Forfatter Emne: Tandremmen står stille!  (Læst 10817 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Tandremmen står stille!
« Svar #30 Dato: 14. April 2010 kl: 20:08:16 »
Ingen problem at bytte sådan en motor.
Poot har nogle billeder, jeg skrev lidt i en tråd om Golf til T3 dog mest om hvad der skal byttes om på motoren, og Jarl har også fortalt en hel masse.
Held og lykke.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Tandremmen står stille!
« Svar #31 Dato: 15. April 2010 kl: 20:49:13 »
Der går en gummislange af tilsyneladende god kvalitet
mellen filterkonsol og turbo på den indkøbte motor,
Er det ok?

Jeg synes den går betænkelig tæt på udstødningsmanifold.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Tandremmen står stille!
« Svar #32 Dato: 15. April 2010 kl: 22:26:02 »
Det er fremløbet til turboen, der er ført i hydraulikslange. Oprindeligt er det et stålrør. Jeg har tit set det erstattet af hydraulikslange - det holder sikkert lige så længe som røret - men det holder heller ikke imponerende længe.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Tandremmen står stille!
« Svar #33 Dato: 18. April 2010 kl: 20:40:31 »
Citat fra: "Jarl"
Hvis det sker uden lift og andet værkstedslir, så kan du gøre sådan:

Gearkassen får lige en bagagestrop med skralde rundt om koblingshuset. Så kan du styre den.
Gearvælgerarmen tages af, for motor/gearenheden skal vippes lidt bagud.
Alt lir - kabler, slanger, ledninger tages af motoren. (start med at tage batteri - ). Startmotoren og udstødningen pilles af.
Nu etableres noget løftehalløj til motoren - værkstedsdonkraft, palleløfter, talje monteret på en tværbjælke over motoren - jeg ved ikke, hvad du har. Der sættes løft på, så motorbøjlerne aflastes. De - bøjlerne - pilles af begge to. Motoren frigøres fra gearkassen - dvs. de 717 bolte mellem motor og koblingsklokke.
Fjern oliepind.
Der sænkes lidt, så motoren begynder at tilte bagud, og den kan forskydes tilstrækkeligt til at gå fri af koblingsklokken. Nu er den fri - du kan bare sænke den ned. Hvis ikke det allerede er gjort, så skal karrosseriet nu hæves, så motoren kan komme ud under det.


Så er motoren ude. Det gik men det var ikke sjovt.
Det der bekymrede mig mest var at at motor-gearkasse
knækkede i en vinkel da jeg løsnede skruerne.
Jeg var selvfølgelig nervøs for om akslen med strålerne
var blevet beskadiget, eller koblingsskiven.
Det tror jeg ikke, men jeg ved det ikke.

I kampens hede glemte jeg at afmonterer starteren,
og den fik desværre nogle grimme ridser, da den krans af
tandhjul hang fast.

Skal akslen smøres inden den "nye" motor skuppes på?

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Tandremmen står stille!
« Svar #34 Dato: 18. April 2010 kl: 20:47:52 »
Du skal ihvertfald teste om koblingen glider frit ind over strålerne inden du montere den på svinghjulet. (hvis du vel og mærke skal have ny kobing i)..?
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Tandremmen står stille!
« Svar #35 Dato: 25. April 2010 kl: 08:23:30 »
Så er den "nye" motor sat i.

Som de mere erfarne nok allerede har gættet, siden der er er turbo på motoren,
så røg den helt for forfærdentlig det første stykke tid, og der er symptomer
på revnet topstykke, tryk og oliesnask på kølevandet. :-(

Jeg hader de turboer.

Den motor hvor takthjulet gik var dejlig. En JX uden turbo der startede let og ikke røg,
jeg savner den meget.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Tandremmen står stille!
« Svar #36 Dato: 16. August 2010 kl: 15:45:33 »
Citat fra: "Jarl"


Men allerførst anbefaler jeg, at du letter toppen af, så vi kan se, hvor mange tæv stemplerne har fået, og hvor mange ventiler, der er blevet smukt S-formede...


Så kom dagen hvor topstykket skulle tages af.
Her er en billedserie.

Det ses jo at ventilerne har berørt stemplerne, men ved første øjekast der det ikke ud til at ventiler eller topstykke har taget skade. Knastakslen kan drejes rundt og ventilerne følger alle pænt med.
Kan jeg mon ikke bare forsøge at montere topstykket uden at gøre mere?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Tandremmen står stille!
« Svar #37 Dato: 16. August 2010 kl: 16:36:20 »
Fine billeder!

Det er tydeligt, at samtlige ventiler har haft kontakt med stemplerne. Når det sker, så kan det selvf. ske med større eller mindre kraft. Ofte ser man, at ventilerne bliver "tykke" - altså at ventilstammen bliver klemt sammen og udvider sig i diameteren. Samtidig sidder ventilen ofte ikke helt lige i sædet længere. Monterer man sådan et topstykke uden videre, så sker det 1) at ventilerne sætter sig fast i styret, fordi der ikke længere er tilstrækkeligt spillerum mellem stamme og styr, 2) at ventilen ikke længere slutter tæt, da ventiltallerken og -sæde ikke længere har samme vinkel og 3) at et ventilhoved knækker af stammen, falder af og kommer i klemme mellem stempel og topstykke.
Den fagligt korrekte reparation af topstykket går ud på tage samtlige ventiler ud, ipresse nye styr, reife dem op til 8,00 mm, montere nye ventiler og slibe dem til. Endvidere er det tilrådeligt at måle knasten for skævhed og inspicere den visuelt, for den får også nogle gevaldige tæsk, når der er stempel-/ventilkontakt.

Hele operationen er langt billigere end man tror - ventiler og styr koster ikke mere end tobak for en skilling - kig evt. på ebay.de

Men selvf. kan du også ignorere skaden, ofre 1000 kr på pakninger og bolte, bruge en formiddag på montagen, folde hænderne og kigge håbefuldt opad...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Tandremmen står stille!
« Svar #38 Dato: 16. August 2010 kl: 21:06:36 »
Citat fra: "Jarl"

Det er tydeligt, at samtlige ventiler har haft kontakt med stemplerne. Når det sker, så kan det selvf. ske med større eller mindre kraft. Ofte ser man, at ventilerne bliver "tykke" - altså at ventilstammen bliver klemt sammen og udvider sig i diameteren. Samtidig sidder ventilen ofte ikke helt lige i sædet længere. Monterer man sådan et topstykke uden videre, så sker det 1) at ventilerne sætter sig fast i styret, fordi der ikke længere er tilstrækkeligt spillerum mellem stamme og styr, 2) at ventilen ikke længere slutter tæt, da ventiltallerken og -sæde ikke længere har samme vinkel og 3) at et ventilhoved knækker af stammen, falder af og kommer i klemme mellem stempel og topstykke.


Trist, men tænkte det nok at der er risiko.


Citat fra: "Jarl"

Den fagligt korrekte reparation af topstykket går ud på tage samtlige ventiler ud, ipresse nye styr, reife dem op til 8,00 mm, montere nye ventiler og slibe dem til. Endvidere er det tilrådeligt at måle knasten for skævhed og inspicere den visuelt, for den får også nogle gevaldige tæsk, når der er stempel-/ventilkontakt.


Hele operationen er langt billigere end man tror - ventiler og styr koster ikke mere end tobak for en skilling - kig evt. på ebay.de

Men selvf. kan du også ignorere skaden, ofre 1000 kr på pakninger og bolte, bruge en formiddag på montagen, folde hænderne og kigge håbefuldt opad...


Nu er der tale om en T3 der skulle have været til syn først i august, så der er tidsnød.

Jeg kan alternativ købe en golf2 motor, og så flytte ting over.