Forfatter Emne: WBX DJ Olietryk.  (Læst 4683 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Andreas R

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Camper. Campmobil Monaco Star
  • By: 4800
WBX DJ Olietryk.
« Dato: 28. April 2019 kl: 21:12:57 »
Hej med Jer.

Jeg behøver noget hjælp/råd.
Jeg døjer med at olielampen begynder at blinke og at summeren går i gang ved 2000 omdr.

Jeg har skiftet oliepumpe - fik fat i en hos gowesty.com - den gamle var ikke for god da jeg fik den ud.
Jeg har skiftet olietryksventilen - den som sidder lidt til venstre for olieaftapningen.
Jeg har skiftet begge olietrykssensorer. Den blå 0.25 Bar, og den grå 0,9 bar.

Jeg har med en prøvelampe kontrolleret begge sensorer.
- Via generatorens +pol kan jeg se at den blå 0.25 bar sensor afbrydes allerede inden motoren når at hoppe i gang, og prøvelampen slukker.
- Via generatorens +pol kan jeg se at den grå 0.9 bar sensor slutter, og faktisk er sluttet selv i tomgang, og prøvelampen tænder. I tomgang "blinker" prøvelampen ikke, men man kan ane at lyset fra prøvelampen pulsere en smule. Giver jeg bare en smule gas, står prøvelampen og lyser klart konstant.

I dag har jeg så haft et manometer på bilen. Ved kold motor når olietrykket helt op på 4.5 bar.
Ved varm motor, +80 grader C er der i tomgang ca 1.2-1.4 bar.
Jeg har læst mig frem til at der ved 2000 omdr/min skal være min. 2 bar.
- Hvis gassen øges, stiger olietrykket også - det går bare forholdsvis langsomt synes jeg. Olietrykket stiger stille og roligt til omkring 3 bar.
- Det er tandhjulspumpe der er monteret, så jeg går ud fra at olietrykket skulle stige ret hurtigt når omdrejningerne øges. Kan olietrykket stige så langsomt at overvågningen når at registrere et for lavt olietryk? - og derfor tænderfor olielampe og buzzer...

Ledningerne der går til det lille print der sidder bag speedometret og overvåger olietrykket er målt igennem. Der er fin forbindelse.
Jeg har lånt et andet speedometer i dag og prøvet med, dog fra en diesel. Med dét speedometer tændte lampen og buzzeren ikke! Jeg var så nysgerrig at jeg skildte det ad for at sammenligne med mit eget. Det print som kommer fra en diesel-vognen er ikke magen til mit eget. Der er flere komponenter loddet på, så derfor føler jeg mig ikke sikker på at det virker med et nyt print.

Jeg synes jeg har prøvet alt jeg hvad der står i min magt. Så jeg vil meget gerne høre fra Jer, hvis i kender til noget der måske kan hjælpe...
Mange tak!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Sv: WBX DJ Olietryk.
« Svar #1 Dato: 28. April 2019 kl: 22:33:32 »
Hej Andreas
kan forstå  det heller ikke virkede med et andet instrument bræt.

Men ----   Er du sikker på den føler under remskiven skal være blå    ?????   mener altså jeg satte en på min MV motor der var sort.   !!!!!! måske jeg husker fejl 

mvh Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Sv: WBX DJ Olietryk.
« Svar #2 Dato: 28. April 2019 kl: 22:37:24 »
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Sv: WBX DJ Olietryk.
« Svar #3 Dato: 28. April 2019 kl: 22:44:14 »
Andreas,  du kommer til at låne printet fra min wbx.   
jeg kan evt komme ud til dig. og så må vi prøve at bytte over. :)
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Kjeld

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 323
    • Vis profil
Sv: WBX DJ Olietryk.
« Svar #4 Dato: 29. April 2019 kl: 08:13:46 »
Olietrykket på min 1.9 DH minder meget om det du beskriver. I starten er trykket højt, og når bilen er kørt godt varm falder trykket meget. I tomgang er den nok nede på 0,5 bar, men så et godt stykke fra det du nævner den skal være på 1,5. Tjekker trykket ved tomgang en af dagene.  Jeg har dog egentlig ikke set det som et problem.

