Forfatter Emne: Syncro motorbilleder  (Læst 8438 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Syncro motorbilleder
« Dato: 08. Februar 2007 kl: 15:00:04 »
Ja, så fik jeg tid til at flå toppen af Syncroen efter at have synet min gamle mors Vectra - uden bemærkninger ;-).  

Revnede stempler:





Men ubeskadigede og uslidte cylindergange:



Og nedsmeltet topstykke:





Og hvorfor? Ja, sådan en skade kalder på 5 minutter ved dysetesteren. 3 dyser lå mellem 80 og 110 bar og havde et sprøjtebillede som en prostataramt 90 årig. Den sidste dyse lå på 120 bar, men havde et fint sprøjtebillede. Der var stemplet intakt, og toppen så sådan ud:

 

Status er, at blokken er meget fin, så den bliver i. Cylindrene bliver deglasseret og der ryger nye stempler, ringe og plejllejer i. Og så kommer der selvf. en fin top på.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
Syncro motorbilleder
« Svar #1 Dato: 08. Februar 2007 kl: 18:47:01 »
Hej Jarl

er der mulighed for at du kan tage dyssetesteren med og vise frem for os andre måbende til sparkedæk??? Jeg har aldrig skruet på en dieselmotor før, og kunne godt tænke mig at se + få fif. Evt. også måleuret til pumpen.

altså, hvis det ikke er for besværligt.

Glæder mig til sparkedæk og rapsafbrænding. Samskrevet: dækafbrænding???

Mølle

  • Gæst
Syncro motorbilleder
« Svar #2 Dato: 08. Februar 2007 kl: 18:48:21 »
tager gerne mit knuste KY topstykke med til skræk og advarsel for andre.

Skaden bliver svejset. Gevindet kan helt sikkert laves.

Mølle

  • Gæst
Syncro motorbilleder
« Svar #3 Dato: 08. Februar 2007 kl: 19:38:26 »
de-glaseret????? Er det lige som at skrabet brun farin af skinken??? eller er det noget andet???

nu er jeg lidt forvirret. Shit jeg ved ikke ret meget om diesel  :oops:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Syncro motorbilleder
« Svar #4 Dato: 08. Februar 2007 kl: 20:16:03 »
I cylindre kan man foretage sig mange ting. 3 af dem er fornuftige.

Man kan hone en cylinder så den får den karakteristiske krydsslebne overflade. Dette gøres kun seriøst med en tvangshoner, som jeg har beskrevet på min hjemmeside http://www.jarlpaulsen.dk/Motorrenovering.html
Denne honer er så præcis, at den også kan øge cylinderens diameter til næste overstørrelse.

Man kan også bore til overstørrelse og så hone afslutningsvis. Det er rasende dyrt maskineri, som man vist ikke kan forsvare at investere i til hjemmebrug. Jeg har fulgt nogle Zylinderbohrmaschinen på ebay - de ender typisk i 5000 €.

Har man en cylinder, der i målene er fin og som bare skal have nye ringe, så er det ikke nødvendigt at ændre på geometrien, men man skal lige bryde den blanke overflade - lidt som når man honer, bare mildere. Overfladen skal brydes for at de nye ringe kan blive 'broken-in', og den milde slibning giver mikroskobiske kratere, som olien kan hæfte sig i. I folkemunde omtales en deglazer tit som en honer. Det er typisk en trebenet fjederbelastet fætter med carborundiumsten på. Den findes også i en kugleversion, hvor en masse små carborundiumkugler er sat fast på en stålwire og slynges ud af centrifugalkraften - ser ud som en flaskerenser.
Svagheden ved disse to sidste er, at de ikke er i stand til at oprette cylinderens geometri.

En cylinder slides ved brug. Den slides fortrinsvis i toppen på grund af den ringere oilemængde, højere tryk og højere temperatur. Når man ser på en slidt cylinder, vil man derfor kunne måle, at den er omvendt kegleformet op til det punkt, hvor øverste stempelring vender. Samtidig vil den gradvis blive oval - plejlstængerne arbejder jo på tværs og forsøger at kaste stemplet fra side til side. Jo værre det bliver, jo mere blow-by og dermed manglende kompression, underkompression og olieforbrug. Og så er der kun et tilbage - at bringe cylinderen op til næste overstørrelse og sætte nye stempler i. Når vi snakker om VW's 1,6 d, så har den standart 76,48 mm stempler mens boringen er på 76,51. De sidste 0,03 mm er plads til oliefilm. Nu skal du ikke løbe ud og måle - stemplets mål opnåes nemlig først i driftvarm tilstand - hvilket vil sige sådan en 3-400 grader på stempetoppen. Den beskedne plads - de 0,03 mm er lidt underdimensioneret til en så hårdt belastet motor som vores. Derfor er det skik blandt cylinderservicer, at de borer lidt større end foreskrevet. Hvis der kun er beskeden plads til oliefilmen, så går det galt, når man kører i 40 graders varme over Kassel-bakker med campingvognen bagefter. Setmplerne udvider sig grundet varmen yderligere og fortrænger olien. Så har man - jeg ved ikke, hvad det hedder på dansk, men på tysk - en 'kolbenfresser' - og det er kapital motorschaden. Derfor borer man typisk til et spillerum på 0,04 - 0,07. Når man borer til overstørrelse, med stempler på 76,98, så laver jeg altså cylindren på 77,03. Langt det vigtigste er imidlertid cylindrens form. Den skal være cylindrisk og ikke tøndeformet, bananformet, kegleformet, oval eller andre kunstfærdige faconer. Dels derfor og dels fordi det er billigst, sværger jeg til at hone til overstørrelse fremfor at bore. Honeren laver nemlig en formidabel geometri.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
Syncro motorbilleder
« Svar #5 Dato: 08. Februar 2007 kl: 21:14:16 »
Hej Jarl

det er da til at forstå. elementær motorlære. og så med billeder. Man sku næsten tro at du underviser i det til daglig :lol:  :lol:  :lol:

