T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Elektrisk => Emne startet af: Aakerman efter 02. April 2013 kl: 23:16:35
-
I dag kørte jeg en lang tur til København og omegn. Alt fungerede perfekt. På vejen hjem gør jeg et stop i Næstved, for at tanke.
Da jeg skal starte bemærker jeg at mit voltmeter ikke giver udslag, jeg slår det hen med at "det jo er en gammel bil".
Jeg bemærker under de sidste 26 km kørsel at lyset bliver svagere, og blinklyset blinker ikke, når det aktiveres.. Ca 1,5 km fra min bopæl går bilen i stå, batteriet er kørt fladt.
Min første tanke er, at generatoren bare er stået af. For remmen er der .
Tænker jeg forkert, eller er der noget jeg ikke har taget højde for ?
Venlig hilsen
Bent
-
Nye kul (spændingsregulator) - den tager 10 min at skifte og koster ca 79 kr.
(Gætter på at denne passer:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=8684210568&n=493856987&pn=1641279290
)
-
P.s. husk at tag pluspolen fra batteriet mens du skifter kullene.,
-
Tak for fiffet, det vil blive afprøvet i morgen.
Bedste hilsen
Bent
-
Hej Jens Jakob
Her til formiddag hoppede jeg på Yamaha'en, iført for lidt tøj, bevæbnet med lidt værktøj. Planen var at jeg ville hive batteriet ud, tage det hjem og oplade det. Medens det så opladede, ville jeg iføre mig noget tøj egnet til tohjulskørsel, og drage til T Hansen og indkøbe den anbefalede, kuldims.
Bedst som jeg havde fået hevet batteriet ud, kommer ejeren af huset som bilen var strandet ud for, ud og siger: "Nå vil den ikke køre mere"?
Jeg forklarer hvad der er sket og hvad der skal ske, så siger den flinke mand: "Jeg har en lille lader her i garagen, du kan da bare lade dit batteri her".
Som sagt så gjort.
Jeg hiver så den gamle kulfætter ud, og rigtigt det tager kun et øjeblik. Så er det dømmekraften svigter totalt. Jeg propper dimsen i lommen, glemmer alt om "at klæde mig efter årstiden" og afsted til Hansen firmaet. Da ærindet er overstået, og jeg igen holder udfor bilen, er jeg totalt stivfrosset, gosh hvor var det koldt. :evil:
Her klokken 17 satte jeg batteri og kuldims i bilen og den startede straks, men der var ikke meget strøm, men hjem kom jeg da uden problem, ca 1,5 km kørsel.
Når jeg hold det nye og det gamle kul ved siden af hinanden, syntes jeg dog ikke der var den helt store forskel i kullængde, vel en tre-fire millimeter sådan på lurenkig.
Nu får den lov at stå med lader på i nat så må vi se om det ønskede resultat er opnået.
Tak for hjælpen.
Bent
-
Hej
Du behøver ikke at sætte ladeapperat på det er nok bare at sætte strøm på bilen der sidder en lader i vognen.
-
Ja John, det ved jeg godt, men tak fordi du skrev det igen, for nu gik jeg ud og væltede min gamle "camping kabel kasse". Jeg var overbevist om at jeg manglede et stik, så den lader kunne benyttes, hurra, det var der jo. Så nu er bilen "selvladende".
Det bliver ikke bedre.
Bent
-
Det skulle den da så sandelig også gerne være når du kører ? Slukker din ladekontrol når bilen startes ? Hvis ja, skal du have fat i et voltmeter og måle på batteriet. Spændingen skulle gerne ligge omkring 13,8 - 14 volt med motoren kørende.
Kiggede du også på kabeltilslutningerne da du skruede kulholder af og på ? Og sidder der både et tykt rødt og en tynd blå ledning til generatoren ?
Du skal kunne måle batteriets spænding mellem stel og det tykke kabel på generator. Er det ikke tilfældet, er det afbrudt og kan forklare hvorfor din bil ikke holder strøm.
-
Tak for svar Aran.
Jeg går igang med Multimeter i morgen, når batteriet er oppe på fuld tryk.
Ja der er et tykt rødt og et tyndt blåt.
Jeg vil bruge aftenen til at prøve at finde det multimeter.
Bent
-
Husk lige at starter batteriet sidder omme bag ved motoren
-
:P Jo, Brandmand, den havde jeg luret.
Her til morgen var batteriet så helt opladet. Bilen blev startet og multimetret sat til, efter Arans anvisning, og konklusionen er, at generatoren ikke laver strøm.
Se, hvis og såfremt i fald, at jeg var godt kendt med denne bil, og kendte den ligesom man kender sine sko, så kunne det godt være at jeg bare havde flået generatoren ud, og sat en anden på, men jeg har jo ikke nået at lære den at kende endnu, så derfor blev den sat på "ryggen" af en Dansk Autohjælp bil, med kurs mod Vordingborg Auto-El, med en besked om, at få den til at "virke", samt at gennemgå elnettet, således at det der skal være der for at få alt til virke, skal virke, og de ledninger og anordninger der er "groet" på bilen under forskellige ejere, som ikke er aktive, skal fjernes.
Så må vi se hvad der kommer ud af det, udover en faktura :cheer:
Hilsen
Bent
-
Det er selvfølgelig den bedste løsning