GoWesty nævner det kort her. Om det holder stik ved jeg ikke, men måske vælger jeg at tro på det.  :)

https://www.gowesty.com/tech-article-details.php?id=170

Men jeg har tit tænkt på hvormeget kvaliteten på olien har at sige... 4 l i Harald Skrald til 170 kr, eller 4 l Castrol til 470. De har samme specifikationer men der må jeg stadig være en forskel. Måske hvordan - og hvor hurtigt - olien påvirkes af temeraturen.

Jeg har ingen dyt forstand på ovenstående, så det er rene gæt :)
---

\'83 US Vanagon, WBX, DH 60 kW / 82 hK 1.9 DigiJet

Offline Andreas R

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Camper. Campmobil Monaco Star
  • By: 4800
Sv: WBX DJ Olietryk.
« Svar #5 Dato: 29. April 2019 kl: 19:30:33 »
Har nogen af Jer måske en/nogle videoer af et manometer der viser hvor hurtigt motorolietrykket stiger, når omdrejningerne øges?

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Sv: WBX DJ Olietryk.
« Svar #6 Dato: 07. Maj 2019 kl: 09:28:05 »
Hej Andreas, hvad er du kommet frem til af løsningsmuligheder?? Mvh Poul Ottesen
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Andreas R

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Camper. Campmobil Monaco Star
  • By: 4800
Sv: WBX DJ Olietryk.
« Svar #7 Dato: 07. Maj 2019 kl: 20:45:02 »
Jeg er egentlig ikke kommet meget videre...
Der har lige været et par små-projekter som jeg skulle være færdig med. Så jeg er stadigvæk i tænkeboks...
Kom gerne med bud  ;)

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Sv: WBX DJ Olietryk.
« Svar #8 Dato: 08. Maj 2019 kl: 20:34:07 »
Tja hvis  olietryks lampen gik ud, med Rasmuss instrument bræt til diesel, så er det vel at kikke efter et andet instrument bræt,   var det en DJ motor du/i havde.     Fyns træffet ville være et fint sted at aftale ombytning af sådan et. mht   olie tryk, er jeg sikker på der kommer flere Benz biler, som har elektrysk olietryks manometer , så du kan se trykket ved drift i andre biler :)     

Mvh Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Andreas R

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Camper. Campmobil Monaco Star
  • By: 4800
Sv: WBX DJ Olietryk.
« Svar #9 Dato: 12. Maj 2019 kl: 14:26:21 »
Jeg må finde ud af hvorfor olietrykket stiger så "langsomt", derefter må jeg se om jeg kan kontrollere det print som sidder og overvåger olietrykket.
Jeg ved der ligger et firma på fyn der måler komponenter igennem på printplader m.m. Måske de kan finde en dårlig modstand, diode eller noget helt tredje...

- Vi har en camper mere, og den har elektronisk "manometer" til motorolietrykket meeeen det giver jeg ikke meget for. Hvis motoren er stoppet og olielampen tændt (intet motorolietryk), så står manometret på 1 bar... Det hænger ikke rigtig sammen... Så det skal nok bare pilles af, og så skal der vel monteres et hydraulisk manometer, med en slange helt op til instrumentbrættet. Det er bare lidt farligt. Skulle det nu ske at noget hiver slangen i stykker smider den jo alt olien rimelig hurtigt, og det sker med garanti på en motorvej et sted aller længst væk hjemmefra...

Offline soekris

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 210
    • Vis profil
  • T3 model: T3 1.6Td Jx Syncro Panel Van 1991, T3 1.9DG Caravelle 1990
  • By: 4871, Moseby
Sv: WBX DJ Olietryk.
« Svar #10 Dato: 12. Maj 2019 kl: 15:30:11 »
Hvis det er kan jeg da trykke en ¼ slange til manometeret.. den dør ikke bare sådan lige.. ;)