T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: me efter 13. Maj 2017 kl: 22:44:08
-
Så er jeg gået igang med at renovere en Atlantic.
Som forventet er der lidt rust under skørterne...
Har brug for lidt vejledning til kofangerne: Som det fremgår af billederne er det vist ikke helt reglementeret jeg har fået den bagerste kofanger af. Hvordan gør man det rigtigt og hvor kan jeg få nye beslag?
Der kommer helt sikkert flere amatør spørgsmål hen af vejen, så jeg håber der er et par af jer professionelle der vil øse lidt gode råd ud:-)
[attachment id=1 msg=129459][attachment id=2 msg=129459][attachment id=3 msg=129459][attachment id=4 msg=129459][attachment id=5 msg=129459]
-
OK. Først og fremmest skal jeg nok lige have en guide til at ligge billeder op i et fornuftigt format...
-
Ser spændende ud 8)
Ang. billeder, hvis du bruger en opløs på 1024 i bredden så får du nogle fine mindre billeder som brugerne kan klikke på og så passer de til de fleste skærme.
-
Fed bil må vi se den indvendig
-
Så er pladesmeden ved at gøre klar til sandblæsning og metalisering (hvor det giver mening).
Jeg er dog sendt på jagt efter en "ny" bagklap; så hvis du har en liggende er jeg interesseret:-)
Og så er der lige udfordringen med bageste kofanger;
De messing møtrikker der sad indbygget i kofangeren er gået tabt ved afmontering fra anhængertræk.
Er der nogen der har en idé til hvordan jeg får nye møtrikker, eller bolte gjort fast til kofangeren?
Har selv tænkt at montere en galvaniseret bolt med glasfiber, men kunne godt bruge lidt sparring:-)
-
Det går fremad, selvom det føles lidt som tilbage efterhånden som skjulte skavanker afsløres...
Nå men; hvad er dette?
er placeret i venstre for hjørne bag lygte, under antenne.
-
Og så er der lige trekant vinduet:
Den lodrette lister ind mod det store vindue er lidt rusten.
Anbefales det at behandle den mens gummilister sidder på, eller er det bedre at skifte?
Jeg frygter at det blivervanskeligt at få alt til at passe igen og få det tæt hvis jeg skiller det for meget ad.
Og så er der lige sidespejlene;
Da bilen skal males skal spejlhusene helt af, men det ser ikke ud til at være muligt at trække ledningerne med stik igennem hullet i døren eller hullet i spejlhuset
(har trukket ledningerne ud af stikkene i motor elementet, men det er ikke fotograferet). Skal ledningerne klippes og i givet fald, hvor er det bedst? Eller findes der en anden løsning?
Gode råd søges:-)
-
Så står den hos maleren.
Satser stadig på at den er klar til 1. september og 3 uger i Europa:-)
Er der iøvrigt nogen der ved hvad de to rør skrutrækkeren peger på er til? De sidder bag venstre forlygte.
-
Kan man skifte fjederen i dørhåndtaget og hvor kan man evt få fat i en fjeder?
-
ok. så langt så godt; nu adskilt uden at tilføje yderligere skade:-)
Nogen der ved hvor man finder en fjeder der ikke er knækket?
-
godt spørgsmål, med den fjeder, jeg har selv et eller flere håndtag, som også lider af slap fjeder ::) :-[
så hvis du finder et resvdelsnummer må du gerne lægge det op her i tråden, måske man skal købe en pose af 10stk, før dert er rentabelt, gi lyd, der er nok flere herinde med slap fjeder ::) ???
-
fandt ikke et reservedelsnummer, men en fjeder fra en afdanket luftsømpistolaftrækker, der passede:-)
Atlantic'en blev iøvrigt synet idag uden bemærkninger (ud over at synsmanden var imponeret over standen:-).
Nu vokser træerne jo ikke ind i himlen, så senere på dagen begyndte olielampen at blinke og buzzeren at buzze. Uregelmæssigt.
Er der i den forbindelse nogen der kan forklare hvordan de to olietrykfølere melder at noget er galt: blinker, lyser, buzzer...
Hvem gør hvad og hvorfor:
Blinker lampen når der magler tryk ved topstykket eller ved oliefilteret?
