T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Leimac efter 16. Juni 2014 kl: 20:48:15

Titel: Expert i jx søges
Indlæg af: Leimac efter 16. Juni 2014 kl: 20:48:15
Nu begynder jeg så småt at løbe tør for ide´er / løsninger til min jx´er. den går mig langsomt lidt på nu :-)

i sidste uge fik den ligepludselig svært ved at starte en morgen, og så synes jeg at den mangler træk kraft.
Den forvarmer helt optimalt, jeg drejer nøglen og selvstarteren suser rundt, men den tænder ikke OVERHOVEDET. hvis man giver den lov til bare så meget som at dufte til dieselstart, starter den med det samme og går rigtig godt.

Jeg har efterhånden prøvet en hel del, og min mekanikker har også haft den en dag. men dagen efter var det igen det samme :-(
Den har fået nye gløderør, og stort service. jeg har haft tanken af gjort rent, nye slanger, fået indsprøjtningstidspunktet justeret To gane. der er ingen tegn på at der er luft i systemet nogen steder, stopspolen virker efter min vurdering. dyserne virker efter min vurdering. der er ingen utætheder.
Min anelse er at pumpen ikke fungerer 100%, men ?????
Titel: Expert i jx søges
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 16. Juni 2014 kl: 20:56:57
Dieselfilter???

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Expert i jx søges
Indlæg af: T3sen efter 16. Juni 2014 kl: 21:23:10
Citat fra: "Leimac" post=112311

Den forvarmer helt optimalt,


Hvordan ved du det?

Symptomerne med manglende start kunne godt tyde på at der ingen strøm kommer til gløderørene.

Nye gløderør hjælper jo ikke, hvis de ikke får strøm.

Trækker du koldstartshåndtaget?
Det skal give lettere start uanset temperatur.
Titel: Expert i jx søges
Indlæg af: Leimac efter 16. Juni 2014 kl: 21:25:15
filteret har jeg udskiftet to gange i håb om at der var en fejl i det første :-)
Jamen jeg målt, og spændingen er go nok og gløderørene virker da jeg havde dem ude og satte strøm til dem :-) desuden er det også totalt ligemeget om motoren er i driftstemperatur eller om den er kold, den starter lige dårligt :-)
Jeg bruger koldstarteren, men tvivler lidt på om den har nogen effekt lig pt :-)
Titel: Expert i jx søges
Indlæg af: T3sen efter 16. Juni 2014 kl: 21:34:48
Kan du se at lysstyrken falder lidt i kabinelyset f.eks. når du drejer nøglen, og den forvarmer?

Hvis ikke, så får gløderørene ingen strøm.

Har du prøvet at tage et startkabel, og forbinde + på batteriet direkte til broen med gløderørene?
(stor forsigtighed for at undgå kortslutning)

Så skal det gnistre, og motoren skal kunne startes hvis man på den måde har givet
gløderørene strøm manuelt.

Koldstarteren har altid en virkning hvis pumpen får diesel.
Titel: Expert i jx søges
Indlæg af: Leimac efter 16. Juni 2014 kl: 21:40:14
Jeg har netop lige været ude og prøve, lysstyrken bliver svagere i det jeg sætter tænding på og gløde lampen lyser. :-)

Jeg er overbevist om at mit problem ikke ligger i at forvarme, jeg tror det er et diesel problem på en eller anden måde :-)
Titel: Expert i jx søges
Indlæg af: Tica efter 16. Juni 2014 kl: 21:42:35
Er det uanset om du lige har kørt eller kommer det først efter en tid ???

Min gamle CS drillede da den bette tætningsring ved gasarmen var gået så den trak luft ind i systemet og ved længere stilstand løb dieselen til bage i slangen og den havde svært ved at trække det op igen pga utætheden i pumpen..
Titel: Expert i jx søges
Indlæg af: T3sen efter 16. Juni 2014 kl: 21:46:01
Citat fra: "Leimac" post=112318
Jeg har netop lige været ude og prøve, lysstyrken bliver svagere i det jeg sætter tænding på og gløde lampen lyser. :-)

Ok


Citat fra: "Leimac" post=112318

Jeg er overbevist om at mit problem ikke ligger i at forvarme, jeg tror det er et diesel problem på en eller anden måde :-)


Det passer bare ikke så godt med at motoren starter straks den får dieselstart.

