31
Diesel Fora / Sv: Har vi gang i et sikkert køb?
« Dato: 02. Maj 2016 kl: 12:04:30 »
Hej og velkommen til bus-verdenen. Jeg har kørt diesel T3 i en 12 års tid nu og startede selv op som helt "dieselblank" men med gåpåmod til at lære at vedligeholde bilen selv. Jeg er gennem årene blevet båret igennem af de rare og kompetente mennesker herinde på nettet og et par personlige venskaber er det også blevet til.. Og det er faktisk måske det mest relevante at sige om jeres interesse for folkevognsbusser fra 80erne. Det er en potentiel livsstil i er ved at dyppe tæerne i .. og så er nedbrud og sorger ikke længere det primære, det er fællesskabet og interessen for at holde et stykke 30 år gammelt tysk kram kørende. Det er herligt, men det er IKKE problemløst.
Når det er sagt.. så til et mere direkte svar på jeres spørgsmål.
Jeg tror IKKE i kan købe jer til jeres drøm, selvom 38000 lyder som en ok pris. Jeg tror ikke der findes en 30 år gammel brugt bil der vil kunne køre ud i sommeren, mange km med fuldt ferielæs uden at der kommer den ene eller den anden mere eller mindre seriøse defekt.. Det er ikke kun fordi det er en gammel bil, det er fordi at den er brugt og at der er sliddele der når deres maksimale holdbarhed. Så ligesom Enzo skriver, så er det et spørgsmål om vedligeholdelses standen helt ned til den enkelte pakning og spændebånd og det er helt ærligt uoverskueligt på sådan en gammel vogn. Der bliver lidt et lotteri.
Der KAN naturligvis findes en komplet renoveret bus, som der er lagt timer og kærlighed i og hvor alle de vitale dele er fornyede med kvalitetsdele og monteret efter forskrifterne.. MEN min erfaring siger mig at så er den ikke til salg, men kører rundt med en glad T3 ejer i ELLER den er en del dyrere end 38000 kr
Det vigtigeste for jer er at i uddanner jer selv i at udføre de mest basale nødreperationer (så f.eks en utæt pakning ikke udvikler sig til et motorhaveri) lærer at køre bussen med langsomme opvarmnings og nedkølingsfaser og accepterer at 90 km/t er en udemærket topfart for en diesel-T3. Således tror jeg i vil kunne komme langt rundt på ferie, men lad være med at bryde helt sammen hvis den smider en gearkasse, et hjulleje eller en toppakning.. Det er en del af ejerskabet af en snart-veteranbil der har været brugt i 30 år af skiftende ejere.
Hvis i beslutter jer for at købe så vil jeg anbefale at finde en mekaniker som vil stå for ferieklargøring og derefter løbende vedligehold. Helst en erfaren folkevogns mekker og gerne med interesse og viden specifikt om T3 modellen. I kunne f.eks kontakte Sydfyns Autocamper, så kunne i ihvertfald få den tjekket for de mest alm. slid-defekter...
Endnu en gang velkommen til busverdenen og håber at se jer derude på vejen og med fødderne stikkende ud under bilen.. husk.. det er en del af charmen
mvh
Jan
Når det er sagt.. så til et mere direkte svar på jeres spørgsmål.
Jeg tror IKKE i kan købe jer til jeres drøm, selvom 38000 lyder som en ok pris. Jeg tror ikke der findes en 30 år gammel brugt bil der vil kunne køre ud i sommeren, mange km med fuldt ferielæs uden at der kommer den ene eller den anden mere eller mindre seriøse defekt.. Det er ikke kun fordi det er en gammel bil, det er fordi at den er brugt og at der er sliddele der når deres maksimale holdbarhed. Så ligesom Enzo skriver, så er det et spørgsmål om vedligeholdelses standen helt ned til den enkelte pakning og spændebånd og det er helt ærligt uoverskueligt på sådan en gammel vogn. Der bliver lidt et lotteri.
Der KAN naturligvis findes en komplet renoveret bus, som der er lagt timer og kærlighed i og hvor alle de vitale dele er fornyede med kvalitetsdele og monteret efter forskrifterne.. MEN min erfaring siger mig at så er den ikke til salg, men kører rundt med en glad T3 ejer i ELLER den er en del dyrere end 38000 kr
Det vigtigeste for jer er at i uddanner jer selv i at udføre de mest basale nødreperationer (så f.eks en utæt pakning ikke udvikler sig til et motorhaveri) lærer at køre bussen med langsomme opvarmnings og nedkølingsfaser og accepterer at 90 km/t er en udemærket topfart for en diesel-T3. Således tror jeg i vil kunne komme langt rundt på ferie, men lad være med at bryde helt sammen hvis den smider en gearkasse, et hjulleje eller en toppakning.. Det er en del af ejerskabet af en snart-veteranbil der har været brugt i 30 år af skiftende ejere.
Hvis i beslutter jer for at købe så vil jeg anbefale at finde en mekaniker som vil stå for ferieklargøring og derefter løbende vedligehold. Helst en erfaren folkevogns mekker og gerne med interesse og viden specifikt om T3 modellen. I kunne f.eks kontakte Sydfyns Autocamper, så kunne i ihvertfald få den tjekket for de mest alm. slid-defekter...
Endnu en gang velkommen til busverdenen og håber at se jer derude på vejen og med fødderne stikkende ud under bilen.. husk.. det er en del af charmen
mvh
Jan