Forfatter Emne: t3 td 1,6  (Læst 472 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mølle

  • Gæst
t3 td 1,6
« Dato: 23. September 2007 kl: 18:51:05 »
Jeg vil mene at du ikke får blå røg af at turboen er def/slidt. Oliespildet fra turboen vil typisk gå ud i udstødningen og komme ud som afbrændt olie, grundet den høj temperatur eller hvis det er slemt, som små oliedråber som sætter sig irriterende på bagklappen og sladrer.

hvis bilen ryger og det lugter af brændt motorolie når der startes, er det min teori, at det er olie, som har været i forbrændingskammeret under opstarten. Det kan være oliefilm fra slidte stempler/foringer eller oliespild via olietyvene ved ventilerne.

Det jeg mener er, at hvis der kommer motorolie-røg ved opstart, er det ikke forbrændt olie fra oliespild ved turboen, da den jo er helt kold i opstarten.

Det kan måske tænkes, at oliespildet fra turboen også kan løbe via indsugningsslangen op i motoren, men umiddelbart er det ikke mit gæt.

Når motoren bliver varm brænder motorolien fint i forbrændingskameret. Bilen kører fint på motorolie når den først er varm. Ikke så længe.... men den kører.

så det korte svar fra mig er nok, at det er et lille vink om at motoren trænger til lidt kærtegn. -hvilket jo ikke er usædvanligt. Og med den rigtige pleje kan den fortsat køre længe. Når blot kompressionen ikke bliver så lav, at den ikke vil i gang på de kolde vinter morgener.

blot min mening, men der er nogle, der har meget mere forstand på det end mig.