Mht. bøsningsspørgsmålet, så afhænger det for SB's vedkommende af årgangen. De tidlige har en tynd boring, der passer med T3'eren. Prøv at tage godt fat i det rør, som oliepinden kører i, og se, om du kan rykke det op og ned i motorblokken.
Nu kan der jo være mange andre forklaringer på, at oliealarmen går. En del af dem, vil du helst ikke høre, så vi starter i den blide ende:
Er indikatorerne og deres ledningsføringer i orden?
Har du målt olietrykket med et manometer, så du faktisk kender værdierne?
Hvis olietrykket er et egentligt problem og ikke blot fejludlæses af indikatorerne og ledningerne, så bliver det alvorligere.
I den lette ende spørger vi til oliekvaliteten, lidt værre vil vi gerne høre om tolerancerne i oliepumpen, og i den helt grimme afd. er vi interesserede i, om hoved-, plejl- og mellemaksellejer er slidte.
PS.: Der skal DÆLME dryppes meget, før du kan aflæse det på oliepinden. Hæld en liter olie ud på bagklappen og se, hvormeget det fylder... Og VED du at det er motorolie og ikke diesel eller gearolie, der sidder på bagklappen?