T3nettet og T3Klub Danmark forum
Vores biler. => Dine Projekter... => Emne startet af: TONY efter 10. April 2010 kl: 18:15:54
-
Man handler jo ikke altid særligt rationelt, så inden mit Retro-bus-projekt er kommet på gaden, må det nu træde i baggrunden for et nyt projekt.
Projekt-bilen kender de fleste herinde, og de ved også at den tidligere ejer har passet bilen rigtig godt, og det bærer den også præg af.
At den alligevel nu bliver omtalt som et projekt, skyldes absolut ikke tidligere ejer, men derimod at en total u-genial tumpe på et tidspunkt
i historien mente at VWs multivans og campere skulle isoleres med glasuld. :evil:
Det giver med tiden et problem som tydeligt kan ses på billederne, og som mange først opdager når det er for sent.
Det kommer snigende indefra, så selv en god pasning af bilen kan ikke altid forhindre ulykken.
Heldigvis er denne bil passet og plejet så godt, at bilens generelle tilstand retfærdiggør at der bliver kastet nogle kroner i den.
Så nu skal der bare skrabes nogle stumper sammen, og svejses lidt, og males meget, så bliver den som ny. :D
Tony
-
Stort tillykke med det fine nye projekt. Ved det må have været svært for Morten, men det må alligevel være en trøst, at det er en velkendt entusiast der nu skal passe og pleje den :D
-
Tillykke med den , den er super velholdt , det med isoleringen skal laves rigtig , min guldfarvede er også isoleret , men der er først sprøjtet godt med snask i hulrum , så er der lagt nogle plast kopper til at holde isol. væk fra bunden , isol. er desuden pakket ind i plast , og det skal være rockwool , glasuld suger vand og klasker sammen , god arbejdslyst , ( er den klar til fyn ? ) .
hilsen poul
-
Dejligt at den bliver på t3nettet.. jeg lurede lidt på den da den var på liften oppe ved pladegaarden og den er rigtigt fin på trods at det evindelige kantrust.. Nu bliver du dælme flot kørende.
/Jan
-
Endnu engang tillykke med fangsten Tony...
Den er du sq vel tjent med, så bliver det vist ikke meget bedre for jer :)
-
Der er ikke noget som skæreskiver, bukkemaskine og svejseværk, når det "koger" indefra.
Den skal nok blive fin igen :D
-
Tillykke med den
-
det er for fedt - tillykke med den. Så må jeg snart forbi Klovborg efter stumper eller kaffe. :D
-
cool, vidste slet ik at den havde været til salg :)
godt scoret tony :D
jeg er slet slet ik misundelig ;)
-
Den har vel egentligt ikke rigtig været til salg, det var vist en hyggesnak som udviklede sig og endte med en handel som vi begge var tilfredse med.
Om det er en "fangst" må tiden og dritsudgifterne vise, jeg har sat mig en pris som jeg mener sådan en bil må koste når den står færdig,
og jeg tror at budgettet nok skal holde, selv om man vel i virkeligheden aldrig bliver helt færdig med en T3. :wink:
Der er selvfølgelig dukket et par uforudsete ting op, men til gengæld er der ikke så meget rust som jeg havde frygtet, og sådan vil tingene jo nok opveje hinanden langt hen ad vejen. En hel-lakering er en del af projektet, men det første bliver rustarbejde og dernæst undervogn.
Lige nu er jeg ved at tømme bilen for indmad, og glæder mig bare til at komme rigtig i gang så den er kørende igen til træffet.
Tony
-
Uhhhh tillykke Tony! Jeg er slet ikke misundelig og den smule rust er jo lige til at overkomme.
-
og glæder mig bare til at komme rigtig i gang så den er kørende igen til træffet.
Hvor mange timer har du i dit døgn :shock:
-
og glæder mig bare til at komme rigtig i gang så den er kørende igen til træffet.
Hvor mange timer har du i dit døgn :shock:
... :lol: ... jeg tør ikke tælle, men 3-4 timers søvn når jeg da næsten hver dag. Håber jeg får lov at slappe lidt af til sommer.
Det kan da også godt være at lakering af bilen må vente til efter træffet... :wink:
Tony
-
Så blev pynten sgu taget af det indvendige, og som det ses er en multivan altså pakket med glasuld og det er absolut ikke sundt. Jeg vil tilpasse nogle selvklæbende støjdæmpningsmåtter så de kan limes på bagsiden af sidebeklædningerne, og lime nogle tunge plader på karossen, så skal der nok blive ro i bilen igen uden at bruge "de gule svampe"
Isoleringen kommer først ud i morgen, jeg har ikke nerver til det i dag....... :cry:
Tony
-
Nej hvis min den røde ser sådan ud indvendig , kan det da kun gå for langsomt med at få hevet det glasuld ud , er det alle multivan der er lavet sådan ?
hilsen poul
-
Jeg har været med til at hugge 2 multivans op, begge var pakket på samme måde. :shock:
Samme fremgangsmåde er brugt i mange campere.
