Forfatter Emne: Køleskab el tilslutning  (Læst 1729 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline elnef

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
Køleskab el tilslutning
« Dato: 05. Maj 2015 kl: 17:17:12 »
Jeg er igang med at sætte strøm til bla køleskab
Mit gamle setup var lavet sådan at et skillerelæ fik plus over tænding og samtidig gav den plus videre til køleskabet
Køleskabet får også en anden plus over en 16a sikring

Mit spørgsmål er nu sker der noget ved at køleskabet får plus konstant på begge ledninger da jeg nu bruger en anden type skille relæ som ikk får plus over tænding
Jeg vil jo mene at køleskabet kun kan køre på 12v hvis skabet får 12v plus på begge

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Køleskab el tilslutning
« Svar #1 Dato: 05. Maj 2015 kl: 18:10:05 »
Hvorfor skulle der gå to plusledninger til køleskabet? Jeg antager, at det normalt tapper fra forbrugsbatteriet således, at startbatteriet altid har smæk nok til at starte bilen?
Det kan måske halte hvis det tapper på begge batterier. Det primære må være at skillerelæet sørger for opladning af forbrugsbatteriet når bilen kører, men at der intet forbrug er på startbatteriet.

Hvis du fører en plusleder direkte fra forbrugsbatteriet og sikrer med et skillerelæ, er det værste scenarium du kan komme ud for, at batteriet går fladt indtil bilen kører igen.
Har du et kabel i begge lejre så at sige, kan du risikere at tappe begge batterier samtidigt, og du vil vel næppe holde udenfor lands lov og ret og ikke kunne starte?

Offline elnef

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
Køleskab el tilslutning
« Svar #2 Dato: 05. Maj 2015 kl: 18:52:43 »
Ja jeg forstår heller ikke det med de to ledninger men ser meget rigtig ud med fine stik osv
Jeg er med på det med skillerelæ og hvordan det virker
Det gamle setup tog heller ikk på start batteriet men tillod kun at der blev ladet på forbrugs batteriet når der var tænding på hvilket jeg syns var træls hvis jeg lige ville lade lidt med feks c tek lader så derfor et andet relæ som er styret af spændingen

For mange år siden var jeg ved at bygge noget lyd halløj i min boble og radioen skulle også have 12v konstant og 12v over tænding men som ung fik de sgu bare 12v konstant hvilket ødelagde radioen så af gammel erfaring spørger jeg ;-)