Forfatter Emne: Expert i jx søges  (Læst 4695 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Leimac

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 168
    • Vis profil
  • T3 model: jx'er iført en sika kustume
  • By: 6240 Toftlund
Expert i jx søges
« Dato: 16. Juni 2014 kl: 20:48:15 »
Nu begynder jeg så småt at løbe tør for ide´er / løsninger til min jx´er. den går mig langsomt lidt på nu :-)

i sidste uge fik den ligepludselig svært ved at starte en morgen, og så synes jeg at den mangler træk kraft.
Den forvarmer helt optimalt, jeg drejer nøglen og selvstarteren suser rundt, men den tænder ikke OVERHOVEDET. hvis man giver den lov til bare så meget som at dufte til dieselstart, starter den med det samme og går rigtig godt.

Jeg har efterhånden prøvet en hel del, og min mekanikker har også haft den en dag. men dagen efter var det igen det samme :-(
Den har fået nye gløderør, og stort service. jeg har haft tanken af gjort rent, nye slanger, fået indsprøjtningstidspunktet justeret To gane. der er ingen tegn på at der er luft i systemet nogen steder, stopspolen virker efter min vurdering. dyserne virker efter min vurdering. der er ingen utætheder.
Min anelse er at pumpen ikke fungerer 100%, men ?????

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Expert i jx søges
« Svar #1 Dato: 16. Juni 2014 kl: 20:56:57 »
Dieselfilter???

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Expert i jx søges
« Svar #2 Dato: 16. Juni 2014 kl: 21:23:10 »
Citat fra: "Leimac" post=112311

Den forvarmer helt optimalt,


Hvordan ved du det?

Symptomerne med manglende start kunne godt tyde på at der ingen strøm kommer til gløderørene.

Nye gløderør hjælper jo ikke, hvis de ikke får strøm.

Trækker du koldstartshåndtaget?
Det skal give lettere start uanset temperatur.

Offline Leimac

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 168
    • Vis profil
  • T3 model: jx'er iført en sika kustume
  • By: 6240 Toftlund
Expert i jx søges
« Svar #3 Dato: 16. Juni 2014 kl: 21:25:15 »
filteret har jeg udskiftet to gange i håb om at der var en fejl i det første :-)
Jamen jeg målt, og spændingen er go nok og gløderørene virker da jeg havde dem ude og satte strøm til dem :-) desuden er det også totalt ligemeget om motoren er i driftstemperatur eller om den er kold, den starter lige dårligt :-)
Jeg bruger koldstarteren, men tvivler lidt på om den har nogen effekt lig pt :-)

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Expert i jx søges
« Svar #4 Dato: 16. Juni 2014 kl: 21:34:48 »
Kan du se at lysstyrken falder lidt i kabinelyset f.eks. når du drejer nøglen, og den forvarmer?

Hvis ikke, så får gløderørene ingen strøm.

Har du prøvet at tage et startkabel, og forbinde + på batteriet direkte til broen med gløderørene?
(stor forsigtighed for at undgå kortslutning)

Så skal det gnistre, og motoren skal kunne startes hvis man på den måde har givet
gløderørene strøm manuelt.

Koldstarteren har altid en virkning hvis pumpen får diesel.

Offline Leimac

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 168
    • Vis profil
  • T3 model: jx'er iført en sika kustume
  • By: 6240 Toftlund
Expert i jx søges
« Svar #5 Dato: 16. Juni 2014 kl: 21:40:14 »
Jeg har netop lige været ude og prøve, lysstyrken bliver svagere i det jeg sætter tænding på og gløde lampen lyser. :-)

Jeg er overbevist om at mit problem ikke ligger i at forvarme, jeg tror det er et diesel problem på en eller anden måde :-)

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 953
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
Expert i jx søges
« Svar #6 Dato: 16. Juni 2014 kl: 21:42:35 »
Er det uanset om du lige har kørt eller kommer det først efter en tid ???

Min gamle CS drillede da den bette tætningsring ved gasarmen var gået så den trak luft ind i systemet og ved længere stilstand løb dieselen til bage i slangen og den havde svært ved at trække det op igen pga utætheden i pumpen..
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Expert i jx søges
« Svar #7 Dato: 16. Juni 2014 kl: 21:46:01 »
Citat fra: "Leimac" post=112318
Jeg har netop lige været ude og prøve, lysstyrken bliver svagere i det jeg sætter tænding på og gløde lampen lyser. :-)

Ok


Citat fra: "Leimac" post=112318

Jeg er overbevist om at mit problem ikke ligger i at forvarme, jeg tror det er et diesel problem på en eller anden måde :-)


Det passer bare ikke så godt med at motoren starter straks den får dieselstart.

