Forfatter Emne: Udskiftning af gearhjul  (Læst 8897 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

ivan

  • Gæst
Udskiftning af gearhjul
« Dato: 20. September 2009 kl: 18:34:20 »
Jeg overvejer at ændre gearing for min T3 bus. Jeg kører med AAZ motor, 3H gearkasse og 5% store hjul, men kunne godt bruge 5-10% højere gearing. Jeg synes at jeg har set et indlæg der gik ud på at skifte gearhjulene for 5. gearet ved at gå baglæns ind i gearkassen mens den sidder i bilen. Det lykkedes mig ikke at fremsøge indlægget. Er der nogen der har prøvet dette?
mvh
Ivan

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Udskiftning af gearhjul
« Svar #1 Dato: 20. September 2009 kl: 21:20:28 »
Ja det er Jarl du skal have fat i.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline merckx

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
Udskiftning af gearhjul
« Svar #2 Dato: 01. Oktober 2009 kl: 12:41:11 »
Citat fra: "FarT3"
Ja det er Jarl du skal have fat i.


Hej fra ny T3`er.Jarl hvordan finder jeg ham med hensyn til gear endring?

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Udskiftning af gearhjul
« Svar #3 Dato: 01. Oktober 2009 kl: 13:30:24 »
Du håber på at han ser dit indlæg ;)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Udskiftning af gearhjul
« Svar #4 Dato: 01. Oktober 2009 kl: 13:41:27 »
Jeg ved ikke lige, hvad dit projekt går ud på, og jeg ved heller ikke, hvor ofte før, du har åbnet gearkasser, men her er lidt overordnede retningslinjer, som jeg har sakset fra et svar til Ivan:

Du kan godt skifte gearhjulene til 5. gear bare ved at åbne gearkassen forfra. Du behøver såmænd ikke engang at tage gearkassen af motoren. Der skal bruges en særlig aftrækker, som tager fast i bolthullerne på det forreste lejehus, og som så giver plads til f.eks. en flaskedonkraft, der presser på højgearakslen. Du skal altså ud i lidt customværktøjsfremstilling.
Så skal du jo have nogle fornuftige gearhjul at putte i. Hvis det skal være billigt, så kan du finde et 4. gear fra en ABH gearkasse. Det tandhjulspar gearer 0,78 mod de 0,815, du sikkert har nu. Hvis det skal være vildere endnu, så kan der i Tyskland købes tandhjulspar til 0,74 og 0,69 med det er ikke gratis...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

mfafa

  • Gæst
Udskiftning af gearhjul
« Svar #5 Dato: 01. Oktober 2009 kl: 20:07:52 »
Her har du oversikt over gearkassene i T3:
http://www.relitech.com/helmut/GEARBOX.HTM#5Dieseltranny

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Udskiftning af gearhjul
« Svar #6 Dato: 01. Oktober 2009 kl: 20:58:19 »
For et par år siden ombyggede jeg en gearkasse med et 6PA hus med fuldt spær. 1 – 2 – 3 – 4gear + kron-og spidshjul fra en ASM og 5 gear fra en ABS. Dækmontering bag er pt. 205/65-16. Det giver en ca. 13 % højeregearing en en std.3H kasse. Når bagdækkene skal skiftes næste gang, bliver det til 175/75-16. Det giver ekstra ca. 2%.
 Jeg har en AAZ motor i, og det kører rigtig godt.
Her kan du se den "aftrækker" jeg lavede til at adslilde bagenden af gearkassen med.

Hilsen Fynboen
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Udskiftning af gearhjul
« Svar #7 Dato: 01. Oktober 2009 kl: 21:33:12 »
175/75-16 det er smallere end mindste standard dækmont., umiddelbart vil jeg sige at det er en dårlig ide at køre med smallere end standdard 185!
du får jo dårligere vejgreb!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Udskiftning af gearhjul
« Svar #8 Dato: 01. Oktober 2009 kl: 22:39:45 »
Det var en trykfejl, der er 185/75-16.

Hilsen fynboen[/b]
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Udskiftning af gearhjul
« Svar #9 Dato: 02. Oktober 2009 kl: 00:27:00 »
ok, syntes os det var en lidt sjov str ;-)
men det bliver da nogle store ballondæk!! ;)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

ivan

  • Gæst
Udskiftning af gearhjul
« Svar #10 Dato: 05. Oktober 2009 kl: 21:26:25 »
Citat fra: "Fynboen"
For et par år siden ombyggede jeg en gearkasse med et 6PA hus med fuldt spær. 1 – 2 – 3 – 4gear + kron-og spidshjul fra en ASM og 5 gear fra en ABS. Dækmontering bag er pt. 205/65-16. Det giver en ca. 13 % højeregearing en en std.3H kasse. Når bagdækkene skal skiftes næste gang, bliver det til 175/75-16. Det giver ekstra ca. 2%.
 Jeg har en AAZ motor i, og det kører rigtig godt.
Her kan du se den "aftrækker" jeg lavede til at adslilde bagenden af gearkassen med.

Hilsen Fynboen


Hej Fynboen,

Det var interessant at høre at nogen har prøvet det.

Hvor hård er pasningen for det store kugleleje som skal presses ud, - vurderer du at der fare for at lejet tager skade når lejet skal presses på plads igen (jeg går ud fra man ikke kan undgå at få overført kræfter i lejet)?

Er der ellers noget der driller når man for lejepladen af? - hvad med skiftearmene falder de ud?

mvh
Ivan

Kkrogsgaard

  • Gæst
Udskiftning af gearhjul
« Svar #11 Dato: 05. Oktober 2009 kl: 21:43:34 »
Lytter lige med her.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Udskiftning af gearhjul
« Svar #12 Dato: 05. Oktober 2009 kl: 22:19:42 »
Det er ikke et problem med kræfter på lejet. Du presser bare med et rør, der klemmer på lejets inderring, så sker der ikke noget. Det er ikke alverden, der skal til. Husk selvf. at tage låseringen af højgearakslen, når du trækker dækslet af. Skiftearmene glider stille og roligt ud af deres føringer - og de glider roligt på plads igen, når du samler.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Udskiftning af gearhjul
« Svar #13 Dato: 06. Oktober 2009 kl: 20:09:45 »
Ved afmontering går kraften gennem lejet, men med aftrækkeren går det stille og roligt. Ved påmontering presser du lejet på inderringen som Jarl beskriver. Desværre er der ikke et billede af det værktøj som jeg brugte til at presse lejet på med igen.

Hilsen Fynboen
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Kkrogsgaard

  • Gæst
Udskiftning af gearhjul
« Svar #14 Dato: 06. Oktober 2009 kl: 20:53:47 »
Er det utopi at forestille sig at man udskifter 4. gearet med et 5. gear i en 4 trins gearkasse?