Forfatter Emne: Hvorfor gør den det ?  (Læst 4436 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Leimac

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 168
    • Vis profil
  • T3 model: jx'er iført en sika kustume
  • By: 6240 Toftlund
Hvorfor gør den det ?
« Dato: 15. April 2015 kl: 20:52:56 »
Min kære JX´er er er begyndt at drille mig.
Sidste dag da jeg skulle på arbejde, drejede jeg nøglen og opdagede batteriet var dødt. hmm tænkte jeg det har aldrig været et problem før, jeg sat laderen på og til fyraften kunne den starte uden problemer. næste morgen var jeg forberedt, og heldigvis for batteriet var dødt igen, jeg købte et sprit nyt 74A batteri da jeg kunne konstatere det gamle batteri var fra 2001. så kørte det igen, og på intet tidspunkt lyste ladelampen eller min voltmeter :-)
to dage senere var det så galt igen. nu blev jeg forvirret. for nyt stort batteri, og generatoren yder 13,8volt i tomgang.:-)
 
MIT spørgsmål. Jeg har hørt mange skræk historier om bundstykket i tændingslåsen, Kan den være skyld i at bilen aflader i løbet af en nat ? :blush:

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.550
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
Hvorfor gør den det ?
« Svar #1 Dato: 15. April 2015 kl: 21:23:45 »
Loftslys/dørkontakt har du tjekket det
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.

Offline Leimac

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 168
    • Vis profil
  • T3 model: jx'er iført en sika kustume
  • By: 6240 Toftlund
Hvorfor gør den det ?
« Svar #2 Dato: 15. April 2015 kl: 21:34:27 »
Jamen det er ikke tændt hvis bildøren er lukket ihvertfald. kan prøve at koble det helt fra :-)

Offline basseoghund

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 386
    • Vis profil
  • T3 model: 88' Caravelle 1.6td
  • By: 6623 Vorbasse
Hvorfor gør den det ?
« Svar #3 Dato: 18. April 2015 kl: 01:22:32 »
prøv at pille den elektriske hjælpe pumpe til køle vandet fra , prøvede på min første bus at den "glemte" at slå fra
Mvh
Søren P Dalegaard


"SMØRKLATTEN"
88\'er JX

Offline Fynboen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 628
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Hvorfor gør den det ?
« Svar #4 Dato: 18. April 2015 kl: 10:27:04 »
Sæt et voltmeter imellem batteripol+ og  +kablet, (eller en 5 wat12v pære).Når du har afladning vil voltmetret vise 12 volt (pæren lyse). Så tager du en sikring ud af gangen, og ser om afladningen ophøret (eller afmonterer et komponent af gangen). God fornøjelse.

Hilsen Fynboen.
Tidligere biler:1987 camper, 1988 Multivan  AAC motor. Rød med hybrid-gearkasse. 1 spær.
 T4 2,5 TDI Van. Desværre ingen T3'er i garagen mere.
Sommer: VW T4 ATLANTIS  2,5 TDI  2002
Hverdag: VW Polo BMT 1,0 TSI 95  2017

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hvorfor gør den det ?
« Svar #5 Dato: 18. April 2015 kl: 16:14:53 »
Start med at kigge godt når du tilslutter pluskablet på batteriet (du har selvsagt stelforbindelsen på) og så kigger//lytter du om det slår gnister?
Prøv gerne nogle gange, da f.eks. back-up til radio kan give et lille forbrug i starten.
Hvis det er tilfældet, fjerner du B+ fra generatoren, isolerer den godt og prøver igen.

Hvis det stopper med det, er det en brændt diode i generatoren - hvilket meget kunne pege på.
Generatoren lader fint når motoren kører, men når den står stille har den en lækstrøm der aflader batteriet.

Prøv evt. at kigge på kabinelyset når det er mørkt. "Flakser" lyset meget når du gasser lidt op?
Det er en sikker indikation af defekt diodebro lærte en gammel autoelektriker mig en gang.

