Forfatter Emne: Høj temperatur  (Læst 4455 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 459
    • Vis profil
  • By: Kastrup
Høj temperatur
« Dato: 15. Maj 2018 kl: 23:55:55 »
Jeg har haft lidt problemer med at temperatur lampen har blinket, men jeg mangler ikke vand. Her til aften gik temperatur nålen helt i top, hvad den aldrig har gjort før.
Nogen gode idéer til hvor jeg skal lede efter fejlen?

//Bent
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Sv: Høj temperatur
« Svar #1 Dato: 16. Maj 2018 kl: 07:55:39 »
Du har to vandbeholdere. En der altid er fyldt,og en ekspansionsbeholder. Ihvertfald hvis det er som på min wbx'er. På toppen af den der altid er fyldt sidder der en føler.
Prøv at tage den ud og rens den. Det kunne være der fejlen ligger.
Det kunne også være en defekt temperaturmåler.
Inden du kører videre så vær sikker på at det faktisk ikke er fordi den bliver kogende varm.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline svalen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 474
    • Vis profil
  • By: 5800 Nyborg
Sv: Høj temperatur
« Svar #2 Dato: 16. Maj 2018 kl: 09:54:27 »
Hej Bent, har du prøvet søgefunktionen?  :D

faldt over denne tråd [dog fundet via google :D]: http://t3nettet.dk/index.php?topic=93049.msg110486#msg110486

Har selv oplevet høj temperatur engang, årsag: luftlomme i kølersystemet.
Havde luftet ud, men nåede alligevel højt op i temperaturfeltet på vej til Nyborg. Efter endnu en udluftning var problemet løst
__________________________
Camper syncro '90 med 3 knapper og AAC motor
T3Klub medlem

Offline Peter Milton

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 33
    • Vis profil
  • T3 model: T3 - en er solgt til et par glade køber
  • By: 4180 Sorø 27515783
Sv: Høj temperatur
« Svar #3 Dato: 16. Maj 2018 kl: 11:33:56 »
Jeg har tidligere oversat afsnittet om køling i Haynes servise and Repair Manual ved hjælp af Free online OCR og google translate, der foreskrives blandt at forenden af bussen skal løftes 40 cm ved udluftning. Jeg sættet teksten ind herunder:

Ny kølervæske på VW T3 VBX.                                                                                                                                                                                           
 1 Åben for bilens varmeapparat.                                                                                           
 2. Fjern ekspansionsbeholderens og overløbsbeholderens låg.                                        .   
 3. Fjern gitteret ved forlygterne, og fjern udluftningsskruen fra højre side øverst på køleren.                                                                                                                         
 4. Sæt en stor balje på ca. 20 liter under motoren, og fjern de to drænpropper der sidder under motoren i hver side over
 ventilløfternes beskyttelsesplader, og lad kølevæsken løbe,  Er propper rustet fast, kan systemet tømmes ved at tage den laveste
 kølerslange af.                                                                           
 5. Når kølevæsken er løbet ud, fjernes baljen under motoren. Gammel kølevæske er giftig og skal afleveres på den kommunale
 genbrugsstation.                                                                                                 
 6. Afmonter de to store kølerslanger fra termostathus og cirkulationspumpen. Forbind en haveslange til den ene af slangerne, gør
 samlingen tæt med en klud, og led vandværksvand gennem kølerslangen under bilen, op gennem køleren og ud af den anden
 kølerslange under bilen. Lad vandet løbe, indtil det ser rent ud, og gentag processen i den modsatte retning.                                                                                                                                     
 7. Afmonter varmeapparatets slange fra motoren, og skyl varmeapparatet igennem med vandværksvand.                                                                                                                     
 8. Til sidst skylles motorens vandkanaler omhyggeligt ved at forbinde haveslangen med tætningskluden til vandpumpen og fylde vand
 i motoren, så det løber ud af dræn proppernes huller under motoren.                                                                                         
 9. Så er bilens kølesystem renset for gammel kølervæske og løst snavs. Se efter om alle slanger og spændbånd er i god stand, er det
 tilfældet monteres de igen, og de to drænpropper sætte i under motoren og efterspændes, kølerens luftskrue monteres senere.                                                                                           
 10. Åbn (drej forsigtigt mod uret) den sorte runde kølevands udluftningsventilen i motorrummets forreste venstre side.                                                                                   
 11. Hæld 6 liter koncentreret rød Etylen frostvæske i ekspansionsbeholderen og fyld langsomt efter med rent vand, indtil beholderen
 er helt fuld.                                                                                         
 12. Nu skal der være to personer til det efterfølgende, bilen motor startes og skal køre i hurtig tomgang med ca. 2000 omdrejninger,
 person 1. fortsæt med at hælde vand i ekspansionsbeholderen, medens person 2 ser efter luftbobler ved udluftningshullet i kølerens,
 når der ikke kommer flere bobler monteres udluftningsskruen og lukkes, og bilens motor standses.                                                                                                                 
 13. Ekspansionsbeholderen fyldes helt til randen og låget skrues på.                                     
 14. Den forreste del af bilen løftes mindst 40 cm højere op end den bagerste del.           
 15. Bilen motor startes, og skal igen køre i hurtig tomgang med ca. 2000 omdrejninger,     
 16. Person 2 åbner igen kølerens udluftningsskrue 3 omgange (mod uret), og person 1 åbner igen låget og hælde manglende vand i
 ekspansionsbeholderen.                                                                                   
 17. Når der kommer kølervæske uden luftbobler ud af kølerens udluftningsskrue spændes denne til, ekspansionsbeholderen fyldes og
 låget monteres, motoren standses, den sorte runde kølevands udluftningsventilen i motorrummets forreste venstre side lukkes (drej
 forsigtigt med uret) og overløbsbeholderen til højre for ekspensionsbeholderen fyldes til max mærket med en blanding af 1 del
 koncentreret rød Etylen kølevæske og 2 dele vand.                   
 18. Så skal bilen køres til normal driftstemperatur og efterfølgende skal der ses efter lækager, hvis alt er Ok indeholder bilens
 kølesystem nu ca. 17, 5 liter frisk kølevæske bestående af 6 liter koncentreret rød Etylen og 11,5 liter vand og er frostsikret til
 omkring minus 15 graders celsius.
 
Venlig hilsen Peter Milton
« Senest Redigeret: 16. Maj 2018 kl: 11:38:35 af Peter Milton »
Suzuki Jimny   2019 og Citroen Mehari 1974

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 459
    • Vis profil
  • By: Kastrup
Sv: Høj temperatur
« Svar #4 Dato: 16. Maj 2018 kl: 11:34:43 »
@John - den virkede ikke ekstrem varm og blæseren bag køleren startede ikke, men jeg har købt en nye temperatursensor så den kommer i i after og jeg checker for luft.

//Bent
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 459
    • Vis profil
  • By: Kastrup
Sv: Høj temperatur
« Svar #5 Dato: 21. Maj 2018 kl: 19:58:41 »
Nå -  nu har jeg fået løst mit problem.

Det var temperaturføleren der går til instrumentpanelet - føleren er en modstand der resgere på varmen dvs at nålen i indtrumentpanelet går op når modstanden bliver svagere. Og når der ingen modstand er blinker den røde lampe og nålen går i top..
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline Esben Wibholm

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
    • Vis profil
  • T3 model: WBX 2.1 Hannover Edition
  • By: Middelfart 5500
Sv: Høj temperatur
« Svar #6 Dato: 03. Marts 2019 kl: 22:27:08 »
Hej

Hvor sidder den føler som du har skiftet.
Jeg tror jeg samme problem som du har haft.

mvh
Esben