Det passer til gengæld med manglende forvarme.

Muligheden er jo også at motoren mangler kompression i slem grad.
Titel: Expert i jx søges
Indlæg af: Leimac efter 16. Juni 2014 kl: 21:50:51
Jamen den er helt lige meget om jeg lige har kørt og den er i driftstemperatur, hvis jeg slukker den og prøver at starte igen 1 sekund efter at motoren står stille kan den heller ikke  :S
Citat fra: "Tica" post=112320
Er det uanset om du lige har kørt eller kommer det først efter en tid ???

Min gamle CS drillede da den bette tætningsring ved gasarmen var gået så den trak luft ind i systemet og ved længere stilstand løb dieselen til bage i slangen og den havde svært ved at trække det op igen pga utætheden i pumpen..
Titel: Expert i jx søges
Indlæg af: Leimac efter 16. Juni 2014 kl: 21:52:06
Jamen ville en totalt opslidt motor køre rigtig fin og klare en co-test på 1,45 ? Det er meget mystisk det den gør synes jeg  :S  
Citat fra: "T3sen" post=112322
Citat fra: "Leimac" post=112318
Jeg har netop lige været ude og prøve, lysstyrken bliver svagere i det jeg sætter tænding på og gløde lampen lyser. :-)

Ok


Citat fra: "Leimac" post=112318

Jeg er overbevist om at mit problem ikke ligger i at forvarme, jeg tror det er et diesel problem på en eller anden måde :-)


Det passer bare ikke så godt med at motoren starter straks den får dieselstart.

Det passer til gengæld med manglende forvarme.

Muligheden er jo også at motoren mangler kompression i slem grad.
Titel: Expert i jx søges
Indlæg af: gunnar6690 efter 16. Juni 2014 kl: 22:07:54
Er der en løs forbindelse til magnetventilen så den kan variere lidt i forbindelsen ?
Titel: Expert i jx søges
Indlæg af: BlackChart efter 16. Juni 2014 kl: 22:12:56
Citat fra: "Leimac" post=112324
Jamen ville en totalt opslidt motor køre rigtig fin og klare en co-test på 1,45 ?


Tjaeh, min gamle 1Y (1.9 sugediesel) blev godkendt uden problemer, selvom den reelt nærmest kun gik på 3 cylindre - den sidste havde under halv kompression ifht. de resterende.

Og for at det ikke skal være løgn, så gjorde den faktisk 100% det samme som din ;)

Prøv at tage ledningen af temp. føleren til gløde anlæget, så den gløder selvom det er med varm motor - det trick virkede på min, den skulle forgløde selvom den var driftsvarm, ellers startede den ikke.
Titel: Expert i jx søges
Indlæg af: Leimac efter 16. Juni 2014 kl: 22:13:36
Jeg har ikke udmålt den ledning gunnar, men jeg har prøvet at rykke og ruske i samtlige ledninger og stik i og omkring motoren :-)
Titel: Expert i jx søges
Indlæg af: T3sen efter 16. Juni 2014 kl: 22:17:56
Citat fra: "Leimac" post=112324
Jamen ville en totalt opslidt motor køre rigtig fin og klare en co-test på 1,45 ? Det er meget mystisk det den gør synes jeg  :S  


Nu er jeg absolut ikke JX ekspert, men jeg tror at når først en motor med dårlig kompression kommer igang,
så kan den køre ganske fint. Men tryk ved krumtap kan blive uacceptabel stor, med olielæk til følge, og også
problemer med at få turbo-olien retur.

Jeg mener ikke det er en CO test der laves på en diesel, men en måling af udstødningens udstødningsgassens
"gennemsigtighed", en slags optisk måling.
Titel: Expert i jx søges
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 16. Juni 2014 kl: 22:44:53
Du er velkommen til at få taget en kompressionsmåling. Eller låne en anden pumpe.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Expert i jx søges
Indlæg af: Leimac efter 17. Juni 2014 kl: 06:09:28
Mange tak Jønne, det kan godt være at jeg kunne finde på at prøve at skifte pumpen :-)
Citat fra: "Jønne Ukendt" post=112331
Du er velkommen til at få taget en kompressionsmåling. Eller låne en anden pumpe.

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Expert i jx søges
Indlæg af: verner efter 17. Juni 2014 kl: 14:14:30
mit første bud er de ting som T3Sen så fint beskriver mht. forvarmning, jeg har oplevet på vores camper at der var en knækket ledning.

2. bud går på om din magnet ventil får strøm under start, prøv med en ledning direkte fra batteri, hvis di bundstykke ved tændingslåsen er dårligt, kan strømmen til magnetventilen mangle når du tørner starteren.

3. bud kan være alt fra slidt motor til .... prøv de ting der er nævnt i tråden.

4. bud dit nederste takthjul er gået løst, hvorved din tandrem ikke længere står korrekt...
Klubben/Polle955 har investeret i værktøj til at fræse krumptapen, pt. ligger det hos mig - kontakt mig via pm ved udlejning :)
Titel: Expert i jx søges
Indlæg af: mdonau efter 17. Juni 2014 kl: 21:36:15
du skiver, at pumpen blev stillet 2 gange: var koldstarteren deaktiveret, og stod den forkert igen 2. gang?

hvis timingen ikke passede mere, er der stor sandsynliged for løs krumtapremskive.
hvis koldstarteren er aktiveret, er timingen ca 0,3-0,4 mm for sent, hvilket også kan give bøl med start.
en kompressionsmåling skulle  give opklaring, om der er fejl på dette område.

derefter må der være en defekt i pumpen. prøv en gang at starte den med bundgas.

mvh, michael
Titel: Expert i jx søges
Indlæg af: Leimac efter 18. Juni 2014 kl: 14:31:15
Jeg har tjekket remskiven nu og den er meget fast :-) men ellers tak for tippet Verner :-)
Ja koldstarteren var deaktiveret. nej vi stillede timingen lidt højere en standart første gang vi prøvede, da det plejer at hjælpe ved en slidt motor, men da det ikke hjalp, stillede vi den tilbage efter bogen igen :-) derfor prøvede bi to gange ;-)

Mit bud er at pumpen har taget skade, da jeg fandt en lille smule vand i brændstoffet da jeg rensede den :-) Har hørt de skulle være MEGET følsom overfor den slags :-)
Titel: Expert i jx søges
Indlæg af: buddha_uffe efter 20. Juni 2014 kl: 07:00:14
Hvordan gik det med denne JX...?
Titel: Expert i jx søges
Indlæg af: Leimac efter 22. Juni 2014 kl: 18:35:30
Jamen problemet er blevet løst  :lol:
Min diesel pumpe trak falsk luft i en omløber der sidder bagpå pumpen  :) det var åbenbart nok til at den ikke kunne opbygge tryk med de omdrejninger selvstarteren kører med  :)
Titel: Expert i jx søges
Indlæg af: Jarl efter 23. Juni 2014 kl: 07:28:50
Tillykke med den kom til at køre ordentligt igen. Og så skal jeg lige være en flueknepper: CO-test er noget, der laves på en benzinmotor. Derigennem kan man undersøge, om motoren har en fornuftig air-to-fuel-ratio, og det er interessant, fordi en benzinmotor har kvantitetsstyring. En dieselmotor ændrer hele tiden sit blandingsforhold - den har permanent fri adgang til luft, man regulerer kun mængden af diesel. Derfor giver det ikke mening at kontrollere dens air-to-fuel-ratio, i stedet for tester man, om den laver for mange uforbrændte sodpartikler ved max-omdrejninger - det er det, der kaldes røggastest, som foretages i synshallen Indirekte hænger det selvfølgelig sammen med blandingsforholdet, idet den kan godt bestås af totalt udslidte motorer, hvis man sørger for, at motoren har rigeligt adgang til frisk luft og ikke bliver overfodret med diesel som en traktortrækker.
Titel: Expert i jx søges
Indlæg af: Bussemand efter 21. August 2014 kl: 21:57:34
den opfører sig som min da jeg hade byttet om på de 2 ledninger på temp føler