Forfatter Emne: AAZ - smøreolie i udstødning  (Læst 1750 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nielshk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 97
    • Vis profil
AAZ - smøreolie i udstødning
« Dato: 21. Juli 2012 kl: 22:41:29 »
Kom lige lidt i tvivl om der blev fyldt for meget olie på AAZ'eren :-/

Det ser nærmest ud som om olien flygter fra motoren. Maskinen starter og går ellers rigtig godt: jeg synes ikke den oser voldsomt så jeg forestiller mig olien ikke kommer fra cylinderen (forbrændingskammeret). Måske er det en utæthed i turbo?

Eller kan det være andre årsager? Har bl.a. hørt teorien om at slangen fra turboen skal være en bestemt str. Foto af den herunder til det erfarne øje (foto 2).

Og så er der et lille rør/studs (lige over spændbåndet) ved indsugningsmanifold hvor der kommer luft ud - så turboen giver tryk. Jeg tænker der burde være en lille slange et sted der skal på den (måske til viserinstrument). Motoren er lige hentet over fra en Golf - så måske er det en "Golf specialitet" som ikke skal bruges til noget på T3? (foto 3). Ved ikke om denne "luftladning" har nogen indvirkning på olietabet?

Nogen bud på hvad den megen olie bagud skyldes?
Og på hvad den lille studs ved indsugningen skal tilslutte?

(måske skal fotos komme i modsat rækkefølge - er lidt ny i dette)

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
AAZ - smøreolie i udstødning
« Svar #1 Dato: 21. Juli 2012 kl: 23:04:36 »
Returslangen fra turboen har et grimt knæk, se om ikke du kan rette den ud...

Studsen du omtaler på manifoldet mangler en slange som skal gå til LDA'en på din dieselpumpe (den der sørger for at der leveres ekstra diesel når turboen laver tryk)...
LDA'en er den der sidder på toppen af pumpen, hvis du har brugt den originale AAZ pumpe ligner det lidt en UFO der sidder på toppen af pumpen med en tilsvarende studs bagpå...
Fin en lille 3.2mm lækslange (den samme type som sidder mellem dyserne) og sæt fra manifold til pumpe...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
AAZ - smøreolie i udstødning
« Svar #2 Dato: 21. Juli 2012 kl: 23:34:37 »
Når du har fået returrøret rettet til så det "falder" jævnt fra turbo til bundkar (på billedet ser det ud som om røret stiger lidt op og går ned mod bundkar) og ellers fået styr på oliedrypperiet, synes jeg du skal montere det beslag der bærer turboen.
Det må sidde på din gamle motor, ellers er det til at købe, ved ikke om VW-shoppen har den, men VW forhandlere kan skaffe den.
Klogt at montere beslaget for at undgå revnet manifold og brækkede bolte.
Hvis du vil have det kan jeg lægge et billede på.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline nielshk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 97
    • Vis profil
AAZ - smøreolie i udstødning
« Svar #3 Dato: 23. Juli 2012 kl: 00:49:23 »
Tak for forslagene. Jeg vil straks rette på tilbageløbet og håbe at det gør forskellen. I lyder jo ret enige her :-)

Men jeg er alligevel meget forundret over at der ikke skal mere til før så meget olie ryger ud gennem udstødningen  ....

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
AAZ - smøreolie i udstødning
« Svar #4 Dato: 23. Juli 2012 kl: 09:24:10 »
Det er da ikke umuligt at turboen er utæt, men returløbet er kritisk.
Der skal næsten ikke noget til før turboen begynder at lække olie.

Flere har forsøgt sig med uoriginale returløbet med for lille indre diameter, med det resultat ar turboen blev utæt.

Et originalt jx skal rettes lidt ud for at virke. Og husk at det skal have et nedadgående flow, altså røret må ikke gå opad.
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

jesperyk

  • Gæst
AAZ - smøreolie i udstødning
« Svar #5 Dato: 24. Juli 2012 kl: 11:42:54 »
Hej Niels

hvis du skulle få behov for at skifte det returløb helt ud, har jeg et liggende fra min gamle AAZ'er, som jeg byggede om til sauger.
Det ligger bare i kælderen og fylder, så du kan få det, hvis du er interesseret.

Jesper, 21221765

Offline nielshk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 97
    • Vis profil
AAZ - smøreolie i udstødning
« Svar #6 Dato: 24. Juli 2012 kl: 17:24:23 »
Hej Jesper,
Det vil jeg gerne for den der sidder på er noget medtaget - du får lige en sms når jeg er tilbage i landet.
/Niels

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
AAZ - smøreolie i udstødning
« Svar #7 Dato: 24. Juli 2012 kl: 22:23:00 »
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-p-173405.html#173405

Hvis du kigger på det billede af denne blok, kan du se den ene ende af det beslag jeg mener.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline nielshk

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 97
    • Vis profil
AAZ - smøreolie i udstødning
« Svar #8 Dato: 25. Juli 2012 kl: 08:51:58 »
@KH: jep nu er jeg med - lyder som en rigtig god forebyggelse af kedelige oplevelser. Har nu fundet en at sætte på :-)