T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: BlackChart efter 30. Marts 2008 kl: 13:53:40

Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 30. Marts 2008 kl: 13:53:40
Så til min store skræk at der var vådt under Højben forleden...

Idag fik jeg så tid til at trille ud af garagen og kigge nærmere på problemet...

Værre blev min skræk da jeg så at det var gearkassen der lækkede olie, det kommer (umiddelbart) fra højre trækaksel (se billede)

Er det, det som flere herinde har oplevet, noget med et eller andet i flanchen der skulle skiftes??

Noget der kan laves imens gearkassen sidder på bilen, eller skal jeg til bøvlet med at hive den af??
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 30. Marts 2008 kl: 14:12:28
Tjaeh, det ligner jo lidt det her scenarie, omend min gearkasse vist er lidt mere beskidt :D

http://t3nettet.dk/viewtopic.php?t=2663

Hvordan med det special værktøj der nævnes...
Er det nødvendigt eller kan man klare sig uden??
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: Jarl efter 30. Marts 2008 kl: 14:50:16
Ja, det er en klassiker.

Der er to fejlkilder i spil her:

1) Selve trækakselflangen omgives at en shimmerring (fås hos Hovwdiaudi). Det er barneleg at skifte den.

2) Lejeskålen, som holder diff'et er skruet ind i gearkassen. for at tætne dette gevind ligger der en monsterstor O-ring mellem gearkasse og lejeskål. S elve Oringen går aldrig til, men når det berygtede alugods i gearkassen forsvinder, så er der ikke noget at holde tæt op imod. Kuren er at markere lejeskålens position og så skrue den nogle omgange ud. Så aftørrer du det udvendige gevind med acetone og så giver du gevindet siliconebaseret flydende pakning. Så skruer du lejeskålen på plads igen, og vupti, så er gevindet tæt.

Du skal lave (eller ruinere dig ved at købe) er stykke værktøj til at dreje lejeskålen. Det er ikke svært, men kig på en gammel gearkasse, så giver det sig selv. Måske har Poot illustreret noget, da han byttede diff.?
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: Jarl efter 30. Marts 2008 kl: 14:51:41
Nå, men det havde jeg jo skrevet før... sådan er det at blive gammel... :?

Wer lesen kann ist klar im Vorteil...
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 30. Marts 2008 kl: 14:57:33
Jeg er lidt usikker på hvad der skal skiftes hvor :D

Har du nogle varenumre fra Hovwdiaudi??

Jeg har konsulteret Onkel lidt, og kan umiddelbart kun lige "falde" over 091301189 som Hovwdi har...

Men der snakkes også om en prop i midten af flanchen som skal skiftes, den kan Onkel bare ikke lige umiddelbart vise mig ej heller give et varenummer på...
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: Jarl efter 30. Marts 2008 kl: 15:14:03
Snak lidt med din onkel igen.

Lejeskålen hedder 091 301 183 og O-ringen uden om den hedder 002 301 185 A. Indeni lejeskålen sidder shimmerringen, som hedder 091 301 189. Den er for øvrigt også her:  http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=218723

Så er der ganske rigtigt en prop inden i trækakselflangen - onkels navn for den er 002 517 289 A og den sælges her:
http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=216167

Se, det kostede dig lige en fadøl :wink:
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 30. Marts 2008 kl: 15:29:11
Okay, så blev jeg lige totalt forvirret :D

Lejeskålen...Det var den der skulle special værktøj til, right?! Den skulle ikke skiftes, oder??

Den der O-ring, er det den du nævner som skulle sidde omkring flanchen i den lette løsning (hvorfor skulle jeg være så heldig, indtil nu har jeg ikke kunne løse mine problemer med de lette løsninger :D)??
Og den O-ring skulle hovwdi også have?! Enten er jeg stæreblind, gør et eller andet forkert ellers er jeg træt :D Kan sq ikke finde den hos Hovwdi...Søger jeg på nummeret kommer der nul og niks op hos dem...
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: Jarl efter 30. Marts 2008 kl: 15:45:33
Citat fra: "BlackChart"
Okay, så blev jeg lige totalt forvirret :D

Lejeskålen...Det var den der skulle special værktøj til, right?! Den skulle ikke skiftes, oder??

