Forfatter Emne: Rep, af udstødning - den Russiske måde.  (Læst 5922 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

  • Gæst
Rep, af udstødning - den Russiske måde.
« Dato: 29. November 2008 kl: 20:44:04 »
Hey alle

 Min Valkyrie har den seneste tid lydt som en fiskekutter så her idag fik jeg endelig taget mig sammen til at kigge på det.

 Der var sørme en flænge. Jeg checkede hvad en ny udstødning vil koste og en komplet minus bagpotte (den er nemlig helt ny og fin) står til 2200,-. Det var sgu dyrt synes jeg så jeg ville prøve at lappe den gamle sammen.

 Jeg fandt svejseren frem og lappede den så godt jeg kunne. Det virkede! Da jeg startede motoren var den helt tæt. Til gengæld opdagede jeg en anden flænge længere ude mod kat'en. Verdamt. Jeg fik røret af rimelig nemt (skulle kun skære 2 bolte), sandblæste det og fik det svejset sammen så godt det kunne lade sig gøre. Så boltede jeg det på igen og startede. Det virkede igen! Nu har jeg den hyggelige brummen tilbage i kabinen og jeg er bare så skide glad for jeg har sparet 2200,- i denne måned!. Jeg er nemlig godt klar over at det er en tabt kamp men jeg er fast besluttet på at få så meget ud af mine rør så muligt.

Spørgsmål: Findes der noget jeg kan/skal smøre på svejsningerne så de ikke ruster væk alt for hurtigt? Hvordan behandler man ting på udstødningen?

 Hele misæren skyldes den der plade som fiksere udstødningen var knækket over så rystelserne havde flækket begge rør inde ved samlingerne. Den fik jeg udskiftet og forstærket.

 Her er lidt billeder fra min ufattelig hyggelige regnfulde Lørdag.

: )

PARKHAVE

  • Gæst
Rep, af udstødning - den Russiske måde.
« Svar #1 Dato: 29. November 2008 kl: 21:08:59 »
Tjaaa, den er vel bare ligeså skæv som alle de andre derude :lol:  :lol:  :lol:

Herr_Jensen

  • Gæst
Rep, af udstødning - den Russiske måde.
« Svar #2 Dato: 29. November 2008 kl: 21:20:56 »
Når man står derude og ikke har lukket porten bliver man altid indvaderet af vore venner fra vest. Det er sgu da weird de bare vader ind sådan uden lige. Jeg ville da få skudt røven af hvis jeg bare vadede ind hos ind bondemand ville jeg ikke?

(Jeg rettede det lidt til fordi den anden post var lidt flame bait. Havde Wilson ikke quoted ovenstående bid var den også røget...)

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Rep, af udstødning - den Russiske måde.
« Svar #3 Dato: 29. November 2008 kl: 21:42:59 »
Citat fra: "Herr_Jensen"

Når man står derude og ikke har lukket porten bliver man altid indvaderet af vore venner fra vest. Det er sgu da weird de bare vader ind sådan uden lige. Jeg ville da få skudt røven af hvis jeg bare vadede ind hos ind bondemand ville jeg ikke?


Selvfølgelig ville du det.

Tja Christiania er vel noget nær et statsfinancieret levende museum a'la Hjerl Hede (der så vistnok er privat ejet) Så det er vel egentligt okay at diverse turister render rundt og ser hvordan det alternative dk lever!
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Herr_Jensen

  • Gæst
Rep, af udstødning - den Russiske måde.
« Svar #4 Dato: 29. November 2008 kl: 21:46:02 »
Meh... Jeg skulle aldrig have skrevet det var på Christiania : ).

Kan vi ikke komme tilbage til mit spørgsmål tak?



Spørgsmål: Findes der noget jeg kan/skal smøre på svejsningerne så de ikke ruster væk alt for hurtigt? Hvordan behandler man ting på udstødningen?

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Rep, af udstødning - den Russiske måde.
« Svar #5 Dato: 29. November 2008 kl: 21:58:51 »
hehe, nja dejligt farverigt forum - ellers meget fedt med bilklub i en bilfr fristad  8)

Ofte er svejsninger meget modstans dygtige overfor rust, det er ikke der du vil opleve gennemtærring mere. Men istedet i området omkring svejsningen, der er godset stadigt tyndt.


Du kan enten behandle med zink spray, det kan fåes med varmemodstandsdygtighed op til omkring 600°C ellers findes der sort varmefast maling. Men som du selv siger er rystelserne en stor synder, derfor er det nogle gange nødvendigt med flex mellemstykke.

Oftest ruster en udstødning op indefra pga kondensvand og dårlig forbrænding. Noget med det vistnok giver en smule syre ved forbrændingen med kold motor - men ikke helt sikker på den påstand.

Den bedste vej frem en halvtyk rustfri all the way, det giver også en god klang i systemet  :lol:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Rep, af udstødning - den Russiske måde.
« Svar #6 Dato: 29. November 2008 kl: 23:05:57 »
Herligt at se, at du kaster dig ud i svejsningens kunst.

