Forfatter Emne: Rotationsretning på strømfordeleren?  (Læst 3178 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

krabat

  • Gæst
Rotationsretning på strømfordeleren?
« Dato: 15. Januar 2013 kl: 17:31:23 »
hvad er rotationsrækkefølgen  på strømfordeleren på en caravelle c fra 1980

Og tæller cylindrene

3  1
4  2

set bagfra?

tændingsrækkefølgen skal være 1432, men hvilken vej på rotoren - MOD eller MED uret?

EDIT: Den sidder 1432, hvis rotationsretningen er MOD uret, men cylinder 3 tænder (igen) ikke.

Fin gnist, kan det være ventilen til benzin? Og i så fald, hvordan renser man dén? Kommer til den?

Offline pep84df

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 359
    • Vis profil
Rotationsretning på strømfordeleren?
« Svar #1 Dato: 15. Januar 2013 kl: 18:20:00 »
Tjaee, Strømfordeler sku gerne rotere med uret!

Mvh PETER

krabat

  • Gæst
Rotationsretning på strømfordeleren?
« Svar #2 Dato: 15. Januar 2013 kl: 20:18:27 »
Seriøst!!?

Jamen, ledningerne har siddet 1432 MOD uret (øverste tegning), siden den kom fra værksted. Ville den kunne køre, hvis man havde monteret ift. at rotoren drejede den modsatte vej?

Bare så vi taler om det samme:

MOD URET
[attachment=13320]RotorMODuret1432.jpg[/attachment]


MED URET
[attachment=13321]RotorMEDuret1432.jpg[/attachment]

Offline pep84df

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 359
    • Vis profil
Rotationsretning på strømfordeleren?
« Svar #3 Dato: 15. Januar 2013 kl: 21:43:19 »
Med ledningerne mont efter nr. 1 kan bilen ikke ha kørt fra værkstedet ved egen kraft, uden at den har gået virkelig dårligt!

Ifølge det jeg kan læse ud af dine oplysninger har vi med en "WBX 1,9 DF motor" at gøre, og så roterer strømfordeleren MED uret!

Hvis det er en 1980 model er det vel en LBX 1,9 motor. sådan en har jeg aldrig haft!

Hvis det er en DF, skal ledningerne monteres således, set bagfra, efter skitsen MED uret:

Forreste cyl. i højre side = 1 på fordeleren ifølge skitse med uret
Bageste cyl. i højre side = 2                       -"-
Forreste cyl. i venstre side = 3                   -"-
Bageste cyl. i venstre side = 4                   -"-

Hvis den ikke kører perfekt med den montering er du nødt til at give mig dit telf nr. for så er der noget helt andet galt.

Jeg kører selv med både DF og DG motorer og har 23 års erfaring med dem, så !!!!!!!!!!!!

Mvh PETER

krabat

  • Gæst
Rotationsretning på strømfordeleren?
« Svar #4 Dato: 15. Januar 2013 kl: 22:18:25 »
For f.....!

Jeg er nødt til at gå ud med en lygte og se efter igen.


[attachment=13335]P1157210.JPG[/attachment]

Okay, det er mig, der er idiot. Ikke første gang, desværre:

Den sidder MED URET 1 4 3 2

Nå, men 1000 tak for tålmodighed og hjælp.

Så er i hvert fald dén fejlmulighed ude af verden.
Cylinder 3 er ikke med. Den VAR -  lige i begyndelsen, da den kom fra værksted (efter at have været kørt tør og var meget on/off med at ville starte).

Det forekom at virke at trykke gummi-L'et fast på strømfordeleren, men virker ikke længere. Den gnister fint, hvis jeg tager den af, når motoren kører. Skal metal-tappen i midten sidde FAST i metallet i strømfordeler-dækslet, eller er det gummiet, der holder tappen nede?

