T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: ivan efter 20. September 2009 kl: 18:34:20

Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: ivan efter 20. September 2009 kl: 18:34:20
Jeg overvejer at ændre gearing for min T3 bus. Jeg kører med AAZ motor, 3H gearkasse og 5% store hjul, men kunne godt bruge 5-10% højere gearing. Jeg synes at jeg har set et indlæg der gik ud på at skifte gearhjulene for 5. gearet ved at gå baglæns ind i gearkassen mens den sidder i bilen. Det lykkedes mig ikke at fremsøge indlægget. Er der nogen der har prøvet dette?
mvh
Ivan
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: FarT3 efter 20. September 2009 kl: 21:20:28
Ja det er Jarl du skal have fat i.
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: merckx efter 01. Oktober 2009 kl: 12:41:11
Citat fra: "FarT3"
Ja det er Jarl du skal have fat i.


Hej fra ny T3`er.Jarl hvordan finder jeg ham med hensyn til gear endring?
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: BlackChart efter 01. Oktober 2009 kl: 13:30:24
Du håber på at han ser dit indlæg ;)
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: Jarl efter 01. Oktober 2009 kl: 13:41:27
Jeg ved ikke lige, hvad dit projekt går ud på, og jeg ved heller ikke, hvor ofte før, du har åbnet gearkasser, men her er lidt overordnede retningslinjer, som jeg har sakset fra et svar til Ivan:

Du kan godt skifte gearhjulene til 5. gear bare ved at åbne gearkassen forfra. Du behøver såmænd ikke engang at tage gearkassen af motoren. Der skal bruges en særlig aftrækker, som tager fast i bolthullerne på det forreste lejehus, og som så giver plads til f.eks. en flaskedonkraft, der presser på højgearakslen. Du skal altså ud i lidt customværktøjsfremstilling.
Så skal du jo have nogle fornuftige gearhjul at putte i. Hvis det skal være billigt, så kan du finde et 4. gear fra en ABH gearkasse. Det tandhjulspar gearer 0,78 mod de 0,815, du sikkert har nu. Hvis det skal være vildere endnu, så kan der i Tyskland købes tandhjulspar til 0,74 og 0,69 med det er ikke gratis...
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: mfafa efter 01. Oktober 2009 kl: 20:07:52
Her har du oversikt over gearkassene i T3:
http://www.relitech.com/helmut/GEARBOX.HTM#5Dieseltranny
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: Fynboen efter 01. Oktober 2009 kl: 20:58:19
For et par år siden ombyggede jeg en gearkasse med et 6PA hus med fuldt spær. 1 – 2 – 3 – 4gear + kron-og spidshjul fra en ASM og 5 gear fra en ABS. Dækmontering bag er pt. 205/65-16. Det giver en ca. 13 % højeregearing en en std.3H kasse. Når bagdækkene skal skiftes næste gang, bliver det til 175/75-16. Det giver ekstra ca. 2%.
 Jeg har en AAZ motor i, og det kører rigtig godt.
Her kan du se den "aftrækker" jeg lavede til at adslilde bagenden af gearkassen med.

Hilsen Fynboen
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: verner efter 01. Oktober 2009 kl: 21:33:12
175/75-16 det er smallere end mindste standard dækmont., umiddelbart vil jeg sige at det er en dårlig ide at køre med smallere end standdard 185!
du får jo dårligere vejgreb!
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: Fynboen efter 01. Oktober 2009 kl: 22:39:45
Det var en trykfejl, der er 185/75-16.

Hilsen fynboen[/b]
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: verner efter 02. Oktober 2009 kl: 00:27:00
ok, syntes os det var en lidt sjov str ;-)
men det bliver da nogle store ballondæk!! ;)
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: ivan efter 05. Oktober 2009 kl: 21:26:25
Citat fra: "Fynboen"
For et par år siden ombyggede jeg en gearkasse med et 6PA hus med fuldt spær. 1 – 2 – 3 – 4gear + kron-og spidshjul fra en ASM og 5 gear fra en ABS. Dækmontering bag er pt. 205/65-16. Det giver en ca. 13 % højeregearing en en std.3H kasse. Når bagdækkene skal skiftes næste gang, bliver det til 175/75-16. Det giver ekstra ca. 2%.
 Jeg har en AAZ motor i, og det kører rigtig godt.
Her kan du se den "aftrækker" jeg lavede til at adslilde bagenden af gearkassen med.

