Forfatter Emne: Vrææl ved varm motor  (Læst 3501 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kajl

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 135
    • Vis profil
Vrææl ved varm motor
« Dato: 08. Februar 2013 kl: 14:13:30 »
Motoren kører ellers fint. Der er et par små utætheder, hvor den sveder lidt, men der er ikke noget overvældende olieforbrug. Der sker så bare det, at når motoren er gennemvarm oplever jeg, at olielampen blinker, og der lyder samtidig en alarm. Træder jeg koblingen og giver lidt gas holder vræleriet op, men jeg får først rigtig fred når motoren få lov at køle lidt af.
Hvad sker der mon? Bliver olien for tynd, så olietrykket falder ved varm motor, eller wa`?
Den oser en smule, og jeg regner med at skifte dyser og gløderør så sanrt jeg kan holde på et stykke værktøjen uden at fryse fingrene af  ;)

Bortset fra lidt småting er det dælme skønt at køre t3 igen  :P
Med venlig hilsen

Kaj Lauritzen

...Nu helt uden T3, for første gang siden 2009. Suk.

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Vrææl ved varm motor
« Svar #1 Dato: 08. Februar 2013 kl: 14:36:28 »
Mellemaksellejer der ikke er for gode længere kunne være et bud.
Hvilken olie kører du med?
Har du oliekøler på?
Hvor gammel er oliefilteret?
Hvor træt er turboen?
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline kajl

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 135
    • Vis profil
Vrææl ved varm motor
« Svar #2 Dato: 09. Februar 2013 kl: 12:03:38 »
:cheer:  Tak for det, der er da lidt at arbejde videre med.
Med venlig hilsen

Kaj Lauritzen

...Nu helt uden T3, for første gang siden 2009. Suk.

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Vrææl ved varm motor
« Svar #3 Dato: 09. Februar 2013 kl: 15:13:35 »
Ja skift olie & filter med det samme. Så er det jo på plads. Jeg bruger til min 15/40 olie og skifter ved hvert kørt 7000km. Luk vandet af den og få hele vandsystemet skylt igennem/luftet ud. Så kan du jo derefter se hvordan den så opfører sig og gå vidre derfra. Mvh :-)


Billede af min 1,6TD


[attachment=13509]2012-03-01-015_2013-02-09.jpg[/attachment]
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Vrææl ved varm motor
« Svar #4 Dato: 10. Februar 2013 kl: 01:01:58 »
Jeg har været der selv (to gange). Ny oliepumpe løste problemet
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline rka

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 48
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro - MV
  • By: Brande, 7330
Vrææl ved varm motor
« Svar #5 Dato: 10. Februar 2013 kl: 07:21:55 »
Har du målt olietrykket ?   Hvis det viser sig at være ok kunne det jo også være en af olietryks sensorene der er defekte

Offline basseoghund

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 386
    • Vis profil
  • T3 model: 88' Caravelle 1.6td
  • By: 6623 Vorbasse
Vrææl ved varm motor
« Svar #6 Dato: 10. Februar 2013 kl: 16:12:02 »
Manglende eller nedsat olietryk = udskiftning , eller renovering af oliepumpe
Mvh
Søren P Dalegaard


"SMØRKLATTEN"
88\'er JX

Offline lassekjensen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 506
    • Vis profil
Vrææl ved varm motor
« Svar #7 Dato: 10. Februar 2013 kl: 19:34:57 »
jeg oplever det samme, og har tit og ofte tænkt på at skrive en tråd.
Men jeg oplever det kun når den har  fået lov til at arbejde lidt på motorvejen v. 105- 110 km/t.
Derved endnu et spørsmål: nu har flere skrevet at de har monteret oliekøler. Er det en desideret køler der køler olien ned så motoren ikke bliver varm, og hvad er efekten ved mont af sådanne?

Hvad er prisen for en ny oliekøler, og oliekøler?
Har Vw-shoppen disse?

Vh Lasse
Magnum Multivan 1,6 td

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Vrææl ved varm motor
« Svar #8 Dato: 10. Februar 2013 kl: 23:25:58 »
Der er lidt forskel på om olietrykssummeren går i gang i et bestemt omdrejningsområde, eller om motoren i varm tilstand har svært ved at holde olietryk. Sidstnævnte tyder mere på generelt slidt motor, mens førstnævnte kan være tegn på slidt oliepumpe (eventuelt stoppet si)

Jeg har aldrig målt olietemperaturen på en 1,6TD men den 1,9TD jeg (og 4x4)engang kørte med havde en olietemperatur på over 130*. En helt gemen 10w40 (eller 15w40) er ikke beregnet til så høje temperaturer, og bliver tynd som vand. Det gør at oliepumpen ikke kan flytte olien så nemt (for meget løber fra pumpen og den pakker ikke så godt længere) Efter vi monterede oliekøler lå olietemperaturen under 100' og der var ingen blinkeri selv efter længere tids motorvejskørsel

Oliekøleren fås i en fin købeudgave med udtag i motoren slanger og køleflade til montering foran. det er lige til at gå til

Jeg ved ikke om vw-shoppen har men sådan her ser den ud:
http://www.busschmiede.de/shop/T3-OElkuehler-BASIC-KIT-TD-D-Aktionsangebot-
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Vrææl ved varm motor
« Svar #9 Dato: 10. Februar 2013 kl: 23:42:31 »
Sydfynsautocamper har dem Mvh Frank :-)



http://www.sydfynsautocamper.dk/?page_id=426
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline kajl

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 135
    • Vis profil
Vrææl ved varm motor
« Svar #10 Dato: 31. Marts 2013 kl: 16:12:03 »
Lige en lille opdatering. Der viste sig nemlig en årsag mere - men tak for de mange gode tips.
Jeg fik jo luftet kølersystem ud og skiftet olie og filter. Så forleden havde den pludselig smidt al kølervæsken! Jeg fyldte op igen, luftede ud og checkede, hvad der så skete. I tomgang skete der ingenting, men når jeg gav gas væltede væsken ud nede foran, hvor generatoren sidder. En nærmere udforskning viste, at der minsandten lå en løs bolt dernede i hulrummet  :ohmy:
Jeg fandt hurtigt det hul, hvor den skulle have siddet, og jeg fik den spændt fast igen - den går ned gennem "foden" til generatoren og videre - fyldt op og luftet ud osv. Og nu kan jeg køre uden vræleri. At alle de andre ting I nævner jo nok også er slidte - incl. motoren - er der nok ingen tvivl om. Men den her bolt - som jeg ikke selv har pillet ved før - har nok ikke været ordentlig spændt, og er så stille og roligt kravlet op af sit gevind indtil vandet altså gik.  :lol:  
Ja man lærer hver dag.
Med venlig hilsen

Kaj Lauritzen

...Nu helt uden T3, for første gang siden 2009. Suk.