Her kommer lige lidt bedrevidende teknisk-skole-lærer-vand-ud-af-ørerne-ævl, som du kan vælge at springe op og ned på, hvis du vil:

Når man svejser, er der nogle grundlæggende regler, som kan forbedre resulatatet, hvis man overholder dem:

1) Emnet, der svejses på skal være rent. Rent forstået som fri for rust, fri for maling, fri for belægninger at skidt, undervognsbeskyttelse og anden forurening. Svejser man på et emne, der er overfladebehandlet - eksempelvis galavniseret, så skal den belægning også fjernes helt.
Årsagerne til dette er ikke kun, at man selvfølgelig derved får mulighed for at lave en mere pæn, jævn og velkontrolleret svejsning, men også at ens helbred vil takke en for det.

2)Man skal ikke være bange for svejseren. Mange bliver i starten forskrækkede over at svejseren sprutter og "går ujævnt" lige når den tænder (dette minimeres i øvrigt også, når man gør emnet mere rent). Derfor afbryder de alt for hurtigt igen. Resultatet er nogle usammenhængende halvkolde svejsninger, der ser frygtlige ud - i daglig tale kaldet "duelort"

3) For os glade amatører er godt og frit udsyn til smeltebadet alfa og omega. Sørg for at have en god ren svejsehjælm, hvor lysdæmpningen er tilpasset opgavebn og svejsemetoden.

4) Tyngdekraften gælder også det flydende metal i smeltebadet. Kan man vælge - som f.eks. når man svejser små afmonterede emner - så er det tit nemmest, at vende emnet, så tyngdekraften hjælper materialet i smeltebadet med at blive, hvor man gerne vil have det.

5) Jeg gætter på, at du har svejset med CO2? Indstilling af trådfremføring, strømstyrke, gasmængde og evt., valg af trådtykkelse (husk at bruge en svejsedyse, der passer til tråden) er topvigtigt for pæne og passende varme svejsninger. Det er forskelligt fra svejser til svejser, hvordan de indstilles optimalt - ofte er det en god ide for os amatører, at finde et stykke skrot, der i dimension minder om det emne, vi skal svejse for at trimme svejseren ind. Når man bliver en gammel røv i faget, så kan man høre, når den kører optimalt. Jeg plejer at bruge sådan en upræcis vending, at den skal lyde som en Maxi Puch, der firtakter.

6) Til sidst: leg med at få nogle gode bevægemønstre ind i hånden, når du svejser. der er mange forskellige mådeer at gøre det på, og det afhænger at opgaven og emnet, men tit er små halvmånelignende bevægelser, mens man trækker smeltebadet med sig godt.

Ja, Jesper og andre er langt mere kompetente end jeg på dette område, og jeg vil meget gerne rettes/suppleres, men som amatør til amatør, kan disse ideer måske inspirere til lidt kvalitetsudvikling.

I forb. m. rustbeskyttelse, så tror jeg, at Wilson har fat i den lange ende. Selve svejsningen er næppe mest problematisk. Det er området lige omkring snarere - særligt, hvis det har fået for meget varme. Hvis du virkelig er entusiast og Christiania-økologisk, kan du jo studere lidt om "brunering" - det virkede i hvert fald i vikingetiden...       :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.266
    • Vis profil
Rep, af udstødning - den Russiske måde.
« Svar #7 Dato: 29. November 2008 kl: 23:18:42 »
Kriegsbedingung:
Få fat i nogle rør og plader der ligner  til udstødningen, om det nu er stål, VA2 eller VA4 er uvigtigt.

Kom igang med vinkelsliberen og hammer og slå bare løs ...

Skidtet svejses sammen - måske skal der lidt acyten/ilt til for at få de runde hjørner på plads.

Man sparer flere Euros, desværre bruger man masser af tid til det ... og det holder ofte i en evighed, såfremt det ligner noget omkring 2 mm ...

Gider ikke snakke om CO2 svejsning på VA2 i forbindelse med stål, men der er stor reakion på forbindelsen mellen begge elementer ...

flot klaret! Det gælder om at være kreativ, lige som at lave et bål under en Tiger kampvogn i den dybeste vinter for at kunne starte op i løbet af sekunder når en T34 ringer på døren...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Herr_Jensen

  • Gæst
Rep, af udstødning - den Russiske måde.
« Svar #8 Dato: 29. November 2008 kl: 23:43:54 »
Ah stort. Det var sørme svar på tiltale. Mange tak for de gode tips. Jeg tror at den der spray er noget jeg vil forsøge mig med.

