Forfatter Emne: Forslag til Gulvtæppe i camper.  (Læst 2035 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jheltzen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia 2.0 CU LBX
  • By: 8830
Forslag til Gulvtæppe i camper.
« Dato: 23. Oktober 2014 kl: 09:57:42 »
Hej Alle.

Jeg er ved at nå er til hvor der skal lægges gulvtæppe i kabinen på min camper fra 80. Jeg har det originale og det er i nogenlunde stand. Det er dog er det helt karrygult så regner ikke med det skal i bilen igen.

Regner med gulvtæppet skal være sort eller sort med enkelte vide tråde. Hvad har i af forslag og erfaringer med forskellige gulvtæpper og hvor får man fat i det uden det koster en arm?

Jeg regner med selv at skære tæppet ud, da jeg syntes de sæt man kan købe er voldsomt dyre. Men findes der et sæt eller en mand der kan skære et på bestilling til rimelige penge ude i DK så høre jeg gerne fra jer?

Et lille ekstra spørgsmål jeg har belagt hele gulvet med viberationsdæmpende materiale (StP), Skulle man eventuelt lægge 10mm filt for at dæmpe støj fra vej og dæk endnumere, eller er skum bedre, nogle med erfaringer?

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Forslag til Gulvtæppe i camper.
« Svar #1 Dato: 23. Oktober 2014 kl: 12:53:53 »
Well... Støj er lyd - og lyd er luft i bevægelse. Det gælder derfor om, at begrænse muligheden for vibration, som giver lyden. Derfor skal massen være så kraftig, at den ikke lader "rokke" på sig - og her hjælper nålefilt ikke en disse. Det kan måske diffusere/fjerne lidt højfrekvent lyd, men det, der skal til er masse. Asfaltpap, blygummi eller lignende.

Jeg har den originale kraftige måtte over motorkassen og har derudover "punktlimet" en 18mm krydsfiner til vognbunden, 3mm tyk måtte af industrigummi og et almindeligt slidstærkt tæppe ovenpå. Skydedør, bagklap og alle hulrum fra fordørene og bagud er stoppet med rockwool i dobbelte kraftige plastsække (for ikke at optage fugt) - og alt i alt er resultatet ganske udmærket. Jeg har selv lavet dør- og sidebeklædninger i 6mm krydsfiner beklædt med nålefilt. Taget er der ikke gjort noget ved og selvom der måske er lidt at hente der, synes jeg ikke, at det er nødvendigt - med den risiko der er for at beskadige himmelen ved forsøget...

Håber, at det giver lidt hjælp... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline jheltzen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia 2.0 CU LBX
  • By: 8830
Forslag til Gulvtæppe i camper.
« Svar #2 Dato: 23. Oktober 2014 kl: 13:02:11 »
Gulvet er belagt med blygummi af mærket StP men tænkte man måske kunne gøre mere ved at smide filt imellem. Ale sideplader døre mv har også fået blygummi og 40mm teknisk isolering.

Har du smit en gummimåtte ind på gulvet over motorrummet det var måske ved at overveje.

Tænkte egentlig også på at filten måske kunne isolere en smugle samtidig, da gulvet er beklædt med blygummi.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Forslag til Gulvtæppe i camper.
« Svar #3 Dato: 23. Oktober 2014 kl: 13:22:23 »
Det lyder til, at du er rigtigt godt på vej til et godt resultat. Man skal bestemt ikke undervurdere motorkassens evne til at lave larm i stuen... Prøv at søge efter den originale måtte til motorrummet - der kan måske ligge en et sted og kede sig... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Forslag til Gulvtæppe i camper.
« Svar #4 Dato: 24. Oktober 2014 kl: 12:08:45 »
Jeg har mange gange gennem årene lykønsket mig selv, med beslutningen om, at fravælge gulvtæpper til fordel for vinylbelægning i Arnolds beboelsesdel.

Gulvtæpper holder på fugt og er besværlige, at rengøre, når de er våde.

Vinylen tørrer hurtigt og kan så fejes for græs, sand og det der før var mudder. I værste tilfælde kan det lige tørres over med en fugtig klud.

Gulvet er først isoleret med lukket celleskum, og oven på det, er der 18mm krydsfiner. Det giver tilsammen en ganske fin lyddæmpning.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline jheltzen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia 2.0 CU LBX
  • By: 8830
Forslag til Gulvtæppe i camper.
« Svar #5 Dato: 24. Oktober 2014 kl: 20:10:50 »
I beboelsesdelen går jeg så langt at jeg lægger et kunstigt trægulv, svare nog lidt til vinyl men samles som et trægulv. Så det er kun i cockpittet jeg skal bruge gulvtæppe.