Forfatter Emne: Cirkulationspumpe.  (Læst 2385 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Cirkulationspumpe.
« Dato: 05. Juni 2014 kl: 17:42:40 »
T3 1,6 TD er forsynet med en elektrisk cirkulationspumpe som er styret af en føler i kølvandet. Var det ikke mere naturligt hvis den var styret af olietemperaturen?
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Cirkulationspumpe.
« Svar #1 Dato: 05. Juni 2014 kl: 17:57:52 »
Hmm, interessant tanke.

Det lyder jo rigtigt da det nok er oliens temperatur, der har størst indflydelse på pasningerne og lejeluft m.m. i lejer og pasninger m.m. Og den rette mængde lejeluft f..eks. er essentiel for lejets levetid. Bliver temperaturen for høj, så gør den thermiske udvidelse at lejeluften bliver for lille (eller ikke eksisterende) og så løber lejet for tæt mellem kuglerne og ringene. Herved øges sliddet gevaldigt og temperaturen stiger yderligere, og så er vi inde i en ond spiral. Ved kold tilstand er der slør nok, men her er smøringsevnerne nedsat og så kører man uden smørring i en periode (vi snakker her i sekunder eller dele heraf). Og det har også en rigtig stor indflydelse på levetiden.

Men alt dette besvarer jo ikke spørgsmålet.

Dengang jeg arbejdede som salgsingeniør ved INA og FAG lærte vi rigtig meget om lejer og vores kollegaer i Tyskland havde meget stor viden bl.a. indenfor autobranchen. Så jeg er sikker på at der enten er en god teknisk grund til at man har valgt at måle på vandet eller også så har det ikke nogen væsentlig betydning og man har valgt at måle på vandet af nemheds årsager.

Igen det besvarer ikke spørgsmålet.

Men jeg vil mene at det giver god mening at måle på oliens temperatur.
Det bliver spændende at høre om det er nemmere eller er det af tekniske overvejelser.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Cirkulationspumpe.
« Svar #2 Dato: 05. Juni 2014 kl: 18:29:33 »
I realiteten er vel egentligt ligegyldigt. Kølesystemet er ( eller burde være ) dimentioneret til at holde motortemperaturen,
og dermed også olietemperaturen på et bestemt niveau. Måles der på olien, skal der "bare" bruges en anden temperaturføler.

Måske det var bedre at koble en lille pumpe på systemet, som cirkulerer olien samtidig,
evt. bare gennem turboen så dér ikke står overophedet olie når motoren slukkes.
Der står selvfølgelig ikke meget olie i den, men det kunne måske køle turbo-lejehuset lidt ned, hvis olien cirkulerede.
Turboen på JX er jo helt ubeskyttet, modsat topstykket som er beskyttet ved hjælp af elpumpen, når motoren slukkes.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Cirkulationspumpe.
« Svar #3 Dato: 05. Juni 2014 kl: 19:04:35 »
... en lille eftertanke...

Elpumpen beskytter ved at cirkulere vandet udfra en føler som netop sidder i topstykket, som er den del der behøver efterkøling,
på grund af varme fra især støbejerns-udstødningsmanifolden og strålevarme fra turboen.

... og det er vel i virkeligheden ikke topstykket som behøver efterkøling, det er vandet som står i topstykket som skal flyttes,
fordi det ikke forsvinder fra det varme topstykke, og strålevarmen, når motoren slukkes, modsat olien, som jo hurtigt falder ned i det "kolde" bundkar, så det må afgjort være nødvendigt at måle på vandet, netop i topstykket.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Cirkulationspumpe.
« Svar #4 Dato: 05. Juni 2014 kl: 19:44:10 »
den bedste løsning er måske at fikse et lukket separat olie system der kører turboen; så er alle "problemer" løst.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Cirkulationspumpe.
« Svar #5 Dato: 06. Juni 2014 kl: 23:04:02 »
Citat fra: "Hinze" post=111875
den bedste løsning er måske at fikse et lukket separat olie system der kører turboen; så er alle "problemer" løst.


