0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.
Hvis det sker uden lift og andet værkstedslir, så kan du gøre sådan:Gearkassen får lige en bagagestrop med skralde rundt om koblingshuset. Så kan du styre den.Gearvælgerarmen tages af, for motor/gearenheden skal vippes lidt bagud.Alt lir - kabler, slanger, ledninger tages af motoren. (start med at tage batteri - ). Startmotoren og udstødningen pilles af.Nu etableres noget løftehalløj til motoren - værkstedsdonkraft, palleløfter, talje monteret på en tværbjælke over motoren - jeg ved ikke, hvad du har. Der sættes løft på, så motorbøjlerne aflastes. De - bøjlerne - pilles af begge to. Motoren frigøres fra gearkassen - dvs. de 717 bolte mellem motor og koblingsklokke.Fjern oliepind.Der sænkes lidt, så motoren begynder at tilte bagud, og den kan forskydes tilstrækkeligt til at gå fri af koblingsklokken. Nu er den fri - du kan bare sænke den ned. Hvis ikke det allerede er gjort, så skal karrosseriet nu hæves, så motoren kan komme ud under det.
Men allerførst anbefaler jeg, at du letter toppen af, så vi kan se, hvor mange tæv stemplerne har fået, og hvor mange ventiler, der er blevet smukt S-formede...
Det er tydeligt, at samtlige ventiler har haft kontakt med stemplerne. Når det sker, så kan det selvf. ske med større eller mindre kraft. Ofte ser man, at ventilerne bliver "tykke" - altså at ventilstammen bliver klemt sammen og udvider sig i diameteren. Samtidig sidder ventilen ofte ikke helt lige i sædet længere. Monterer man sådan et topstykke uden videre, så sker det 1) at ventilerne sætter sig fast i styret, fordi der ikke længere er tilstrækkeligt spillerum mellem stamme og styr, 2) at ventilen ikke længere slutter tæt, da ventiltallerken og -sæde ikke længere har samme vinkel og 3) at et ventilhoved knækker af stammen, falder af og kommer i klemme mellem stempel og topstykke.
Den fagligt korrekte reparation af topstykket går ud på tage samtlige ventiler ud, ipresse nye styr, reife dem op til 8,00 mm, montere nye ventiler og slibe dem til. Endvidere er det tilrådeligt at måle knasten for skævhed og inspicere den visuelt, for den får også nogle gevaldige tæsk, når der er stempel-/ventilkontakt.Hele operationen er langt billigere end man tror - ventiler og styr koster ikke mere end tobak for en skilling - kig evt. på ebay.deMen selvf. kan du også ignorere skaden, ofre 1000 kr på pakninger og bolte, bruge en formiddag på montagen, folde hænderne og kigge håbefuldt opad...