Lejeskålen er en stor motherf..., som har en indvendig fortanding, som du skal gribe i for at løsne den. Med andre ord skal du fremstille et stykke værktøj, a la et stykke fladjern, og det kan du så dreje f.eks. vha en svensknøgle. har du ikke en gammel gearkasse, du kan kigge på - så giver det sig selv.
Nej lejeskålen skal ikke skiftes - bare skrues lidt ud, så du kan få noget flydende pakning ind i gevindet.

Den der O-ring, er det den du nævner som skulle sidde omkring flanchen i den lette løsning (hvorfor skulle jeg være så heldig, indtil nu har jeg ikke kunne løse mine problemer med de lette løsninger :D)??
Og den O-ring skulle hovwdi også have?!

Nej, Hovwdiaudi har ikke O-ringen. Til gengæld har Sanistål O-ringe af nitril-gummi i alle størrelser, hvis man skulle få brug for sådan en. MEN du skal ikke bruge en O-ring. Den flydende pakning afløser O-ringen. Og det er såmænd også lige meget, om du har en O-ring eller ej, fordi der - hvis din gearkasse ligner alle andre 25 år gamle T3-gearkasser - ikke er noget alugods, den kan tætne op imod.

Enten er jeg stæreblind

Det kommer også med alderen...men i dette tilfælde har du ret - de har den ikke.

, gør et eller andet forkert ellers er jeg træt :D Kan sq ikke finde den hos Hovwdi...Søger jeg på nummeret kommer der nul og niks op hos dem...
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 30. Marts 2008 kl: 15:49:45
Hvad så med denne her??

Citat fra: "Jarl"
1) Selve trækakselflangen omgives at en shimmerring (fås hos Hovwdiaudi). Det er barneleg at skifte den.


Tror jeg er ved at have gjort mig en lille indkøbsliste hos Hovwdi, kan ligeså godt få det hele hjem i en omgang istedet for at bestille det af flere gange undervejs :Man kan vel kalde det dyrt lærte erfaringer :D
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 30. Marts 2008 kl: 16:01:10
Arh, nu tror jeg sq 10-øren faldt :D
Den shimmering du omtaler i pkt. 1, det er den der hedder 091 301 189, right?!
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: jankjerbye efter 30. Marts 2008 kl: 17:07:47
Det er en rimelig almindelig sygdom på vores gearkasser...

Det kunne være fedt Morten.. Når du har tætnet kassen..

At følge op med en letforståelig liste her i tråden..med alle informationerne trukket ud og skrevet op... som en slags konklusion...

Dele der skal bruges.. varenumre hos howdi og vwnumre. (evt. vejl. pris) Evt. din fremgangsmåde..

Og gerne nogle billeder..

Så kan tråden komme i ABC eller Wiki eller hvad man nu foretrækker og så kan man henvise til den...

mvh

Jan
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: Jarl efter 30. Marts 2008 kl: 17:15:06
Citat fra: "BlackChart"
Arh, nu tror jeg sq 10-øren faldt :D
Den shimmering du omtaler i pkt. 1, det er den der hedder 091 301 189, right?!


Right!
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 30. Marts 2008 kl: 17:16:19
Nårh ja, man skal jo lige vågne helt først :D

Nå, men indkøbsliste til reperation af gearkassen, skift af olie pumpe samt skift af tandrem er ved at være lavet :D
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 30. Marts 2008 kl: 17:24:14
Hvor meget olie skal tappes af gearkassen for denne operation?? Alle 4 liter??
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: Jarl efter 30. Marts 2008 kl: 19:56:21
Ja, du laver jo ikke sådan en operation uden at skifte den gamle snaskede olie, der har ligget derinde i 25 år og efterhånden hovedsageligt består af kondensvand og metalspåner, vel?
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 30. Marts 2008 kl: 20:02:26
25 år??

