Forfatter Emne: klaneklank fra højre bag...  (Læst 1226 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

marinus

  • Gæst
klaneklank fra højre bag...
« Dato: 13. November 2009 kl: 21:23:11 »
Efter at have søgt lidt rundt forummet uden at blive klogere vælger jeg at prøve med mit eget post. Det kunne være at en sad med en ide til løsning.

2 mekanikere har mere eller mindre givet op overfor problemet...

Det viser sig i 2 afskygninger hvorfor jeg ikke er helt sikker på om der er tale om 2 problemer.

Kører en 84er joker med 1.6D. Der kommer, især når hun er kold, en svag bankelyd fra højre bag. kadancen er sammenfaldende med hjul/gearomdrejninger og kun i gear. Kraftigst under de- eller accelleration. Det kunne jeg for så vidt godt leve med. Men den 2. afskygning er straks mere alvorlig. Indtræffer når hun har kørt mere end 100 km - gerne omkring de 100km/t. Den samme banken kommer pludselig voldsomt igen. Så højt at den overdøver motoren og så brutalt at det ryster i hele stuen.

Min søn synes det var fedt nok. Han er tre og nød at vi stoppede ind på Sprogø og tog den store bro i fejeblad...

Er der nogen som har en anelse om hvad det kan være..? Vilde skud er også velkomne

På forhånd tak
/marinus

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
klaneklank fra højre bag...
« Svar #1 Dato: 13. November 2009 kl: 21:45:36 »
Det må da være din trækaksel.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
klaneklank fra højre bag...
« Svar #2 Dato: 13. November 2009 kl: 21:53:34 »
Jeg er enig med Kurt

Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

marinus

  • Gæst
klaneklank fra højre bag...
« Svar #3 Dato: 13. November 2009 kl: 21:53:35 »
Hej Kurt - og tusind Tak

Glemte at skrive jeg lige har skiftet det kadangled som sidder på gearet. pakningen var utæt og jeg var sikker på at det var den - men der var ingen forskel... Lejerne synger lidt. Men de kan vel ikke ligefrem begynde at banke..?

ibber

  • Gæst
klaneklank fra højre bag...
« Svar #4 Dato: 13. November 2009 kl: 21:58:29 »
jo men så er de godt nok slidt , men jeg ville da lige checke dem hvis jeg var dig

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
klaneklank fra højre bag...
« Svar #5 Dato: 13. November 2009 kl: 22:01:06 »
Altså det skader vel ikke lige at tjekke om hjulet er spændt fast.  om der er slør i hjullejet, samt lige se hvordan bremsen har det.

 :D Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

marinus

  • Gæst
klaneklank fra højre bag...
« Svar #6 Dato: 13. November 2009 kl: 22:10:09 »
Tak for det poot - hjulet sidder godt. Bremsen er nysmurt og virker fint. Det er muligt at jeg skal skifte lejet. Der er en lille smule slør i det - men det er så lidt at jeg ikke kan forestille mig at det kan lave så meget ballade... you never know...  :idea:

ibber

  • Gæst
klaneklank fra højre bag...
« Svar #7 Dato: 13. November 2009 kl: 22:14:53 »
forstil dig et nyt leje har O formedede nålelejer i , og der er en der er alvorligt slidt og er D formet, og det så lige bestemmer sig for at tage en omgang når du runder de ca 100 km fordi det er blevet
tilpas varmt , så kan det godt gi et kraftigt klonk selvom du evt knap nok kan mærke at der er slør.

mikmakker

  • Gæst
klaneklank fra højre bag...
« Svar #8 Dato: 14. November 2009 kl: 10:35:54 »
prøv at lægge dig ned under bilen,tag fat i trækaksel rok den frem og tilbage--derved flytter du noget af fedtet inde i manchetten--måske hjælper det midlertidig--det gjorde det for mig--og fejlen er lokaliseret
micjac

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
klaneklank fra højre bag...
« Svar #9 Dato: 14. November 2009 kl: 10:51:40 »
Når du kører, så lav lidt slalom OG hør godt efter om lyden optræder når bilen læner sig til den ene eller anden side. Hvis det ikke giver lyde, så er det ikke lejet du er efter.

Hvordan med den anden ende af akslen.?

Kurt
Kurt - 25115788

Carsten

  • Gæst
klaneklank fra højre bag...
« Svar #10 Dato: 14. November 2009 kl: 14:57:22 »
Jeg har haft samme lyd to gange - begge gange blev det løst ved at skifte trækakslen i den pågældende side.

Det er ikke ret svært. Det kræver en laaaang forlænger på din skraldenøgle. Det plejer så vidt jeg ved at være umbrakoskruer de sidder fast med. Er hovedet ødelagt kan man med fordel banke en torx fast i selve hovedet - et tip jeg fik herinde - det virker!

Carsten

marinus

  • Gæst
klaneklank fra højre bag...
« Svar #11 Dato: 14. November 2009 kl: 19:59:51 »
Mange tak for de gode tips - så snart gulvet er tørt i udendørsværkstedet må jeg have ideerne afprøvet. Jeg vender tilbage med resultatet...

vh marinus

marinus

  • Gæst
klaneklank fra højre bag...
« Svar #12 Dato: 26. November 2009 kl: 20:05:24 »
Så tror jeg det er fikset... Selv om jeg endnu ikke tør tro det ;-)
Det var i så fald trækakslen. Men den anden side... Jeg skiftede den hvor manchetten var gået - men nu har jeg byttet den nye over i den anden side og det lader til at virke... Jeg tror at jeg blev snydt af at lyden lød til at komme fra HB - selv om det var fra venstre. Nok fordi det er en camper som er fyldt med skabe og andet lyddæmpning i venstre side...

Tak for tips

vh marinus

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
klaneklank fra højre bag...
« Svar #13 Dato: 27. November 2009 kl: 16:27:42 »
Said so.  8)

Er du sikker på gulvet tørrer. ? :roll:

Kurt
Kurt - 25115788