Tony
-
Der er noget der hedder dynamat lyddæmpning... Det er super godt og det bliver blandanden brugt af bedste costem firma usa.. Det tag op til 70% lyden..
Det er dyrt... noget med 10.000kr for en alm stor person bil...
javascript:var%20newWnd=ObjLayerActionGoToNewWindow('http://www.dynamat.com/download/auto/2040_Auto_Brochure_Standard.pdf','Trivantis_Popup_Window','width=785,height=600,scrollbars=1,resizable=1,menubar=1,toolbar=1,location=1,status=1');
http://www.dynamat.com/index.html
Bilen bliver bedre end ny lyd messig...
Når jeg får købt en bus og den bliver renuveret kommer det sådan et par llag i... også selv jeg skal smide 15.000kr efter det...
-
Tony
Du har vel ikke ligbare bagsæder i overskud så..??
Køber lydisolering i Biltema, det er billigt og virker fint..
Nels
-
Du har vel ikke ligbare bagsæder i overskud så..??
Desværre ingen ligbare bagsæder, de bliver solgt hurtigere end folk kan nå at pille dem ud.
-
Tror altså de skydevinduer er utætte, så de ikke skulle sættes i venstre side. skydedøren har jo dræn, men det er der ikke i venstre side.
gummipropperne i bunden skal smides af h til :)
-
Må desværre skuffe dig Poul, men ruderne er fuldstændig tætte. :wink:
Der er et par originale drænhuller i venstre side og de var ikke lukket til med gummipropper,
så de nedenstående billeder viser hvad kondensvand og isolering sammen kan gøre ved bilen, selv med drænhuller. :shock:
Trods den totale mangel på frisk jern i området, er det dog ikke værre end jeg havde regnet med.
Tony
-
8)
-
Uhha ! jeg får ondt i maven af de billeder der , er det ikke snart week end , så man kan få skilt siderne ad og kigge ind , man må sige du har gå- på - mod Tony .
hilsen poul
-
Så blev jeg færdig med afrensning og gennemgang af bilen så nu kan jeg endelig begynde at lave indkøbsliste til reparationen.
Den trænger vist til at blive tætnet lidt i bunden nu........ :wink:
-
Ok, de første billeder så overskuelige ud... Jeg tager ordene i mig igen.
-
ADWR! Kender godt de der sat... små stålorm, der ALTID skal leve af bund og paneler. Gad vide om det var noget for Statens Skadedyrslaboratorium, at finde noget effektivt mod dem ? :D :D :D
-
Jeg har lige bestilt ting og sager hos Refako for ca. 3500,- så der er nok noget imellem der kan få bugt med de stålorm...... 8)
Når det kommer til stykket er det jo kun 4-5 stykker jern de har spist af, så det klarer vi nok. :wink:
Tony
-
Så er der gjort kort proces med stålormene.
Rustangrebene på midterstolpe og de bagerste hulrum var heldigvis kun overfladiske, og kunne fjernes med sandblæseren.
Bund og yderpanel er nu gjort klar til lidt friskt jern, og det er en rimelig overkommelig opgave.
Rustangrebene var udelukkende på de steder hvor isoleringen rørte karossen, så få nu det lort ud af jeres biler.......... :wink:
Tony
-
Der bliver godt nok gået til den der, der bliver fint
-
Der bliver godt nok gået til den der, der bliver fint
Der blev så gået lidt til den igen i dag.. :D .. nu er bilen tilbage på matriklen med nyt jern i hele venstre side. Et par steder mere på bilen så det kritisk ud mht. rust, men efter en kraftig udskrabning af gummifuger og en omgang med sandblæseren kan man se at bilen er bygget af noget ordentligt jern, ingen huller og dermed færdig med pladearbejdet.......dejligt. :D
Tony
-
Så er der dømt eftermiddagshygge i perlegruset. Hvis bilen skal have en chance for at komme med til træf, er det vist på tide at komme igang med undervognen, mens jeg venter på plads hos maleren, som først tager den ind i næste uge.
Den bliver sikkert pænere når det uoriginale "skørt" på siden bliver skiftet. :wink:
I dag bliver det dog nok kun til nye skiver - lejer - styrekugler - ø.bærekugler - bremseklodser og et nyt kardankryds ved servotandstangen... :D
så må bagenden vente til i morgen.....
Tony
-
Skal panelet ikke svejses før maler?
-
Det indvendige panel får de sidste klatter i morgen, men det udvendige "panel" vil ikke rigtig sidde fast med svejseklatter,
så der har jeg valgt gaffatape-løsningen, jeg så i går hos en ukendt at det er en meget populær løsning..... :wink:
Tony
-
Jeg ved ikke hvad du snakker om. Flap!!
Mvh Jønne Ukendt
-
:lol: Gaffatape ruster heller ikke....
