Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - Mary

Sider: 1 ... 5 6 [7] 8
91
Syncro Fora / Mary uden servostyring
« Dato: 30. November 2009 kl: 01:05:23 »
Forleden fik vi en lekage paa tandstangen paa servoen foran. Den var saa alvorlig at alt hydraulikolien loeb ud paa ca. 20 minutter. Vi kan ikke lige saadan faa den lavet herovre i Chile, saa enden paa det blev at jeg klippede kileremmen til servopumpen over (ved sidste efterspaending var moetrikken strammet saa meget at jeg ikke kunne loesne den nu).

Saa nu koerer vi rundt uden servopumpen i funktion og derfor uden servostyring. Det gaar forbavsende godt. Dog er styringen dog meget stram i meget lav hastighed, men det giver jo bare stoerre overarme :D

I normalfart er der stort set ikke noget at maerke.

Saa nu maa vi se hvor langt vi naar at koere inden vi finder et sted, der kan ordne det. Der kan godt gaa mange tusinde km.

92
Syncro Fora / faelge
« Dato: 29. November 2009 kl: 23:14:44 »
Vi er lidt paa udkig efter nye 15" faelge til Mary. Men jeg ved ikke lige hvad de forskellige tal og bogstavskoder betyder. Er der nogen, som kan komme med en forklaring, saa vi kan finde nogle faelge, der passer.

Vi har fundet mange 15" faelge her i sydamerika, men naar vi saa proever at saette dem paa, saa er der altid en forskel i "centringen" og hvor meget og hvor lidt der skal vaere, ved jeg ikke.

De lokale her ved mildest talt ingenting, saa det hjaelper virkelig ikke at spoerge dem. For dem er alt rundt og sort f.eks et ganske udmaerket hjul.

Grunden til at vi vil skifte faelge er at vores nuvaerende ofte revner. Det goer for det meste ikke saa meget, da de hurtigt kan svejses igen. Men det er lidt traels. Og sidste revne paa en bagfaelg var ikke saa god. Den var over 5cm lang...... Men er svejset nu og bruges nu som reservehjul.

93
Diverse / Problemer med at starte
« Dato: 29. November 2009 kl: 22:39:53 »
Mary vil ikke rigtig starte for tiden. Naar noeglen drejes og der forvarmes, saa gaar der rimelig lang tid inden blinkeren stopper og vi saa fortsaetter med at dreje noeglen. Men nu her i den sidste uges tid, saa har den gamle dame ikke rigtig villet starte og vi har vaeret noedt til at proeve til baade 5, 10 og 15 gange foer det lykkes. For et par dage siden begyndte vi saa at parkere paa skraaninger for at hun saa i noedstilfaelde kunne trilles i gang. Med naesen nedad, saa starter hun rimelig hurtigt :?:  :?:  :?:
I dag proevede jeg saa at traekke "chokeren" ud naar jeg startede hende. Normalt vil hun overhovedet ikke starte naar den er trukket ud (men den skal saa traekkes ud lige efter start), men nu hjaelper det rigtig meget at traekke chokeren ud inden jeg drejer noeglen. Saa kommer der liv i hende efter faa forsoeg.

Vi har lige skiftet batteriet uden at det hjalp noget. Og ved at saette startkablerne paa alle vores ekstrabatterier, saa giver det heller ingen aendring.

Starteren blev renoveret for en maaneds tid siden, saa den skulle ogsaa gerne vaere i orden.

Er der nogen bud, paa hvad det kan vaere?

94
Diverse / Dårlige terrændæk fra Dunlop
« Dato: 26. Oktober 2009 kl: 02:56:36 »
Vi har lige haft en træls oplevelse med vores nyindkøbte Dunlop Grandtrek AT dæk, som vi gerne vil fortælle andre om, således at andre ikke risikere at komme i samme situation.

For knap 2 måneder siden købte vi 5 spritnye dæk ved Dunlop i Lima i Peru, da vores Hankok AT dæk var helt nedslidte efter ca. 40.000km og heraf ca. 5.000km på offroad. De gamle dæk havde bl.a. været udsat for ca. 1.000km på lavt dæktryk i løs sand og ca. 3.000km på stenede bjergveje.

Vi købte dækkene ved Dunlop da det var det eneste AT dæk vi kunne få 5 af i Lima i vores størrelse 195/80R15 (alternativet var nogle ukendte kinesere)

Vores nye Dunlop Grandtrek AT viste sig dog hurtigt at være meget dårligere end de gamle slidte. Efter knap 200km ad bjergveje havde vi allerede haft 2 punkteringer. Og denne bjergvej var faktisk ret god. I alt har vi nu haft 5 punkteringer på ca. 4.000km heraf omkring 600km ad bjergvejene her i Andes.

Alle punkteringerne var meget kraftige og luften løb ud i løbet af få minutter. Desuden var dækkene hver gang flænset op indvendig med flænger på omkring 5cm. De kunne lappes men trådene var skadet så meget at nogle af dækkene var direkte farlige at køre på.

Dette var vi ikke tilfredsstillende og vi henvendte os til Dunlop i Lima. Vi havde en længere snak med den officielle importør for Peru. De afviste reklamationen med henvisning til at dækkene var punkteret pga. af et udefrakommende objekt.

Dunlops ingeniør fortalte os at dækkene var livsfarlige at køre på. Derefter fik vi forevist Dunlops garantiforeskrifter.

Det var interessant læsning:
Først og fremmest så frafalder enhver garanti hvis dækkene punkterer pga. udefrakommende objekter (jeg må ærligt indrømme at jeg ikke kender til andre typer punkteringer).
Dernæst stod der at enhver form for garanti bortfalder ved Offroad kørsel, herunder regnes stenede bjergveje. (dette er meget interessant da dækkene jo netop markedsføres og sælges som Offroad dæk, i et land med flere stenede bjergveje end asfalterede veje).

Dunlop i Lima ville dog gerne vise lidt velvilje og tilbød nogle nye dæk med 15% rabat……

Jeg vil på ingen måde tale negativt om disse dæk fra Dunlop da det strider imod retningslinjerne her på siden. Men jeg synes at det vil være synd hvis andre kom i samme situation som os. Især da punkteringer ude i ødemarken kan få fatale følger.

Vi er nu i La Paz i Bolivia og her er udvalget noget større. Vi har truffet vores beslutning og køber 5 nye dæk fra en anden producent således at vi kan fortsætte vores eventyr i Sydamerika på gode dæk. Det bliver enten BFgoodrich AT, Bridgestone Dueller AT eller Cooper discoverer AT og så håber vi på at deres kvalitet er meget bedre.

95
Syncro Fora / Saa er Mary blevet strammet op i bagenden
« Dato: 06. Oktober 2009 kl: 04:55:37 »
Ja, som med saa mange andre damer med et par aar paa bagen, saa kan bagenden jo nogle gange foeles lidt tung med de ekstra kilo der jo saetter sig med tiden.   :oops:

Mary var efterhaanden blevet saa tung bagi at hendes Heavy Duty fjedre var sunket helt sammen.  :cry:

Men saa i dag har hun lige faaet monteret nogle speciallavet fjedre som virkelig har strammet hende op igen. De er blevet speciallavet paa en fjederfabrik i Lima, som normalt laver fjedre til minemaskiner. De nye fjedre har givet hende naesten 3 tommer mere frihoejde og da vi proevekoerte hende hen over de hullede veje og med deres djaevelske vejbump saa svaevede hun let og elegant hen over dem med hendes tunge bagende.  :lol:  :lol:

96
Diverse / Manuel tænding af blæseren til køleren foran
« Dato: 21. September 2009 kl: 15:18:06 »
Vi har et lille problem med Mary her i højderne. Når vi kører op ad et bjerg så går hun meget nemt varm og den røde lampe ynder ofte at tænde på de mest besværlige steder. Vi kører ofte med fuld styrke på varmeapparaterne indenfor og holder omdrejningerne omkring 2.500 for at holde vandpumpen i gang og for ikke at motoren skal presses for meget.

Ofte er vi nødt til at snegle os opad i 1. eller 2. gear for akkurat at undgå at hun løber varm og det er ret træls :x

Det har noget at gøre med de højder vi ofte kører i og problemet starter i ca. 2.500m højde og når vi kommer op omkring 4.000m og 5.000m så er hun meget følsom. Årsagen ligger selvfølgelig i den tynde luft, det lavere lufttryk og vandets heraf noget lavere kogepunkt.