Offline Leimac

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 168
    • Vis profil
  • T3 model: jx'er iført en sika kustume
  • By: 6240 Toftlund
Hvorfor gør den det ?
« Svar #6 Dato: 19. April 2015 kl: 20:56:03 »
Okay, jeg takker for de råd. det med hjælpepumpen har jeg prøvet, da jeg netop havde det problem for noget tid siden :-) Jeg vil lige prøve de andre ting, som der er blevet nævnt :-)

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Hvorfor gør den det ?
« Svar #7 Dato: 25. April 2015 kl: 17:59:30 »
Hvis dioden er kaput, kan man så skifte den med en anden, og hvordan? Jeg tror jeg har det samme problem.

Miss Blue er nu på landevejken igen efter et par måneders stilstand, og hun kører superb med en wbx'er som sikkert ikke har snurret i 5 år. De bliver bare ved og ved.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hvorfor gør den det ?
« Svar #8 Dato: 25. April 2015 kl: 19:36:58 »
Det kræver lidt at udskifte diodebroen i en generator. Alt er selvfølgelig muligt for den der vil, men jeg ville nu nok alliere mig med en autoelektriker til det job, ELLER udskifte generatoren.
Hvis man søger lidt på Youtube ligger der sikkert en glimrende film eller to, der fortæller hvordan det gøres.

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Hvorfor gør den det ?
« Svar #9 Dato: 25. April 2015 kl: 20:25:33 »
Jeg har tre generatorer liggende, så jeg vælger at bruge den af dem jeg ved virker. Jeg troede måske det var lettere at skifte dioden end hele genratoren. Et spørgsmål om man skal bruge fem minutter eller ti. En af mine generatorer blev smadret i kontakten da jeg tog den af. Troede jeg kunne bruge dele fra den, men det kan jeg så måske når jeg står og mangler en der dur.

Tak Aran.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Leimac

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 168
    • Vis profil
  • T3 model: jx'er iført en sika kustume
  • By: 6240 Toftlund
Hvorfor gør den det ?
« Svar #10 Dato: 26. April 2015 kl: 13:18:33 »
Jamen tror ikke det har noget med generatoren at gøre, har lige anskaffet mig en amp-tang og hvis jeg måler smutter der 2,6amp op til tændingslåset når bilen er slukket :-S generator og starter tager ikke noget :-)

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hvorfor gør den det ?
« Svar #11 Dato: 27. April 2015 kl: 17:34:38 »
Hvis du kan måle forbrug ved tændingen må der være et eller andet der trækker godt 30 watt (Sådan løseligt regnet ud fra de opgivne 2,6 Ampere) så er der noget der lyser nogen steder? En eller anden modbydelig forstærker der ikke har forstået kommandoen: SLUK! (Hold bøtte, om man vil) En pumpe til vand, diesel eller what ever?

Du må i gang med lup og detektivhatten. Der må være en strømforbruger et sted. Pøj pøj, Sherlock.

Offline Leimac

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 168
    • Vis profil
  • T3 model: jx'er iført en sika kustume
  • By: 6240 Toftlund
Hvorfor gør den det ?
« Svar #12 Dato: 27. April 2015 kl: 21:43:47 »
Haha løsningen er fundet, det er næsten for pinligt.;-) min måler må være i stykker, for det var en defekt forbarmer relæ der var skyld i det :-P

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hvorfor gør den det ?
« Svar #13 Dato: 28. April 2015 kl: 17:41:33 »
Never mind, det vigtigste er, at du har fundet fejlen. Det er næppe godt for gløderørene at være aktive i længere perioder ad gangen? Det kan måske være klogt at få tjekket rørene inden den næste kolde sæson sætter ind?

Offline Leimac

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 168
    • Vis profil
  • T3 model: jx'er iført en sika kustume
  • By: 6240 Toftlund
Hvorfor gør den det ?
« Svar #14 Dato: 28. April 2015 kl: 21:59:27 »
Ja det skak jeg. :-) vil alligevel bruge min sommerferie på det helt store motor service ;-)