Forfatter Emne: Oliepinden snyder!!  (Læst 1056 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Oliepinden snyder!!
« Dato: 16. Januar 2007 kl: 21:01:16 »
Hej
som jeg har forstået det, så skulle der kunne være ca 1 l. når olien er ved minimumsmærket.

Jeg fylder gerne efter når den er halvt nede mod minimums mærket. 0.5 l

Hvis du er i tvivl om pinden måler rigtigt. kan du næste gang du skifter olie. tjekke hvor langt det går op på pinden. inden at du starter motoren og der kommer olie i filteret skal der være 4 l. når motoren er tørnet og filteret fyldt op skal der være fyldt 4.5 l på og olien stå på samme streg.

Mener at have læst andet sted i dette forum, at der kan være helt op til 7.5 litter før det går galt.   :)  :)  :)

På en jx motor eftermonterede man en lille orange plast forlænger på oliepinds røret. og derved forøgede man mængden  med 0.5 l. :lol:   SMART  :lol:  

PS skulle du få lyst tl at sparke lidt dæk, er du da velkommen, vi bor da i samme landsdel.

Hilsen poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Oliepinden snyder!!
« Svar #1 Dato: 16. Januar 2007 kl: 23:50:58 »
Mht. bøsningsspørgsmålet, så afhænger det for SB's vedkommende af årgangen. De tidlige har en tynd boring, der passer med T3'eren. Prøv at tage godt fat i det rør, som oliepinden kører i, og se, om du kan rykke det op og ned i motorblokken.

Nu kan der jo være mange andre forklaringer på, at oliealarmen går. En del af dem, vil du helst ikke høre, så vi starter i den blide ende:

Er indikatorerne og deres ledningsføringer i orden?

Har du målt olietrykket med et manometer, så du faktisk kender værdierne?

Hvis olietrykket er et egentligt problem og ikke blot fejludlæses af indikatorerne og ledningerne, så bliver det alvorligere.

I den lette ende spørger vi til oliekvaliteten, lidt værre vil vi gerne høre om tolerancerne i oliepumpen, og i den helt grimme afd. er vi interesserede i, om hoved-, plejl- og mellemaksellejer er slidte.

PS.: Der skal DÆLME dryppes meget, før du kan aflæse det på oliepinden. Hæld en liter olie ud på bagklappen og se, hvormeget det fylder... Og VED du at det er motorolie og ikke diesel eller gearolie, der sidder på bagklappen?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!