Forfatter Emne: Vandpumpe - med eller uden?  (Læst 1478 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Vandpumpe - med eller uden?
« Dato: 02. December 2006 kl: 11:02:23 »
Hej med dig.

Er du i tvivl så skift. om ikke andet så den del med pumpen. men der er ikke stor forskel om man køber en hel. det ville jeg gøre. Jeg mener det er omk. 300 kr hos howdiaudi.


Jeg havde den gamle model remskiver, hvor der går en rem fra krumtap til vandpumpe. og en anden fra vandpumpe til generator. ( 2 rem system ). min kilerem skulle hele tiden strammes. så fik jeg nye remme på der kunne holde. efter 14 dages kørsel sagde det "klong" .  ladelampen begyndte at lyse. mig ud og kikke.
 Remskiven med  holder på vandpumpen var revet af akslen på vandpumpen. (det er krympet sammen). jeg tror der er sket det at pumpe lamellerne har varet slidt eller tæret. og der har varet en lamel der har sat sig i klemme så pumpen ikke kumme køre rundt. og med nye remme var det altså akslen der gav sig.  :cry: det har sikkert sket før, men der var det remmene der gav sig. da jeg skiftede remme kørte pumpen fint rundt, men der har åbentbart været noget der periodevis satte sig i klemme.

Nu er den lavet om til (1 rem system). hvor det er samme rem der trækker både vanddpumpe og generator.  skulle det ske igen er konsekvenserne ikke så store nu kan remmen bare fedte på vandpumpen.

Men tilsyneladende bliver en vandpumpe slidt, ikke bare i lejet men også i lamellerne,  så det med at skifte ved hvert tandrem skift, forebygger, det jeg har været ude for, og der er jo ikke så dyrt med en ny, :wink:

jeg kan forøvrigt se på temp. måleren at den køler bedre nu, så pumpen har ikke været meget værd.

De bedste hilsner Poul Ottesen
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

gulf

  • Gæst
Vandpumpe - med eller uden?
« Svar #1 Dato: 02. December 2006 kl: 15:19:06 »
Citat fra: "And"

Dernæst noget der undrer mig meget - hvorfor kan man købe vandpumper både med og uden hus til? Er der forskellige modeller - ik så vidt jeg kan se i reservedelskataloger, men jeg har jo taget fejl før  :)



Hej And,

Vandpumpen består af et hus, som er den del der boltes på motorblokken og en "indsats" som er en aluminiumsflange med selve aksel og skovlhjul osv. i. Det er derfor du kan købe en komplet med hus eller kun "indsatsen".

Det er lidt pest eller kolera: hvis du forsøger at skifte kun "indsatsen" vil du med stor sandsynlighed få knækket et par skruer i husets aluminiumsgods med mindre de har været smurt godt. Hvis man kan få indsatsen ud, kan vandpumpen skiftes uden at skulle skille så meget ad.

Hvis du skal skifte hele huset til vandpumpen, så skal dieselpumpen også af..... I så fald er det da oplagt at gøre det samtidig med tandremsskift.

Hvis man skifter hele huset er det efter min mening en god ide at pille alle skruerne til "indsatsen" ud give dem noget metal-fedt af en art, så man evt. kan nøjes med at skille den ad der i fremtiden.


Mvh. gUlf

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Vandpumpe - med eller uden?
« Svar #2 Dato: 02. December 2006 kl: 16:09:31 »
Nix! Dieselpumpen bliver bare siddende - hvad enten motoren ligger i en T3, Golf, Passat eller Audi 80.

Selvfølgelig skifter du da hele pumpen med hus og hele svineriet, når nu du er igang. Det kan ikke betale sig, at spare en 50'er ved at nøjes med pumpedelen og så stå og bruge en hel eftermiddag på at bore gamle boltrester ud og dreje nye gevind.

Det er såre enkelt, og når du alligevel står ved tandtremmen, er du tæt på. Du har i øvrigt ret i, at vandpumpen ikke trækkes af tandremmen som på PSA og Opel - og det er jo dejligt - en fejlkilde mindre på tandremmen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Claus N.

  • Gæst
Vandpumpe - med eller uden?
« Svar #3 Dato: 02. December 2006 kl: 21:04:20 »
Jeg skiftede på min, den kostede 850 kr, orginal fra vw, de ville dog have den gamle igen.

gulf

  • Gæst
Vandpumpe - med eller uden?
« Svar #4 Dato: 03. December 2006 kl: 09:21:35 »
Hej igen,

Jeg må hellere præcisere mit udsagn lidt:

Når motoren sidder i en .....golf, (som din vist gør And??), så sidder dieselpumpen - efter min mening i hvert fald - i vejen for de 2 øverste bolte til vandpumpehuset. De 2 bolte holder samtidig det støbejernsbeslag som generatoren sidder i.

Jeg tror måske dette støbejernsbeslag og dermed placeringen af generatoren er en smule forskellig golf og T3 imellem. Derfor er det nok muligt at skifte vandpumpen uden for mange genvordigheder i en T3 i modsætning til en golf, hvor jeg aldrig har set nogen gøre det uden at pille dieselpumpen af.

Hvis det lykkes dig at gøre det med dieselpumpen i, så skriv det venligst her i forummet.


Mvh. gUlf