Jeg har lige skiftet:
Forreste aksler på syncro camper (uden spær foran!)
Bagerste aksler på syncro Doka (med spær)
Jeg har monteret mit reserveset, som er blevet renset for gammelt fedt, renoveret og opfrisket med frisk fedt og monteret med nye manschetter. Et kardanled indevendig foran er skiftet ud til en ny. Jeg har prøvet på at få så meget gammelt fedt ud af dem som muligt.
Ideelt anbefaler jeg en lift til at få bussen op i luften, så er det mindre besværligt. Jeg har skiftet alle manschetter foran på camperen og monteret nye spændbånd om manschetterne. Omkring de nævnte spændbånd har jeg så klistret gaffa ind på yderste led, sådan at den sidder ekstra fast. Det drejer sig om ca. 12 mm udenfor manschetten og ind over leddets runde overflade (kig selv på det).
Samtidig har jeg skiftet alle bolte ud til 12,9 udgaven med "Vielzahn" og skiven er igen lagt under skruen, mener den skal habe 35 NM når den skal fikses. Her er kilden til de skiftede bolte:
http://www.ebay.de/itm/VW-Bus-T2-T3-Schraube-Gelenkwelle-Antriebswelle-alle-Modelle-Syncro-NEU-/130886305474?pt=DE_Autoteile&hash=item1e796e86c2Da der ikke sidder spær foran på camperen JX var det nemt med at skifte drevakslerne. Stabilisatoren blev løsnet og så kan man pille dem ud ved at dreje styringen, men det er besværligt. Sidder der spær på, så bliver det endnu mere besværligt. Ideen med at løsne forreste nav er fint, det har jeg selv prøvet, da jeg skiftede navlejer (den store omgang med at demontere omtalte nav ).
Den ide med GAFFA yderst som ekstra sikkerhed er fin, prøv det med flere mindre striber som du selv tilpasser. Jeg brugte ca. 15 mm bredde lapper på 25-30 cm længde, som jeg lå rundt om manschette, spændbånd og kardanled med 2-3 lag. Denne metode går fint, den har klaret 40.000 km hhv. 2 år med det ... ingen problemer og tryghed her hos mig.
JA VI BRUGTE 50 MINUTTER IALT til at skifte begge forreste drevaksler på en lift, de nye var jo klargjort med ny fedt og nye manschetter. Det skete hos Jan i Halle Nord i Tarp.
De gamle aksler ligger nu i en balje, de skal renses og renoveres til den næste omgang om 1-2 år eller når der knalder en aksel i grusgraven ... Manschetterne er ikke mere så gode som for 25 år siden, dens kemiske gummi klarer nok kun 10 år idag ...