Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - poot

Sider: 1 2 3 [4]
46
Dine Projekter... / Komandør vognen, blir blim blim
« Dato: 09. September 2007 kl: 19:29:54 »
:lol:
Den er da flot kim. ----lige til en tur til hannover,  ell lolland.  evt sammen med din compis.

Nu ikke nogen uovervejet handlinger :)  :)

hilsen Poul

og t3 nettet --   man tager 5 kilo går i aldi, går hjem og får internet opkobling til en hund . og t3 verden er tilgængelig :wink:  :wink:

47
Diverse / Køler blæser
« Dato: 27. August 2007 kl: 23:23:45 »
Hej alle

På vores udemærket tur til polen, fornemmede jeg at min blæser ikke kørte  når der var behov for det.  36g  og kø kørsel.  som alle jo ved skal man bare tænde blæseren i kabinen og skrue op for varmen.  OG DET ER DÆLME VARMET KAN JEG LOVE JER 8)  :oops:  :oops: .

Jeg har så allieret mig med Haynes bog om t3 og en om el ( på svensk)  Så i lørdags følte jeg mig klar til at afprøve teori i praksis :)

Ifgl haynes skal det være muligt at afprøve om det er termokontakten der er itu ved at kortslutte de to yderste ledninger i stikket på køleren.

Det gjorde jeg. intet skete, og dog der kom et klik et eller andet sted fra.  okay Hayes siger at relæet skal sidde på plads nr 5 i relæboksen. men det var sgu tomt :?: . Ind og hente konen, og sætte hende til at kortslutte ledningerne. jeg kunne høre at det var inde bag alle ledningerne, OG DER ER MANGE :?  ind med fingerne, og jo et eller andet sted kunne jeg mærke der var noget der bevægede sig. på venstre side af skærmen lige så langt inde at man næsten ike kan nå. og heller ikke se, sad et relæ, med en 70 A sikring. DET VAR DET.   jeg begyndte at prøve at pille relæet af, selvfølgelig sidder sådan noget altid fast, så jeg måtte skrue holderen af, selvfølgelig er der kun 5 cm ledning, men det kunne da vendes, så jeg kunne komme til. hen og lirke i relæet, for at få det fri.

Pludselig begyndte blæseren at køre, om og kortslutte intet skete. tilbage og lirke igen så kørte blæseren?    om og kortslutte nu virkede det sgu. Så glad begyndte jeg at skrue det hele fast igen, men ville lige prøve portslutninge inden jeg lukkede helt. KLIK sagde det, ingen blæser kørte. Tilbage og pille det hele fra hinanden igen.  nu virkede det første gang jeg prøvede, men ikke anden gang , hætten til relæet faldt af, og jeg kunne se hvordan det virkede, tilsyneladende intet galt.  samlede det hele igen, og fandt ud af at hvis jeg klemte relæet sammen startede det, fordi jeg sluttede kontakten.   men ikke når jeg kortsluttede ude ved blæser stikket..  

Jeg resonerede, at jeg nok kom til at skulle have et nyt relæ. Og skulle lige prøve en gang til,  imidlertid var det blevet lidt mørkt, og jeg blev opmærksom på at det sgu gnisterede i den ene af de to stelforbindelsels stik dåsev der sad neden under,  OG GANSKE RIGTIGT der var en ledning der sad lidt løst, efter den var klemt sammen virkede det både ved sammenpresning, og når jeg kortsluttede ude ved køleren.

SÅ Problemet er vist løst.   Men er der en der kan forklare mig hvordan den midterste ledning i stikket fungerer.   ØVER STADIG ELdiagrammer ( på engelsk -- og svensk) :P


Er der evt nogen, der kan sige hvad jeg kunne have gjort, der kunne have gjort fejlfindingen lettere.


Hilsen Poul

48
Diesel Fora / Oliepinden snyder!!
« Dato: 16. Januar 2007 kl: 21:01:16 »
Hej
som jeg har forstået det, så skulle der kunne være ca 1 l. når olien er ved minimumsmærket.

Jeg fylder gerne efter når den er halvt nede mod minimums mærket. 0.5 l

Hvis du er i tvivl om pinden måler rigtigt. kan du næste gang du skifter olie. tjekke hvor langt det går op på pinden. inden at du starter motoren og der kommer olie i filteret skal der være 4 l. når motoren er tørnet og filteret fyldt op skal der være fyldt 4.5 l på og olien stå på samme streg.

Mener at have læst andet sted i dette forum, at der kan være helt op til 7.5 litter før det går galt.   :)  :)  :)

På en jx motor eftermonterede man en lille orange plast forlænger på oliepinds røret. og derved forøgede man mængden  med 0.5 l. :lol:   SMART  :lol:  

PS skulle du få lyst tl at sparke lidt dæk, er du da velkommen, vi bor da i samme landsdel.

