Forfatter Emne: Udskiftning af manchetter på trækaksler  (Læst 1894 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Udskiftning af manchetter på trækaksler
« Dato: 30. April 2013 kl: 21:38:15 »
Mary skal have udskiftet et par gummimanchetter på trækakslerne, da der er lidt hul i dem. Ikke alvorlig store, men det skal jo gøres.
Det drejer sig om et stk. inderste manchet foran og et stk. yderste manchet bagpå.

Den bagpå, er det "bare" at skrue de 6 pinotbolte af og så skubbe akslen ind mod midten og tage den derfra?
Eller er der større "komplikationer" at være forberedt på?

Og det samme foran, som sidder ind mod differentialet. Er det bare at skrue dem af og skubbe akslen lidt udad og tage den derfra?
Eller er der også her større komplikationer at være forberedt på?

Jeg har flere gange "ansat" folk til at skifte den yderste manchet foran. Men det var i Sydamerika, hvor man kunne hyre en ganske ok mekaniker til ca. 10kr i timen. Og så gør det jo ikke noget at betale 1/2 dagløn for jobbet.

Jeg har prøvet at bruge den type til at lime om. Det er brugbart, omend ikke den bedste løsning da man ikke får renset CV lejet ordentligt.

Hvad er jeres erfainger?
Og er der evt. en, som vil give et godt bud på jobbet, så er man velkommen til at sende en PM.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Udskiftning af manchetter på trækaksler
« Svar #1 Dato: 30. April 2013 kl: 23:11:08 »
Bagpå skulle det være muligt, at demontere akslen i begge ender og tage den helt ud. Det gør det meget lettere, at forholde sig til adskillelse, rengøring m.v.

Foran er det ikke " bare lige " såvidt jeg husker ?  Det er vist noget med, at differentialet skal løsnes og rykkes for, at få akslen ud / eller også skal fortøjet adskilles ved bærekuglerne.  
Men måske en af syncro gutterne kender en bedre metode ?

Offline Jan W

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 390
    • Vis profil
Udskiftning af manchetter på trækaksler
« Svar #2 Dato: 01. Maj 2013 kl: 10:14:29 »
Det nemmeste foran er at pille forhjulsnavne af.
Af med navmøtriken,bremsekalbre,øverste bærekugle 2 x8 mm,nederste kuglee og så er der plads.
Kom en tur forbi Lolland så kigger vi på det ;)
T3 er stærkt vanedannende
Tlf. 40763157

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Udskiftning af manchetter på trækaksler
« Svar #3 Dato: 01. Maj 2013 kl: 10:46:48 »
@ Jan W:

Ja, det er netop den måde at jeg kender, og har set hvor lang tid den tager og hvor "hårdt" fysisk arbejde det faktisk er. Og det var egentlig for at undgå alt dette arbejde. Som sagt, så giver jeg gerne 50kr i løn for 1/2 dags arbejde, men hvem kan jeg få til den pris i vores del af verden :unsure:  Og så er der kun to muligheder tilbage: Enten betale ved kasse 1, eller få både sved på panden og sorte fingre  :(

Jan, har du erfaringer med yderste manchet bagpå?

Nå, men når nu vi lige er ved det med de lave lønninger, så vil jeg fortælle en lille historie fra Peru i Sydamerika.
Jeg havde hyret to mekanikere (faktisk ret dygtige folk). De startede fredag eftermiddag kl. 15 og vi var først færdige omkring midnat.
Jeg betalte selvfølgelig materialerne og de to skulle have knap 90kr hver.
Og jeg er stensikker på at de har taget røven på mig med deres lønkrav.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Jan W

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 390
    • Vis profil
Udskiftning af manchetter på trækaksler
« Svar #4 Dato: 01. Maj 2013 kl: 10:59:27 »
Ja bagpå kan man skruge akselen af i begge ender så hvis boltene ikke er mast er det ikke uoverskuligt.
Du skulle have fortalt dem hvad det ville koste i DK Når du havde betalt :woohoo:
T3 er stærkt vanedannende
Tlf. 40763157

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Udskiftning af manchetter på trækaksler
« Svar #5 Dato: 01. Maj 2013 kl: 12:12:10 »
Jeg har lige skiftet:

Forreste aksler på syncro camper (uden spær foran!)
Bagerste aksler på syncro Doka (med spær)

Jeg har monteret mit reserveset, som er blevet renset for gammelt fedt, renoveret og opfrisket med frisk fedt og monteret med nye manschetter. Et kardanled indevendig foran er skiftet ud til en ny. Jeg har prøvet på at få så meget gammelt fedt ud af dem som muligt.

Ideelt anbefaler jeg en lift til at få bussen op i luften, så er det mindre besværligt. Jeg har skiftet alle manschetter foran på camperen og monteret nye spændbånd om manschetterne. Omkring de nævnte spændbånd har jeg så klistret gaffa ind på yderste led, sådan at den sidder ekstra fast. Det drejer sig om ca. 12 mm udenfor manschetten og ind over leddets runde overflade (kig selv på det).

Samtidig har jeg skiftet alle bolte ud til 12,9 udgaven med "Vielzahn" og skiven er igen lagt under skruen, mener den skal habe 35 NM når den skal fikses. Her er kilden til de skiftede bolte: http://www.ebay.de/itm/VW-Bus-T2-T3-Schraube-Gelenkwelle-Antriebswelle-alle-Modelle-Syncro-NEU-/130886305474?pt=DE_Autoteile&hash=item1e796e86c2

Da der ikke sidder spær foran på camperen JX var det nemt med at skifte drevakslerne. Stabilisatoren blev løsnet og så kan man pille dem ud ved at dreje styringen, men det er besværligt. Sidder der spær på, så bliver det endnu mere besværligt. Ideen med at løsne forreste nav er fint, det har jeg selv prøvet, da jeg skiftede navlejer (den store omgang med at demontere omtalte nav ).

Den ide med GAFFA yderst som ekstra sikkerhed er fin, prøv det med flere mindre striber som du selv tilpasser. Jeg brugte ca. 15 mm bredde lapper på 25-30 cm længde, som jeg lå rundt om manschette, spændbånd  og kardanled med 2-3 lag. Denne metode går fint, den har klaret 40.000 km hhv. 2 år med det ... ingen problemer og tryghed her hos mig.

 JA VI BRUGTE 50 MINUTTER IALT til at skifte begge forreste drevaksler på en lift, de nye var jo klargjort med ny fedt og nye manschetter. Det skete hos Jan i Halle Nord i Tarp.

De gamle aksler ligger nu i en balje, de skal renses og renoveres til den næste omgang om 1-2 år eller når der knalder en aksel i grusgraven ... Manschetterne er ikke mere så gode som for 25 år siden, dens kemiske gummi klarer nok kun 10 år idag ...
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963