Forfatter Emne: motorolie  (Læst 4355 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dieselpower

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 71
    • Vis profil
motorolie
« Dato: 26. Februar 2014 kl: 21:39:44 »
Hej alle sammen.


Jeg har flere gange oplevet i forbindelse med olieskift oplevet, at den gamle motorolie kan / har lugtet seriøs af rådne æg.
Fordi folk  har været nogen svin og bar kørt, kørt, kørt og efter fyldt efter behov 50-90000 km pr olieskift.


Men skiftede for en den anden dag, som selv havde billig billig Thansen motorolie + filter med. Da jeg fik åbnet for den nye motorolie, så  :sick:  :sick:  :sick:  stank den allerede af rådne æg!!!!!!


 :woohoo:  renset spildolie   :woohoo:

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
motorolie
« Svar #1 Dato: 26. Februar 2014 kl: 22:33:35 »
Kære Dieselpower

Her er jeg lidt mere på "hjemmebane" end med din "pælegokkehammer" :cheer:
I det jeg har været et "petrokemisk" menneske hele mit arbejdsliv.

Olieverdenen, som vi almindelige dødelige kender den, er i MEGET store træk opdelt i, Syntetiske, Semisyntetiske og Mineralske olier.
Nu bremser vi der, for ellers ender vi i en diskurs der er tykkere end bibelen.

Syntetisk olie lugter ikke, fordi den ikke har noget med olie at gøre. Det er syntetisk olie.
Semisyntetisk olie er et blandings produkt., det kan lugte lidt.

Mineralsk olie, ordet siger næsten sig selv. Op fra hullet i jorden. Indholdet i de to ovenstående produkter kommer jo samme sted fra, men er blevet "friseret med en tættekam", skilt ad, samlet, optimeret og hvad har vi haft.

Når man borer ned i "moder jord" og rammer skiferlommer eller "a sea of oil" så får man det hele med, du får ikke olie uden svovl (og det er det der lugter). 95% af jordklodens olie er sur. Årsagen til Nato's engagement i Libyen er, at Libyen er et af de eneste kendte reservoir med det der hedder : "Sweetoil" eller grundlaget for den bedste smøreolie i verden, den fås ikke bedre. Der står ikke uden på "bøtten" : "Godkendt af Ferrari eller Lamborghini" nede hos Statoil, det er fordi at Ferrari og Lambo, vil have Sweetoil baseret olie i deres biler.

Hvad er et ekstremt tryk ? Ja det kan være alt fra skattefar, til din såkaldte bankrådgiver, men det kan også være det tryk der dannes i din motor eller gearkasse under bestemte forhold. Disse forhold er ubekendte. Er det værre at køre over alperne, eller stresse maskineriet ved Greve Nord,  hvem ved ?

At en mineralsk olie, afgiver svovl lugt (rådne æg) er på ingen måde og langt fra, milevis fra, en indikation på slid og langt mindre ordet "spildolie". Det er en olie der arbejder.

En olies vigtigste funktion, er at komme ud til "smørestedet" så hurtigt som muligt. Når den er kommet dertil, skal den arbejde. Det bedste og det vigtigste for os: "Hobbybil folk" er at skifte olie, så hyppigt som muligt, for så har vi "det bedste arbejdsfolk".

Med venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline claus

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 353
    • Vis profil
motorolie
« Svar #2 Dato: 27. Februar 2014 kl: 06:39:05 »
Jeg har oplevet præcis det samme på min hedengangne JX. Og det var med frisk syntetisk olie, som kun havde være i motoren ca 500 km.



Og det lugtede slemt. :sick:


bh.
-claus
VW T3 (1987), Autocamper med pop-top fra Westfalia. 1,6TD, 5 gear.

Offline dieselpower

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 71
    • Vis profil
motorolie
« Svar #3 Dato: 28. Februar 2014 kl: 11:26:46 »
Hej Aakerman.

Jeg siger mange tak for denne viden, det har fået nogen brikker til at falde på plads. Men som sagt, så med ny viden følger der også nye spørgsmål.

Som du selv skriver, så er svovl en del af "pakken". Når man hiver det op af hullet. Ofte i så store mængder, at man er nødt til at rense / fjerne / reducere svovl mængden i råolien. Inden man begynder på:  raffinering af råolien = fly benzin, alm benzin, diesel, olie, tjære osv..