-
Så blev Whitestar´en hentet hjem fra maleren, og hold da kæft hvor det pyntede at få fjernet de 30-40 stenslags-rustpletter fra taget... :D
Fronten blev malet med i denne omgang og en ny forrude blev monteret, men siderne som også koger lidt må vente til vinteren kommer igen.
Manden med liften har desværre brændt os af igen så der er stadig en del arbejde under bilen inden den er synsklar,
så det begynder sgu snart at knibe med tiden hvis den skal til træf i år.... men tidspres hjælper jo nogen gange på arbejdstempoet. :wink:
Tony
-
Den ser rigtig sgu godt ud Tony; jeg tror du når det. Måske vi skulle starte en heppe-tråd :wink:
-
Kom så Tony, kom så Tony.
Nu er der jo kun småtingene tilbage ;-)
-
så må den på banen igen :lol: :lol: :lol:
-
Hvis jeg satser på at nå det umulige så forventer jeg at du gør det samme :D
-
jeg har da os en drøm om at køre i T3 til træf, men ingen af dem jeg har kan køre eller har plader på!!
og jeg er stadig i tvivl om hvilken jeg skal kaste TLC (Time, Love and Cash) efter :?
-
Der kæmpes en umulig kamp med vejrguderne, så chancen for at Whitestar´en kommer med til fynstræf i år er pt. nede på ca.25% ... :(
men med en stabil Bastler i baghånden kan jeg jo bruge lidt ekstra tid på at lave tingene "ordentligt". Et af hængepartierne, det nye dyre servokryds
som normalt sidder ubeskyttet, bliver i fremtiden beskyttet mod vejens snavs, på bedste Storm P. manér.
Et stykke af en kølerslange (tykkelses-tilpasning) og en gummibælg til en styrestang, passer nu godt på sagerne. :lol:
Tony
-
hold da kæft du har gode ods, jeg tror jeg er nede på 5%!!
jeg har en nr.1 priotet der siger gammelt hus bliv som nyt inden 14dage!!
dog finder jeg nok til egeskov på den ene eller anden måde ;)
btw. tony, husker du mit pumpetimingskit til fyn?
-
Det er jo et patent værdigt den løsning; har du husket et par ventilationshuller?
Hinze
-
Projektet har trukket lidt (meget) ud, og i dag kom der så en pladedel mere på....... :D
Vi ses derude i sommerlandskabet.
Tony
-
SMUKT!!!
-
lækkert, meeen der må da være flere billeder end det ene af den fine vogn.
-
Joooohh, der kommer da sikkert et billede eller to mere. Jeg skal lige beslutte mig for hvilke fælge den skal køre med, og 100 andre detaljer.........
Resten af bilen har nu ikke ændret sig meget endnu, siderne koger stadig lidt i et par samlinger, men det skal først laves til efteråret,
og det meste af det arbejde som er lavet på den nu er skjult bag paneler, eller også sidder det under bunden.
Nu skal den bare køre sommeren igennem så jeg kan finde ud af hvad der skal laves mere når den skal klodses op og males færdig.
Tony
-
Lækkert. Til lykke med de dyre pladedele, den ser sgi`godt ud. :lol:
-
Nu skal der vælges fælge, og det er sgu ikke helt let...... :?
Efter fravalg af diverse fælge står vi tilbage med den pæne" bil med de originale fælge, og så er der den lidt "rå" udgave med Ronal fælgene.
Det bliver i første omgang Ronal hjulene der kommer på, men det er egentligt en utrolig forskel et par metalringe kan gøre,
og stilen på begge udgaver burde nok føres videre med hhv. hvide og sorte blinklys, så det er nu på ønskelisten.
Tony
-
Hej Tony.
Hvis de Ronal fælge er 15" og du skulle fravælge dem, så er jeg interesseret i at købe dem.
-
Tony, der er kun een fælg til en whitestar - og det er de originale VW aluer :-)
-
RONAL!!! Det ser sq fedt ud Tony
-
du skal vælge sorte blink til en hvid bil!!
hvide blink ser bedst ud på en mørk bil, du har da set min gamle sorte vento med hvide baglygter :D
omvendt kan man godt sætte sorte lygter på en sort bil....
nå ja du bestemmer selv ;)
-
Jeg tror at det eneste rigtige at gøre, er at holde bilen i original stand bortset fra den hvide frontspoiler og et par andre mindre detaljer.
Indvendigt mangler jeg dog stadig et armlæn og et orig rat i stedet for mit 35 cm. Momo-rat som ellers er fedt at køre med.
Jeg har jo et par andre projekter stående hvis der skal leges med de smarte ting, men en Whitestar er trods alt lidt speciel som (næsten) original.
Tony
-
Prøv om du kan finde de Melber/Ronal fælge i 16" med poleret kant, de er bare så lækre og indtil da kan du roligt trille rundt på dem i 15".