har tit tænkt den tanke, det er jo det man gør på store diesel og gasmotorer, men nu er jeg jo også lidt miljø skadet  ;)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Cirkulationspumpe.
« Svar #6 Dato: 07. Juni 2014 kl: 07:07:13 »
Citat fra: "verner" post=111915
Citat fra: "Hinze" post=111875
den bedste løsning er måske at fikse et lukket separat olie system der kører turboen; så er alle "problemer" løst.


har tit tænkt den tanke, det er jo det man gør på store diesel og gasmotorer, men nu er jeg jo også lidt miljø skadet  ;)


Og hvordan skal det så laves på en T3? Elektrisk oliepumpe?
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Cirkulationspumpe.
« Svar #7 Dato: 07. Juni 2014 kl: 12:08:42 »
Nu da vi er gået over i olie:
Jeg har tit tænkt på at montere en elektrisk oliepumpe parallelt med den mekaniske. Den skulle så starte så snart der sættes tænding på og så slukke når der er olietryk. Så ville der altid være olietryk ved start. Det kunne så nemt udvides med efterløn, altså så den kører et par sekunder efter stop.????
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Cirkulationspumpe.
« Svar #8 Dato: 07. Juni 2014 kl: 12:09:11 »
Citat fra: "Holger" post=111920

Og hvordan skal det så laves på en T3? Elektrisk oliepumpe?


Hvis T3'en ikke har servostyring, så er der jo en ledig plads,
altså at bruge servopumpen.

Offline Holger

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.352
    • Vis profil
Cirkulationspumpe.
« Svar #9 Dato: 07. Juni 2014 kl: 12:12:14 »
Citat fra: "T3sen" post=111932
Citat fra: "Holger" post=111920

Og hvordan skal det så laves på en T3? Elektrisk oliepumpe?


Hvis T3'en ikke har servostyring, så er der jo en ledig plads,
altså at bruge servopumpen.


Er det ikke lidt overkill kun til turboen?
Mvh. Holger
81 75 44 50

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Cirkulationspumpe.
« Svar #10 Dato: 07. Juni 2014 kl: 12:42:39 »
Citat fra: "Holger" post=111933
Citat fra: "T3sen" post=111932

Hvis T3'en ikke har servostyring, så er der jo en ledig plads,
altså at bruge servopumpen.


Er det ikke lidt overkill kun til turboen?


Det er det muligvis, jeg har ingen erfaring med de pumper,
da jeg fik min første bil med servostyring for få måneder siden
og ikke har rørt ved de dele endnu.

Der er sikkert nogen der ved det.

Sådan en pumpe kan nok lave et meget højt tryk,
så kan der vel laves en overtryksventil som i
motorens oliepumpe.

Men ja, nok overkill.

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Cirkulationspumpe.
« Svar #11 Dato: 07. Juni 2014 kl: 12:47:28 »
Citat fra: "Holger" post=111933
Citat fra: "T3sen" post=111932
Citat fra: "Holger" post=111920

Og hvordan skal det så laves på en T3? Elektrisk oliepumpe?


Hvis T3'en ikke har servostyring, så er der jo en ledig plads,
altså at bruge servopumpen.


Er det ikke lidt overkill kun til turboen?


Det er da en interessant ide.
Generelt er de turbo'er jo slidt.
Bedre styring af olie bør da kun kunne mindske slidet.
Der skal bruges omkring 4 bar til smøring af turbo'en.

"The lubricating oil thickness for the inner clearances is therefore selected with respect to the bearing strength, whereas the outer clearances are designed with regard to the bearing damping. The bearing clearances are only a few hundredths of a millimetre."

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Cirkulationspumpe.
« Svar #12 Dato: 07. Juni 2014 kl: 13:20:47 »
Hmm...
En pumpe fra et gl. oliefyr og en billig 12v akkuboremaskine måske!
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.