Hilsen Fynboen


Hej Fynboen,

Det var interessant at høre at nogen har prøvet det.

Hvor hård er pasningen for det store kugleleje som skal presses ud, - vurderer du at der fare for at lejet tager skade når lejet skal presses på plads igen (jeg går ud fra man ikke kan undgå at få overført kræfter i lejet)?

Er der ellers noget der driller når man for lejepladen af? - hvad med skiftearmene falder de ud?

mvh
Ivan
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 05. Oktober 2009 kl: 21:43:34
Lytter lige med her.
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: Jarl efter 05. Oktober 2009 kl: 22:19:42
Det er ikke et problem med kræfter på lejet. Du presser bare med et rør, der klemmer på lejets inderring, så sker der ikke noget. Det er ikke alverden, der skal til. Husk selvf. at tage låseringen af højgearakslen, når du trækker dækslet af. Skiftearmene glider stille og roligt ud af deres føringer - og de glider roligt på plads igen, når du samler.
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: Fynboen efter 06. Oktober 2009 kl: 20:09:45
Ved afmontering går kraften gennem lejet, men med aftrækkeren går det stille og roligt. Ved påmontering presser du lejet på inderringen som Jarl beskriver. Desværre er der ikke et billede af det værktøj som jeg brugte til at presse lejet på med igen.

Hilsen Fynboen
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: Kkrogsgaard efter 06. Oktober 2009 kl: 20:53:47
Er det utopi at forestille sig at man udskifter 4. gearet med et 5. gear i en 4 trins gearkasse?
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: verner efter 06. Oktober 2009 kl: 21:31:30
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Er det utopi at forestille sig at man udskifter 4. gearet med et 5. gear i en 4 trins gearkasse?


nej, men ofte er et 4.gear man sætter i som 5.gears kasse.
jarl har forklaret det flere gange, det er fordi at en femtrins T3-gear kasse egentlig bare er en 4trins med et påbygget 1.gear!
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: Jarl efter 06. Oktober 2009 kl: 21:44:14
Det er nemlig ret, Niels. Pointen ved overhovedet at skifte er jo typisk, at man ønsker en højere gearing. Hvis man f.eks. har en 3H eller tilsvarende gearkasse, så har den en udveksling i topgearet på 0,816 (jo lavere tal - jo højere gearing). Man kan selvf. købe sig fattig i customfremstillede tandhjulspar på 0,74 eller 0,69 (findes på tyske T3-sider), men det er så heldigt, at topgearet i den meget udbredte ABH har en udveksling på 0,78 og på den måde kan man redde sig en lille opgearing for prisen af en gammel gearkasse + et par timers arbejde + to pakninger og lidt gearolie. Det er sgu da til at leve med, er det ikke?
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: ivan efter 07. Oktober 2009 kl: 17:34:00
OK, nu tror jeg jeg er med. Lejepladen trækkes af sammen med lejet der så bliver siddende i lejepladen.

Tak for svar og billeder.

mvh
Ivan
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: ibber efter 07. Oktober 2009 kl: 18:31:39
nu skriver i godt nok de der costum tandhjul koster en formue - men hvor dyrt er det egentligt ?
og hvem sælger nogen gode nogen ?
dvs kun til det omtalt "5" gear ....

altså skal en håndværker feks ha 400 kr i timen , så burde det da kunne
tjenes hjem på en rum tid hypotetisk set eller ?

især hvis man har en maskine der realistisk set burde kunne trække det eller hyr ?

laver man feks et regnestykke nu :
før - - - ASS 5 gear , 235/70-17 dæk , 3000 rpm = 90 km/t
efter -- XXXX gear , 235/40-17 dæk , 3000 rpm = 140 km/t

hvad ville X i så fald være ? formoder det ville være et andet tandhjul
end dem man alm vis kan plukke fra en anden org gearkasse.
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: Jarl efter 07. Oktober 2009 kl: 19:31:23
http://www.tdi-umbau.com/getriebe-t3/index.html
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: ibber efter 07. Oktober 2009 kl: 19:46:04
tak Jarl - men pass ;0) - beregning af gearinger  og fagteknisk tysk , to ret store forhindringer for at kunne se en fornuftig løsning ud fra dit link , selv med google translate.. , især for mig

men har på fornemmelsen at den her 0,69 måske er noget i den rigtige retning ?
http://www.tdi-umbau.com/getriebe-t3/gangradpaar-verstaerkt-074-2.html

den koster så 2570 dkr plus diverse monteringstilbehør - er det den rigtige er det noget der på
sigt skal arbejdes på , og læres noget om ,især når det kan skiftes PÅ bilen , jeg takker
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: verner efter 07. Oktober 2009 kl: 23:50:14
jeg syntes os der tit bliver snakket om et tdi diff!!
det er vel som standard ik en billig ting, så costum bliver jo ik billigere ;-)
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: merckx efter 06. Januar 2010 kl: 17:51:49
Citat fra: "Jarl"
Jeg ved ikke lige, hvad dit projekt går ud på, og jeg ved heller ikke, hvor ofte før, du har åbnet gearkasser, men her er lidt overordnede retningslinjer, som jeg har sakset fra et svar til Ivan:

Du kan godt skifte gearhjulene til 5. gear bare ved at åbne gearkassen forfra. Du behøver såmænd ikke engang at tage gearkassen af motoren. Der skal bruges en særlig aftrækker, som tager fast i bolthullerne på det forreste lejehus, og som så giver plads til f.eks. en flaskedonkraft, der presser på højgearakslen. Du skal altså ud i lidt customværktøjsfremstilling.
Så skal du jo have nogle fornuftige gearhjul at putte i. Hvis det skal være billigt, så kan du finde et 4. gear fra en ABH gearkasse. Det tandhjulspar gearer 0,78 mod de 0,815, du sikkert har nu. Hvis det skal være vildere endnu, så kan der i Tyskland købes tandhjulspar til 0,74 og 0,69 med det er ikke gratis...



En lidt sent tak og godt nytår.Jeg har mont.AAZ motor. Nu kommer gear kassen.Men hvad er klogest en 32/7 eller 26/7? gear, det ska værer så den køre på lavest omdrejninger i femte.
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: pawel efter 06. Januar 2010 kl: 18:25:02
32/7 svarer til diffen i en fx AAP gearkasse (4.57)

26/7 er jo 3.71 i diff. Hvor kommer sådan et differantiale fra?? Er vi ude i en ombygget passat-gearkasse eller?

Og svar på dit spørgsmål: Des lavere tal, des lavere omdrejninger. Så hvis du har mulighed for at putte et sådan differantiale i, ja så kommer du ihvertfald laaangt ned i omdrejninger.
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: Jarl efter 06. Januar 2010 kl: 19:37:17
Jeg bringer også mit mailsvar her:

Hej og godt nytår

32/7 og 26/7 er differentialeudvekslinger og hæver altså udvekslingsniveauet for alle gear inkl. bak. Denne ombygning er ganske omfattende og noget kostbar. Det ,du selv er inde på, er at ændre udvekslingen i 5. gear, og lade de andre være, som de er. Det er noget mere overskueligt og betydeligt billigere.
Jeg ved ikke, hvilken gearkasse, du har i, men et forsigtigt gæt kunne være en 3H med en udveksling i 5. gear på 0,816. Der er forskellige muligheder for at ændre den udveksling - 0,78 findes som 4. gear i en ABH-gearkasse og kan flyttes over som 5. gear i din, 0,74 findes som custom del på det tyske marked og 0,69 er også en custom-mulighed, hvis det skal være meget vildt. De to sidstnævnte udvekslinger er hundedyre, men 0,78 i kombination med nogle større hjul er min egen opskrift og fungerer fint - også til AAZ.