Men jeg ved, hvis vi tager alm benzin eller diesel. Jo højere svovl værdi (indhold) desto ringere er brændværdien i brændstoffet. Altså kvaliteten falder, jo højere svovl indholdet er..

Det samme gælder vel også for motorolie?????
 En mineralsk 15w40 er jo ikke bar en 15w40.
Kvalitet og pris følges jo ad langt hen ad vejen.

I den dyre ende har man et mere rent produkt og i den billige ende er vi nærmere på  "op af hullet" produkt. I grove træk.. Afhænger jo af, hvilke grænser værdier olien er produceret ud fra..

Jeg aner ingenting om, hvor meget svovl en ny / brugt motorolie skal indholde før den begynder at lugte af rådne æg.
Men en billig olie vil som udgangs punkt, hurtigere ramme det punkt, hvor den gør mere skade end gavn end en olie af bedre hvalitet. Selvom der 15w40 på begge dunke. det er jo tallene eller bogstaverne bagefter som rigtig betyder noget.
Eller er jeg helt galt på den???

Min Gamle golf 2 1,6D, som jeg havde i 8 år. Fik kun 15w40 og jeg oplevede aldrig nogensinde at den nye olie eller gamle spildolie havde en antydning rådne æg. Hvis man lugtede til den. Skiftede for hver 10000 km og den kørte ca 30000 km om året.

I min unge dage tænkte jeg ikke så meget over det (olie var olie) Men i dag ville jeg ikke drømme om at hælde billig billig billig motorolie i vores 2 biler. En golf 2 td (SB 80hk) og en passat 1,9 tdi 3bg fra 02.
De kører begge to på Castrol Edge (FST) 5W30 Longlife. Men jeg skifter stadigvæk for hver 10000 km på dem begge to.

Men jeg upgrader nok til SLX udgaven næste gang jeg henter motorolie, kan fås til 58 kr pr liter med moms. Når man køber 60 liter og en flad 50´er, hvis man har plads til 208 liter :P

Hvis man må spørge..

Hvad køber I af motorolie (kvalitet, pris) og hvor tit skifter I olien, antal km???

Mvh Allan.

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
motorolie
« Svar #4 Dato: 28. Februar 2014 kl: 19:48:52 »
Hej Allan

Jeg køber min olie her:
http://www.oliebiksen.dk

De sælger kun det, jeg opfatter som kvalitetsolie, altså Sunoco, Fina, Castrol mv altså helt i orden ting.
Oliefilter bliver skiftet hver gang, og jeg benytter kun kvalitetsfiltre fra MANN.

Guldklumpen bliver skiftet for hver 5000 km da det er en JX diesel. Semi syntesisk
Snehvide og Den blå dame for hver 7500 km det er benzinbiler. Semi syntesisk
Toyota Rav diesel for hver 10.000 km Syntetisk
Humør raketten 7,5 liter V8 for hver 2500 km.  Oliefilter: KN og altid Mineralsk olie Castrol Classic, Fina , Millar, Havoline.

Jeg har gjort mig tanker om "billig olier", og det er kun tanker, som jeg aldrig har kunnet få bekræftet. Sagen er nemlig den at dem der virkelig ved noget om smøreolie egentlig er en meget lille "klan", kun overgået af en meget mindre klan, nemlig dem der ved noget om benzin. Fælles for de to "klaner" er deres evne til at holde mund.

Der findes tonsvis af "skrifter", der forklarer stolpe op og stolpe ned, men de er for 95% vedkommende, skrevet af mennesker, der har produkterne på "anden hånd", dvs virksomheder som f.eks Castrol, Millar Oil osv. De køber nemlig de raffinerede produkter og viderebearbejder dem.

Mine konkrete tanker på billige olier og deres oprindelseslande går i retning af Mexico og sydpå, Rusland (meget mod øst) og så Kina ?

Begrundelse for disse tanker (igen det er kun gætværk) Olien i Mexico er ikke af en synderlig god kvalitet. Nu sætter vi god kvalitet til at være f.ex "Arabian Light Crude Oil". En råolie der er flydende ved, skal vi kalde det rumtemperatur, og den har et lavt stearin indhold. Olien fra Mexico, bruges faktisk fortrinsvist til asfalt og tagpap.
"At skille olie ad" i alle dens bestanddele i et "crackertårn" er en videnskab, og videnskab består af lige dele "kloge hoveder og grådige mennesker". De kloge hoveder gør det "de grådige mennesker" sætter dem til. "De grådige" sidder med fingeren på "pulsen", deres opgave er at skabe "råvare kriser", den klarer de nemt, de ber nemlig bare de "kloge hoveder" dreje på nogle håndtag, så er der lige pludselig en mangel. Et raffinaderi kører altid ca på 110% kapacitet, men de grådige hoveder er jo dem der bestemmer hvad og hvilke materialer der skal komme ud af de 110% kapacitet. Det er sådan markedspriserne styres. Et raffinaderi har 2 årlige lukninger af hver 14 dages varighed, ellers kører det for fuld damp. Med andre ord man laver de produkter der giver mest profit på bundlinien. Gode raffinaderi teknikere gror ikke på træerne, til at køre et lille raffinaderi på f.eks 500 kiloton skal man vel bruge 3-5 mand pr skift og 25 ialt inkl fejemand  på hele området.
Raffinerede produkter videresælges på kvartalsbasis, med kontraktforløb på et år, dvs 2 kvartaler er fastaftalte priser, 2 er spot.

Spørgsmålet jeg har stillet til mig selv er, kan de eksotiske steder så som, de ovenfor nævnte tiltrække, de rigtige mennesker, den rigtige teknologi, til at lave ensartede produkter til videresalg, dag efter dag som et urværk. Jeg tror det ikke.

Lidt strøtanker
Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
motorolie
« Svar #5 Dato: 28. Februar 2014 kl: 23:09:16 »
Som det allerede er nævnt, så er motorolie religion, og det kan give nogle gevaldige meningsudladninger. Det vil jeg ikke lægge op til - jeg vil bare fortælle, hvilken strategi, jeg har brugt - alle er naturligvis velkomne til at gøre som de selv vil og også til at kritisere min strategi.

Olien skal passe til motoren. Den skal selvsagt leve op til motorproducentens anvisninger. I dag vil jeg tro, at det er nærmest umuligt at finde en olie, der ikke rigeligt overgår kravene til en JX (VW 50.500). Problemet er altså ikke at finde en olie, hvor smørefilmen kan bære trykket på søler og i cylindrene - med al respekt: Trykket i en JX med 70 hk er altså ikke enormt sammenlignet med moderne motorer.

Imidlertid har en JX to særlige kendetegn: 1) De har altid rigeligt blow-by og 2) en ultrahed turbo, der forkuller olien, stiller krav. Man vil erfare, at en JX har dybsort motorolie kort efter et olieskift - den smider rå mængder af forbrændingsrester derned, og den griller olien i turboen. Mit træk overfor de to udfordringer har været ultrahyppige olieskift -  gerne 3 gange på 10.000 km, eller i hvert fald for hver 5000 km. Tilgengæld bruger jeg noget billigt sprøjt til småpenge - alle olie kan holde specifikationerne  i de korte intervaller - den store forringelse af smøreevnen kommer af ophobningen af sod. Derfor tror jeg på korte skifteintervaller snarere end på dyr olie til en JX.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
motorolie
« Svar #6 Dato: 28. Februar 2014 kl: 23:25:06 »
Efter mine bare 12 år i smøreoliebranchen vil jeg give Jarl fuldstændigt ret. Til vores ædle gangere er det stort set ligegyldigt, hvilken motorolie, man hiver ned af hylden - så længe man overholder tommelfingerregelen om 5.000km skifteinterval.

Der findes forskellige SHPD (Super High Performance Diesel) motorolier, der oprindeligt blev udviklet til det amerikanske marked, hvor Cummins og lignende gas-guzzlers kørte med store afstande, hvilket forudsatte forlængede skifteintervaller. Denne type motorolie (SHPD) har et højere indhold af sulfateret aske, der bedre neutraliserer de syrlige forbrændingsrester, der uundgåeligt kommer ved dieseldrift i "utætte" motorer.

Man kan tale solen sort om dette emne - men den korte version er Jarl's: Skift olie ofte - det er et dumt sted at spare...

