Forfatter Emne: sjov mail  (Læst 1548 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
sjov mail
« Dato: 26. Juli 2009 kl: 05:06:19 »
Jeg har lige modtaget nedenstaaende mail fra en hvis maskiningenior. Indholdet og mit eget svar til ham, synes jeg lige i andre godtfolk skal se og morer jer lidt over i sommervarmen hjemme i DK. :lol:

Dennis


On Sat 25/07/09 13:14 , "Lucas R.D. Jensen" lucasjensen@gmail.com sent:

Hej,
 
Jeg har et spørgsmål til jeres T3'er. Jeg har forhørt mig i en del forums og det er flere gange blevet bekræftet at T3'eren er kultet med ret upålidelig. Der skal hele tiden skrues på den, skiftes dele, kæles om den, holdes øje med den osv. Jeg tænker især på motor, ophæng osv. Den har det ikke godt med varme og motoren er underdimensioneret til de 1,5 ton som bilen vejer. Når den kører så kører den som en drøm, men man kan ikke køre 10000 km uden at der skal laves et eller andet. Hvad mener i?
 
Mvh Lucas


--
Regards,
Lucas R.D. Jensen
Maskiningeniør

The information in this email and any attachment is confidential and may legally privileged information. It is intended solely for the addressee. Access to this email by anyone else is unauthorised. If you are not the intended recipient, any disclosure or actions taken as a result of the information in this email is prohibited and may be unlawful. If you are not the intended recipient, please notify me immediately and then delete this e-mail and any attachment. E-mails are susceptible to corruption, interception and unauthorised amendment; I do not accept liability for any such changes, or for their consequences. Thank you.



Hej Lucas

Interessant spoergsmaal du stiller i din mail.

En T3èr er ligesom en gammel Land Rover og ligesom en god gammel kaereste.

Man enten hader eller elsker dem. For at kunne elske dem skal man selvfoelgelig vaeret faldet for dens charme og specielle egenskaber. Ellers vil man hade dem (og derfor koebe sig en ganske almindelig anonym bil som ingen charme har).

Vi har valgt en T3èr til en 2 aars jordomrejse paa alverdens 4wd spor igennem bjerge, floder og mange oerkner. Vi har 3 smaa boern med i bilen og lever i den som vores hus. Dersom det var en upaalidelig bil, som der hele tiden skal skrues paa, ville det jo vaere galematias at vaelge saadan en bil. Ingen af os er mekanikkere eller har forstand paa den slags.

Du skal ogsaa lige huske paa at du snakker om en dame med mellem 20 og 30 aar paa bagen. Ikke ret mange husholdningsbiler holder bare den halve tid, og isaer ikke til det vi byder vores bil.

Med en saadan alder og naar hun koerer ca. 50.000km om aaret, saa vil der selvfoelgelig ske ting og sager af og til.

 Vi har haft et problem med motorophaenget. Der er 3 bolte, der holder motoren, de to knaekkede og den sidste holdt fint motoren i over 1.000km inden vi fik det lavet. Det maa da siges at vaere godt klaret...

Om motoren er underdimmensioneret; Vi har naesten 3 tons totalt i bilen og indtil nu har hun krydset mange sandoerkner, koert adskillige tusinde km jordveje, krydset utallige bjergpas, klatret op af mange vulkaner op til ca. 5.000m hoejde (hvor der kun er 50% ilt) og har altid faaet os sikkert ned igen og frem til naeste eventyr.

En T3èr giver ikke baghjul paa asfalten, men en syncro T3èr giver baghjul til Toyota Landcrouser og Landrover ude i terranget.

Bilen koerer som en droem, uanset om der skal skrues paa den eller ej. Teknikken er saa simpel at det hele kan ordnes paa stedet med simpelt vaerktoej naar det er noedvendigt, samt der kan anvendes standard maskindele til det meste. Dette er der desvaerre ikke mange biler der kan matche.

