Forfatter Emne: hjælp til olie lampe der blinker og brum lyd  (Læst 2504 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bohøj

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 84
    • Vis profil
hjælp til olie lampe der blinker og brum lyd
« Dato: 12. Maj 2012 kl: 17:52:10 »
For at gøre en lang historie kort, jeg har haft motoren jx ude for at skifte toppakning og diverse simmer ringe, fordi den smed olie. Men da den kom i igen og jeg skulle fin justere pumpen kom jeg til at knække den plastik studs på vacumm dåsen, så jeg var ude ved en hugger for at finde en ny og fik en monteret.

Problemet er nu, at når jeg har kørt ca imellem 10-15 km og skal geare op iforbindelse med fx et kryds og rammer 3. gear, begynder olie lampen at blinke og brum lyden begynder. Jeg var ude at kigge på hvor meget olie der er på, niveauet er det samme som der var da jeg satte nyt filter på og nyt olie i.

Har prøvet at løsne olie røret til turboen mens den holdte i tomgang og der kom rigeligt med olie ud så det kunne næsten ikke være pumpen.

Har også målt på de to ledninget til de to følere der var 13volt til den på topstykket og 11 volt nede ved filteret og der kom ikke noget udslag for modstand på følerne ved varm motor. Har ikke prøvet ved koldendnu.

Så hvad kan der ellers være galt???

1: kan det være for varm motor olie?
2: fejl for noget generator problem?
3: nogle nye følere?
hilsen lasse

det skal ryge
det skal larme
det skal se ud af noget

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
hjælp til olie lampe der blinker og brum lyd
« Svar #2 Dato: 12. Maj 2012 kl: 18:12:09 »
Jeg mener at huske, at Jarl tidligere har beskrevet noget om manglende olietryk i toppen på JX motorer ?
Motorolie bliver i sagens natur varm, men hvis du kører med en forkert viskositet vil den tabe smøreevnen når den bliver for tynd  p.gr.a. slidte lejer etc.  En oliekøler kan afhjælpe på det problem.
Der må være en årsag: Forhåbentlig en defekt føler, eller det værste scenarium: For lavt olietryk.  
Hvis du vil være sikker i din sag, bør du skrue føleren ud og erstatte den med et godt gammeldaws manometer skruet direkte i, der hvor føleren sad. Så får du en korrekt aflæsning, -
og sådan nogle manometre har de fleste smedemestre liggende, eller evt. din lokale kompressor pusher.
Din generator er næppe årsag til blink og summen. Dens eneste og vigtigste opgave er, at holde smæk på batteriet, - og det skulle dens ladekontrol meget gerne fortælle dig om. Men ellers kan et voltmeter over batteripolerne hurtigt fortælle dig, om spændingen er indenfor det normale område.

Offline bohøj

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 84
    • Vis profil
hjælp til olie lampe der blinker og brum lyd
« Svar #3 Dato: 12. Maj 2012 kl: 18:27:20 »
Der var ikke noget galt inden jeg tog motoren ud, men jeg har kommet noget tykkere olie på 15/40 istedet for 10/40 som var på inden. Kan det måske være årsagen?
hilsen lasse

det skal ryge
det skal larme
det skal se ud af noget

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
hjælp til olie lampe der blinker og brum lyd
« Svar #4 Dato: 13. Maj 2012 kl: 18:46:44 »
Hmmm, måske. Jeg ville ialtfald få efterprøvet trykket med et manometer begge steder.
Men et godt råd er, at holde sig til den foreskrevne viskositet. Har du skiftet oliefilter ved samme lejlighed ?
Hvis ja, er det så fra T. Hansen ? ( Hvis ja, så skru det af og smid det ad hel.... til ) og så videre.....

Offline bohøj

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 84
    • Vis profil
hjælp til olie lampe der blinker og brum lyd
« Svar #5 Dato: 14. Maj 2012 kl: 08:34:56 »
Update: Jeg har skiftet begge følere og nu er der ingen brummen mere :)
hilsen lasse

det skal ryge
det skal larme
det skal se ud af noget

Offline camperman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 835
    • Vis profil
hjælp til olie lampe der blinker og brum lyd
« Svar #6 Dato: 14. Maj 2012 kl: 09:21:52 »
Jeg har samme problem med varm motor og brummen når man slipper gaspedal. Endvidere blinker olielampe når man drejer nøgle i første position.

@bohøj hvilken instruks fulgte du da du skiftede følerne?

Hilsen

Thomas

Offline bohøj

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 84
    • Vis profil
hjælp til olie lampe der blinker og brum lyd
« Svar #7 Dato: 15. Maj 2012 kl: 08:27:28 »
først var det om der kom olie rundt i motoren
så var det om ledninger var hele og strøm på
også måle om der var genemgang og modstand på følerne
den i toppen var der ikke genemgang i ved tomgang men var ved kold motor
og den føler ved filter skete der ikke noget ved verken motor igang eller kold så den blev skiftet
hilsen lasse

det skal ryge
det skal larme
det skal se ud af noget