Forfatter Emne: Spørgsmål ? Cylinderforinger  (Læst 2655 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Spørgsmål ? Cylinderforinger
« Dato: 02. December 2006 kl: 15:28:34 »
Hej alle i motor kyndige :lol:

Jeg har en off dag , og sidder og gennemlæser tråde. :) ( man skal jo lære så længe man lever.)

det falder mig for brystet , at der bliver skrevet meget om honing, og opboring. Men indet om  Cylinderforinger. er foringerne ikke udskiftelige på JX motoren. hovwdiaudi sælger dem da. :?:

Er det en meget svær proces, at skifte foringer.
Skal der bruges dyrt special værktøj.
Er det billigere at få boret cylenderen op.

og endelig

jeg så at biltema solgte honere. :!:

Er det noget skrammel.
Hvordan sikre man sig, at man centrerer ordentligt.
Risikerer man ikke at cylendrene bliver ovale.

Kunne man ikke få billeder af honere i funktion. :wink:  :wink:

evt link til film.


Det må da være nogle eksperter der kan svarer på dette.



Jeg sidder her og drømmer om hvordan jeg skal sætte min T3 istand, når vi engang bliver pensionister. 8)  8)  8) .
Og så må man jo forberede sig lidt.

Ps hvor gammel er det at en bil skal være for at kunne blive registreret som veteranbil. lav vægtafgift og syn hvert 8 år.  :)
 Jo der er meget at glæde sig til. og til den tid er det jo ikke sikkert der er så mange reservedels pushere tilbage.


Venlg julehilsen til jer alle.(Hæ jeg var den første)

Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Spørgsmål ? Cylinderforinger
« Svar #1 Dato: 02. December 2006 kl: 16:40:02 »
Ja, man kan godt få foringer til JX, men inden jeg kommenterer det, skal vi lige på udflugt i motorteknikkens univers.

Vandkølede motorer kan have "våde foringer" eller "tørre foringer" eller cylindre boret direkte i godset.

Våde foringer betyder, at den runde cylinder står alene oven på krumtaphuset direkte omgivet af kølevand. Sådan en er meget nem at skifte - topstykket af - træk foringen op, nye pakninger, i med foringen og så afsted igen. Sådan er en WBX f.eks. lavet. Tørre foringer betyder, at cylinderforingen er ipresset motorblokkens gods. Der er altså boret et cylindrisk hul i motorblokken som man med megahøjt tryk (og temperaturforskel) presser en foring ned i. Foringerne er altså i direkte i kontakt med blokkens gods, men ikke kølevandet - derfor "tørre foringer". VW's diesel har cylindrene direkte boret ned i støbejernsgodset - der er simpelthen ingen foringer. Når den er slidt, så borer man op til næste overstørrelse og så er den så god som ny igen. Hvis man bliver ved med at bore op eller hvis cylinderen får en skade, så kan det blive nødvendigt at sætte en foring i - så følger man altså princippet med tørre foringer.

Men - det var så den teoretiske del af det. Nu kommer den praktiske:

Der er ingen der kunne drømme om, at sætte foringer i sådan en motor. På ethvert gadehjørne ligger der en T3-blok, som man kan få boret op. Det er en bedre løsning end foringer. Processen ved ipresning af foringer er besværlig og resultatat kan være problematisk. Først bore til foringens yder mål, så ipresse, så bore og hone foringen indv., (de er nemlig tilbøjelige til at blive ovale under ipresningen). Desværre ses det på motorer under hård belastning, at den øverste krave rykkes af foringen og så kan foringen begynde at følge med stemplet op og ned = deep shit!

Så ja, der er billigere, bedre og nemmere at få boret blokken op priserne svinger 250 - 400 pr hul.


Ang. honere, så er vi lidt upræcise i DK. På engelsk skelner man mellem "hone" og "deglaze". Deglaze er den proces, hvor man tager det skinnende blanke lag af foringens overflade for at de nye stempelringe kan blive "broken in". Hone betyder at udrette skævheder og efterlade de karakteristiske krydsspor. Biltemas er en udemærket deglazer.

Nu har jeg desværre tømmermænd efter gårsdagens julefrokost, så billederne af en honer i funktion må vente til næste gang jeg skal igang.

35 år - så er det en veteran, så det har jeg været i 4 år nu... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Spørgsmål ? Cylinderforinger
« Svar #2 Dato: 02. December 2006 kl: 16:49:12 »
Til Hr. Poul (poot) Angående julen.

Nææææææææææææ det var du ikke.

http://www.t3nettet.dk/posting.php?mode=quote&p=13517'

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=1679&start=165

Læs længst nede. Den slags skal overståes den 1 Dec.

KH KHS - Og godt nytår
Kurt - 25115788