-
Tillykke med synet. Forstår da godt synsmanden - bilen ser også godt ud. Vi er flere der bør takke - det er jo kulturarv der bevares med sådan et projekt:-)
-
Der vist en højtryks og en lav tryk olie alarm. Så den ene giver lyd hvis der mangler tryk ved tomgang og den anden ved over ??? omdr.
-
Tillykke med synet :)
kan det passe at det var dig jeg så i fredags på Fredericiavej i Vejle på vej ud af byen, omkring middagstid?
-
fandt ikke et reservedelsnummer, men en fjeder fra en afdanket luftsømpistolaftrækker, der passede:-)
Atlantic'en blev iøvrigt synet idag uden bemærkninger (ud over at synsmanden var imponeret over standen:-).
Nu vokser træerne jo ikke ind i himlen, så senere på dagen begyndte olielampen at blinke og buzzeren at buzze. Uregelmæssigt.
Er der i den forbindelse nogen der kan forklare hvordan de to olietrykfølere melder at noget er galt: blinker, lyser, buzzer...
Hvem gør hvad og hvorfor:
Blinker lampen når der magler tryk ved topstykket eller ved oliefilteret?
Prøv at læse følgende artikel omkring oliefølerne til en WBX (jeg går ud fra at det er sådan en du har :))
https://www.vanagain.com/troubleshoot-the-oil-light-and-buzzer/ (https://www.vanagain.com/troubleshoot-the-oil-light-and-buzzer/)
Det kan være alt fra slidt motor, dårlige olietrykfølere, dårlig forbindelse i det store stik oppe ved instrumentbræt, defekt olie-alarm kreds i instrumentbræt, ledningsnet m. Men det vil være en god idé få tjekket at din motor sætter det tryk den skal (min 0,3 i tomgang (buzzer og blink) , min 0,9 over 2000 o/min (blink)) inden du begynder at fejlsøge på noget andet.
Jeg har sat en ekstra føler og installeret en viser i kabinen så jeg konstant kan følge olietrykket, så er jeg lidt mere rolig hvis lampen skulle begynde at skabe sig, så kan jeg holde øje med trykket direkte :-)
mvh
Bjarne
-
Der var lidt hektisk stemning inden afgang med olielampe og tab af kølevæske, men alt blev løst med stor opbakning fra Jønne (som altid) og min lokale mekaniker.
Efter ca 1600 km ned gennem Tyskland er olie forbruget nærmest nul (har ikke fyldt efter endnu).
Og så tror jeg at vand forbruget i starten af turen skuldes over-påfyldning; kan det passe at motoren (JX) "skubber" kølervæske ud et sted hvis man fylder for meget på?
Jeg forsøger da også at passe på den gamle dame ved ikke at komme over 3000 rpm, samt at køre med åbne vinduer med 30 km/t når stigningen er omkr de 14%, der kan jo blive lidt varmt i kabinen:-)
Det er dog blevet til en enkelt tur på værksted med et knækket udstødningsrør. Men det passede fint at Busshop kunne henvise til en lokal mekaniker der kunne hjælpe fredag eftermiddag, hvor det ellers kunne blive en lang weekend uden km på tælleren.
Men så er der det s.... køleskab: Kan bare ikke få gassen til at brænde kraftigt nok til at få systemet til at køle. Det virker på både 12v og 230v, men det ville være rart ikke at være afhængig af at skulle finde en camper plads med strøm hver nat.
-
Vel afsted på tur.
Efter godt 14 dage blev det mere og mere vanskeligt at komme ud af 2. gear. Så der måtte foretages en mindre nødtørftig rep. af gearskifterkoppen (som helt sikkert hedder noget andet) tæt på gearkassen. Koppen/skålen var flækket og et stykke brækket af.
En venlig tysk medcampist (kørende i en VW LT 50, med plads til en væsentlig større reservedelskasse) kunne undvære et spændebånd der midlertidigt har løst opgaven:-)
Iøvrigt er der kørt godt 3000 km og kun efterfyldt en halv liter olie. Væsentligt mindre end jeg havde forventet:-)
-
Jamen så må vi jo ha en kop kaffe igen :)
Mvh Jønne Ukendt
-
Så kom der lige et par projekter mere...
Doka Syncro født med en 112 hk benzin, men nu med en 2,0 gti, fuld funktionsdygtig men med lidt eksem.
Caravelle med original 2,1 wbx med 95 hk. Absolut projekt men med rimelig sund krop. Motoren kan køre men går noget højt i tomgang. Ryger dog ikke nævneværdigt)