Naboen siger: Rense dyser.
Jeg ved ikke, hvor de sidder eller hvordan man gør.
Kan det forklares på en enkel måde?

vh
k

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Rotationsretning på strømfordeleren?
« Svar #5 Dato: 15. Januar 2013 kl: 22:22:31 »
Den studs i øverste højre hjørne på luftfilterkassen. Sidder den til pynt. Vacuumslanger sidder ikke til pynt!!

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

krabat

  • Gæst
Rotationsretning på strømfordeleren?
« Svar #6 Dato: 15. Januar 2013 kl: 22:26:01 »
[attachment=13336]P1157209.JPG[/attachment]

Ærlig talt, dét ved du nok bedre end jeg, Jønne U.

Men jeg HAR spekuleret på det. Og glemt det igen. Skulle der have været noget dér?

Offline brandmanden

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 242
    • Vis profil
Rotationsretning på strømfordeleren?
« Svar #7 Dato: 15. Januar 2013 kl: 22:41:13 »
Den motor du har er en LBX CU, det vil sige en 2,0 luftkølet. Du kan finde vejledning i biblioteket om den.
Hilsen John & Gullann

 VW T3 Karmann Gipsy camper

krabat

  • Gæst
Rotationsretning på strømfordeleren?
« Svar #8 Dato: 15. Januar 2013 kl: 22:52:36 »
jeg finder ingen manualer, der hedder  LBX CU?

Offline brandmanden

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 242
    • Vis profil
Rotationsretning på strømfordeleren?
« Svar #9 Dato: 15. Januar 2013 kl: 23:06:47 »
Kig i biblioteket under T3 specifkke dokumenter. Under punkt 5 fra oven står der 2,0 Vergasermotor der ligger det hele for den type motor.
Hilsen John & Gullann

 VW T3 Karmann Gipsy camper

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Rotationsretning på strømfordeleren?
« Svar #10 Dato: 15. Januar 2013 kl: 23:07:09 »
Jeg solgte 2 Haynes bøger om luftkølet T3 for et par år siden. Kan ikke huske til hvem. Spørg Jan Kjerbye her på T3nettet.
 Han har en CU bil . Han kan fortælle hvordan de er tilsluttet. Sidst jeg rodede med CU var i 1990. Så meget må du sgu
 ikke forlange.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline brandmanden

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 242
    • Vis profil
Rotationsretning på strømfordeleren?
« Svar #11 Dato: 15. Januar 2013 kl: 23:15:41 »
Du kan prøve at tage de 2 stikker i den sorte boks i venstre side af billedet ud og samle dem. Boksen styrer tomgangen og holder motoren omkring 900 omdr. elektronisk.
Hilsen John & Gullann

 VW T3 Karmann Gipsy camper

krabat

  • Gæst
Rotationsretning på strømfordeleren?
« Svar #12 Dato: 15. Januar 2013 kl: 23:34:30 »
Og hvis jeg tager dem ud og samler dem, hvad skal jeg så erfare? Ideelt set?

Offline brandmanden

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 242
    • Vis profil
Rotationsretning på strømfordeleren?
« Svar #13 Dato: 15. Januar 2013 kl: 23:51:05 »
Boksen kan være defekt. Har selv prøvet på den første T3 jeg havde motoren gik ikke ordentlig i tomgang stod og vuggede i beslagene og kørte op og ned i omdr. og havde tydelig fejl tændinger.  Jeg kan ikke se på billedet om vacumdåsen på strømfordeleren har 2 tilslutninger en på begge sider af dåsen. vacumslangen næst på billede kan jeg se at T stykket er knækket der suger kaburatoren falsk luft. det må den ikke.
Hilsen John & Gullann

 VW T3 Karmann Gipsy camper

krabat

  • Gæst
Rotationsretning på strømfordeleren?
« Svar #14 Dato: 15. Januar 2013 kl: 23:58:21 »
Hej Brandmand,

hvis vaccuumdåsen har to tilslutninger, hvad så?

kan du sige mere nøjagtigt, hvad det er for en vaccuumslange, der er knækket?

Jeg kan oploade flere billeder i morgen, hvis du gider at hjælpe.