Forfatter Emne: Opstart af bil som har stået stille 3-4 år + transport.  (Læst 3562 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

  • Gæst
Opstart af bil som har stået stille 3-4 år + transport.
« Dato: 26. November 2009 kl: 13:15:54 »
Hey alle,

Jeg skal flytte en bil som har stået stille i 3-4 år. Ejer siger den sagtens kan klare turen fra Kallunborg til Kbh, men jeg er sgu lidt betænkelig. Jeg tænker det endten kan gøres ved egen kraft, eller på en auto trailer.

Egen kraft:
Benzinen er sikkert for gammel. Skal jeg pumpe det ud, eller er det ok at fortynde det med frisk, ny beno?
Hvad med olie i motor, gearkasse differentialer osv? Bliver sådan noget for gammelt, eller burde det godt kunne klare det? Er det bedst at lade den blive gennemvarm, før man tager turen? Hvad ville i rutine checke inden i skulle køre en gammel spand fra A til B?

På trailer:
Bilen vejer 2.5t, og min krog er kun godkendt til 2t. Bevæger jeg mig ud i noget selvmord, eller er det 'bare' fordi jeg ikke ville kunne bremse ordenligt? Da Parkhave og jeg slæbte Bergwacht hjem, bakkede vi den op, så den tunge bagdel var tættest på bilen vi kørte i. Motoren på denne bil er center placeret, så det er vel ligemeget hvilken vej jeg smider den op på traileren, ikke?

Håber i har tid til lidt tips og tricks : )

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Opstart af bil som har stået stille 3-4 år + transport.
« Svar #1 Dato: 26. November 2009 kl: 14:05:05 »
det er for meget at trække efter din syncro, da du skal bruge en trailer med totalvægt over 3tons!
kan den være i en åben container til veksellad? kan du jo høre en vognmand ad hvad det skal koste, heromkring er det cirka 500kr i timen med valgfri mormor ;)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Opstart af bil som har stået stille 3-4 år + transport.
« Svar #2 Dato: 26. November 2009 kl: 15:39:58 »
Jeg ville helt klart sikre mig at der ikke kommer meget mere end de 100 kg på krogen, på en syncro. Hvis den bil stejler for meget når du køre med trailenen bliver din vicose hårdt belastet!

Jeg har selv flyttet trailer på mere end 3 t. efter min, og det kan ikke andbefaldes.  Men hvis der er olie og vand på bilen så kan den vel også køres hjem!
Carsten

Offline a.jespersen

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 128
    • Vis profil
Opstart af bil som har stået stille 3-4 år + transport.
« Svar #3 Dato: 26. November 2009 kl: 15:56:52 »
hej carsten. det med nyt benzin lyder som en god ide . det kan jo være der ikke er så meget på den,så kan du jo helde oven i .men tjek olie stand-vand .inden du starter den så ta plus af tændspole og kør olie tryk på motoren med starter. ps. husk plus på magnet ventil på kaburater den skal også af .håber du får en god tur hjem. den skal nok gøre det,kør pænt . mvh a.jespersen

ibber

  • Gæst
Opstart af bil som har stået stille 3-4 år + transport.
« Svar #4 Dato: 26. November 2009 kl: 16:00:19 »
har selv engang kørt en gammel boxer hjem der havde stået stille i 12 år , og uden af skifte olie
enda (forventede motoren var død - men det var den så ikke) , eneste problem jeg kom ud for var
tilgroede bremseslanger og deraf varme bremser, men din er jo vandkølet , og med gummi i toppen - tag en 25 ltr vanddunk med just in case , så burde den nok kunne køre selv.
koster det en viscose at trække den er det nok billigerer at lade den prøve selv. 3- 4 er trods alt ikke
lang tid hvis den har stået tørt og godt , rens skiverne og skift olien og benzinen , så går det nok - held og lykke.

t1finn

  • Gæst
Opstart af bil som har stået stille 3-4 år + transport.
« Svar #5 Dato: 26. November 2009 kl: 18:05:23 »
jeg vil se efter at der er olie og vand nok på,fylde nyt benzin ovenpå det gamle (det gør ikke noget med gammel benzin i tanken) så starte den op og lade den stå og køre indtil den er varm for at se den er tæt for olie/vand og BENZIN. Tag en brandslukker med i bilen og en vanddunk kør en tur og brems nogle gange (så forsvinder det meste rust på skiver) og så vil jeg køre bilen hjem stille og rolig (kørte min syncro hjem som havde stået stille næsten 4 år) men hold øje med benzin slanger de kan godt revne og blive utæt. God tur

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.766
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Opstart af bil som har stået stille 3-4 år + transport.
« Svar #6 Dato: 26. November 2009 kl: 18:59:06 »
Og det kan gamle kølerslanger også , husk et par spændebånd og gaffatape , god tur , hvad er det for en bil .
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Opstart af bil som har stået stille 3-4 år + transport.
« Svar #7 Dato: 26. November 2009 kl: 19:03:56 »
Jeg ville nok forhøre mig hos en autotransport. Bremser der har stået stille længe, er af det onde. Jeg har prøvet, at det fungerede nogenlunde i starten, men da vi nærmede os en hovedvej, gik pedalen lige så stille i bund. Jeg lover dig, at jeg pumpede den bremsepedal så voldsomt, at den ved et eller andet mirakel fik lavet tryknok til, at standse bilen. Derfra gik turen på trailer. Det er ALT andet end sjovt, at få sådan en oplevelse.