Hmmm...Gearkassen blev skiftet december måned 2006 :D Totalt tømt for olie og nyt i :D
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: Jarl efter 30. Marts 2008 kl: 20:09:15
Nå, nå, nå, nå.... Ok så.
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 30. Marts 2008 kl: 20:12:21
Hvor mange liter kan man forvente at der render ud hvis man tager "den store tur" altså skruer lejeskåen ud og smører flydende pakning på??
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: Jarl efter 30. Marts 2008 kl: 20:15:57
Dit gæt er lige så godt som mit. Men er det vigtigt, om der kommer 1,25 eller 2,5? Tip bilen til siden, så kommer der mindre.
Bare pas på fliserne. Gearolie bliver siddende til dommedag.
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 30. Marts 2008 kl: 20:22:15
Det var mere så jeg har en ide om hvor mange liter jeg skulle købe hjem :D
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: opelhaj efter 30. Marts 2008 kl: 21:29:42
tap det da af i en ren beholder og genbrug det så kommer det heller ikk ud i naturen eller i perle gruset :D
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 31. Marts 2008 kl: 20:33:16
Tager sq den store tur :)

Har bestilt til begge sider, og sørger for at tage helt ind, altså med flydende pakning på lejeskålen, i begge sider...

Så må den da for pokker kunne holde en håndfuld år igen :D
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: poot efter 31. Marts 2008 kl: 20:45:09
Har du fundet billederne af min speciel nøgle. husk at mærke omløberen, så du kan finde nøjagtigt samme position igen.

vær forberedt på at når du afmonterer plasticpladen, og      flancen. er der frit ind til gearkassen. så forsigtig med at rense godt. med børste og støvsuger.
 Det er en rigtig skidtsamler.

Ellers hedder det af med koblingshuset,ud med diffeerensialen, og grundig rengøring. og det er ikke spor sjov.

Poul
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 31. Marts 2008 kl: 20:51:03
Tror jeg henter en gang petroleum en af dagene og renser gearkassen godt og grundigt af inden jeg går igang...

Har ikke lige ledt efter billeder af dit værktøj endnu, men har vistnok set et tilsvarende et andet sted...

Det er noget med at der sidder to brede hakker som man kan få noget fladjerns agtigt noget ned i og så dreje...
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 07. April 2008 kl: 20:29:54
Så kom turen til den rindende gearkasse...

Er strandet ca. her hvor Pouls billede er taget:

(http://www.t3nettet.dk/album_pic.php?pic_id=758)

Hvad pokker skal jeg så for at komme vidre, er den bare presset i den flanche??
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: poot efter 07. April 2008 kl: 20:39:20
:lol: der sidder en låse ring, med skrå kanter, den vipper du løs med en lille fladskruetrækker,  og under den er der en ring, den skal også lige ud.

flanchen vippede jeg lige løs med et lille koben, på den ene side, på den anden side, var jeg nød til lige at bruge en aftrækker. evt kan du prøve, om du kan bruge bolthullerne til at montere noget trækværk i, bare de ikke bliver ødelagt.


Hilsen Poul
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 07. April 2008 kl: 20:44:19
Og når så den låsering skal på plads igen, skal jeg have fat i en specialtang til det??

Synes nu ikke jeg kan se låsering på hverken billedet eller på gearkassen...
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: Fynboen efter 07. April 2008 kl: 20:54:32
Her kan du se hvordan det skal vende. Du skal nok finde en top eller noget lignende der lige passer over akslen, når det skal samles igen. Den inderste som du kan se på billedet fjedre lidt.

Hilsen Fynboen.
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: Jarl efter 07. April 2008 kl: 20:58:18
Og hvis låseringen har mistet lidt af sin elasticitet, så er det en rigtig god ide at klemme den lidt sammen og med et par hammerdask med en skruetrækker som dorn at drive den godt ind i sin spalte.
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 07. April 2008 kl: 21:09:47
Har givet op for idag, kan ikke se eller mærke den omtalte låsering, nogen der kan give et billede af hvordan den ser ud?? Er det ikke sådan en fætter med 2 øjer så man kan tage den med en dertil indrettet låseringstang??