Bedste hilsner

Jarl
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: pawel efter 06. Januar 2010 kl: 21:18:25
Jeg har ingen erfaring sammenlignet med Jarls, men pt kører jeg med den gearing som Jarl beskriver. Det er en AAS (hvor differantialet er magen til 3h, men blot er der et lsd-spær i kassen) hvortil jeg har fået udskiftet det sidste gearhjul til et 0.78.

Jeg har denne kasse drevet af min jx'er og det synes jeg fungerer helt perfekt. På mine 14" 185 vinterhjul tager den ca 3800omdr for at ligge på 120, når den tager 4000 omdrejninger så kører den knap 130.
Det er en anelse lavere end med standard-hjulet på 0.81 i femte gear. Jeg skyder på at udskiftningen af det sidste gearhjul har givet ca 10 km mere i timen på toppen.Når mine sommerhjul på 205 i fuldprofil 14" kommer på, så vil det nok give lidt mere endnu.

Det som glæder mig mest ved det femte gear nu, er bilens evne til at holde en højere march-hastighed på motorvej. Det er ligesom den ikke går så let ned i fart op ad små stigninger, og den er langt lettere at holde på 120 nu end før.

Tilgengæld ville jeg gå efter endnu lavere gearing når der er drivkraft fra en AAZ. Den vil jo helst endnu længere ned i omdrejninger end jx'eren.  Så når min bluestar skal ud og rulle med AAZ så vil jeg klart gå efter en AAP-gearing og helst osse med 0.78 i femte cruise-gear.
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: ibber efter 06. Januar 2010 kl: 21:34:28
du kan få en rapport når foråret kommer , der kører jeg forhåbentligt med en 112i B gearkasse med 0,78  5 gear , og med 225/60-17 dæk til min AAZ motor med IC på , lige nu kører jeg med 185/60-14 og alm 3H gearkasse og uden IC , og det duer sgu ikke helt optimalt - dvs det er
ok - men som man siger , det kunne være bedre..

men den trækker sgu godt når den er kold *GG*

jeg overvejer dog hvis det ser ud til at virke kanon evt at gå ned i 215/45-17 - også få et sæt 60 mm fjedre på i stedet for de 30 mm jeg kører med nu , men det må tiden vise.
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: POLLE955 efter 06. Januar 2010 kl: 22:09:48
Ib ! Hvis det er originale multivan fjedre dem du har nu ( 30 mm ) vil jeg gerne købe dem hvis du vil sælge på et tidspunkt .
hilsen poul
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: ibber efter 06. Januar 2010 kl: 22:16:02
det skriver jeg bag øret , men nu må vi lige se hvordan det kommer til at virke det hele...
det ender nok med jeg bliver nød til at vaske mig bag øret inden der er klarhed om det ;0)
og råd til det ikke mindst ;0)
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: pawel efter 26. Januar 2010 kl: 22:33:52
Her er en som kører AAZ med llk.
Som gearkasse har han AAP og et 0.78hjul i femte gear.

Hjulstr:205/75 r16c

Men dejlige omdrejninger til den fart.. :)
Titel: Udskiftning af gearhjul
Indlæg af: ibber efter 26. Januar 2010 kl: 22:44:30
ja hjulstørrelsen er afgørende , mine vinterdæk er for små - 185/60-14 og der siger speedometeret
80 km/t ved 2000 rpm , men skal ha navien på , for der er da ikke noget som helst der passer med noget med de dæk , men 5 gear er nu noget man kun bruger uden for bygrænsen . og det er fedt .. rigtig fedt enda  :P

når sommerdækkene kommer på er det nok kun 3 gear der bruges i byen.
også skal vi vidst ha nye vintersutter nærste år med korrekt rullediameter..

om det er noget jeg vil anbele andre med en diesel lidt større en JX
ja for pokker da , det er helt vildt.
ikke kun i 5 gear , men bilen kører meget mere harmonisk igennem alle gearene , det er som en helt anden bil at køre. på den fede måde.

skal lige ha finpudset det sidste inden der kommer hårde faqts på bordet , men indtil viderer er jeg særdeles positiv overrasket.