Forfatter Emne: Olie buzzeren går i gang efter 1 mins kørsel  (Læst 2561 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

  • Gæst
Olie buzzeren går i gang efter 1 mins kørsel
« Dato: 11. Juli 2012 kl: 18:37:55 »
Hey alle,

Som overskriften beretter går olie buzzeren i gang efter jeg har kørt nogle hundrede meter.

Der er fuldstændig tørt under bilen, og olie pinden viser at der er rigelig olie på.

Da jeg smed mig under bilen kunne jeg se at den er fugtig et enkelt sted (se billede). Hvis det er den der gummi pakning som er revnet, vil den så tabe tryk, eller vil olien bare pible ud?

Det kan vel også være en sensor der skaber sig, men jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal gå i gang med at kigge.

Er der nogle forslag? : )

Mange tak,

 - Jensen

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Olie buzzeren går i gang efter 1 mins kørsel
« Svar #1 Dato: 11. Juli 2012 kl: 20:01:28 »
Har WBX dynamisk olietrykskontrol som TD? Hvis ja, så kig lige, om der er faldet en ledning af på W-klemmen på generatoren. Ellers er det jo klogt at tjekke olietrykket med en manometer.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Olie buzzeren går i gang efter 1 mins kørsel
« Svar #2 Dato: 11. Juli 2012 kl: 23:03:05 »
Du har sikkert to følere: En i bilens venstre side placeret mellem stødstængerne + en ved oliepumpen.
Hvis du har termostathuset siddende i venstre side frem mod kabinen, kommer der en ( brun ? ) ledning op fra dybet bag alu skjold og andet beskyttelse under stødstængerne. Den anden ledning som vistnok også er brun løber op ved strømfordeleren og henover motoren til et stik / samling til olietrykskontrollen.
Det kan være alt fra en knækket ledning til defekt(e) følere eller det værste scenarium: En defekt oliepumpe, der ikke kan lave tryk nok. Manglende olietryk skal man ikke ignorere. Det kan koste dyrt i den sidste ende, så følg op på det!
Du kører da med et ordentligt oliefilter, ikke ?  Og det er ikke specielt gammelt, vel ? Og det kan selvfølgelig også siges om olien, ikke ?

Offline nielshk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 97
    • Vis profil
Olie buzzeren går i gang efter 1 mins kørsel
« Svar #3 Dato: 12. Juli 2012 kl: 20:48:35 »
Har lige haft den samme oplevelse med brummeren for et par måneder siden. Der var olie og fin smøring - men den brummede lystigt. Det viste sig for mit vekommende at mønsteret var at når omdrejningerne kom over de 2000 startede brummeren. Dette med to følere er vist en VW specialitet - og den ene reagerer ved manglende tryk når den kommer over de 2000 rpm. Men her var det ikke føleren eller manglende tryk - men selve brummeren i instrumentbordet der var "farisæren".

Herr_Jensen

  • Gæst
Olie buzzeren går i gang efter 1 mins kørsel
« Svar #4 Dato: 13. Juli 2012 kl: 15:37:36 »
Hey alle, og mange tak for jeres svar.

Mine symptomer er meget lig det du beskriver, Nielshk. Jeg tror min også går i gang over 2000+ omdrejninger.

Hvor svært er det at skifte alarmen? Jeg kan ikke rigtig finde ud af, om jeg har mod på selv at gøre det. Hvis jeg nu klovner kører jeg jo rundt med en defekt alarm...

Olien er skiftet for 4-500 km siden, sammen med filteret (som er Mahle, så vidt jeg husker). Jeg valgte at gå tilbage til 10W/40 i stedet for 5W/40, men dette har vel ingen betydning...? Olien er Castrol, så den burde jo være fin, fin...

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Olie buzzeren går i gang efter 1 mins kørsel
« Svar #5 Dato: 13. Juli 2012 kl: 23:32:24 »
Det lyder som en velplejet motor, der er r..forkælet med Castrol olie. Der må jo være noget, der volder, at vandene fryser til, - eller sagt på en anden måde: Der må være noget, der får buzzeren til, at gå amok over 2000 rpm. Sandsynligvis en af følerne ? Jeg kan ikke lige huske hvilken en der er hvad, men det står sikkert i Bentleys eller Haynes manual.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Olie buzzeren går i gang efter 1 mins kørsel
« Svar #6 Dato: 13. Juli 2012 kl: 23:42:15 »
1. Utætheden du har i ventildækslet er pga et gennemtæret ventildæksel. Det skal skiftes (og ny pakning i med det samme).

2. Over 2000 omdrejninger, så reagerer den på at der ikke er det høje olietryk. Det er potentielt SERIØST!

3. Start med at mål olietrykket med et manometer så du ved hvad det faktuelt er.

4. Olietrykskontakt mellem stødstangsrør er lavtrykskontakten.

5. Højtrykskontakten sidder på motorens bagside nedenfor oliepumpen.

6. Koncentrer din søgen omkring højtrykskontakten. Prøv at tage ledning af, gas op til over 2K omdrejninger, se om den summer. Prøv at før ledningen direkte til stel, og se om det ændrer noget.

Jeg kan ikke huske om højtrykskontaken er en åbner eller lukker, men logikken er den ene eller anden version, enten bryder den stel eller skaber stel - så ved at lege med varianterne af stel over/under 2K omdrejninger (4 testcases), så kan du teste om ledning virker.

7. Skift oiletryksmåleren alligevel, så er du på den sikre side.

8. Skift oliepumpen, det tager nul komma 5 og kan gøres med motor i bilen?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Olie buzzeren går i gang efter 1 mins kørsel
« Svar #7 Dato: 13. Juli 2012 kl: 23:48:03 »
Det ser ud til at 0,9 bar (højtrykskontakten) skaber forbindelse til stel når olietrykket stiger til det ønskede.

Start med at få målt olietryk ved højtrykskontakten med et manometer, og få syn for sagen.

Ellers kan du teste kontakt og ledninger ved at:

Dvs at testcases er:
1. Sæt ledning fra højtrykskontakt til stel.
2. Start motor, gas op, der skulle gerne IKKE komme olietryksalarm.

3. Sæt multimeter på olietrykskontakt, mål modstand. Med slukket motor skal Ohm  = uendelig
4. Start motor, gas op, mål modstand, den skulle gerne være 0 (ellers er der enten defekt kontakt, eller ikke olietryk nok).
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

carat245

  • Gæst
Olie buzzeren går i gang efter 1 mins kørsel
« Svar #8 Dato: 14. Juli 2012 kl: 10:21:03 »
ikke for noget, men jeg har to gange oplevet at buzzeren går i gang, fordi jeg har fyldt for meget olie på. Faktisk sådan at olien kun gik et par mm over øverste streg.

Offline nielshk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 97
    • Vis profil
Olie buzzeren går i gang efter 1 mins kørsel
« Svar #9 Dato: 14. Juli 2012 kl: 10:41:57 »
Jeg skiftede først 0,9 højtryksføleren - ingen ændring.
Så hvis det også er din buzzer der er gået, så er det sikkert nemmeste at skifte hele instrumenthuset (buzzeren er indbygget).
Men vær opmærksom på at der her er forskel på syncro og ikke-syncro instrumenthus.
/Niels

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Olie buzzeren går i gang efter 1 mins kørsel
« Svar #10 Dato: 14. Juli 2012 kl: 18:14:38 »
At for meget olie skulle nedsætte olietrykket giver ikke rigtigt mening ? Det er korrekt, at en overfyldt motor kan skades når stempler m.v. hamrer ned i en olien, - men hvordan det skulle påvirke olietryk og følere kan jeg ikke lige regne ud ?? Oliepumpen skulle gerne levere det ønskede tryk sålænge oliemængden befinder sig over minimum.
Jeg kan ikke lige huske hvor den tingest sidder bag instrumenterne, men den må kunne lokaliseres og evt. udskiftes relativt let ?!