Problemet består delvis i at blæseren ude foran ikke slår til i tidej, da den jo ikke ved at vi kører under disse højdeforhold. Derfor køler den ikke så meget som den egentlig burde under disse forhold.

Så min ide er at installere en afbryder knap inde ved instrumentbordet, således at jeg derfra kan tænde for blæseren ude ved køleren når jeg vil, og ikke skal vente til den selv slår til.  

Er der nogen som har erfaringer hermed og hvordan skal det evt. gøres?

97
Generelt / Fricamping
« Dato: 21. September 2009 kl: 05:50:52 »
Her er en lille historie om overnatning ved en vejside.

Vi er på vej mod Cusco og har valgt at køre ad et par offroad spor igennem Andesbjergene det meste af vejen. En tur på ca. 450km hullet ad hjulspor og over diverse bjergpas m.m. Hastigheden er ofte nede omkring 15-20km/t så denne tur tog 4 dage.

Nå, men vi ankommer en aften til et dejligt sted, lige før solnedgang og vælger at overnatte på en lille græsplet tæt på vejen. Herfra er der en flot udsigt over en dal, som vi skal ned igennem næste dag. Vi spiser aftensmad og nyder udsigten og solnedgangen inden ungerne lægges til ro. Det tager lidt tid, da dagens oplevelser igennem bjergene lige skal vendes, så det når at blive mørkt. Der kommer enkelte biler og hver gang vi hører en bil, slukker vi lyset indenfor ”for ikke at tiltrække alt for meget opmærksomhed”. Det kan jo fører til trælse episoder med fattige folk eller rester af terrorgruppen Lysende Sti, som stadig er aktiv i dette område.

Endnu en bil kommer og vi slukker lyset. Bilen passerer, men bremser op og bakker hurtigt tilbage. Åh åhh, hvad nu? Inden vi får set os om standser bilen lige ud foran os og 3 mænd springer ud. De er alle bevæbnede med maskinpistoler omringer Mary. Den 4. mand i bilen tænder en kraftig projektør og retter den lige mod os.

Vi kan se at det er politiet og er derfor lidt mere rolige ved situationen. Vi tænder lyset indenfor så de kan se hvad vi laver. Og de bliver meget glade for at se at vi bare er turister og ikke nogen, som de kan komme i ildkamp med.

Vi får en lille sludder og betjentene siger at det er ok at vi overnatter her på marken, og kører igen.

Nu opdager vi at alle tre unger er kravlet helt ned i soveposerne og har nærmest gemt sig under bagagehylden. De kommer dog frem igen da betjentene er kørt.

98
Generelt / Af med pladerne om vinteren og klasisk forsikring
« Dato: 11. September 2009 kl: 09:26:17 »
I tråden om spise is træf står der noget om at afmelde bilen om vinteren for at spare afgift m.m. samt at have den klasisk forsikret. Det vil jeg meget gerne have lidt mere uddybet.

Hvad er proceduren egentlig helt nøjagtigt herved? Er det bare ligetil af afmelde om efteråret og så købe nye plader om foråret for 1.100kr?

En anden ting, hvis man henter en bil i f.eks. Tyskland med øje for renovering og indregistrereing, vil det så være muligt og smartest at indregistrere den før renoveringen, således at skattemanden ikke vurderer den for højt, eller hvad er erfaringerne?

99
Generelt / Så er Mary igen en ægte syncro
« Dato: 11. September 2009 kl: 05:54:39 »
Her kommer en rigtig solstrålehistorie om supergod hjælp via T3nettet.

Som nogle af jer ved, har vi haft nogle problemer med Mary her i Sydamerika og vi har fået nogle gode råd fra gæve folk på T3nettet. Den bedste hjælp er kommet fra Jens Jacob, der med en god ven her i Lima har skaffet en rigtig god mekaniker til os. Denne mekaniker har i løbet af en uges tid, hvilket er ret hurtigt her i Peru, fået Mary på ret køl igen. Dette er vi dig meget taknemlig for Jens Jacob.

Af interessante ting, som vi har fået lavet, kan nævnes:
Tandstangen og servostyringen var rigtig utæt efter alt det sand der var kommet ind i tandstangscylinderen efter vores kørsel i løst sand i ørkenen i Australien. Vi kørte mildest talt på pumperne og havde løsnet kileremmen til servopumpen for at lette trykket og efterfyldte med servoolie for hver 500km. Denne enhed blev taget direkte til Peru's eneste specialværksted herfor og totalrenoveret med nye pakninger, opretning og polering af tandstangen m.m. (pris 1.250kr). Da tandstangen blev adskilt var der fyldt med fint sand helt inde i tandstangen og snekkedrevet.

Afmontering af begge foraksler og udskiftning af de inderste knokkelled, samt renovering af de yderste knokkelled da de ikke kunne skaffes i hele Peru (slidbanen blev forsynet med en ”svejseklat” og derefter slebet i form igen og med 3 mdr. garanti). Prisen for renoveringen af et knokkelled 200kr. Herefter var det selvfølgelig på med den store aksel igen så hun kunne blive en ægte syncro igen.

Specialfremstilling af to nye bagfjedre, da vores Heavy Duty fjedre er blevet trætte og 4 af de 8 ringe ligger mod hinanden. Det har taget 7-8cm af frihøjden, og den savner vi meget. De nye fjedre er dimensioneret endnu stærkere end vores nuværende De er dimensioneret til en totalvægt på 2.7tons (men sig det ikke til nogen derhjemme :roll:  Pris 1.700kr for to fjedre. Der er dog 2 ugers leveringstid herpå, så de bliver hentet og monteret lidt senere.

Desuden en del andre smådele og lidt service. Bl.a. 5 nye dæk. Dunlop Grandtrek 2 i str. 195/15. De føles gode og er meget støjsvage. Dæk har været stort set umulige at fremskaffe her i denne størrelse og til offroad. Nogle gange har det været muligt at finde et enkelt eller to, men at skifte alle 5 har ikke været muligt før nu. Til gengæld var det nemt at sælge de slidte dæk for 200kr.

Det eneste der ikke har kunnet fremskaffes er de berømte marinebatterier. I Lima, som har 8mio indbyggere og ligger ud til kysten, er der max 100 lystbåde og marinebatterier findes ikke her.

Lidt om arbejdsløn og arbejdsforhold her. De er mildest talt noget anderledes end derhjemme. F.eks. så koster en mekaniker ca. 10kr i timen, også selvom han arbejder til kl. 23 en fredag aften.
Afrensning og affedtning foregår med de bare næver i et benzinbad og i et bad med bremsevæske.
I værkstederne står bilerne så tæt medens de repareres, at man har svært ved at komme rundt mellem dem.
Her svejses der også og uden hverken beskyttelsesbriller eller andet.
I flere værksteder er der også malerværksted og bilerne sprøjtemales lige op og ned ad hinanden. Ingen har nogen form for maske eller andet beskyttelse på.
Alt spartelarbejde udføres med fingrene.
Mange mekanikere arbejder ”freelance” og reparer bilerne langs de 3 sporede veje. På sådan en strækning ligger der en mekaniker ved ca. hver anden parkeret bil.
Alle stumper købes ved små specialbutikker, en har møtrikker, en har støddæmpere, en har slanger, en har knokkelled, en har kileremme, en har kuglelejer osv. Og selvfølgelig er der en freelance mekaniker eller to klar til at montere stumpen.

Mary kører som en drøm igen og vi glæder os til at få de nye fjedre.

100
Generelt / Mary uden forhjulstraek
« Dato: 31. August 2009 kl: 01:37:25 »
Saa skete det, Mary er ikke laengere en syncro  :(

Efter fjernkonsultation med Dr. Thing fejler vores viscose ikke noget, men alligevel maatte den store aksel af.

Da vi koerte op over et bjergpas og endte i en dal meget meget langt vaek fra alting hoerte vi pludselig et hoejt brag. Foerst troede vi at et daek var eksploderet, men de var alle ok. Saa kom der ellers en del meget hoeje kliklyde, der fulgte hjulets omdrejningshastighed....

Jeg stoppede straks bilen og opdagede at venstre foraksel var faldet af inde ved dif. boksen. To bolte var knaekket, to var boejet og to kunne stadig bruges. Den eneste reperationsmulighed jeg havde var at faa 3 bolte til at holde akslen paa plads (ved at laane en bolt fra den anden side), men de sad alle ved siden af hinanden og det vidste jeg ikke ville holde ret laenge. Den lille boks (paa str. med en lille mobiltlf.) der sidder lige over akslen var ogsaa smadret. Det er den med noget blaat plastik indeni.