Hvor skal den sidde, ud mod flanchen eller ind mod akslen??
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: poot efter 07. April 2008 kl: 21:33:41
Den sidder om akslen, og har skrå kanter, på det billede fra mig, sidder åbningen kl 1 til kl 2, den er ca 3mm i gods bredde. Du kan mærke den med en skruetrækker, hvis lyset er for dårligt. :)

Poul
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 07. April 2008 kl: 21:42:39
Aha, nu fandt jeg den også i Bentleyen, og nu har jeg så også fundet den på dit billede, Poul...

Tror sq jeg kan komme vidre...Imorgen ;) Skal snart i seng :)
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 08. April 2008 kl: 17:31:24
Nå...Et skridt vidre, flanchen er nu afmonteret...

Hvad pokker gør man når kærven er rustet helt væk i de skruer(bolte) der holder den der plast krans på plads??

Den ene kan jeg MULIGVIS tage med vold, med en rørtang, men den anden er med flad hovede og er så langt nede at den er i niveau med den metal plade den er spændt op imod...
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: Jarl efter 08. April 2008 kl: 17:34:58
Så laver men en fin ny kærv med er nedstrygerblad. Ellers prøver man med en slagskruetrækker. Eller man finer to modstående sider ned, så man kan få en svensknøgle på. Dur ingenting, svejser man et møtrikhoved på, så suser den lige af. Der er ikke meget modstand i den - det er en snollet 6 mm.

Kan du narre en mikrorørtang på? Så var det da det nemmeste.
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 08. April 2008 kl: 17:37:22
Så må det angiveligt blive den med møtrikken, da den ene som sagt ikke er over niveau...Den kan ikke files eller skæres på nogen måde...
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 08. April 2008 kl: 18:41:24
Så lykkedes det, da de endeligt ville blive hængende :D

Nå...Af kom plast dimmeren, og nu kan man TYDELIGT se hvor olien er kommet ud :)

Shimmeringen er grim og snasket, og det er helt vådt af gearolie i bunden af den og ud mod flanchen :)

Når nu jeg skal have samlet det hele igen, skal shimmeringen (den nye) så smøres med noget inden montage??

Hvordan med flanchen, der sad noget molybdænfedt deri, ikke ret meget men en smule, skal den evt. fyldes helt op med frisk molybdænfedt når jeg sætter trækakslerne på igen??
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 08. April 2008 kl: 20:14:14
Hr. Alvidende Jarl skriver i den anden tråd med utæt gearkasse at man skal bruge en vinklet aftrækker til at hive shimmeringen ud med, en sådan har jeg desværre ikke...

Nogle gode ideer til hvordan jeg får fisket den ud??

Har lagt øverste etage i blød, det nærmeste jeg kan komme er en pløk-optrækker (hedder den egentligt det?? den der dims med en lille krog på som man hiver pløkkerne fra teltet op af jorden med), men den har en rimelig stor diameter, så jeg tvivler på at det ville lykkedes med den uden at ødelægge mere end hvad godt er ;)
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 08. April 2008 kl: 21:07:51
Du finder faktisk billederne i denne post:

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=4182&start=45#38490

Poul har taget billeder af det ifbm. hans differentiale skift...
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: FarT3 efter 08. April 2008 kl: 21:27:29
Hvis du ikke siger det til nogen så fik jeg min pakdåse ud med en voldsom skruetrækker uden skarpe hjørner ind bag pakdåsen, en træklods på gearkassen til at vippe skruetrækkeren over så man ikke beskadiger gevinder osv. SVUP ! og så tørrer man olien af ansigt og hænder  :D

Ved isætning smører jeg med lidt fedt så den glider nemmere på plads. Jeg bruger en stump vandrør af stor dimension vist nok 2" til at banke den forsigtigt på plads.

Jeg ville give knokkelleddet noget nyt fedt når du nu har det af så man kan komme til. Aller bedst vil en afrensning og nyt fedt være, men er det ikke gammelt og stift så vælger jeg den nemme løsning.
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 09. April 2008 kl: 18:12:51
Citat fra: "FarT3"
Hvis du ikke siger det til nogen så fik jeg min pakdåse ud med en voldsom skruetrækker uden skarpe hjørner ind bag pakdåsen, en træklods på gearkassen til at vippe skruetrækkeren over


GID jeg kunne gøre det samme :(

Har nu knækket en skruetrækker og bøjet en anden, og den pakdåse har ikke flyttet sig en millimeter :(
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: poot efter 09. April 2008 kl: 20:26:17
Er der ikke noget med et pakdåse trick.