Og som med enhver anden god gammel kaerste, saa skal der jo vaere noget at nusse og kaele om hele tiden, ellers saa mister vi maend jo som bekendt meget hurtigt interessen ;=)

Men er du efter en billig kassevogn, saa koeb en japaner uden sjael. En T3`er er ikke for fattigroeve eller folk der er bange for sorte fingre. Husk ogsaa paa at nye biler ikke gaar i stykker da man ved hvert service skifter de dele, der maaske naar at gaa i stykker eller blive slidt op inden naeste service. En T3èr kan sagtens koerer videre i en stegende varm sandoerken selvom der er hul paa koelersystemet, alle stoeddaemperne er gaaet. Den kan ogsaa sagtens krydse andesbjergene selvom der er hul paa braendstofsystemet eller servostyringen er laek. Den kan ogsaa sagtens parkeres selvom man har vaeret noedt til at pille stumperne fra haandbremsen ud af bremserne. Hvor mange kender du i din omgangskreds, der kan og toer goere det samme med deres nye bil....

Du er velkommen til at kigge naermere paa vores rejse og hvad vi udsaetter vores bil for paa www.dennisbager.dk

Med venlig hilsen

Dennis
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
sjov mail
« Svar #1 Dato: 26. Juli 2009 kl: 09:33:36 »
Hæhæ ja myter er der mange af,  og både når det er nye og gamle myter er det altid sjovt at forske lidt i hvad der er ophavsmænd til dem. Jeg har hørt mange folk der har både skamrost og nedsablet 1.6 D / TD T3eren fra ustabil til solid er vidnesbyrdene.. og så stor forskel har der alligevel nok ikke været på produktions linierne i moderlandet.

Jeg tror en af faktorerne må ligge ved chaufføren (eller chaufførerne) og det kræver en smule indsigt i sin motor og bils funktionsmetode at køre en forkammerdiesel med turbo til dagligt i alt slags vejr. Hvis man forventer at kunne sætte sig ud i en bil en frostkold morgen, træde klampen i bund fra første sekund og så med lavgearet gerkasse og små hjul spinne afsted med 130 på motorvejen i en time hvorefter man slukker motoren sekundet efter man er kommet af motorvejen.. hvis bilen skal kunne klare det i længere tid, og det er de krav man har til en "solid" bil så er en std. ikke modificeret T3 turbodiesel der ikke har fået skiftet olie i den tid man har ejet den nok lige præcis sådan en bil der kunne være ophavsmand til nogle af myterne.. men det er vel ikke 100% bilens skyld.. man forventer vel heller ikke at kunne slæbe en maskintrailer med en Morris Mascot, det er den bare ikke BYGGET til.. selvom man garanteret kan modificere den så den kan.

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
sjov mail
« Svar #2 Dato: 26. Juli 2009 kl: 22:32:05 »
@mary, jeg kan godt slutte dig til din holdning, især den om at man ikke skal være fattigrøv og bange for sorte fingre  :wink:
men som jeg husker det er jeres syncro vist også en lækker special udgave fra doctor thing, med 1,9diesel istedet for standard 1,6!
det gør jo også en forskel :wink:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
sjov mail
« Svar #3 Dato: 27. Juli 2009 kl: 11:34:47 »
og man kan sagtens være en fattigrøv og eje en t3
det er kun et spørgsmål om ens krav til bilen og hvor meget man selv kan
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
sjov mail
« Svar #4 Dato: 28. Juli 2009 kl: 03:43:27 »
Verner det er rigtigt at Mary er udstyret med en 1,9L turbo diesel og at doctor Thing har vaeret en god tur indenom hende inden afrejsen. Da han hoerte om vores rejseplaner, ville han gerne lige have lov til at give hende et 100.000km eftersyn fremfor et 10.000km garranti. Og det er vi glade for. Stort set alt det, som man ikke lige kan pille i udefra har fungeret indtil videre.

Jeg vil ogsaa give bos1 ret i at man sagtens kan vaere fattigroev og eje en T3èr. Isaer gaar det fint naar man ikke er bange for at faa sorte fingre i ny og naa og har lidt teknisk snilde.

Lige nu sidder vi oppe i Andesbjergene i detsydlige Ecuador med et totalt punkteret daek, der ikke staar til at redde. Vi var paa vej ned ad en stenet og meget stoevet jordvej med mange skarpe sten, da der pludselig loed et hoejt brag bagfra og selvom vi bremsede op med det samme var daekket helt fladt. Der var en flaenge paa over 5cm i daekket. Det var andet daek, der roeg totalt og vi har kun et reservehjul med saa vi er lidt paa jagt efter et brugt reservedaek til naeste gang. Vi har kompressor og lappegrej med og dette er anden punktering vi ikke lige kan klare. Jeg har derfor lige et teknisk spoergsmaal. Vores daek er str. 195 og paa 15 tommer. Vi kan ikke faa tilsvarende her, men sagtens faa 205/75R15, men har de samme diameter? Det er jo lidt vigtigt for levetiden af viscosekoblingen.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

