Forfatter Emne: Bussen  (Læst 22810 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Bussen
« Svar #90 Dato: 11. Maj 2011 kl: 22:21:11 »
Citat fra: "jensjakob"
Det er før den går i begrænseren - men tæt på ;-)

3 gear går i begrænseren ved ca 105 - så der lægger jeg 4 gear ind.


der går den vel lidt over 6000 o/min

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Bussen
« Svar #91 Dato: 11. Maj 2011 kl: 22:22:54 »
Citat fra: "Jarl"
Er det et flowproblem, tænker jeg? 90 hk i en T3 med manuel transmission bør give ca. 140. Uden kat tror jeg, at ABS har en knivspids mere i det høje register.


ja, min regnestok siger også de 140. jeg har ikke kat og køre med et stort "brianfilter", så jeg tænker der er flow nok, men måske man skulle prøve at køre uden, bare en tur.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Bussen
« Svar #92 Dato: 11. Maj 2011 kl: 22:40:57 »
Kører i alle med motorens originale udstødningsmanifold, eller er der noget JX/KY ind over?

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Bussen
« Svar #93 Dato: 11. Maj 2011 kl: 23:23:35 »
Citat fra: "Kkrogsgaard"
Kører i alle med motorens originale udstødningsmanifold, eller er der noget JX/KY ind over?


jeg har original ADZ med blændet lamdasonde hul, da sonden ramte motorophæng. jeg har svejst en møbasse lidt nede på forrøret.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Bussen
« Svar #94 Dato: 11. Maj 2011 kl: 23:24:13 »
KY forrør - med en noget mindre diameter end ABS forrør.

Her tænker jeg så (lidt primitivt): "Den større kompression i en diesel gør at udstødningsgas nok sådan cirka er samme mængde".

Men mon der ikke er afgang nok? Interessant tanke. Bortset fra at jeg kører med ca samme setup som Jarl i udstødning, så der burde ikke være forskelle der.

Jeg kører også med K&N filter, så der burde være luft nok ind.


Det kan være benzin den ikke får nok af, forkert indstillet tænding, manglende kompression - eller måske en joker - jeg får ikke kold luft ind udefra?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Bussen
« Svar #95 Dato: 12. Maj 2011 kl: 07:11:18 »
Citat fra: "jensjakob"
Her tænker jeg så (lidt primitivt): "Den større kompression i en diesel gør at udstødningsgas nok sådan cirka er samme mængde".


Mon ikke det mere en den "pumpe" (læs turbo), der er skyld i den højere luftmængde. uha det er jo termodynamik, det kan man vist regne på (hvis man da kan huske noget af det)

Hinze

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Bussen
« Svar #96 Dato: 15. Maj 2011 kl: 07:43:47 »
:shock: der er jo altid en årsag.....

Jeg var lige forbi Fynboens "maler weekend" her på Sjælland, "prøv lige at se hvor meget spjældet bevæger sig når jeg giver den klampen", ½-gas lød svaret. Ja så tror da fan.... den ikke rigtig gider så meget. Sååå, der må være gået lidt galt ved speederkabeltrækket.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Bussen
« Svar #97 Dato: 15. Maj 2011 kl: 07:56:01 »
Hvordan har Fynboen og i andre løst problemet?

For der er vel vandring nok i pedalen, ikke :-D

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Bussen
« Svar #98 Dato: 15. Maj 2011 kl: 10:01:28 »
Jeg har læst om (på udenbyske fora) at nogle laver tricket med at tage en dremel med en lille skæreskive på hvor de så skærer den flap af på selve speederen som fungerer som stop mod gulvet...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Bussen
« Svar #99 Dato: 15. Maj 2011 kl: 10:34:55 »
122 km/t ved ½-gas - så glæder jeg mig til at høre hvordan den går ved bundgas
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Bussen
« Svar #100 Dato: 15. Maj 2011 kl: 10:48:41 »
Jo, jo - der er rigeligt vandring i pedalen - i virkeligheden synes jeg, at både gearing og vandring i pedalen passer fint til at styre Monomotronic'en. Der er flere måder at løse det på. Jeg har splejset det oprindelige kabel fra en diesel T3 med speederkablet fra G3. Det Rent praktisk er det sket ved at tage en rørstykke på ca 15 cm. Rørstykket er halveret på langs, så man har et stykke, der i form svarer til en indianerkano - en udhulet træstamme. Så svejses spændskiver med passende Ø i enderne. Ved montering bremses kabelstrømperne af spændskivernem (sæt nogle nipler på, så det passer perfekt), og selve wiren splejses så inde i røret vha. nogle - 2-3 afskrællede kronemuffer. Til sidst kan der trækkes en passende kølerslange hen over, der sikres med strips - så har man en temmelig tæt og sikker samling.

Se side 18 i tråden "i håb om tilgivelse" for fotos.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Bussen
« Svar #101 Dato: 15. Maj 2011 kl: 15:31:59 »
Speederkablerne har jeg i prinsippet forbundet på samme måde som Jarl, ingen ændring i udvekslingen på speederen.

Tak for besøget Hinze, det var hyggeligt at du lagde din vej forbi, så fik jeg et indtryk af hvordan en R4I lyder med en KY potte på. Har du fået styr på dit speederkabel ?  

Hilsen Fynboen
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Bussen
« Svar #102 Dato: 16. Maj 2011 kl: 22:39:50 »
Så havde jeg lige 5 minutter til at få kikket på speederkablet; ja, det så da lidt slatten ud foran ved pedalen. Løsne og spænde det op så det passer, det er rigtigt Jarl, det passer lige på en prik. Ude og køre en tur; HOLY COW, der er bestilt tid til Le Mans, for satan det hjalp. Den motor passer fantastisk til en T3, 140 som en sveske og stadigvæk pedal tilbage, mums. Jeg har fundet en nogenlunde hastighed hvor gearkassen larmer mindst; 130  :P  lækkert. Følelsen er ubeskrivelig.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Bussen
« Svar #103 Dato: 16. Maj 2011 kl: 23:01:54 »
140????????????????????? Min abs må være syg :-(
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Bussen
« Svar #104 Dato: 16. Maj 2011 kl: 23:02:18 »
Skønt at høre, Hinze! Ja, den maskine er fantastisk til bilen. Og så synes jeg endda, at man også skal huske at yde den retfærdighed i den anden ende af registeret: den kan nemlig også trække i det dybe omdrejningsområde - bevares - det er ikke en pimpet AAZ, men den har way mere end JX i bunden. Og AAZ'erne, de kan alligevel ikke snurre over 4000 rpm, så dem ser vi forsvinde i bakspejlet ved halv gas. - I fjerde... ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!