Bo

  • Gæst
Syncro motorbilleder
« Svar #6 Dato: 08. Februar 2007 kl: 21:30:38 »
Citat fra: "Mølle"
Hej Jarl

det er da til at forstå. elementær motorlære. og så med billeder. Man sku næsten tro at du underviser i det til daglig :lol:  :lol:  :lol:


Tror vist mere det er den svære danske sprog, han underviser i. Når man sådan uden videre kan stave til "carborundiumsten", så har man sq´da talent. Jeg ville for eksempel have startet med et K :?:  :wink:

Offline Quark

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 120
    • Vis profil
Syncro motorbilleder
« Svar #7 Dato: 08. Februar 2007 kl: 21:53:25 »
Citat fra: "Bo"
Citat fra: "Mølle"
Hej Jarl

det er da til at forstå. elementær motorlære. og så med billeder. Man sku næsten tro at du underviser i det til daglig :lol:  :lol:  :lol:


Tror vist mere det er den svære danske sprog, han underviser i. Når man sådan uden videre kan stave til "carborundiumsten", så har man sq´da talent. Jeg ville for eksempel have startet med et K :?:  :wink:
 


det er der sgu kun en ting at sige til.... STAVEKONTROL hehe.....








Quark
88 Porter 1,9 sauger 2WD ex-bundeswehr
tlf. 22203525
BARE FORDI!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Syncro motorbilleder
« Svar #8 Dato: 09. Februar 2007 kl: 00:57:37 »
man kunne jo også bare tage et gæt når du det hedder carbon (kulstof i "oldspeak")  8)
Mvh. Casper

Kkrogsgaard

  • Gæst
Syncro motorbilleder
« Svar #9 Dato: 09. Februar 2007 kl: 06:16:07 »
Det ser lidt halvvildt ud det der Jarl, hva vil du tro der har været årsagen?

Der skal da noget af en varmeudvikling til, for at blødne toppen så meget.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Syncro motorbilleder
« Svar #10 Dato: 09. Februar 2007 kl: 07:24:31 »
Citat fra: "ant crashed..igen!!"
...honer du dem(cylindre)selv,jarl?..ellers giver du 400 dkk hos et eller andet cylinder service firma?..jeg spørger fordi jeg købte sådan en honer på en heste-marked(?!?!) forleden og vil forsøge mig frem...skråt nedfra gradvis op ad,igås?....vh--------ant


Ja, jeg honer selv. Og jo, nedefra og op med rolige omdr. og kraftige op-ned-bevægelser.

@Krogsgaard:

Jeg tror på en kombination. Dårlige dyser -> sindsyg dårlig forbrænding og ekstreme temp. -> Forårsager revnedannelse i toppen/pakningen, der begynder at spytte luft ud i kølesystemet ig fortrænger vandet. Driver kører uanfægtet videre (kvinde!) og kølevandet koger af. Så er det kinasyndromet.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Syncro motorbilleder
« Svar #11 Dato: 09. Februar 2007 kl: 12:01:26 »
hvad er der egentlig sket med alt det materiale der mangler rundt om forkamrene ? er det bare chippet af og blæst ud gennem ventilen og dernæst udstødningen?
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Syncro motorbilleder
« Svar #12 Dato: 09. Februar 2007 kl: 12:10:19 »
Ja, det byder jeg også på. Det er i hvert fald ikke at finde i cylindrene og der er ikke passeret noget ned på siden af stemplerne. Det bliver sjovt at se møllevingerne på turboen - det er ikke sikkert, at den synes, det er fedt at møde små alu-klumper, når den roterer med 100.000 omdr/min
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Syncro motorbilleder
« Svar #13 Dato: 18. Februar 2007 kl: 16:09:39 »
Så går det løs med motorrenovering.

Først og fremmest bestemte jeg mig for, at når man laver motor til en bevaringsværdig Syncro af sen årgang, så må man gerne give den lidt gas.Samtidig er min vejleder lige taget på orlov, så nu er der ingen, der ånder mig i nakken ang. specialeskrivning. Og når katten er ude...

Først flåede jeg blokken ud. Egentligt holdt den målene meget godt, meeen - alligevel... Når det perfektionistiske gen får frit løb, så... Altså blev den lige lavet op til første overstørrelse:





Og så skal den da lige have en klat maling...



Som tidligere vist var toppen død, så takket være DT63 fik jeg et nyt brugt helt uden revner:





Så fik det også lige 8 nye ventilstyr, hvoraf der sidder et her og griner:



og selvfølgelig nye paraplyer og ventiljustering.

Turboen får også lige en overhaling med et rep.kit - der skal nok komme flere billeder af den proces:





Tilbage til blokken. Den får sit oliesprøjt i igen - det har været afmonteret aht. honingen



Så er det blevet tid til hovdelejer - Kolbenschmidt selvfølgelig



Og de skal jo ned på plads og ligge:



Og den udmålte krumtap oveni



Og så hovedlejeoverfaldene på - selvfølgelig med nye 12.9 bolte



Så kom jeg ikke længere - jeg går og venter på de nye stempler fra Tyskland - Nüral-stempler - desværre halvdyre, men også creme - serieleverandør til MB... :wink:

More to come...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Quark

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 120
    • Vis profil
Syncro motorbilleder
« Svar #14 Dato: 18. Februar 2007 kl: 19:05:58 »
Det ser sgu godt man sku jo næsten tro du havde prøvet det før :D







Quark
88 Porter 1,9 sauger 2WD ex-bundeswehr
tlf. 22203525
BARE FORDI!