Mht. til svejsningen er det ganske rigtigt Co2. Jeg er jo en doven hund så jeg afmonterede kun det ene rør (den med den vilde flænge). Det andet fil lov at sidde og det var svært at komme til synes jeg. Der blev både svejset skævt ind og på hovedet... Ikke optimalt men jeg tænkte at kunne tillade mig en sand fest i duelorte eftersom det er under vognen : ). Den spruttede nu ikke meget. Sikkert bare en heldig dag.

 Jeg mangler jo stadig min halepibe så min næste projekt bliver at fabrikere sådan en.

 Mange tak

 : )

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Rep, af udstødning - den Russiske måde.
« Svar #9 Dato: 29. November 2008 kl: 23:53:36 »
Min læremester brugte vendingen, at en veltrimmet co2 svejser skal lyde som om din mor steger flæsk.
Og hvis gennembrændingen er en kende høj, kan man med fordel stoppe et øjeblik, og gå en anelse tilbage og starte ovenpå den forrige svejsning. Huller og gennembrændinger kan lukkes ved, at øge afstanden til emnet dvs. trådlængden / eller gå forsøgsvis en tak eller to ned i styrken.

Da det ikke er bærende konstruktion, er det da helt fint, at få noget erfaring der. Svejsningerne skal såmænd nok holde, det er mere godsets tykkelse der fortæller noget om levetiden. Zinkspray er godt til efterbehandling af mange ting, men om det har nogen effekt på udstødninger, tør jeg ikke spå om.
Men øvelse gør som bekendt mester, så bare klø på, -
og tag ved lære af de små "hovsa`er" vi alle får lavet - tid efter anden.

T3Anders

  • Gæst
Rep, af udstødning - den Russiske måde.
« Svar #10 Dato: 30. November 2008 kl: 11:38:08 »
Herr Jensen er sgu ikk' bange for at prøve noget nyt; stort!

Maling:

Zinkspray er vist ikke særligt holdbart, men mine fælge har fået nogle lag zinkstøvsmaling og det holder tilsyneladende ret godt (fås her:Gammelholms Farvehandel Holbergsgade 16 1057 København K)

Hvordan det klarer varmen ved jeg ikke, men spray er jo tit lidt hurtigere og det her er lavet til at klare varmen....:

Varmebestandig maling: biltema art. 36-253 (sort) 36-255 (sølv), begge til 35kr for en dåse.

ellers kan du sikkert også finde noget til brændeovne i en forretning lidt tættere på.

Flyng

  • Gæst
Rep, af udstødning - den Russiske måde.
« Svar #11 Dato: 30. November 2008 kl: 15:48:26 »
Hej

Min hjemmebyggede WBX-udstødning, lavet af diverse rør, der lige stod i garagen + mercedes lydpotte, har holdt i 3 år nu (en ny var dyre end bilen, så jeg ofrede lige nogle timer). Jeg har penslet godt med sort varmefast maling. Spray finder jeg ikke så godt, da man ikke får nogen fornuftig lagtykkelse (det er vel ligemeget, om det er malet pænt under bilen :-) )

Jeg har også repareret udstødninger, på samme måde, på nogle af mine forrige biler. Det plejer at holde mindst lige så godt, som hvis man monterer en ny uoriginal.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.266
    • Vis profil
Rep, af udstødning - den Russiske måde.
« Svar #12 Dato: 30. November 2008 kl: 18:08:56 »
Alle tiders ide med at finde til selvsvejsede potte og rør på den måde. Husk lige folket på Kuba, de er meget mere kreative, de laver alt selv til deres gamle biler ... de har ingen bøger, de har styr på håndværket ...

Stål i gamle tyske biler (og Lada) havde for meget kulstof i blandingen, de rustede for hurtigt. Den gamle Golf 1 op til 1977 er kendt for gennemtæringer. Plader fra smeden med rigtig god kvalitet er alle tiders løsning til selvlavede plader og potte, stål med 1-2,5 mm er best stuff...

Til forår havde jeg nysvejset et helt rammehovede på en gammel bobbel. Hammeren faldt ud af ¨ånden hos synsmanden, den fald ud af hånden da han bankede på de der 2 mm plader og svejsningen lød som blød ensartet gnist med den størrelse ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

TRISTAR

  • Gæst
Rep, af udstødning - den Russiske måde.
« Svar #13 Dato: 13. December 2008 kl: 18:14:45 »
Hej Jensen!

Det finns bara ett sätt som fungerar på avgasystem.
Men det går inte att göra när det är monterat på bilen.

Vi har haft det på alla våra avgasystem dom senaste 20 åren.
Dom håller minst 10 år.

Det bästa är om man gör det när dom är helt nya.

Man sand blästras först avgasystemet sen sprutas dom med smält zink.

Det är en speciel pistol som smälter en zink tråd med gas (acytylen)
Sen sprutar man på den blästrade ytan.
Man kan lägga på hur mycket som helst.

Kostar ca 500-700 skr.

Här är en bild på vårt avgasystem som är zink behandlat.

Men det kom aldrig till användning för vi byte motor innan.

MVH Patrik www.vw-tristar.com