  Et lille hul i hver side. 2 store skruer i hullet, og så trække ud med en passende genstand. ( kan godt se problemet med bore spåner).

Jeg var jo så heldig, at jeg kunne komme ind og slå bagfra. men det kræver jo at differencialen er taget ud.

Hilsen Poul
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 09. April 2008 kl: 20:54:43
Så lykkedes det sq i den ene side :)

Og lejeskålen har nu været afrenset på ydersiden og er blevet smurt ind i flydende pakning :)

For fanden da hvor var den så lige besværlig at skrue den sidste kvarte omgang ind når det pakningsmasse var kommet på :D

Men det lykkedes og mit lille specialværktøj (efter fri inspiration fra Poul) modstod kræfterne...

Alt hvad der skulle til var ganske enkelt "lidt" (meget!) jysk temperament :D Ud kom den, og ikke en eneste ridse i alugodset :)
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 09. April 2008 kl: 21:57:37
Nu kom jeg lige til at tænke...

Kunne man ikke bare skrue lejeskålen HELT ud og så, som Poul skriver, banke pakdåsen ud fra den anden side??
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: FarT3 efter 10. April 2008 kl: 07:36:11
Jo, det er faktisk sådan VW selv foreskriver i deres bøger med special dit og dat presseværktøj osv. For det første skal man lige konstruere et værktøj der kan gribe fat indv. i lejeskålen og dernæst skal man bare sørge for at tælle gevindriller og afmærke hvor langt lejeskålen er spændt rundt for den skal sidde samme sted med samme indpresningsdybde. Endvidere mener jeg at man så også skal skifte den o-ring der sidder på lejeskålen.

Har man ikke tappet gearolien af vil der også komme mere ud når man fjerner lejeskålen.
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 11. April 2008 kl: 19:48:17
HOLD da op...
Når man lige har brugt oceaner af tid på at lave den ene side af gearkassen tager det jo ingen tid at lave den anden side :D

10 minutter, så var trækaksel af, flanche tørret af og afmonteret, plastdækset tørret af og afmonteret samt lejeskål skruet ud, shimmering afmonteret, lejeskål renset og ny shimmering monteret...

Desværre er min gamle knæskade i sit dårlige leje idag, så måtte afbryde arbejdet og lige blive rettet lidt ud samt side et hvil på en stol...

Men er sikker på at det hele er på plads med trækaksel monteret inden jeg går i seng idag :)

Så mangler jeg bare underkøringsværn samt lydpotte montering :)

PS. Uha den JX lyder sød uden potte på :) Skulle jo lige vende bilen så jeg kunne komme til at hælde olie på gearkassen når jeg var færdig, det kunne jeg ikke som den stod da jeg lavede oliepumpe :)
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 11. April 2008 kl: 19:49:01
Åh ja, de her famøse bolte :) Svigerfar havde nogle med ned til mig fra hans arbejde ;)
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: KHSalvesen efter 11. April 2008 kl: 21:04:07
Citat fra: "BlackChart"
Åh ja, de her famøse bolte :) Svigerfar havde nogle med ned til mig fra hans arbejde ;)


Hvor er skoven henne  :?:

Kurt
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 11. April 2008 kl: 22:34:18
Lige på den anden side af vejen...
Hvad snakker du om??

Da jeg snakkede med ham igår aftes vidste han ikke om de havde nogle, men hvis de havde skulle han nok tage nogle med...Og det havde de så...
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: PARKHAVE efter 11. April 2008 kl: 23:33:08
Citat fra: "KHSalvesen"
[

Hvor er skoven henne  :?:

Kurt


Er det den man ikke kan se for bare træer ??
Titel: Gearkasselæk
Indlæg af: BlackChart efter 12. April 2008 kl: 18:21:09
Så mangler jeg sq bare udstødning og underkøringsværnet :)

Alt andet er samlet og testet :)