Jeg satte akslen paa saa godt jeg kunne og gik derefter i gang med at pille den store aksel af (altsaa kun koere med baghjulstraek) Den har jeg tidligere proevet at faa af uden held. Denne gang skulle den bare af, saa jeg satte donkraften ind under samlingen bagpaa og loeftede til, og loeftede til. 1. gang gled donkraften af. 2. gang rykkede akslen sig 2cm og 3. gang faldt den af bagpaa, men foran skulle der ogsaa bruges donkraft til at faa den af. Akslen var rustet fast i begge ender, nok pasningsrust.

Saa vidste jeg at vi med rimelig sikkerhed kunne fortsaatte. Paa kortet var der en kort vej paa ca. 25km over et bjergpas til en by paa str. med Svendborg. Der koerte vi mod for bedre mulighed for reperation. Mary koerte fint, og drejede lidt lettere nu naar forhjulene loeb frit. Men vejen var en raa jordvej (ligesom alle andre veje her er) og passet gik op i 4.900m hoejde, langt over snegraensen og der var snevejr paa toppen og meget stejlt. Nej hvor vi savnede 4wd, men samtidig var vi glade for ikke at belaste akslen med 4wd. Vejen var stejl og smal og flere gange maatte baghjulstraekket give op og enkelte gange gled vi baglaens ned ad den ensporede bjergvej uden nogen form for autovaern. Paa et tidspunkt maatte jeg ud og grave store sten fri fra bundpladen bagpaa for at vi kunne bakke fri og proeve til endnu engang. Det var ikke sjovt i snestorm og shorts og med en begyndende hoejdesyge.  :(

Vejen var noget laengere og det tog 10 timer at komme frem, men hold op hvor var der flot med udsigt til nogle af sydamerikas hoejeste bjerge og nok 30-40 gletsjere. Naa, vi kom over og hun koerer fint. Jeg har endnu ikke kunnet faa ordnet/fastsat forakslen ordentligt men det kommer.


Naeste spoergsmaal bliver at faa akslen paa igen :roll:

101
Syncro Fora / Afmontering af kardangaksel
« Dato: 04. August 2009 kl: 09:37:04 »
Jeg har forsøgt at afmonterer kardangakslen på Mary. At få løsnet og afmonteret de 2x4 små bolte på akslen gik godt nok. Jeg har også løsnet alt det der bærer differentialekassen foran, sådan som værkstedsbogen foreskriver. Så nu burde akslen nærmest falde ned af sig selv.

Men hvordan fortæller man lige det til akslen  :(
Den sidder urokkeligt fast og vil bare ikke gi sig på nogen måde. Jeg har prøvet følgende (som måske ikke alt er lige efter bogen) og altsammen uden held.
Banke på den med gummihammer.
Løfte den ene og den anden ende af flancherne op med donkraften
Med motoren kørende og foden på bremsen og i 1 gear prøvet forsigtigt at slippe koblingen for at vride akslen løs.
Med hammer og mejsel at skille flancherne ad.

Intet har hjulpet. Akslen sidder urokkeligt fast.
Er der nogen der har gode bud på at få den løs, så skriv dem endelig :lol:

102
Diverse / En rigtig griner der holder vand
« Dato: 01. August 2009 kl: 22:31:42 »
Vi holder i en lille indianerlandsby i Ecuador og herude i bjergene har meget få bil og alle bruger æsler og heste i dagligdagen.  Birgitte har fundet byens fælles vandhane står og fylder vand i vandtanken, som ligger under Mary. Påfyldningsstudsen til vandtanken er lige bag førerdøren, der hvor mange fylder benzin på deres biler.

Mange lokale højlandsindianere samler sig omkring os og iagtager nøje hvad vi er i gang med. En kvinde tager mod til sig og går hen for at spørge Birgitte hvorfor hun dog hælder vand på, i stedet for benzin. Kvik som Birgitte er og med sans for humor forklarer hun på bedste og overbevisende spansk at denne bil ikke kører på benzin men på vand. Indianerkvinden spørger vedholdende om ikke den kører på benzin, hvilket Birgitte ligeså vedholdende svarer nej til (Mary er en dieselbil). Et par mænd følger trop og kigger undersøgende og forbavset på Birgittes "tosseværk" at fylde vand i benzintanken.