Hilsen poul

49
Diesel Fora / Spørgsmål ? Cylinderforinger
« Dato: 02. December 2006 kl: 15:28:34 »
Hej alle i motor kyndige :lol:

Jeg har en off dag , og sidder og gennemlæser tråde. :) ( man skal jo lære så længe man lever.)

det falder mig for brystet , at der bliver skrevet meget om honing, og opboring. Men indet om  Cylinderforinger. er foringerne ikke udskiftelige på JX motoren. hovwdiaudi sælger dem da. :?:

Er det en meget svær proces, at skifte foringer.
Skal der bruges dyrt special værktøj.
Er det billigere at få boret cylenderen op.

og endelig

jeg så at biltema solgte honere. :!:

Er det noget skrammel.
Hvordan sikre man sig, at man centrerer ordentligt.
Risikerer man ikke at cylendrene bliver ovale.

Kunne man ikke få billeder af honere i funktion. :wink:  :wink:

evt link til film.


Det må da være nogle eksperter der kan svarer på dette.



Jeg sidder her og drømmer om hvordan jeg skal sætte min T3 istand, når vi engang bliver pensionister. 8)  8)  8) .
Og så må man jo forberede sig lidt.

Ps hvor gammel er det at en bil skal være for at kunne blive registreret som veteranbil. lav vægtafgift og syn hvert 8 år.  :)
 Jo der er meget at glæde sig til. og til den tid er det jo ikke sikkert der er så mange reservedels pushere tilbage.


Venlg julehilsen til jer alle.(Hæ jeg var den første)

Poul

50
Diesel Fora / Vandpumpe - med eller uden?
« Dato: 02. December 2006 kl: 11:02:23 »
Hej med dig.

Er du i tvivl så skift. om ikke andet så den del med pumpen. men der er ikke stor forskel om man køber en hel. det ville jeg gøre. Jeg mener det er omk. 300 kr hos howdiaudi.


Jeg havde den gamle model remskiver, hvor der går en rem fra krumtap til vandpumpe. og en anden fra vandpumpe til generator. ( 2 rem system ). min kilerem skulle hele tiden strammes. så fik jeg nye remme på der kunne holde. efter 14 dages kørsel sagde det "klong" .  ladelampen begyndte at lyse. mig ud og kikke.
 Remskiven med  holder på vandpumpen var revet af akslen på vandpumpen. (det er krympet sammen). jeg tror der er sket det at pumpe lamellerne har varet slidt eller tæret. og der har varet en lamel der har sat sig i klemme så pumpen ikke kumme køre rundt. og med nye remme var det altså akslen der gav sig.  :cry: det har sikkert sket før, men der var det remmene der gav sig. da jeg skiftede remme kørte pumpen fint rundt, men der har åbentbart været noget der periodevis satte sig i klemme.

Nu er den lavet om til (1 rem system). hvor det er samme rem der trækker både vanddpumpe og generator.  skulle det ske igen er konsekvenserne ikke så store nu kan remmen bare fedte på vandpumpen.

Men tilsyneladende bliver en vandpumpe slidt, ikke bare i lejet men også i lamellerne,  så det med at skifte ved hvert tandrem skift, forebygger, det jeg har været ude for, og der er jo ikke så dyrt med en ny, :wink:

jeg kan forøvrigt se på temp. måleren at den køler bedre nu, så pumpen har ikke været meget værd.

De bedste hilsner Poul Ottesen

51
Diverse / reparationshåndbøger
« Dato: 08. Oktober 2006 kl: 18:38:00 »
Hej jeg har lige givet min T3 nye kilremme. det lykkedes godtnok. men den fra krumtap til vandpumpe. :?  det var sgu en spøgs måde at lave det på.

Derfor tænkte jeg hvis hele bilen er sådan opbygget. Kunne det nok være udemærket med en reparationshåndbog. jeg har set man kan få fra tyskland, men det kunne være der var nogen der havde en i overskud som jeg kunne købe. jeg kan udemærket læse og forstå både tysk og engelsk. men tale og skrive det. :shock:  føj

det er forøvrigt en 1.6 TD der er i (t)øsen.

hilsen poul

52
Diverse / Ny T3 ejer
« Dato: 01. Oktober 2006 kl: 22:59:34 »
Hej jer.
jeg har lige købt runzug´s autocamper. og han anbefalede mig klubben. der havde været ham til stor hjælp.

jeg håber at jeg også kan trække på jer i nødstilfælde  :)

mange hilsner poul

Sider: 1 2 3 [4]