Jeg snupper sgu' lige en kop kaffe... Sort... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
motorolie
« Svar #7 Dato: 01. Marts 2014 kl: 00:26:00 »
Jamen Jarl har ret !
Og hans strategi er hel korrekt. Jeg har så en tro på, at følge hans råd om en 19 rækkers oliekøler, og olieskift for hver 5000 km, og gøre det  semisyntesisk. Det sidste (semisyntetisk) er så min religion :P

Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
motorolie
« Svar #8 Dato: 01. Marts 2014 kl: 06:27:30 »
Hvorfor forsøges der ikke med 2 smøresystemer. 1 til motor og 1 til turbo. Hvis det var en elektrisk pumpe til turbo, kunne den jo også køre "efter" motoren var slukket og give køling og smøring mens turboen "møller" ned.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
motorolie
« Svar #9 Dato: 01. Marts 2014 kl: 09:46:11 »
Citat fra: "Hinze" post=108381
Hvorfor forsøges der ikke med 2 smøresystemer. 1 til motor og 1 til turbo. Hvis det var en elektrisk pumpe til turbo, kunne den jo også køre "efter" motoren var slukket og give køling og smøring mens turboen "møller" ned.


I samme ånd, kunne jeg da godt forretille mig et centrifugal filter, har kørt zetor, de havde, og det er en lidt overraskende fornemmelse, at stå og skrabe et 10mm tykt lag slagge gummi af sådan et filter. Tror faktisk de fleste østeuropæiske traktore havde det før i tiden. Jeg ved ikke om nogen stadig produserer den tybe motore og filter ?

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline dieselpower

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 71
    • Vis profil
motorolie
« Svar #10 Dato: 01. Marts 2014 kl: 21:40:59 »
Hej Bent.

Vi er helt enige. En ting er at de kan lave et produkt, som kan leve op til div krav, regler og godkendes. Noget helt andet er, at kvaliteten på de efterfølgende sendinger er blevet til  :whistle:  :whistle:  :whistle:

En anden ting.
At med de stigende olie priser. Er der blevet et marked for at tage de enorme mængder af spildolie, som bliver hentet på div værksteder og køre det igennem en masse rense processer. Således at man fjerner alle rester af:  sod, koks, bremse- kølevæske, benzin, diesel og andre gode sager fra den gamle spildolie. Altså således at olie bliver ren og kan sælges på ny igen. Ala genbrugs papir.

Generalt så bruger alle olieselskaber i dag, genbrugsolie i en vis udstrækning til at suplere op med i deres produkter. Siger ikke at det er dårligt, Men falder man over noget af det aller billigste Thansen, Bilka, Brugsen osv kan præstere af ukendte mærker. Så som du selv er inde på Bent. Så er kvaliteten nok nærmest mest ala  :whistle:

De har da godt nok mange gode sager inde ved: www.oliebiksen.dk

Hvis du vil spare et par kr på nogen af tingene, så er: www.billigbilpleje.dk
lidt billigere med castrol mototolie..


Hej Jarl.

Jeg kan godt følge din tankegang og ideen bag det.

Men hvis vi for sjov vender den i kr og øre.
Går det så ikke lige op i sidste ende. Om man køber en dyr eller en billig, hvis du skifter den billige 3 gange mod 1 gang på den dyre på 10000 km???

Jeg ved godt, at det er ikke det det handler om. Har bar fået ørerne tudet fulde med at det aldrig kan svare sig at hælde en dyr olie på vores gamle biler.

For lige at vende tilbage til det du skriver med at JX´eren griller olien i turboen. Hvad tænker du præcist på her???

Vil det ikke være bedre at bruge en fuldsyntetisk 5w40 med selvrensende eftekt, så sodophobningen bliver i oliefilteret i stedet for at drøne med rundt i motoren???

Bar en tanke :)

Mvh Allan

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
motorolie
« Svar #11 Dato: 01. Marts 2014 kl: 23:46:06 »
Citat fra: "Hinze" post=108381
Hvorfor forsøges der ikke med 2 smøresystemer. 1 til motor og 1 til turbo. Hvis det var en elektrisk pumpe til turbo, kunne den jo også køre "efter" motoren var slukket og give køling og smøring mens turboen "møller" ned.


det er jo faktisk det man gør på større diesel motorer i bla. skibe, men også på de gasmotorer der står på mange kraftvarmeværker rundt i landet :)

tanken om at lave det på en jx'er har da strejfet mig flere gange :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline dieselpower

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 71
    • Vis profil
motorolie
« Svar #12 Dato: 02. Marts 2014 kl: 08:42:14 »
Hej Verner.

Hvad fordelen med dette?

At man kan bruge 2 forskellige typer motorolier, således at turboen kan køre med meget højere temperature eller..

Et system af denne format kræver vel også, en slags kill swichts. Sådan at hvis turbo´en begynder at miste olietrykket, så cutter den også motoren