T3Anders

  • Gæst
sjov mail
« Svar #5 Dato: 28. Juli 2009 kl: 07:40:53 »
Indtil bedre svar gives af syncroeksperterne så har jeg lige indtastet i en dækberegner og fundet at et skift fra 195/80R15 til 205/75R15 vil give et dæk som er 14mm mindre i omkreds svarende til -0,65%.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
sjov mail
« Svar #6 Dato: 28. Juli 2009 kl: 09:23:46 »
ja det kan da godt blive et problem med de dæk, men er dæk dyre der hvor i er?
for det lyder som om i er nødt til at bide i det sure... og få 4 nye
har i decoubler på har det ikke den store betydninig, kun når 4x4 er slået til!
men vil gi anders ret i at syncrofolket nok er mere inde i om det giver store og dyre konsekvenser.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Thor

  • Gæst
sjov mail
« Svar #7 Dato: 28. Juli 2009 kl: 09:48:05 »
Hej Verner, hvor lyder det dog spændnede med jeres tur. Jeg har selv været i Andesbjergene rejsende med bus (offentlig) kone og barn og jeg savnede så meget min syncro. Med hensyn til din situation lige nu er det vel kun 2 muligheder, enten køber du 5 eller 6 nye dæk og skifter dem alle. Eller så får du monteret hvilket som helst 15¨dæk på dit reservehjul, afmonterer drivaksel mellem forreste diff og gearkasse, ialt 8 bolte med møtrikker, evt løsner forreste diff en smule for at bedre kunne vrikke drivaksel fri. ca. 1/2 h. arbejde. Når du så kommer til en ordenlig by kan det jo være at du kan få fat i det samme dæk som du har monteret på de andre.
.Langt hen af vejen kan du jo sikkert klare dig med diff spærr bag og baghjulstræk. Risikoen ved at montere et andet dæk med anerledes størrelse er at der ryger en trækaksel eller 2 + at du potentiellt kan smadre viskoen. Det er både dyrt og besværligt at skifte...
Jeg er dybt misundelig på jeres tur og ønsker jer al held og lykke... Hilsen Thor

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
sjov mail
« Svar #8 Dato: 28. Juli 2009 kl: 10:18:59 »
@thor
tror du mener dennis  :wink:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Mølle

  • Gæst
sjov mail
« Svar #9 Dato: 28. Juli 2009 kl: 10:56:00 »
Det er godt nok ikke særligt meget der er til forskel på rullediameteren. Som jeg læser det, så har I stadig 4 ens dæk på bilen.

Jeg tror at hvis det var mig, så ville jeg nøjes med at købe det ene, og så -hvis uheldet var ude, og I punkterer igen, køre med lav fart indtil I kan få 3 dæk (forudsat at det så er en gængs størrelse)

Men ellers er det rigtigt, at hjulene helst skal være helt ens for at skåne viscoen. Derfor skal hjulene flyttes rundt på bilen regelmæssigt for at sikre ens dækslid. På diverse syncro hjemmesider kan man finde rotations-skemaer for hhv. 5 og 6 hjul.

god tur

med misundelig hilsen

Mølle

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
sjov mail
« Svar #10 Dato: 01. August 2009 kl: 03:24:48 »
Vi har desværre ikke fire ens dæk mere. I Australien smadrede vi det første reservedæk ude midt i ørkenen. Vi fik fat i et dæk af samme størrelse i næste by (dog helt andet mønster). Det har fungeret fint som reservedæk indtil nu. Men så forleden, så fik vi en ca. 5-10cm revne i et dæk. Og selvom de lokale både er mestre i regumirering af dæk og diverse andre fedtmulereperationer, så var der ingen kære mor. Lige for tiden kører vi så med held og lykke og håber at 4 dæk er ok til vi finder et bedre sted at købe dæk. I Ecuador er priserne på dæk skyhøje. Nærmest dyrere end i DK, og når man så tænker på at mange ikke engang får en dollar i timen, så er det dyrt. Vi håber at kunne finde dæk til rimelige penge her i Peru.

Vi har både lappegrej og kompressor med til de mindre punkteringer.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk