år (1.6TD, DOKA, 2wd). Jeg må sige, at forummet her er genialt - jeg har snart ikke tal på, hvor mange timer jeg har brugt herinde. Magen til fantastisk hjælpsomhed og entusiasme skal man lede længe efter. Stor applaus til jer alle :-)

Efter - som nævnt - at have brugt en rum tid herinde på at læse, så har jeg alligevel et par enkelte begynderspørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med:

1. Motorolie. I min Haynes manuel står det ikke anført, hvorvidt man skal anvende syntetisk, semisyntetisk eller syntetisk. Hvad er anbefalelsesværdigt? (emnet har sikkert været drøftet før, men jeg har ikke liige kunne finde det, så undskylder på forhånd).

2. Gearolie. I min haynesmanuel er der ikke anført intervaller for skift af gearolie. Hvad er praksis her?

3. Gearvalg ved stående start. Jeg har læst flere indikationer af, at folk starter i andet gear, men ikke noget der endegyldigt får mig til det. Banditten er femgearsvarianten, er det anbefalelsesværdigt at starte i andet gear?

4. Varme: Banditten har oliekøler, men måleren står ofte lidt over midten (”forlader” dog aldrig olietryksindaktoren). Eksempelvis ved motorvejskørsel, hvor jeg typisk kører 90 – 100 km. Er det indenfor normalen?

For dem af jer, der tidligere er stødt på banditten kan jeg fortælle, at jeg pt. går og roder med lidt rustarbejde. Har bl.a. sat en ny plade i ved dieseldækslet og et par andre steder, samt ordnet et par samlinger efter de gode erfaringsbeskrivelser herinde. Tidligere var banditten grøn -  nu er den så grøn med pletter :-)

Hvis der er nogen dieselkyndige i Københavnsområdet, der kan lokkes med en kop kaffe, kage, spiritus, øl eller lignende, og samtidigt lokkes til at køre en tur i banditten (lige for at tjekke om alt nu er som det skal være), så inviterer jeg meget gerne.

De bedste hilsner

Peter

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Et par begynderspørgsmål (igen, igen)
« Svar #1 Dato: 23. November 2010 kl: 23:30:02 »
Citat fra: "pech01"
Hejsa alle,

Jeg er den nye (lykkelige) jer af "Banditten", som har floreret herinde et par år (1.6TD, DOKA, 2wd). Jeg må sige, at forummet her er genialt - jeg har snart ikke tal på, hvor mange timer jeg har brugt herinde. Magen til fantastisk hjælpsomhed og entusiasme skal man lede længe efter. Stor applaus til jer alle :-)

Efter - som nævnt - at have brugt en rum tid herinde på at læse, så har jeg alligevel et par enkelte begynderspørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med:

Velkommen her.


1. Motorolie. I min Haynes manuel står det ikke anført, hvorvidt man skal anvende syntetisk, semisyntetisk eller syntetisk. Hvad er anbefalelsesværdigt? (emnet har sikkert været drøftet før, men jeg har ikke liige kunne finde det, så undskylder på forhånd).


Din motor blev designet årtier før syntetisk olie blev almindeligt. Den kører fint på mineralsk 15W40, så længe det opfylder VW 50.500. Hellere flere olieskiftmed billigere olie end færre med dyrere.


2. Gearolie. I min haynesmanuel er der ikke anført intervaller for skift af gearolie. Hvad er praksis her?

Praksis er stort set aldrig. Men er du flink, skifter du for hver 100.000

3. Gearvalg ved stående start. Jeg har læst flere indikationer af, at folk starter i andet gear, men ikke noget der endegyldigt får mig til det. Banditten er femgearsvarianten, er det anbefalelsesværdigt at starte i andet gear?

Du starter i første gear som i alle andre biler.

4. Varme: Banditten har oliekøler, men måleren står ofte lidt over midten (”forlader” dog aldrig olietryksindaktoren). Eksempelvis ved motorvejskørsel, hvor jeg typisk kører 90 – 100 km. Er det indenfor normalen?

Fint - det er normalt

For dem af jer, der tidligere er stødt på banditten kan jeg fortælle, at jeg pt. går og roder med lidt rustarbejde. Har bl.a. sat en ny plade i ved dieseldækslet og et par andre steder, samt ordnet et par samlinger efter de gode erfaringsbeskrivelser herinde. Tidligere var banditten grøn -  nu er den så grøn med pletter :-)

Hvis der er nogen dieselkyndige i Københavnsområdet, der kan lokkes med en kop kaffe, kage, spiritus, øl eller lignende, og samtidigt lokkes til at køre en tur i banditten (lige for at tjekke om alt nu er som det skal være), så inviterer jeg meget gerne.

De bedste hilsner

Peter
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Et par begynderspørgsmål (igen, igen)
« Svar #2 Dato: 24. November 2010 kl: 01:49:55 »
Hej Peter

Velkommen til og tillykke med bilen.

Jeg ser et Øst-træf forme sig inden længe - hvor der vil være righoldig mulighed for at sparke dæk, lytte til andre motorer -og få sparket egne dæk og lyttet til egen motor.

Skal vi arrangere sammen? Det er længe siden jeg har lavet træf - jeg tror jeg er kaffe og småkagesulten.

Hvad med førstkommende søndag (med forbehold for vejrudsigten).

Et spændende sted, som vi ikke har prøvet, ville være ude på B&W grunden?

gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Et par begynderspørgsmål (igen, igen)
« Svar #3 Dato: 24. November 2010 kl: 07:58:45 »
Hej :-) Ja også velkommen her fra Fyn. 2:Gear-olien er skiftet i år og har kun kørt en 4/5000km. 1:Motor olien/oliefilter skal skiftes minst en gang årlig eller ved 7.500km. Jeg brugte 15/40. 3:Start altid i 1 gear. Og glæder mig til at se billeder af dit arbejde. Mvh :-)
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

pech01

  • Gæst
Et par begynderspørgsmål (igen, igen)
« Svar #4 Dato: 24. November 2010 kl: 09:54:41 »
Tusind tak for jeres gode svar.

Jensjakob: Jeg er helt med på et træf nu på søndag (d. 28). Hvordan arrangerer vi?

Mange hilsner

Peter

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Et par begynderspørgsmål (igen, igen)
« Svar #5 Dato: 24. November 2010 kl: 11:08:17 »
Hej Peter

Kanon - jeg tog mig friheden til at oprette et træf i træf-forum, kigger du ind i den tråd og hopper på?

Vi er allerede 4 - heraf 2 garvede dieselfolks

med gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

pech01

  • Gæst
Et par begynderspørgsmål (igen, igen)
« Svar #6 Dato: 24. November 2010 kl: 17:13:37 »
Hej Jens,

Mægtigt - er tilmeldt. Glæder mig meget til at se din sænkning real-life.

Bedste hilsner

Peter

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Et par begynderspørgsmål (igen, igen)
« Svar #7 Dato: 24. November 2010 kl: 18:23:28 »
Hej Peter :-)

Kan du ikke gører mig en tjenste, at tage et look på siden af solskærmen på Banditten der er sådan en hvid spændeknap. Hvor der står en hjemmeside adresse da jeg gerne vil have en sådan solskærm igen i rød til min Syncro på forhånd tak Mvh :-)
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

pech01

  • Gæst
Et par begynderspørgsmål (igen, igen)
« Svar #8 Dato: 24. November 2010 kl: 20:57:34 »
Frank: PM afsendt. /Peter