Forfatter Emne: Køler blæser  (Læst 2012 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Køler blæser
« Dato: 27. August 2007 kl: 23:23:45 »
Hej alle

På vores udemærket tur til polen, fornemmede jeg at min blæser ikke kørte  når der var behov for det.  36g  og kø kørsel.  som alle jo ved skal man bare tænde blæseren i kabinen og skrue op for varmen.  OG DET ER DÆLME VARMET KAN JEG LOVE JER 8)  :oops:  :oops: .

Jeg har så allieret mig med Haynes bog om t3 og en om el ( på svensk)  Så i lørdags følte jeg mig klar til at afprøve teori i praksis :)

Ifgl haynes skal det være muligt at afprøve om det er termokontakten der er itu ved at kortslutte de to yderste ledninger i stikket på køleren.

Det gjorde jeg. intet skete, og dog der kom et klik et eller andet sted fra.  okay Hayes siger at relæet skal sidde på plads nr 5 i relæboksen. men det var sgu tomt :?: . Ind og hente konen, og sætte hende til at kortslutte ledningerne. jeg kunne høre at det var inde bag alle ledningerne, OG DER ER MANGE :?  ind med fingerne, og jo et eller andet sted kunne jeg mærke der var noget der bevægede sig. på venstre side af skærmen lige så langt inde at man næsten ike kan nå. og heller ikke se, sad et relæ, med en 70 A sikring. DET VAR DET.   jeg begyndte at prøve at pille relæet af, selvfølgelig sidder sådan noget altid fast, så jeg måtte skrue holderen af, selvfølgelig er der kun 5 cm ledning, men det kunne da vendes, så jeg kunne komme til. hen og lirke i relæet, for at få det fri.

Pludselig begyndte blæseren at køre, om og kortslutte intet skete. tilbage og lirke igen så kørte blæseren?    om og kortslutte nu virkede det sgu. Så glad begyndte jeg at skrue det hele fast igen, men ville lige prøve portslutninge inden jeg lukkede helt. KLIK sagde det, ingen blæser kørte. Tilbage og pille det hele fra hinanden igen.  nu virkede det første gang jeg prøvede, men ikke anden gang , hætten til relæet faldt af, og jeg kunne se hvordan det virkede, tilsyneladende intet galt.  samlede det hele igen, og fandt ud af at hvis jeg klemte relæet sammen startede det, fordi jeg sluttede kontakten.   men ikke når jeg kortsluttede ude ved blæser stikket..  

Jeg resonerede, at jeg nok kom til at skulle have et nyt relæ. Og skulle lige prøve en gang til,  imidlertid var det blevet lidt mørkt, og jeg blev opmærksom på at det sgu gnisterede i den ene af de to stelforbindelsels stik dåsev der sad neden under,  OG GANSKE RIGTIGT der var en ledning der sad lidt løst, efter den var klemt sammen virkede det både ved sammenpresning, og når jeg kortsluttede ude ved køleren.

SÅ Problemet er vist løst.   Men er der en der kan forklare mig hvordan den midterste ledning i stikket fungerer.   ØVER STADIG ELdiagrammer ( på engelsk -- og svensk) :P


Er der evt nogen, der kan sige hvad jeg kunne have gjort, der kunne have gjort fejlfindingen lettere.


Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Køler blæser
« Svar #1 Dato: 28. August 2007 kl: 16:54:40 »
Den ene ledning er til fuld smæk på blæseren og den anden er til halv kraft...Du kan jo bare prøve dig frem ;)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Køler blæser
« Svar #2 Dato: 29. August 2007 kl: 16:44:30 »
:) tak for rådet. det vil jeg gøre næste gang.  

@ BlackChart.  du har ret det virker også med halv hastighed på blæseren. Men lod bilen stå i tomgang til at blæseren startede, og det var med fuld hastighed den startede. Kan jeg derudaf konkludere at termostat kontakten ikke virker på Halv kraft.   :?:  :?:  :?:


Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Køler blæser
« Svar #3 Dato: 29. August 2007 kl: 20:08:36 »
der står jo grader på den, så du kunne jo alliere dig med et multimeter på gennemgangs instilling og så en kop kogendevand og et thermometer
Mvh. Casper

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Køler blæser
« Svar #4 Dato: 29. August 2007 kl: 20:53:30 »
:lol: Du har ret. har tænkt på det. bruger også gennemgangs funktionen til at teste div pærer, mine øjne er jo ikke så unge som dine.  :wink:

Men det kræver at jeg tager kontakten af, så har lige bestilt en ny kontakt til at  stoppe i hullet.  men selvfølgelig skal den da prøves. 8)
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!