Birgitte er ligeglad og fylder tanken helt op til vandet løber ud af påfylndningsstudsen. Glad og frejdig pakker hun haveslangen sammen og siger pænt mange tak for vandet "for nu kan vi kører mindst 500km inden næste optankning". Kvinden ser måbende på og får fremstammet at det var da smart, "og så er det ovenikøbet gratis". Mændende står bagved og klør sig i håret, medens Birgitte hopper ind i bilen, starter og kører afsted.

Stakkels indianere. Ingen vil nogensinde tro på deres historie om bilen der kom til deres landsby og fylder vand på brændstoftanken og kører igen.

Birgitte og alle vi andre i bilen var ved at dø af grin over deres måbende ansigter.

103
Diverse / tredie batteri
« Dato: 01. August 2009 kl: 07:21:34 »
I Mary har vi to batterier plus solfanger. Et startbatteri og et deep cycle forbrugsbatteri. forbrugsbatteriet kan dog ikke helt trække køleskabet hvis vi holder stille et par dage eller hvis det er varmt om natten, hvilket det ofte er her i det nordlige Sydamerika.

Vi har indtil nu klaret os godt nok med at starte hende i nogle minutter og lade hende tøffe lidt for at lade op. Men det er en træls løsning i længden.

Vi overvejer at sætte endnu et deep cycle forbrugsbatteri i hende for øget kapacitet, og har et spørgsmål. Kan vi bare sætte et ekstra (3.) batteri i og forbinde det til forbrugsbatteriet med plus til plus og minus til minus?

104
Syncro Fora / Hjælp til lokalisering af underlige lyde
« Dato: 01. August 2009 kl: 02:25:12 »
Vi har fået et lille problem med Mary, som vi gerne vil have lidt hjælp til at finde en løsning på.

Hun har i den seneste tid givet nogle regelmæssige ”knæklyde” fra et eller andet sted omkring forhjulene. Det er et ”knæk” pr omgang at dækket roterer når vi kører. Det er ikke altid at lyden er der, det kommer og går i perioder. Men de perioder bliver oftere og oftere. I starten kom det når vi kørte ned ad bakke og motorbremsede, men nu kommer og går det som det vil.

Vi har også på fornemmelsen at viscosen er gået foran, da det er begyndt at føles som om differentialespærren er slået lidt til.

Kan der evt. være nogen sammenhæng?

I dag var jeg nedenunder hende igen for at se noget. De mange gange før (og et par værkstedsbesøg) har ikke givet nogen løsning. Men i dag fandt jeg at et par af boltene der holder forakslen fast til ”kassen i midten” sad løst (og de blev selvfølgelig spændt fast igen). Er der nogen olie i denne ”kasse” hvorfra de to trækaksler går ud fra eller er det fedtsmurt?

Vi har lige krydset grænsen til Peru i dag. Her var det sædvanlige spam med forskellige falske politifolk, folk der ville veksle penge (og forsøge at give os falske penge) samt alverdens ”venlige mennesker” der gerne vil hjælpe mod en klækkelig betaling. Men krydsningen foregik stille og roligt og tog ca. 3 timer, hvilket egentlig er ret hurtigt mellem sådan to bananrepublikker.

105
Generelt / Lige et dumt spg. ang en Doka
« Dato: 26. Juli 2009 kl: 05:13:12 »
Jeg sad lige og bladrede igennem et par billeder i arkivet da tanken pludselig slog mig at en Dokka jo er en genial stationcar. Isaer som Syncro. Det var synet af den roede Doka hvor en glad farmand staar og roder ind gennem det opslaaede siderude/vaeg medens en flok glade unger sidder ved et bord foran.

Med mulighed for at blive gjort til grin vil jeg lige spoerge om hvordan saadan en egentlig indregistreres i DK? Er det som personbil eller kan den ogsaa indregistreres som guldpladebil/mandskabsvogn etc. og derved slippe billigere i reg. aftift selvom man bruger de bagerste saeder?

Dennis

Sider: 1 ... 5 6 [7] 8