Det passer til gengæld med manglende forvarme.

Muligheden er jo også at motoren mangler kompression i slem grad.

Offline Leimac

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 168
    • Vis profil
  • T3 model: jx'er iført en sika kustume
  • By: 6240 Toftlund
Expert i jx søges
« Svar #8 Dato: 16. Juni 2014 kl: 21:50:51 »
Jamen den er helt lige meget om jeg lige har kørt og den er i driftstemperatur, hvis jeg slukker den og prøver at starte igen 1 sekund efter at motoren står stille kan den heller ikke  :S
Citat fra: "Tica" post=112320
Er det uanset om du lige har kørt eller kommer det først efter en tid ???

Min gamle CS drillede da den bette tætningsring ved gasarmen var gået så den trak luft ind i systemet og ved længere stilstand løb dieselen til bage i slangen og den havde svært ved at trække det op igen pga utætheden i pumpen..

Offline Leimac

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 168
    • Vis profil
  • T3 model: jx'er iført en sika kustume
  • By: 6240 Toftlund
Expert i jx søges
« Svar #9 Dato: 16. Juni 2014 kl: 21:52:06 »
Jamen ville en totalt opslidt motor køre rigtig fin og klare en co-test på 1,45 ? Det er meget mystisk det den gør synes jeg  :S  
Citat fra: "T3sen" post=112322
Citat fra: "Leimac" post=112318
Jeg har netop lige været ude og prøve, lysstyrken bliver svagere i det jeg sætter tænding på og gløde lampen lyser. :-)

Ok


Citat fra: "Leimac" post=112318

Jeg er overbevist om at mit problem ikke ligger i at forvarme, jeg tror det er et diesel problem på en eller anden måde :-)


Det passer bare ikke så godt med at motoren starter straks den får dieselstart.

Det passer til gengæld med manglende forvarme.

Muligheden er jo også at motoren mangler kompression i slem grad.

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Expert i jx søges
« Svar #10 Dato: 16. Juni 2014 kl: 22:07:54 »
Er der en løs forbindelse til magnetventilen så den kan variere lidt i forbindelsen ?
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Expert i jx søges
« Svar #11 Dato: 16. Juni 2014 kl: 22:12:56 »
Citat fra: "Leimac" post=112324
Jamen ville en totalt opslidt motor køre rigtig fin og klare en co-test på 1,45 ?


Tjaeh, min gamle 1Y (1.9 sugediesel) blev godkendt uden problemer, selvom den reelt nærmest kun gik på 3 cylindre - den sidste havde under halv kompression ifht. de resterende.

Og for at det ikke skal være løgn, så gjorde den faktisk 100% det samme som din ;)

Prøv at tage ledningen af temp. føleren til gløde anlæget, så den gløder selvom det er med varm motor - det trick virkede på min, den skulle forgløde selvom den var driftsvarm, ellers startede den ikke.
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Leimac

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 168
    • Vis profil
  • T3 model: jx'er iført en sika kustume
  • By: 6240 Toftlund
Expert i jx søges
« Svar #12 Dato: 16. Juni 2014 kl: 22:13:36 »
Jeg har ikke udmålt den ledning gunnar, men jeg har prøvet at rykke og ruske i samtlige ledninger og stik i og omkring motoren :-)

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Expert i jx søges
« Svar #13 Dato: 16. Juni 2014 kl: 22:17:56 »
Citat fra: "Leimac" post=112324
Jamen ville en totalt opslidt motor køre rigtig fin og klare en co-test på 1,45 ? Det er meget mystisk det den gør synes jeg  :S  


Nu er jeg absolut ikke JX ekspert, men jeg tror at når først en motor med dårlig kompression kommer igang,
så kan den køre ganske fint. Men tryk ved krumtap kan blive uacceptabel stor, med olielæk til følge, og også
problemer med at få turbo-olien retur.

Jeg mener ikke det er en CO test der laves på en diesel, men en måling af udstødningens udstødningsgassens
"gennemsigtighed", en slags optisk måling.

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Expert i jx søges
« Svar #14 Dato: 16. Juni 2014 kl: 22:44:53 »
Du er velkommen til at få taget en kompressionsmåling. Eller låne en anden pumpe.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD